coinex
راهنمای خرید تکراتو

مروری بر خودروهای نظامی ساخت ایران به مناسب هفته دفاع مقدس

متخصصین و مهندسین ایرانی با توجه به فشارهای وارده تحریم، در چند سال گذشته دست به طراحی و تولید مدل های مختلفی از خودروهای جنگی و نظامی زده اند. خودروهای نظامی ساخت ایران اگرچه کامل و بدون نقص نبوده، اما به گفته مسئولان ظاهرا بخشی از نیاز ارتش و نیروی دفاعی را برآورده کرده است.

علاوه بر ساخت انواع و اقسام سلاح ها و جنگ افزارهای مختلف مانند مسلسل دستی ام پی تی 9 و مسلسل کی ال 7 که بر پایه سلاح مشهور و محبوب ای کی 47 یا کلاشنیکف ساخته شده و هواپیما ها و تانک ها مختلف، برای برطرف کردن نیازهای خود دست به ساخت چندین خودروی نظامی زده که با توجه به شروع هفته دفاع مقدس در ادامه به معرفی تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.

خودروهای نظامی ساخت ایران

خودروهای نظامی ساخت ایران شامل چند نمونه جیپ و خودروی فرماندهی، نفر بر، تانک و خودروهای تهاجمی بوده که مشهورترین آنها عبارتند از:

  • ارس
  • سفیر
  • کویران
  • سپهر
  • سمندر
  • نینوا
  • ذواجناح

بیشتر بخوانید:

آشنایی با بازی های اکشن اول شخص یا First Person Shooter

خودروهای  نظامی ساخت ایران : ارس (Aras)

ارس یک خودروی تاکتیکی / فرماندهی ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است. این خودرو که در سال 1391 شمسی رونمایی شد، ظاهری شبیه خودرو هامر (Hammer) دارد. خودروی نظامی ارس وزنی در حدود 3.5 تن داشته و پیشرانه آن توانایی تولید نیرویی معادل 133 اسب بخار را دارد.

خودروی نظامی ارس در واقع یک گونه از خودروی نظامی کویران بوده و بر پایه دو خودروی تویوتا F45 و پیشرانه نیسان زامیاد ساخته شده است. تجهیز به امکاناتی مانند گرم کن گازوئیلی، محافظ پشت سر و جعبه دنده دستی، از خودروهای نظامی ساخت ایران بوده که برای مدیریت و استفاده به عنوان یک واحد فرماندهی متحرک عملکردی قابل قبول دارد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با هواپبمای بی 52 (B52) ؛ بهترین بمب افکن

خودروهای نظامی ساخت ایران : سفیر (Safir)

یکی دیگر از خودروهای نظامی ساخت ایران خودروی سفیر بوده که بر پایه خودروی جیپ ساخته شده است. این خودرو با وزنی در حدود 1.4 تن، قابلیت حمل و نصب تسلیحات و موشک هایی مانند طوفان و توسن را دارد. این خودرو در سال 1387 شمسی به نمایش عمومی در آمد و ساخت صنایع خودرویی فتح وابسته به سپاه پاسداران است.

پیشرانه خودروی نظامی سفیر نیز موتو Z24 ساخت شرکت نیسان با تغییرات و بهینه سازی هایی خاص بوده که توانایی تولید نیرویی در حدود 100 اسب بخار را دارد. فرمان استفاده شده در این خودرو نیز از نوع هیدرولیک بوده و تاکنون بیش از 100 دستگاه از آن تولید و در اختیار ارتش قرار گرفته است. خودروی نظامی سفیر به دلیل اینکه برای شرایط آب و هوایی و اقلیم ایران ساخته شده، از استهلاک و مصرف سوخت پایینی برخوردار است.

خودروهای نظامی ساخت ایران : کویران (Kaviran)

خودروی نظامی کویران در واقع یک نمونه عملیاتی از خودروی نظامی ارس است. این خودرو با استفاده از پیشرانه ای مشابه خودروی ارس توانایی تولید نیرویی در حدود 133 اسب بخار را داشته و برای عبور از مناطق صعب العبور از چالاکی مناسبی برخوردار شده است.

این خودرو نیز مانند ارس وزنی در حدود 3.5 تن داشته و با شعاع عملیاتی 500 کیلومتر، قابلیت عبور از رودخانه هایی با عمق 70 سانتی متر و عبور از شیب 35 درصد، نمونه ای مناسب برای کاربرد به عنوان آمبولانس و یا واحد فرماندهی و خودروی نفر بر است.

بیشتر بخوانید:

سامانه IFF یا سیستم تشخیص هواپیمای دوست از دشمن چیست؟

خودروهای نظامی ساخت ایران : سپهر (Sepehr)

خودروی نظامی سپهر یک نمونه تاکتیکی بوده و با وزنی در حدود 3.5 تن، از پیشرانه ای مشابه دو خودروی ارس و کویران استفاده می کند. این خودرو قابلیت حمل 10 نیروی نظامی، 1.5 تن بار و تجهیزات و سلاح ها و موشک های نمیه سنگین را دارد.

خودروی نظامی سپهر قابلیت بسیار مناسبی در هنگام عبور از شیب های تند و موقعیت های کوهستانی و صعب العبور داشته و از یک سیستم تعلیق پیشرفته با قابلیت تنظیم زاویه به منظور جلوگیری از واژگونی استفاده می کند. این خودرو سرعت مناسبی داشته و توان جابجایی بار و مهمات با سرعتی نزدیک به 130 کیلومتر در ساعت را دارد.

خودروهای نظامی ساخت ایران : سمندر (Samandar)

خودروی نظامی سمندر یک نمونه متفاوت ساخت ایران بوده که ظاهری شبیه خودروهای صحرا نورد و باگی (Buggy) دارد. این خودرو یک نمونه تهاجمی بوده که با توجه به فاصله زیاد دو محور عقب و استفاده از تایرهای پهن و پیشرانه قدرتمند، قابلیت انجام ماموریت در زمین های ناهموار را دارد.

خودروی نظامی سمندر قابلیت حمل سه نیرو نظامی را داشته و علاوه بر آن با تجهیز به تسلیحاتی مانند مسلسل کالیبر 7.62 اخگر و قابلیت حمل ابزارهایی مانند انواع موشک اندازها و نارنجک اندازهای 40 میلیمتری، یک نیروی جنگی بسیار مهاجم و سریع با قابلیت مانور بسیار بالا به شمار می آید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکشن 2019

خودروهای نظامی ساخت ایران : نینوا (Neynava)

خودروی نظامی نینوا یک کامیون تاکتیکی با قابلیت حمل انواع موشک ها و تسلیحات سنگین بوده که در سال 1391 شمسی از آن رونمایی شد. این کامیون ساخت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و یکی از بهترین ها در نوع خود به شمار می آید.

کامیون نینوا به طولی بیش از 7 متر، عرض 2.5 متر و ارتفاع 2.8 متر و تجهیز به یک پیشرانه نیرومند با توان تولید نیرویی معادل 240 اسب بخار، قابلیت حمل باری به وزن 5 تن را دارد. وظیف اصلی کامیون نظامی نینوا گشت زنی بوده ولی با توجه به استحکام بسیار بالای بدنه و قابلیت نصب تجهیزات و تسلیحات سنگین و عبور از مناطق صعب العبور، قابلیت استفاده به عنوان یک خودروی نفر بر و پشتیبان را نیز دارد.

خودروهای نظامی ساخت ایران : ذوالجناح (Zoljenah)

ذوالجناح یک کامیون فوق سنگین ساخت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده که به منظور حمل سامانه موشکی بور 373 طراحی شده است. این خودروی نظامی وزنی در حدود 21 تن دارد.

از قابلیت های خودروی نظامی ذوالجناح می توان به عبور از رودخانه با عمق 1.5 متر، حمل بار به وزن 30 تن و حمل محموله هایی با طول بیش از 5 متر اشاره کرد. از این کشنده قدرتمند تا کنون دو دستگاه ساخته شده و در اختیار نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته  است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکشن 2018

سایر خودروهای نظامی ساخت ایران

از دیگر تولیدات صنعت خودروهای نظامی ایران می توان به نمونه هایی مانند فهرست زیر اشاره کرده که در آینده به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت:

  • تانک توسن (Tosan)
  • تانک ایرانی ذوالفقار (Zolfaghar)
  • خودروی زرهی صیاد (Sayyad)
  • خودروی زرهی سریر (Sarir)
  • خودروی زرهی ضد شورش رخش (Rakhsh)

بیشتر بخوانید:

آشنایی با بهترین و لوکس ترین شرکت های هواپیمایی و ایرلاین های جهان

گالری تصاویر خودروهای نظامی ساخت ایران

منبع : جنگاوران

 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (9 نظر)

    علتش اینه که احتمالاً این خودروها را ارتش ساخته یا برای ارتش بوده وگرنه تا حالا کاملاً شناخته شده بودن.

    پاسخ

    همشون افتضاح نگاه پول نفت رو خرج چی میکنن یکی که اسمشو نمیارم گفته که مثل عربا بدوشنمون تا سوار GMC شیم از نظر من مارو نمیدوشن و بعد این رو خرج نیروی نظامی یا اینکه خرج تروریست که مردمانی بگناه رو میکشت و بچه هایی رو که حتی به مدرسه نرفتن رو میدزدن یا اینکه مثل عربا پول رو خرج مردم و خوشبختی مردم کنن کدوم رو انتخاب میکنید هرچی رو انتخاب میکنید همون لیاقت تونه با تشکر

    پاسخ

    ای کاش خودرو ساز داخلی بجای دولت دست سپاه بود شاید از شر پراید و وانت پراید خلاص بشیم

    پاسخ

    خودروی نظامی برای مصرف نیروی داخلی تولید شده . چون برای فروش موجود نیست تبلیغ نمی شود

    پاسخ

    ببین پول نفت را صرف چی کردند! از شوروی سابق هم پیشرفته ترین؟فروپاشی از درون نزدیکه

    پاسخ

    لابد نظر جنابتان نیروی نظامی نداشته باشیم و نفت رو بدیم ناتو یا مثل سعودیها دوشیده بشیم تا چند صباحی امثال شما خودروی GMC سورار شوند !

    پاسخ

    ماشین هایی که برای ساخت سپاه در سایت تون معرفی کردین
    آخرین و به روزترین تولیدات سپاه؟
    یا جزو تولیدات قدیمی؟

    پاسخ

    وای مخم داره سوت میکشه چرا با وجودی که چندین سال از رونمایی این خودروها می گذره فقط از هرکدام یک کلیپ اونم با وضوح 144 هست .

    پاسخ

    علتش اینه که احتمالاً این خودروها را ارتش ساخته یا برای ارتش بوده وگرنه تا حالا کاملاً شناخته شده بودن.

    پاسخ