;
coinex

یاسمین مقبلی کیست ؛ فضانورد ایرانی آمریکایی که به ماه می‌رود

اگر پیگیر اخبار مربوط به ناسا باشید احتمالا نام یاسمین مقبلی و پروژه آرتمیس را شنیده اید. اما یاسمین مقبلی کیست و چرا برای سفر به ماه انتخاب شده است؟

طی سالهای اخیر موضوع پروژه های سفر به فضا و سایر کرات منظومه شمسی بیش از پیش اهمیت یافته است. در راس این پروژه ها ما با دو عنوان اساسی مواجه ایم که توسط دو نهاد مختلف پیگیری می‌شوند.

در درجه اول، پروژه ایلان ماسک، مالک خلاق، نوآور و ایده پرداز تسلا مواجه ایم که پروژه عظیم سفر به مریخ و حتی سکونت در مریخ را پیگیری میکند.

ماسک علاوه بر این با شرکت شخصی خود تحت عنوان اسپیس ایکس، پیگیر ارائه اینترنت بین المللی ارزان قیمت تحت عنوان پروژه استارلینک نیز هست که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است.

اما از ماسک که بگذریم،‌مهمترین نهادی که در حوزه علوم فضایی مشغول پژوهش است و به طور عرفی و سنتی سفر به فضا و سایر موارد اینچنینی را عهده دار است، نهاد معروف ناسا است.

ناسا پس از پروژه آپولو یا سفر به ماه، مدت مدیدی است که قصد دارد مقدمات سفر به کره ماه را دوباره فراهم کند. نام پروژه جدید آرتمیس است و احتمالا چیزهایی درباره آن شنیده اید.

برای ما ایرانیان اما یکی از جذابیت های پروژه آرتمیس، حضور یک بانوی دو رگه ایرانی آمریکایی در فهرست زنانی که برای سفر به ماه برگزیده شده اند است.

اما یاسمین مقبلی کیست ؟ از بیوگرافی یاسمین مقلبی ، والدین یاسمین مقبلی و حتی اصالت یاسمین مقبلی چه میدانیم؟ با ما باشید تا علاوه بر ارائه توضیحاتی درباره پروژه بازگشت به ماه ناسا، به زندگی نامه یاسمین مقبلی نیز بپردازیم.

یاسمین مقبلی کیست‌؟

از پروژه ناسا برای بازگشت به ماه چه می‌دانیم؟

در سال ۲۰۱۷ ناسا کاندیدهای کلاس جدید فضانوردی خود را اعلام کرد. این کاندید ها شامل هفت مرد و ۵ زن هستند که از میان بیش از هجده هزار نفر متقاضی انتخاب شده اند.

۱۲ نفری که در کلاس پذیرفته شده اند رزومه بسیار تاثیرگذاری به ناسا فرستاده اند: این افراد همگی ورزشکار هستند و در بین آنها  کارکنان سابق شرکت spaceX و یک زیست شناس دریایی وجود دارند و همچنین نیمی از آنها از افسران نظامی هستند.

یاسمن مقبلی کیست
یاسمین مقبلی کیست

در میان پذیرفته شدگان یک دختر جوان با نام مستعار “جاوز” دیده می شود. کسی که کاپیتان سابق تیم بسکتبال زنان MIT، یک عضو اصلی نیروی دریایی و عنوان دار پرواز با هلیکوپترهای مسلح در یکصد و پنجاه ماموریت رزمی در افغانستان است.

این کاندیدای فضانورد همچنین یک مهاجر ایرانی-آمریکایی می باشد که نام اصلی او یاسمین مقبلی است و از زمان گزینش اولین کلاس فضانوردی، او تنها کاراموزی است که ریشه های خاورمیانه ای دارد.

بیشتر بخوانید:

در یک توصیف مختصر برای پاسخ سوال یاسمین مقبلی کیست باید گفت بنابر مدارک رسمی یاسمین مقبلی (زادهٔ ۳ تیر ۱۳۶۲ خورشیدی) خلبان و سرگرد سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و فضانورد ایرانی-آمریکایی ناسا است.

او فارغ‌التحصیل موسسه ام‌آی‌تی، مدرسهٔ عالی نیروی دریایی آمریکای و دانشکده خلبانی تست نیروی دریایی ایالات متحده است و بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف را در کارنامه دارد.

او از آن زمان تا به حال ۳ بار در مناطق جنگی مستقر شده وکبراهای مملو از توپ های چند لوله ای و موشک های آشتین را هدایت کرده است. در افغانستان، نام مستعار جاوز را بر او گذاشتند، نامی که بر روی هلیکوپتری که او با آن پرواز می کرد دیده می شد. در آخرین پست، او به عنوان خلبان آزمایشی یک تکنولوژی جدید در آریزونا پروازکرده است.

یاسمن مقبلی کیست
یاسمین مقبلی کیست

مقبلی به عنوان یکی از چند زنی که برای پروژه آرتمیس (پروژه ناسا برای بازگشت به ماه)‌ انتخاب شده است. اما پروژه بازگشت به ماه ناسا یا پروژه آرتمیس چیست؟

برنامهٔ آرتمیس یک برنامهٔ فضایی با هدف فرستادن انسان‌ها (نخستین زن) به قطب جنوب ماه در سال ۲۰۲۴ است. این پروژه به‌وسیلهٔ ناسا و شرکت‌های صنایع هوافضایی تجاری آمریکایی با همکاری آژانس فضایی اروپا، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی استرالیا در حال اجراست.

هدف نهایی این پروژه حضور دائم انسان‌ها روی ماه، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی روی کرهٔ ماه و در نهایت سفر به مریخ است.

ناسا رهبری این پروژه را به‌عهده دارد اما انتظار می‌رود که همکاری بین‌المللی در رسیدن به اهداف بلندمدت پروژه مؤثر باشد. به گفته برخی نام آرتمیس از آرتمیسیا (Artemisia) بانوی دریانوردی که در دومین حمله کوروش به یونان به عنوان متحد وی جنگید گرفته شده‌است.

گروه ۲۲ از فضانوردان ناسا با لقب لاک پشت‌ها در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ فارغ‌التحصیل شدند و به برنامه آرتمیس تخصیص یافتند. این لقب از آنجا به آنان داده شد که این خدمه ممکن است جزئی از مأموریت به ماه و نخستین مأموریت به مریخ باشند.

۹ دسامبر ۲۰۲۰ بود که معاون رئیس‌جمهور، مایک پنس اعضای تیم آرتمیس متشکل از ۱۸ فضانورد را که ممکن است به عنوان فضانوردان مأموریت‌های آرتمیس برگزیده شوند، اعلام کرد.

اصالت یاسمن مقبلی
اصالت یاسمین مقبلی

این افراد که نام یاسمین مقبلی در میان آنها به چشم می‌خورد عبارتند از: جوزف ام. آکابا، کیلا برن، راجا چاری، متیو دامنیک، ویکتور جی. گلوور، وارن هوبرگ، جانی کیم، کریستیانا کوک، کیجل ان. لیندگرن، نیکول من، آن مک‌کلین، جسیکا میر، یاسمین مقبلی، کاتلین روبینز، فرنک روبیو، اسکات دی. تینگل، جسیکا واتکینز، استفانی ویلسون.

بیشتر بخوانید:

یاسمین مقبلی کیست : والدین یاسمین مقبلی

فرشته و کامی مقبلی، والدین یاسمین مقبلی که در رشته معماری تحصیل کرده اند، پس از انقلاب اسلامی از ایران به آلمان رفتند. یاسمین مقبلی در ۳ تیر ۱۳۶۲ خورشیدی (۲۴ ژوئن ۱۹۸۳) در باد نواهایم آلمان به دنیا آمد.  اما بر اساس آنچه که در سایت ناسا نوشته شده او زادگاه خود را بالدوین نیویورک می‌داند.

والدین یاسمین مقبلی پس از انقلاب ۱۳۵۷ از ایران مهاجرت کردند و پس از مدتی سکونت در آلمان، در بالدوین، نیویورک ساکن شدند.

یاسمین مقبلی در وبستر تگزاس زندگی می‌کند. والدین یاسمین مقبلی در دلری بیج، فلوریدا و برادر بزرگترش، کاوه در پیتسبورگ، پنسیلوانیا زندگی می‌کنند.

یاسمن مقبلی کیست
یاسمین مقبلی کیست

مقبلی از دبیرستان بالدوین فارغ‌التحصیل شد و در دورهٔ دانش‌آموزی خود در کمپ فضایی آکادمی پیشرفته فضایی شرکت کرد. او درباره این دوره می‌گوید: “در نیویورک بزرگ شدم. تنوع فرهنگی زیادی داشت و آدم‌های مختلفی از فرهنگ‌های متفاوت اطرافمان بودند. هم تجربه‌های فرهنگی متفاوتمان را با هم در میان می‌گذاشتیم.”

یاسمین در این مصاحبه از مادرش گفته بود : “مثلا مادرم به مدرسه‌ام می آمد و درباره عید نوروز و سفره هفت‌سین برای همکلاسی هایم توضیح می‌داد.”

مقبلی کارشناسی مهندسی هوافضا را از دانشگاه ام‌آی‌تی اخذ کرده و مدتی نیز برای تیم بسکتبال این دانشگاه بازی کرده‌است.

مقبلی به عنوان افسر تفنگداران دریایی ایالات متحده و خلبان بالگرد سوپرکبرا آموزش دید و در این دوره ۱۵۰ مأموریت جنگی را به انجام رساند. او مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا را از مدرسه تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی دریافت کرد.

یاسمن مقبلی کیست
یاسمین مقبلی کیست

او همچنین دورهٔ آموزشی خلبانی را در پایگاه نیروی هوایی-دریایی یوما گذرانده‌است. مقبلی، از سال ۲۰۰۸ کار خلبانی هواپیماهای نظامی را شروع کرد. او بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف را در سابقهٔ خود دارد.

مقبلی در دوران خدمت خود در ارتش آمریکا در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ در عملیات آمریکا در افغانستان شرکت داشته‌است. مقبلی همچنین تاکنون چهار نشان هوایی، مدال ستایش، سه مدال موفقیت در نیروی دریایی و نشان ویلی مک‌کول، در دورهٔ فعالیت خود به دست آورده‌است.

بیشتر بخوانید:

انتخاب مقبلی به عنوان یکی از اعضای پروژه ناسا برای بازگشت به ماه

یاسمین مقبلی کیست ؟ در ژوئن ۲۰۱۷، مقبلی یکی از دوازده نفری بود که به عنوان عضو گروه ۲۲ فضانوردان ناسا (ملقب به «لاک‌پشت‌ها») انتخاب شد و آموزش دو سالهٔ خود را آغاز کرد. مقبلی به همراه چهار زن و هفت مرد دیگر از میان ۱۸ هزار فرد داوطلب برای شرکت در این دوره، برگزیده شده‌است.

در دسامبر ۲۰۲۰ اعلام شد مقبلی یکی از فضانوردانی خواهد بود که در برنامه فضایی آرتمیس ناسا (پروژه ناسا برای بازگشت به ماه)‌ به منظور فرستادن نخستین زن به روی ماه تربیت خواهد شد.

پس از انتخاب مقبلی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در توییتر این موضوع را به مقبلی تبریک گفت. خانم اورتگاس، پنجشنبه ۲۳ ژانویه، ۳ بهمن ۱۳۹۸ در توییتی ضمن تبریک انتخاب یاسمین مقبلی نوشت:

پدر و مادر او در سال ۱۹۷۹ از ایران فرار کردند. امروز، او به ستاره‌ها می‌اندیشد و شاید روزی نخستین زنی باشد که راهی ماه می‌شود.

یاسمن مقبلی کیست
یاسمین مقبلی کیست

یاسمین مقبلی، اولین ایرانی تباری است که به عنوان فضانورد ناسا انتخاب شده است. او پیشتر در یک مصاحبه گفته بود که همیشه پدر و مادرش برایش الهام بخش بوده‌اند:

اینکه پدر و مادرم دار و ندارشان را گذاشتند و مهاجرت کردند و بیرون آمدند و اینجا دوباره از اول شروع کردند و کار کردند، همیشه برای من الهام بخش بوده است.

یاسمین مقبلی می‌گوید که می‌داند که خیلی از بچه‌ها آرزو و رویایشان فضانورد شدن است و او از کلاس ششم آرزوی فضانورد شدن داشته است.

او در مصاحبه خود از خاطره روزی تعریف می‌کند که در مدرسه با لباسی شبیه لباس فضانوردان که مادرش برایش درست کرده بود، درباره والنتینا ترشکووا، فضانورد روس و اولین زن فضانورد جهان صحبت کرده بود.

یاسمن مقبلی کیست
یاسمین مقبلی کیست

آن زمان باید در مدرسه درباره یک کتاب کنفرانس می‌دادیم و شبیه شخصیت آن کتاب لباس می‌پوشیدیم. من کتابی درباره والنتینا ترشکووا، فضانورد شوروی و اولین فضانورد زن جهان را انتخاب کردم.

او می‌گوید که چطور با کمک مادرش یک لباس شبیه فضانوردان درست کرده، و او با پوشیدن آن در مدرسه کنفرانس داده بود.

یاسمین می‌گوید که سال‌های اول دبیرستان بود که در یک اردوی تابستانی در “آکادمی فضایی پیشرفته” تصمیم گرفت که خلبان نظامی شود تا بتواند بعدا وارد دنیای فضانوردی شود.

بیشتر بخوانید:

تحصیلات یاسمین مقبلی : یاسمین مقبلی کیست

خانم مقبلی پس از پایان مدرسه، در رشته مهندسی هوافضا و تکنولوژی اطلاعات از انستیتو تکنولوژی کمبریج ماساچوست (دانشگاه ام آی تی) لیسانس گرفت.

او تحصیلاتش را در رشته مهندسی هوا فضا در دانشکده عالی نیروی دریایی آمریکا در در شهر مونته ری ایالت کالیفرنیا ادامه داد و فوق لیسانس خود را دریافت کرد.

 در یک نمایشگاه حرفه ای، در سال پایانی تحصیلش، یک مسئول منابع انسانی نیروی دریایی تضمین کرد که مقبلی می تواند یک خلبان شود. به گفته مقبلی، تصدی یک مقام در هواپیمایی نظامی یکی از بهترین راه ها برای یک زن بود که بتواند به عنوان یک فضانورد واجد شرایط شود.

یاسمین مقبلی همچنین از مدرسه خلبانی نیروی دریایی آمریکا در مریلند، فارغ التحصیل شده است. او در سال ۲۰۱۷ یکی از دوازده نفری بود که برای گذراندن دوره آموزشی دو ساله ناسا، برای فضانورد شدن انتخاب شد.

اصالت یاسمن مقبلی
اصالت یاسمین مقبلی

آن زمان او در یک مصاحبه گفته بود که مواقعی هم بوده است که “احساس یاس” می‌کرده و فکر می‌کرده که نمی‌تواند از پس این کار بربیاید.

او می‌گوید:

وقتی که کالج را در ام آی تی شروع کردم، در امتحان ریاضی از نمره صد، ۲۴ گرفتم. گفتم نمی‌توانم از پسش بربیایم. در مدرسه خلبانی هم برایم بعضی درس‌ها سخت بود. یک وقت‌های تردید به دلم می افتاد که آیا من برای اینکار ساخته شده‌ام یا نه.

ولی آخرش خودم را هل دادم و نگذاشتم یک شکست من را عقب نگه دارد. اگر آدم راه سخت می‌رود، در طول مسیر شکست‌هایی می‌خورد و متوقف می‌شود ولی آدم باید ادامه دهد.

خانم مقبلی، از سال ۲۰۰۸ کار خلبانی هواپیماهای نظامی را شروع کرده است. او در بیش از ۱۵۰ ماموریت شرکت کرده است و بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف سابقه دارد.

خانم مقبلی در دوران خدمت خود در ارتش آمریکا در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ در عملیات آمریکا در افغانستان شرکت داشته است.

بیشتر بخوانید:

مصاحبه با یاسمین مقبلی ؛ یاسمین مقبلی کیست

بد نیست، حال که تا اینجا آمده این، نگاهی داشته باشیم به مصاحبه با یاسمین مقبلی که توسط رادیو ملی آمریکا انجام شد. او در این مصاحبه به چندین سوال مهم درباره خود و برنامه سفر به ماه پاسخ داده است. در ادامه بخش هایی از این مصاحبه با یاسمین مقبلی را برایتان می‌آوریم.

فرایند برنامه چگونه بود؟  آیا شما یک مصاحبه حماسی داشته اید؟

بله واقعا هم همینطور بود. خب در ابتدا کمی ناامیدکننده شروع شد. شما فقط رزومه ی خود را ارسال می کنید و بعد از آن متقاضیانی که کاملا واجد شرایط  هستند انتخاب می شوند.

اصالت یاسمن مقبلی
اصالت یاسمین مقبلی

در مرحله اول آنها از میان ۱۸۳۰۰ نفر متقاضی ۱۲۰ نفر را انتخاب کردند و ما را در گروه های ۱۰ نفری قرار دادند. دور اول یک مصاحبه ی ۳ روزه بود و در همان ۳ روز من با ۹ نفر دیگر از افراد گروه آشنا شدم و هنوز با آنها در تماس هستم.

در دور آخر، آنها متقاضیان را به ۵۰ نفر رساندند و دوباره در دسته های ۱۰ نفره تقسیم شدیم اما این دفعه  روند مصاحبه یک هفته طول کشید. بنابراین زمان بیشتری برای آشنایی با اعضای گروه وجود داشت.

در آن زمان آشنایی با متقاضیان و افراد فوق العاده ای که در ناسا بودند باعث شد که من حتی بیشتر از قبل به این جایگاه علاقه مند شوم. اما در عین حال به این هم فکر می کردم که اگر من انتخاب نشوم، کسی بسیار شایسته تر آن را دریافت خواهد کرد چرا که هر یک از متقاضیان پیشینه بسیار قابل توجهی داشتند.

سخت ترین چیزی که از شما پرسیدند چه بود؟

ابتدا درباره ی سه کلمه ای که دوستانم برای توصیف من از آن استفاده می کنند پرسیدند که من با آن مشکلی نداشتم، اما بعد از آن، آنها از من خواستند یک کلمه ای که می توانم برای توصیف خودم از آن استفاده کنم را بگویم و واقعا انتخاب تنها یک کلمه سخت بود.

نمی دانم از کجا، من “مشتاق” را انتخاب کردم و واقعا هم فکر می کنم در آن لحظه و در مصاحبه من مشتاق بودم، ولی نمی دانم این دقیقا می تواند همان یک کلمه ای باشد که من برای توصیف خودم از آن استفاده می کنم.

بیشتر بخوانید:

آیا آنها شما را برای ایستگاه بین المللی فضایی آموزش می دهند یا ماموریت های دیگری هم به طور بالقوه وجود دارند که شما بتوانید انجام دهید؟

قطعا. در حال حاضر موارد زیادی در چشم اندازپیش رو وجود دارند. من می دانم یادگیری سیستم های ایستگاه فضایی بخشی از آموزش های ما در دو سال آینده خواهد بود.

اما، هم اکنون، هر دو شرکت بوئینگ و اسپیس ایکس در حال کار بر روی وسایل نقلیه تجاری مانند سی اس تی-۱۰۰ (فضاپیمای تجاری شرکت بوئینگ برای ناسا) و فضاپیمای دراگن ( فضاپیمای تجاری شرکت اسپیس ایکس) هستند.

علاوه بر آنها ناسا نیز در حال کار بر روی فضاپیمای اوریون (فضاپیمایی برای حمل انسان به فضا) است. بنابراین امکانات جدید و هیجان انگیز بسیاری در حال ورود هستند که ما می توانیم به طور بالقوه در آینده نزدیک از آنها استفاده کنیم.

یاسمن مقبلی کیست
مصاحبه با یاسمین مقبلی

رویای شما چیست؟ اگر شما می توانستید به هر جایی بروید، و هر کاری در فضا انجام دهید، در واقع به این معنی که اگر هیچ محدودیتی نداشتید، دوست داشتید چه چیز دیگری وجود داشته باشد؟

صادقانه بگویم، هم اکنون رویای من رفتن به فضا است. بنابراین هر چیزی که ناسا به من بدهد و هر ماموریتی را که به من محول کند من بیشتر از آن لذت می برم.

من مادر یک دختر جوان هستم که مثل شما مجذوب اکتشافات فضایی است. توصیه شما به دیگران و به خصوص به دختران جوان چیست؟

خوشحالم که شما از دخترتان گفتید. نه تنها کاوش در فضا و چیزهای دیگر، بلکه ابلاغ این پیام به نسل جوان و مشتاق کردن آنها از هیجان انگیزترین بخش های این شغل برای من است.

اصالت یاسمن مقبلی
اصالت یاسمین مقبلی

اگر آنها بتوانند کسی را ببینند که شبیه خودشان باشد و بتوانند با او ارتباط برقرار کنند، این باعث می شود این چشم انداز در ذهنشان بیشتر ممکن شود و تصور کنند خودشان هم می توانند این کار را انجام دهند.

بنابراین به آنها می گویم، اگر می خواهید یک فضانورد شوید، در علم، تکنولوژی، ریاضیات، مهندسی و زمینه های مشابه جستجو کنید و اطمینان حاصل کنید کاری را انجام می دهید که دوست دارید.

بیشتر بخوانید:

پروژه بازگشت به ماه ناسا

به عنوان پایان بخش مقاله یاسمین مقبلی کیست ، توضیحاتی درباره پروژه ناسا برای بازگشت به ماه ارائه میکنیم.

ناسا از سال ۱۹۵۹ تا کنون ۲۲ دوره آموزشی برگزار کرده است. در حال حاضر ۴۴ فضانورد در خدمت این سازمان هستند. اعضای برگزیده دوره آموزشی ۲۰۱۷ بین ۲۹ تا ۴۲ سال دارند.

یاسمین مقبلی دوره آموزشی فضانوردی ناسا را در ماه اوت همراه با دیگر اعضای گروه آغاز خواهد کرد و پس از پایان دوره، تا زمان اعزام مأموریت به فضا مشغول انجام وظایف فنی در دفتر فضانوردی خواهد شد.

به گفته سازمان ناسا شمار تقاضاها برای شرکت در دوره آموزشی فضانوردی ۲۰۱۷ بی‌سابقه بوده است. برای این دوره ۱۸ هزار نفر تقاضا داده بودند که نسبت به آخرین دوره در سال ۲۰۱۱ شمار متقاضی‌ها بیش از سه برابر بوده است.

پروژه بازگشت به ماه ناسا
پروژه بازگشت به ماه ناسا : یاسمین مقبلی کیست

ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۱ قدرتمندترین موشک تاریخ را به فضا پرتاب کند. این موشک با نام “سامانه پرتاب فضایی” (SLS) قرار است فضانوردان آمریکایی را به ماه ببرد. موشک یاد شده برای نخستین بار به صورت بدون سرنشین در سال ۲۰۱۸ آزمایش خواهد شد و سپس سه سال بعد دو فضانورد آمریکایی با آن به ماه فرستاده خواهند شد.

این موشک کپسول فضایی “اوریون” (تصویر شبیه‌سازی شده کامپیوتری) را با خود حمل می‌کند که ناسا برای پروازهای فضایی به ماه و مریخ با بودجه ۲۳ میلیارد دلاری طراحی کرده است.

اوریون می‌تواند حداکثر شش فضانورد را در خود جای دهد. در سال ۲۰۱۴ اوریون نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بیوگرافی یاسمین مقبلی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)