;
coinex

بیوگرافی یاسمین مقبلی ؛ آیا فضانورد زن ایرانی کاندیدای سفر به مریخ است؟

چقدر با بیوگرافی یاسمین مقبلی آشنا هستید؟ یاسمین مقبلی یک قهرمان ایرانی نیست؛ باید او را یک قهرمان جهانی بدانیم. در ادامه بیشتر با بیوگرافی یاسمین مقبلی ، تحصیلات و دستاوردهای او آشنا خواهیم شد.

نام یک ایرانی در لیست ۱۳ فضانوردی که به فضا می‌روند، دیده می‌شود. او یاسمین مقبلی است که از میان ۱۸۳۰۰ نفر انتخاب شده تا برای اکتشافات جدید به فضا سفر کند. یاسمین مقبلی یکی از ۶ زن و ۷ مردی است که برای انجام ماموریت آرتمیس (Artemis) به ناسا ملحق شده‌اند.

آرتمیس نام پروژه‌ی بازگشت به ماه است که توسط ناسا اداره می‌شود. در این ماموریت، فضانوردان تا سال ۲۰۲۴ به نزدیکی قطب جنوب ماه فرستاده می‌شوند. این فضانوردان از سال ۲۰۱۷، تحت آموزش و تمرین‌های سخت آماده‌سازی بودند که از میان آنها می‌توان به پیاده‌روی فضایی، آزمایش سامانه‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی و سامانه‌های رباتیک اشاره کرد.

بیوگرافی یاسمین مقبلی

فضانورد زن ایرانی‌التبار ناسا کیست؟

ناسا معیارهای دشواری برای انتخاب این فضانوردان در نظر گرفته بود. تمام این افراد دستاوردهای چشمگیری در زمینه‌ی تحصیلی و حرفه‌ای داشتند. البته ما در این نوشته به بیوگرافی یاسمین مقبلی ایرانی تبار می‌پردازیم.

بیوگرافی یاسمین مقبلی
زندگینامه یاسمین مقبلی

در سال ۲۰۱۷ ناسا کاندیدهای کلاس جدید فضانوردی خود را اعلام کرد. این کاندیدها شامل هفت مرد و شش زن هستند که از میان بیش از هجده هزار نفر متقاضی انتخاب شدند. ۱۲ نفری که در کلاس پذیرفته شده‌اند رزومه بسیار تاثیرگذاری به ناسا فرستاده‌اند. این افراد همگی ورزشکار هستند و در بین آنها  کارکنان سابق شرکت spaceX و یک زیست شناس دریایی وجود دارند و همچنین نیمی از آنها از افسران نظامی هستند.

در میان پذیرفته شدگان یک دختر جوان با نام مستعار “جاوز” دیده می‌شود. کسی که کاپیتان سابق تیم بسکتبال زنان MIT، یک عضو اصلی نیروی دریایی و عنوان دار پرواز با هلیکوپترهای مسلح در یکصد و پنجاه ماموریت رزمی در افغانستان است. این کاندیدای فضانورد همچنین یک مهاجر ایرانی آمریکایی، به اسم یاسمین مقبلی است که از زمان گزینش اولین کلاس فضانوردی، تنها کارآموزی بوده که ریشه‌های خاورمیانه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید:

یاسمین مقبلی‌، در ۳ تیر ۱۳۶۲ در شهر باد ناوهایم آلمان متولد و در شهر بالدوین در ایالت نیویورک ایالات امریکا بزرگ شده هست. والدین او به نام های فرشته و کامی ساکن فلوریدا هستند. او همچنین یک برادر بزرگتر از خود دارد که در ایالت پنسیلوانیای کشور آمریکا زندگی می‌‌کند.

خانواده مقبلی در سال ۱۳۵۸ از ایران مهاجرت، و پیش از زندگی در آمریکا برای ۴ سال در آلمان زندگی کردند. مقبلی در دوران دبیرستان همزمان در آموزشگاه فضایی پیشرفته در آلاباما که یک اردوگاه برای شبیه‌سازی پرتاب‌های فضایی و آموزش پروازها و موارد اضطراری بود، شرکت کرد.

یاسمین مقبلی پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، وارد رشته‌ی هوافضا شد و توانست مدرک لیسانس مهندسی هوافضا و فناوری اطلاعات خود را از MIT (موسسه فناوری ماساچوست) دریافت کند. در یک نمایشگاه حرفه‌ای، در سال پایانی تحصیلش، یک مسئول منابع انسانی نیروی دریایی تضمین کرد که مقبلی می‌تواند یک خلبان شود. به گفته مقبلی، تصدی یک مقام در هواپیمایی نظامی یکی از بهترین راه‌ها برای یک زن بود که بتواند به عنوان یک فضانورد واجد شرایط شود.

او از آن زمان تا به حال ۳ بار در مناطق جنگی مستقر شده و کبراهای مملو از توپ‌های چند لوله‌ای و موشک‌های آشتین را هدایت کرده است. در افغانستان، نام مستعار جاوز را بر او گذاشتند، نامی که بر روی هلیکوپتری که او با آن پرواز می‌کرد دیده می‌شد. او در آخرین پست به عنوان خلبان آزمایشی یک تکنولوژی جدید در آریزونا پرواز کرد.

افتخارات یاسمین مقبلی
زندگینامه یاسمین مقبلی

افتخارات یاسمین مقبلی

در بیوگرافی یاسمین مقبلی باید به رزومه و افتخارات او هم اشاره کنیم. از جمله افتخارات یاسمین مقبلی می توان به ۴ نشان تقدیر نیروی هوایی، مدال افتخار نیروی دریایی و سپاه تفنگداران، ۳ نشان کارآیی و موفقیت نیروی دریایی و سپاه تفنگداران و همچنین جایزه دانشجوی برجسته اشاره کرد.

او همین طور از فارغ‌ التحصیلان ممتاز دوره خود در مدرسه خلبانی بوده و به گفته ناسا بیش از یکهزار و ۶۰۰ ساعت پرواز و ۱۵۰ ساعت مأموریت‌ های مبارزه‌ ای در کارنامه پرافتخار خود به ثبت رسانده هست.

علاقه به فضانوردی

یاسمین مقبلی بر خلاف بقیه مردم، رویای کودکی‌‌اش را رها نکرد و با بزرگ‌تر شدن، رویاهایش را جدی‌‌تر دید. او فضانورد شدن را هدف خود می‌‌دانست و مانند یک خانم موفق سعی می‌کرد تمام قدم‌‌هایش را در جهت رسیدن به اهدافش بردارد.

بیشتر بخوانید:

او زمانی که تنها ۱۵ سال سن داشت از اوقات فراغت خود استفاده کرد و با یک اردوی تابستانی توانست وارد آکادمی فضایی پیشرفته شود.

علاقه به فضانوردی یاسمین مقبلی
زندگینامه یاسمین مقبلی

برنامه‌های فضایی

ناسا از بین ۱۸۳۰۰ نفری که برای گروه جدید فضانوردان ناسا ثبت‌ نام کرده بودند، ۱۳ نفر را انتخاب کرد که نام یاسمین مقبلی هم جزئی از آن لیست بود. حالا بد نیست در قسمتی از بیوگرافی یاسمین مقبلی به بخشی از برنامه‌های او در ناسا اشاره کنیم.

این گروه قرار است گروه جوان فضانوردان ناسا باشند که طی سه سال کارآموز ناسا خواهند بود و در این مدت به صورت فشرده تمام آنچه که لازم است را فرا خواهند گرفت تا در یکی از سفرهای فضایی که سفر به ماه است، حضور داشته باشند.

هدف گفته شده از آموزش این کارآموزان این است که ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۱ قدرتمندترین موشک تاریخ را به فضا پرتاب کند. این موشک موسوم به سامانه پرتاب فضایی (SLS)، قرار است فضانوردان آمریکایی را به ماه ببرد.

او درباره‌ی احساس خود نسبت به برنامه‌های ناسا گفت: «خب مطمئنا خیلی هیجان‌زده هستم. این آموزش‌ها حدود دو سال طول میکشد و در این مدت ما با جت‌های T-38 کار خواهیم کرد و درباره سیستم‌های موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی آموزش می‌بینیم.»

همچنین باید گفت که آموزش زبان روسی، رباتیک و آزمایش‌های پیشرفته فضایی در این دو سال پوشش داده خواهد شد.

برنامه‌های فضایی
بیوگرافی یاسمین مقبلی

مصاحبه یاسمین مقبلی با مجری سی ان ان

در این بخش از بیوگرافی یاسمین مقبلی به مصاحبه‌ی او با خبرنگار سی.ان.ان می‌پردازیم که به نکات جالب توجهی اشاره می‌کند.

آیا شما همیشه به فضانوردی فکر می‌کردید؟

بله. من به خاطر می‌آورم که از سال ششم دبستان این موضوع در ذهن من شکل گرفت که دوست دارم یک فضانورد بشوم و با گذشت زمان این موضوع برای من پررنگ‌تر شد.

سرگرد شما یک آمریکایی متولد شده از پدر و مادر ایرانی در آلمان هستید و در واقع اولین فضانورد با رگ و ریشه‌ای از خاورمیانه محسوب می‌شوید. این موضوع در شرایط کنونی که محدودیت‌های سفر به آمریکا هم ایجاد شده چه حسی را به شما می‌دهد؟

قبل از اینکه این موضوعات پیش بیاید من در دوران تحصیل و بعد از آن توجهی به این مسائل نداشتم چون برای من مشکلی ایجاد نشده بود.

بیشتر بخوانید:

اما الان اهمیت این موضوع را درک می‌کنم و نسل آینده باید من و هم‌دوره‌ای‌های من را ببیند و بداند که هر کسی با هر پیش‌زمینه و تجربه‌ای می‌تواند موفق شود. برای مثال گاهی این تفکر وجود دارد که پسرها و مردها برای انجام بعضی کارها ساخته شده‌اند و این موضوع نباید بر تصمیمات ما تاثیر بگذارد و نباید یک آینده درخشان را به این خاطر نابود کرد.

پس شما به نوعی پرچم‌دار این موضوع هستید؟

بله دقیقا. فکر می‌کنم برای این افراد مهم باشد که بدانند در جریان صبح روزی که من و هم‌کلاسی‌هایم لباس‌های آبی‌ را پوشیدیم و خانواده‌های ما برای اولین بار ما را در آنها دیدند، دختر یکی از همکلاسی‌ها گفت: «مامان‌ها هم می‌تونن فضانورد بشن!» و این خیلی مهم است که ما بدانیم بچه‌ها هم می‌توانند ببینند که آدم‌هایی با پیشینه‌های مختلف، قومیت‌های متفاوت و چه زن چه مرد در این مشاغل فعال هستند و می‌توانند به این جایگاه برسند.

شما در حال حاضر سنت شکنی می‌کنید و البته قبلا این کار را در رشته‌های عموما مردانه دیگری هم انجام دادید. مثلا در ام.آی.تی مهندسی خواندید، در تیم بسکتبال دانشگاه حضور داشتید و به عنوان خلبان بالگردهای جنگی “کبرا” خدمت کردید. تا حالا این حس را داشتید که همانند یکی ماهی از آب بیرون پریدید؟

خب من این موضوع را رد نمی‌کنم که هنوز نگاه جنسیتی به این موضوعات وجود دارد و برای زنان محدودیت‌هایی هر چند با شدت کمتر حس می‌شود اما من مشکلی نداشتم و هم‌دوره‌های مرد من همیشه با من به خوبی رفتار کردند و من را پذیرفته‌اند و به من کمک کردند.

آیا به نظر شما دختران جوان به اندازه کافی برای پیشرفت در زمینه‌های علمی تشویق می‌شوند؟

به عنوان یک خلبان زن من تلاش زیادی در این زمینه کردم و با دیدن این موضوع که بسیاری از دختران به دنبال علایق خودشان نمی‌روند، به همه این توصیه را می‌کنم که دست کشیدن از رویاهایشان را به خاطر این تفکر که مردها در این زمینه‌ها بهتر هستند کنار بگذارند.

من هیجان‌زدگی را در صدای شما حس می‌کنم، آیا شما برنامه‌ای برای قدم گذاشتن روی ماه یا سیاره‌های فراتر را دارید؟

بله من بسیار هیجان‌زده هستم و در دورانی قرار دارم که در این رابطه صحبت می‌شود. معتقدم که ما برای بقای خودمان نیاز به اکتشاف و مطالعه در منظومه شمسی و فراتر از آن داریم و نمی‌توانیم برای همیشه در زمین بمانیم و به همین دلیل من خیلی مشتاق هستم که این اتفاق بیفتد و برای من باعث افتخار خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: nasa.gov

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    ما انقدر نخبه و آدمای معروف با اصالت داریم که

    به ایرانی بودن خودشون افتخار می‌کنند که دیگه

    نیاز نیست هر ننه قمری رو وصله هم وطن بودن

    خودمون کنیم و بهش افتخار کنیم….

    پاسخ