;
coinex

نقد فیلم The Killing of Two Lovers : ویروسی کشنده از جنس وابستگی

در این نوشتار به نقد فیلم The Killing of Two Lovers 2020 به کارگردانی رابرت ماچویان می‌پردازیم. در ادامه با بررسی و تحلیل فیلم کشتن دو عاشق 2020 در سایت تکراتو همراه ما باشید.

رابرت ماچویان، با سابقه عکاسی، در اولین فیلم سینمایی خود به عنوان نویسنده، کارگردان و تدوینگر به نوعی آنچنان روانپریشی، خشونت فرو خرده را به تصویر میکشد که نمیشود منکر آن شد. 

این درام به نوعی یک درام رابطه ای است که از فیلمهایی که با این موضوع ساخته شده اند یک سر و گردن بالاتر قرار میگیرد. رابرت ماچویان فیلمنامه نویس و کارگردانی است که به نظر می رسد فعالیتهای او در سبک فیلمهایی است که روابط خصوصی و خانوادگی را توصیف می کند.

نقد فیلم The Killing of Two Lovers (کشتن دو عاشق 2020)

ویروسی کشنده از جنس عادت یا وابستگی؟

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم The Killing of Two Lovers 2020 خواهید خواند به شرح زیر است:

  • ویروسی کشنده از جنس عادت یا وابستگی؟
  • دلهره جدایی
  • روابط
  • تکنیک
  • شخصیت پردازی
  • ساختار
  • درد

نقاط قوت:

  • از لحاظ بصری قدرتمند
  • شخصیت پردازی بی نظیر
  • فضاسازی عالی
  • طراحی صدا دقیق
  • ساختار روایی استادانه

نقاط ضعف:

  • ندارد!

داستان این فیلم، داستان مردی است که اساساً از از خودبیگانگی و وابستگی رنج می برد. انگیزه های او میتواند بدتر از آنچه که در فیلم به تصویر کشیده میشود، باشد. 

او می تواند رفتار خشونت آمیزی را سرلوحه کارش قرار بدهد. اگر طریق خود را عوض نکند و نتواند از این عادت خود را نجات دهد و از کنترل همسرش دست نکشد، این خشونت حتما پدیدار میشود. اما او می خواهد زندگی خود را ادامه دهد و از وضعیتی که در آن قرار گرفته رهایی یابد.

فیلم کشتن دو عاشق با لحظه ای باورنکردنی و وحشتناک آغاز میشود. و نمای نزدیک دردناک چهره دیوید (کلین کرافورد) را در حالیکه با یک اسلحه به سمت همسرش نیکی (سپیده معافی) و معشوق جدیدش درک (کریس) نشانه رفته است، نشان میدهد. اما دیوید قبل از اینکه حرفی بزند، از آنجا بیرون میزند و به خانه پدرش میرود. 

دیوید انگار که اتفاقی نیفتاده است روزکاری خود را شروع میکند. اما فیلم و فیلمساز ما را منتظر لحظه ای میگذارد که اسلحه بعداً ظاهر اجتناب ناپذیر خود را نشان دهد.

ماچویان یک دهه را صرف ساخت فیلمهایی با مشارکت دیگران و به صورت کوتاه کرده است. شاید به همین دلیل است که این اولین تجربه انفرادی اوست که حقیقتا اثر پخته، جدی و دقیقی را به تصویر کشیده است. 

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم گودزیلا علیه کونگ 2021 : گودزیلا شکست میخورد!

نقد فیلم لیگ عدالت اسنایدر کات 2021 : یک دفاعیه غافلگیر کننده

او این ازدواج را مانند یک تکه شیشه گرانبها، شکننده و در معرض شکستن به نمایش میگذارد. او تصاویرش را طوری کنار هم میچیند که وقتی از نزدیک به آن نگاه می کنید، با اتفاقی زیبا و آرام روبرو شوید.

نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020
نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020

دلهره جدایی : نقد فیلم The Killing of Two Lovers 2020

آنچه که به عنوان یک مهم در این فیلم آغاز می شود، این است که رابرت ماچویان به عنوان کارگردان پویایی نگران کننده جدایی را بررسی می کند. 

به خصوص هنگامی که یک نفر به سمت جدایی تمایل دارد و دیگری امیدوار است که دوباره وصل شکل بگیرد. این تضاد، ریمیکس بسیار مهیبی را ایجاد میکند. 

بیشتر بخوانید: نقد فیلم موریتانیایی ؛ حقایق تکان دهنده ی یک زندانی

چشم انداز متروک و خاکستری یوتای غربی تنها ناامیدی ریشه دار شده دیوید را که هیچ امیدی به فرار از خشم جوشان خود در این شهر بسیار کوچک ندارد، افزایش میدهد. باید تاکید کنم که در این فیلم کلین کرافورد میزان قابل توجهی از همدلی را به یک شخصیت بالقوه پر از اضطراب وارد می کند.

نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020
نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020

روابط : نقد فیلم The Killing of Two Lovers 2020

روابط بین انسانها از پیچیده ترین مسائلی است که میتواند کانسپت یک فیلم بشود. روابطی که حفظش تلاش زیادی را میطلبد. فیلم ها دوست دارند از فشار روابط به عنوان یک پیش فرض استفاده کنند. زیرا چنین تنشی نوعی درگیری دراماتیک و جدی را ایجاد میکند که در ساختار یک درام قوت عجیبی تزریق میکند.

در عین حال فضای زیادی را برای بازیگران فراهم میکند تا علاوه بر دیالوگهایی که در فیلمنامه وجود دارد با رفتار، میمیک و بازی بدن خود برای برانگیختن احساسات و واکنش های بی شمار تماشاگران استفاده کنند. 

در بسیاری از این فیلم ها، بسیاری از لحظات بزرگ و دراماتیک، معمولاً به صورت علت و معلول، وجود دارد. رابرت ماچوئیان با حفظ لحنی فروتن و فاصله عاطفی در طول فیلم تنش دراماتیک به خصوص خود را به اندازه کافی قابل لمس به روایت خود تزریق میکند. 

همانطور که گفتیم فیلم کشتن دو عاشق در رابطه با دیوید (کرافورد) و همسرش نیکی (معافی) است که در حال جدایی هستند. در صورتی که که آنها سعی می کنند مسائل زناشویی خود را حل کنند. 

آنها بلافاصله بعد از دبیرستان ازدواج میکنند، اما پس از سالها با داشتن چهار فرزند، متوجه میشوند که چیزی وجود دارد که بین آنها درست پیش نمیرود.

دیوید پدر فداکاری برای بچه ها است. علاوه بر این، از آنجا که این زوج توافق را سرلوحه قرار داده اند، نیکی رابطه ای را با درک (کوی) آغاز میکند. 

بیشتر بخوانید:

نقد مستند معضل اجتماعی ؛ مدل سازی انسانی

نقد مستند شکارچیان ترافل ؛ دنیای در حال مرگ

این نامتعادلی ها در روابط باعث می شود، دختر بزرگترشان، جسی (اوری پیتزوتو) از سکوت خود دست بردارد. هرچه زمان می گذرد، ناامیدی ها و تنشها افزایش یافته و منجر به نتیجه ای تاریکتر میشود. 

نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020
نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020

تکنیک : نقد فیلم The Killing of Two Lovers 2020

فیلمبرداری در جهت اهداف کارگردان و کانسپت اصلی فیلم عمل میکند و حقیقتا عالی است. با انتخاب کادربندی متناسب در فیلمبرداری بسیاری از صحنه های خارجی در فضایی ملایم، با استفاده از فریم های مناسب به همراه ارتباط  بسیار منطقی و درست بین شخصیتها، لابلای فضای روستایی آمریکا به فیلم اعتبار خاصی میدهد. 

رابرت ماچویان به عنوان کارگردان و اسکار ایگناسیو جیمز به عنوان فیلمبردار، تأثیر فشار روانی را در فیلم بر روی شخصیتها و مخاطب به اوج خود میرسانند. 

در حالی که روایت فیلم کشتن دو عاشق از طریق گفتوگو و کنشهای شخصیتی باعث ایجاد تنش می شود، جنبه های فنی فیلم به آن کمک می کند.

همانطور که گفتم اسکار ایگناسیو جیمنز به عنوان فیلمبردار، با استفاده از نسبت ابعاد 4 : 3 بیننده را درگیر شخصیتها در فضا میکند. با توجه به این ابعاد فضایی که دیوید در فیلم قرار است بسازد به شدت سنگینتر و خفقانتر جلوه میکند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های عاشقانه 2021

اشتیاق بچه ها به داشتن یک خانواده کامل به خوبی حکم فرما میشود. و تیرگی شدید شهر کوچک باعث انزوا می شود.

طراحی صدای فیلم واقعاً اضطراب را تشدید می کند. Peter Albrechtsen به عنوان طراح صدا از چیزی استفاده می کند که فقط می توان به عنوان سر و صدای مکانیکی توصیف کرد. که اغلب به نظر می رسد انگار کسی درحال بارگیری اسلحه است. یا چرخش چرخ دنده ها را حس میکنیم.

این اصوات به جای موسیقی معمول استفاده میشوند. این نوع طراحی صدا به شکل مستقیم سراغ سیستم عصبی ما میرود و ضربه های کارسازی را متوجه ما میکند و نتایج بسیار موثری دارند. 

طراحی صدا اساسا وجهی از ناراحتی را همانند ویروسی واگیردار به ما منتقل میکند. فضاسازی این طراحی، تنهایی دیوید را در طول فیلم به وضوح نشان میدهد.

بیشتر بخوانید: 

نقد فیلم ماهی کوچک 2021 ؛ شیوع ویروسی جدید 

 چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟

پر از ناله، شکایت و هنجارشکنی است. به نوعی حس سقوط آوار بر سر دیوید عمیقا به ما منتقل میشود. با توجه به این تفاسیر شکننده بودن دیوید حکم مشخص این فیلم میباشد.

نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020
نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020

شخصیت پردازی : نقد فیلم The Killing of Two Lovers 2020

هر یک از بازیگران چه شخصیتهای اصلی و چه شخصیتهای فرعی فوق العاده ظاهر میشوند. این فیلم حال و هوای عجیب و اصیلی دارد. جوری رفتار میکند که بهیچوجه نمیتوانید خود را از دل آن برهانید. ما کاملا قادر به احساس هوای سرد زمستان از تصاویر ارائه شده هستیم. 

این فیلم با یک ایده جذاب و پرسشهایی در رابطه با عشق آغاز میشود. دقیقا کارگردان این فیلم آقای رابرت ماچویان با زیرکی خاصی کاری با بیننده میکند که حس کنجکاوی او را دو برابر کند. 

به شکلی عمل میکند که من را وادار کند تا پرسشهای خود را جهت فهمیدن مشکلات بین دیوید و نیکی مطرح کنم. ممکن است در روابط بین دو همسر عدم تعادل وجود داشته باشد.

همانطور که در طول فیلم میبینیم، متوجه میشویم که سکانسها به شکلی کنار هم قرار میگیرند که شخصیت دیوید به طور قابل توجهی بهتر از شخصیت نیکی ترسیم شده است. و نگرش و نوع نگاه نیکی خیلی کمتر توجیه شده است. 

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Minari 2020 (میناری) ؛ آمریکای رویایی

همه چیز نشان می دهد که دیوید هنوز همسرش را دوست دارد و خواهان بازگشت او است. اما او بیش از همسرش آماده و خواهان این بازگشت میباشد. 

آسیب دیدگی بیش از حد دیوید ناشی از این جدایی با بازی بینظیرش بدون ذره ای دیالوگ نشان می دهد که در زندگی شخصی خود به شدت تنهایی را تجربه کرده و به جای شناخت خودش، از وابستگی و عادت به همسرش برای ادامه زندگی بهره میبرد. در حقیقت این سردرگمی روانشناختی است که باعث جدایی می شود، که در کل فیلم غالب است. 

اگرچه این فیلم به مطالعه شخصیت دیوید میپردازد، اما دیدگاه نیکی به خوبی پرداخت شده است و می توان فهمید که چرا او در مورد دوراهی که در آن قرار دارد به فرم خودش عمل میکند. اما دیوید سرسخت است. به طوری که هنوز میخواهد همدل داشته باشد و از همدردی بهره ببرد. 

این مسائل به ویژه در صحنه هایی با فرزندانش که روح آشفته خانواده را به تصویر می کشد، درخشش خاص خود را دارد. توسط  رابرت ماچویان با دقت زیربنایی از تضاد و اضطراب به علت مشکلات زناشویی وجود دارد. 

کرافورد در نقش دیوید بسیار عالی است. به ویژه در صحنه های مقابل جسی. سپیده معافی در نقش نیکی با توجه به اینکه بازی کمتری دارد اما در همان سکانسهای اندک راه ورود به حوزه تاثیرگذاری را پیدا میکند. 

بحث و دعواهای کرافورد و معافی به داد و فریاد نمیکشد. در عوض، ماهیت ماهرانه تری در خلال دیالوگهایی با تمپوی بالا ما از آنها و فیلم شاهد هستیم که باعث میشود مشکلات آنها را عمیقتر درک کنیم.

باعث میشود به شکل مشخصی درک کنیم که اگرچه با مشکلاتی روبرو شده اند، اما هنوز هم به خاطر ازدواج و فرزندانشان سعی در حل مسائل دارند. 

بیشتر بخوانید: نقد فیلم اما (Emma 2020) : پرتره ی دلبستگی های زنانه

نقش کوئی در نقش درک به نوعی فرعی بنظر میرسد، اما وقتی وارد درام میشود، تأثیر زیادی را به وجود می آورد. فعل و انفعالات شخصیت ها با هم ترکیب می شوند و عدم اطمینان را که در زیر سطح قرار دارد افزایش می دهد.

نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020
نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020

ساختار : نقد فیلم The Killing of Two Lovers 2020

فیلم کشته شدن دو عاشق داستان یک جدایی احساسی و عواقب آن است. فیلم با نمای نزدیک از شخصیت اصلی داستان (کلین کرافورد) آغاز می شود.

با این شروع، کارگردان تنش رو به رشدی را در طول داستان ایجاد می کند. که در آن ما به عنوان مخلطب، بدون شنیدن دیالوگی، بواسطه هر حرکت قهرمان پیگیر داستان میشویم. 

با یک کارگردانی باشکوه و درگیرکننده، آقای رابرت ماچویان، این کلوزآپ ها را جایگزین میکند (به عنوان مثال در گفتگویی که قهرمان داستان با همسرش دارد) با سکانس طولانی که توسط اسکار ایگناسیو جیمنز به خوبی تصویر کشیده شده است. جدایی این زوج، دوستانه و توافقی به نظر میرسد. 

اما این مانع از آن نمیشود که برای دیوید آسیب زا باشد (بچه ها نیز به عنوان قربانی به عنوان موضوع بحث حضور دارند). در این بین موسیقی متن هوشمندانه ای که در لابلای تصاویر فیلم جریان دارد، تاثیر این مفاهیم را دوچندان میکند. 

Killing Of Two Lovers با وجود اینکه بازیگران شناخته شده ای ندارد اما همه آنها کارکرد قدرتمندی را در راستای انگیزه های کارگردان و فیلم ارائه میدهند.

نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020
نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020

درد : نقد فیلم The Killing of Two Lovers 2020

همچنین همانطور که گفتم فیلمنامه رابرت ماچویان با کارکرد صدا باعث می شود تا بیننده برای مدت طولانی جذب فیلم شود.  استفاده از ناتورالیسم مینیمالیستی، یعنی به‌دور از نمادگرایی و احساسات‌گرایی‌های مرسوم، بر جزئیات روزمرهٔ زندگی، خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی، به فیلم این امکان را می دهد که ریشه بیشتری در واقعیت داشته باشد و کنجکاوی را برانگیزد و باعث شود بیننده بخواهد ببیند چه اتفاقی برای شخصیتها می افتد. 

این فیلم یک تلاش متفکرانه در مورد ازدواج، خانواده و درد مردم در کنار دیگران است. با این تفاسیر قطعا این فیلم، فیلمیست که بارها ارزش دیدن را دارد.

نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020
نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020

عوامل فیلم : نقد فیلم The Killing of Two Lovers 2020

  • نویسنده و کارگردان: Robert Machoian (رابرت ماچویان
  • ژانر (موضوع): درام
  • زبان فیلم : انگلیسی
  • سال انتشار: 2021
  • محصول کشور: آمریکا
  • بازیگران فیلم: کریس کوی ، کلین کرافورد ، آری گراهام – Chris Coy, Clayne Crawford, Arri Graham

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص نقد فیلم کشتن دو عاشق 2020 چیست؟ نظرات خود را درباره نقد فیلم The Killing of Two Lovers 2020 با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر