;
coinex

رویترز: معاملات ایرانی ها در بایننس با وجود تحریم ها کاملا آزاد است!

گرچه مدیرعامل بایننس اتهامات رویترز را رد کرده، این خبرگزاری معتبر مدعی است که معاملات ایرانی ها در بایننس با وجود تحریم ها کاملا آزاد است.

گزارش فعالیت‌های غیرقانونی بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان بارها توسط خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده است. در گذشته اتهاماتی نظیر  تسهیل فعالیت دولت‌های تحریم شده نظیر روسیه نیز به این صرافی وارد شده بود.

بیشتر بخوانید:‌ آموزش کار با اپلیکیشن بایننس

معاملات ایرانی ها در بایننس با وجود تحریم ها کاملا آزاد است

رویترز: معاملات ایرانی ها در بایننس با وجود تحریم ها کاملا آزاد است!

به نظر می‌رسد صرافی بایننس برای حفظ جایگاه برتر خود در لیست صرافی‌های ارز دیجیتال دست به هر کاری می‌زند. این صرافی بارها اجازه فعالیت آزادانه و تجارت را به کاربران کشورهای تحریم‌شده داده است و حال رویترز مدعی است که معاملات ایرانی ها در بایننس با وجود تحریم ها کاملا آزاد است و این صرافی کاری برای جلوگیری از آن نمی‌کند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه با چندین معامله‌گر ایرانی مصاحبه کرده و طبق گزارش رویترز، ایرانی‌ها علی‌رغم تحریم‌های سال 2018 آمریکا علیه کشورشان، به فعالیت در صرافی بایننس بدون مشکل ادامه دادند. آزد بودن معاملات ایرانی ها در بایننس تا سپتامبر 2021 ادامه داشت.

یک معامله‌گر ایرانی با نام مهدی قادری، برای معامله حدود 4000 دلار در بایننس از VPN استفاده کرد و در مصاحبه خود اعلام نمود

همه ایرانی‌ها از بایننس استفاده می‌کردند.

رویترز همچنین اشاره کرد که 11 نفر دیگر از کشور ایران در پروفایل لینکداین خود اعلام کرده‌اند که در بایننس ارزهای دیجیتال را معامله می‌کنند.

بایننس بهترین صرافی برای ایرانیان بود

رویترز تاکنون شواهدی مبنی بر استفاده کاربران ایرانی از سرویس بایننس پیدا نکرده است، با این حال، برخی از معامله‌گران ایرانی به رویترز گزارش دادند که گزینه‌های جایگزین زیادی وجود داشته اما هیچکدام به خوبی بایننس نبوده‌اند. بر اساس گزارش رویترز، شرکت بایننس نه تنها از فعالیت کاربران ایرانی مطلع بوده بلکه در مورد این کاربران جوک‌هایی نیز منتشر کرده است که نشان از آزاد بودن معاملات ایرانی ها در بایننس دارد.

رویترز: معاملات ایرانی ها در بایننس با وجود تحریم ها کاملا آزاد است!

طبق گزارش‌ها، کارمندان ارشد بایننس در سال‌های 2019 تا 2022 پیام‌هایی در این راستا برای بکدیگر ارسال کرده‌اند. رویترز معتقد است یکی از کارمندان صرافی بایننس از افزایش تعداد کاربران ایرانی تمجید کرده و آن‌ها را “IRAN BOYS” نامیده است.

طبق داده‌های CoinMarketCap، بایننس بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال از لحاظ حجم معاملات است. عملکرد رقبای بایننس فاصله شدیدی با این صرافی دارد. به عنوان مثال بایننس حدود 1681 نوع معامله را پردازش می‌کند، در حالی که بزرگترین رقیب این صرافی یعنی FTX، تنها قادر به پردازش 419 نوع معامله است.

اما همچنان این سؤال وجود دارد که بایننس می‌بایست از چه قوانینی تبعیت کند. شرکت هلدینگ بایننس در جزایر Cayman مستقر است و این صرافی به طور کلی در آمریکا فعالیتی ندارد. کاربران آمریکایی از وبسایت Binance.us استفاده می‌کنند. این سایت متعلق به شرکتی جداگانه است؛ اما کنترل و مدیریت آن همچنان توسط Changpeng Zhao، مدیرعامل بایننس صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: صرافی ام ایکس سی

بایننس ملزم به رعایت چه قوانینی است؟

وکلایی که با رویترز مصاحبه نمودند خاطرنشان کردند که این شرکت به احتمال زیاد از تحریم‌های اصلی ایالات متحده معاف خواهد بود. به طور کلی شرکت‌های خارجی حق تجارت با کاربران کشورهایی نظیر ایران را ندارند.

رویترز: معاملات ایرانی ها در بایننس با وجود تحریم ها کاملا آزاد است!

طبق گزارش‌ها، تنها ابزار مورد نیاز کاربران ایرانی برای فعالیت در بایننس تا سپتامبر 2021، یک آدرس ایمیل بود. در سپتامبر 2021، بایننس قوانین نظارتی و جلوگیری از پولشویی خود را تغییر داد. سخنگوی بایننس در این راستا اظهار کرد:

در راستای هدفی که طی 18 ماه گذشته داشتیم، یک برنامه نظارتی رسمی جمع‌آوری کرده‌ایم. این برنامه تحریمی با تمام تحریم‌های مالی بین‌المللی از جمله مسدودیت دسترسی کاربران ایران و کره شمالی به خدمات بایننس مطابقت دارد. ما همچنین ابزارهای تشخیص پیشرفته‌ای را پیاده‌سازی کردیم تا به وسیله آن کاربرانی که در مناطق تحریم‌شده به وسیله VPN قصد ورود به سایت را دارند، سرکوب کنیم.

واکنش مدیرعامل بایننس به حواشی اخیر

رویترز: معاملات ایرانی ها در بایننس با وجود تحریم ها کاملا آزاد است!

ژائو صبح دوشنبه در توییتر خود اتهامات مطرح شده درباره معاملات ایرانی ها در بایننس توسط رویترز را رد کرد. او در این راستا افزود:

بایننس از سال 2018 تا کنون از سیستم WorldCheck به عنوان یکی از ابزارهای تأیید هویت کاربران (KYC) استفاده می‌کند. این استاندارد طلایی در بانک‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما به این سیستم مجهز هستیم، اما همچنان درباره ما اخبار منفی منتشر می‌کنند.

KYC مخفف عبارت “مشتری خود را بشناسید” است. از این سیستم برای شناسایی و تأیید هویت مشتریان استفاده می‌کنند. سیستم KYC مشخص می‌کند که آیا کاربران در کشورهای تحت تحریم قرار دارند یا خیر. FUD در حوزه رمزنگاری به معنای “ترس، عدم اطمینان و شک” است. معمولاً زمانی از این عبارت استفاده می‌کنند که درباره عملکرد صادقانه شرکت‌های مرتبط با رمزارزها خبر منفی منتشر شده باشد.

بیشتر بخوانید: رفع بلاک بایننس

سابقه رویترز در ایجاد FUD در بازار رمزارزها

این اولین باری نیست که رویترز گزارش‌هایی درباره فعالیت‌های کاربران کشورهای تحریم‌شده منتشر می‌کند. در ماه آپریل، رویترز بر اساس پیام‌های داخلی فاش شده و مصاحبه‌های ناشناس گزارش داد که یک معامله‌گر رمزارزها با دولت روسیه توافق کرده تا اسامی افرادی که به سازمان‌های ضد پوتین کمک مالی کرده‌اند را منتشر کند.

رویترز: معاملات ایرانی ها در بایننس با وجود تحریم ها کاملا آزاد است!

با انتشار گزارش آزاد بودن معاملات ایرانی ها در بایننس انبوهی از نگرانی‌ها درباره احتمال ورود آژانس‌های نظارتی به صرافی‌های رمزارزی به وجود آمده است. با توجه به پست‌های عمومی صرافی بایننس در زمینه سیاست‌های KYC و تلاش‌های این صرافی جهت پایبندی به تحریم‌ها، ترس کاربران هم افزایش یافته است.

Chagri Poyraz، رئیس جهانی تحریم‌های صرافی بایننس، در پست بلاگ روز دوشنبه خود نوشت:

ما به قوانین و تحریم‌های بین‌المللی اعتقاد داریم و اجازه دسترسی به کاربران کشورهایی مانند کره شمالی، سوریه، کوبا و ایران را نمی‌دهیم.

به عقیده Chagri، عده بسیار کمی از مردم این فناوری را درک می‌کنند. بایننس از پیچیده‌ترین فناوری‌های نظارتی KYC استقاده می‌کند.

چالش‌های قانونی صرافی بایننس

معاملات ایرانی ها در بایننس تنها چالش قانونی این صرافی به شمار نمی‌رود. بلومبرگ ماه گذشته گزارشی درباره تبلیغ TerraUSD توسط بایننس و بنیانگذار این صرافی منتشر نمود. ترا در نهایت به طرز باورنکردنی سقوط کرده و ناپدید شد. بسیاری از تحلیلگران فروپاشی لونا را دلیل اصلی آغاز زمستان کریپتویی می‌دانند.

طبق گزارش بلومبرگ، این شرکت در پی سقوط لونا نزدیک به 1.6 میلیارد دلار از دست داد. بایننس در ماه ژوئن به مدت چند ساعت امکان برداشت Terra را به دلایلی نظیر وجود مشکل در یک تراکنش به حالت تعلیق درآورد. در ادامه این صرافی اعلام نمود که قصد دارد 2000 موقعیت شغلی جدید برای استخدام باز نماید. این رویداد درست زمانی که صرافی‌های کوچک‌تر در آستانه سقوط قرار دارند، کمی عجیب است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره گزارش رویترز درباره معاملات ایرانی ها در بایننس چیست؟ آیا فعالیت ایرانیان در بازارهای مالی متوقف خواهد شد؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر