coinex
راهنمای خرید تکراتو

تراشه‌های جدید کوالکام ؛ اسنپدراگون 6 نسل 1 و 4 نسل 1 رسما رونمایی شدند

دیروز از تراشه‌های جدید کوالکام رونمایی شد. این تراشه‌های میان رده جدید شامل دو مدل اسنپدراگون 6 نسل 1 و اسنپدراگون 4 نسل 1 است که به زودی شاهد کاربرد آن‌ها در گوشی‌ها خواهیم بود.

کوالکام تصمیم گرفت با تولید تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1، مجموعه تراشه‌های گوشی‌های هوشمند خود را با تغییراتی بنیادین و انقلابی روبرو کند. این پردازنده رده بالا دوران جدیدی را برای این شرکت در زمینه نام‌گذاری تراشه‌ها رقم زد. پس از اسنپدراگون 8 نسل 1 ، این شرکت اسنپدراگون 7 نسل 1 را معرفی کرد که نشانگر تغییر نام سری اسنپدراگون 700 به نام جدیدی بود.

اکنون، این روند با معرفی اسنپدراگون 6 نسل 1 و اسنپدراگون 4 نسل 1 کامل شده است. این پردازنده‌های جدید در واقع رقابتی با تسلط پردازنده‌های میان رده و پایین رده اخیر مدیاتک هستند. هر دو محصول جدید از 5G پشتیبانی می‌کنند که ممکن است برگ برنده کوالکام باشد. اسنپدراگون 4 نسل 1 به زودی معرفی خواهد شد، در حالی که اسنپدراگون 6 نسل 1 در سه ماهه اول 2023 رونمایی خواهد شد.

شایان ذکر است که هیچ یک از این تراشه‌های جدید کوالکام با معماری ARMv9 عرضه نمی‌شوند. حداقل در حال حاضر، این معماری منحصر به فرد برای سری اسنپدراگون 8 و 7 باقی خواهد ماند. با این حال، اگر شرکت گوگل به معماری ARMv8 برای پرچمداران پیکسل خود پایبند باشد، احتمالاً کاربران گوشی‌های پایین رده و میان رده تاثیر این تغییرات را احساس نخواهند کرد.

بیشتر بخوانی: افشای برنامه‌های TSMC ؛ کوالکام در سال جدید رهبری بازار را پس می‌گیرد!

تراشه‌های جدید کوالکام : اسنپدراگون 6 نسل 1

کوالکام اسنپدراگون 6 نسل 1 از فرآیند تولید 4 نانومتری استفاده می‌کند. اما کوالکام مشخص نکرده که آیا از فرآیند تولید شرکت سامسونگ استفاده می‌کند یا شرکت TSMC. گزارش‌های قبلی به سامسونگ اشاره می‌کردند، بالاخره این شرکت کره‌ای اسنپدراگون 7 نسل 1 را تولید کرده است. به هر حال، این پردازنده به اندازه کافی کارآمد خواهد بود و جایگزین اسنپدراگون 695 که فرآیند ساخت 6 نانومتری دارد، خواهد شد.

این پردازنده جدید به یک پردازشگر سیگنال تصویر 12 بیتی ISP Spectra Triple مجهز است و از دوربین های عکاسی HDR و دوربین های 200 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. این قابلیت به وضوح به سازندگان گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد تا گوشی‌های هوشمند با دوربین 200 مگاپیکسلی را در سری میان رده خود معرفی کنند.

تراشه‌های جدید کوالکام

این پردازنده همچنین قابلیت فیلمبرداری HDR را نیز دارد. علاوه بر این، با استفاده از موتور هوش مصنوعی کوالکام نسل هفتم، از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره می‌برد. این ویژگی اثر بوکه را تقویت می‌کند و عملکرد عمومی و بهره وری انرژی را بهبود می‌بخشد. این پردازنده همچنین دارای Wi-Fi 6E است و از مودم نسل چهارم Snapdragon X62 5G استفاده می‌کند.

کوالکام پیکربندی CPU را برای پردازنده‌های میان رده خود تغییر داده است. این شرکت به جای معماری معمول با 2 هسته اجرایی و 6 هسته کارآمد، از معماری 4+4 بهره می‌برد. این ویژگی احتمالاً یک برتری خاص نسبت به تولیدات میان رده مدیاتک است که همچنان از معماری 2+6 در برخی از تراشه‌های Dimensity میان رده خود استفاده می‌کند.

هسته‌های اجرایی، هسته‌های Cortex-A78 هستند که به عنوان آخرین نوع هسته‌های با عملکرد متوسط معماری ARMv8 هستند. طبق گفته کوالکام، عملکرد آن 40 درصد بهتر از اسنپدراگون 695 خواهد بود. این پردازنده از کنترلر حافظه LPDDR5 پشتیبانی می‌کند، که البته کمی کندتر از نمونه‌های قرار گرفته در رده بالاتر این پردازنده است. انتظار می‌رود اولین گوشی‌های هوشمند با اسنپدراگون 6 نسل 1 تا سه ماهه اول 2023 رونمایی شود.

اسنپدراگون 4 نسل 1

کوالکام اسنپدراگون 4 نسل 1 به دلیل تغییر در نام‌گذاری، یک تغییر بزرگ به نظر می‌رسد. با این حال، طبق معمول برای دسته پایین‌رده، یک ارتقای متوسط‌ محسوب می‌شود. اسنپدراگون 4 نسل 1 از استاندارد 6 نانومتری به جای 4 نانومتری مدرن استفاده می‌کند. این یک ارتقاء جزئی نسبت به اسنپدراگون 480 فعلی است.

ارتقای اصلی وجود دو هسته ARM Cortex-A78 همراه با شش هسته ARM Cortex-A55 است. برای این پردازنده، کوالکام به پیکربندی 2 + 6 پایبند باقی مانده است. فرکانس CPU نیز برای هسته‌های بزرگ روی 2.0 گیگاهرتز قرار گرفته است. به گفته کوالکام، تراشه جدید، افزایش 15 درصدی از نظر عملکرد در مقایسه با اسنپدراگون 480 دارد.

تراشه‌های جدید کوالکام

این محصول همچنین یک پردازنده گرافیکی جدید Adreno دارد و از یک کنترلر حافظه LPDDR4X-4266 استفاده می‌کند. ISP دوربین مشابه مدل قبلی خود است، با این حال، کوالکام اکنون به سازندگان گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد تا دوربین‌های 108 مگاپیکسلی را با این تراشه جفت کنند. این یک پیشرفت بزرگ نسبت به تراشه‌های قبلی با دوربین 64 مگاپیکسلی است.

پردازنده جدید از اتصال 5G پشتیبانی می‌کند، اما با استفاده از مودم اسنپدراگون X51، کوالکام همچنین در این مدل از mmWave پشتیبانی نمی‌کند. این پردازنده فقط از زیرباندهای 6 پشتیبانی می‌کند. به هر حال، همچنان از سرعت دانلود تا 2.5 گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا 900 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند. این پردازنده، متأسفانه، همچنان به وای فای نسل 5 متصل است و از بلوتوث 5.2 پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون 4 نسل 1 به زودی با گوشی iQOO Z6 Lite وارد بازار گوشی‌های هوشمند خواهد شد. اسنپدراگون 6 نسل 1 نیز در سال آینده عرضه خواهد شد. ما انتظار داریم برندهایی مانند شیائومی و ریلمی این پردازنده جدید را از طریق گوشی‌های محبوب سری ردمی نوت معرفی کنند. علیرغم عدم تایید شایعات، این پردازنده‌ها احتمالاً توسط سامسونگ تولید می‌شوند، اما در آینده، انتظار می‌رود که کوالکام به طور کامل تولیدات خود را به TSMC بسپارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد ویژگی‌های تراشه‌های جدید کوالکام چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

منبع: gizchina

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر