;
coinex

افزایش موارد ابتلا به سل در نتیجه شیوع کرونا ؛ هشدار سازمان بهداشت جهانی!

گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که در نتیجه شیوع گسترده ویروس کرونا شاهد افزایش موارد ابتلا به سل و مرگ ناشی از هستیم. اما ارتباط این دو چیست؟

بنا بر گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در طی سال گذشته حدود 10.6 میلیون مورد ابتلا و 1.6 میلیون مورد مرگ ناشی از سل وجود داشته است. طبق این گزارش‌ها شاهد افزایش موارد ابتلا به سل ، یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های جهان هستیم. علاوه بر این میزان افزایش ابتلا مقاومت ویروس سل به داروی سل نیز در سال 2021 افزایش داشته است. در این راستا سازمان بهداشت جهانی کووید-19 را به عنوان یکی از دلایل احیای مجدد بیماری سل معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید:‌ کووید 19 یک ویروس آزمایشگاهی است ؛ کرونا ویروس دست ساز بشر!

افزایش موارد ابتلا به سل از پیامدهای کرونا!

طبق گزارش منتشر شده توسط WHO، آمار ابتلا به بیماری عفونی سل نسبت به سال گذشته حدود 4.5 درصد افزایش داشته است. این آمار در سال 2021 حدود 10.6 میلیون نفر بود. علاوه بر این ارقام متاسفانه در سال گذشته 1.6 میلیون نفر جان خود را بر اثر سـل از دست دادند.

به همین دلیل این سازمان، بیماری عفونی سل را به عنوان سیزدهمین علت مرگ و میر در سراسر جهان معرفی کرد. همچنین سل پس از کووید-19، دومین علت اصلی مرگ بر اثر بیماری‌های عفونی شناخته شد. گزارش‌ها نشان از آن دارد که حتی پیش از بیماری کرونا، در سال 2019 بیماری عفونی سل یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در بخش‌هایی از آسیای جنوب شرقی و آفریقا بوده است.

افزایش موارد ابتلا به سل

بیماری عفونی سل، توسط باکتری «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» به وجود می‌آید. این بیماری از طریق هوا بین افراد منتقل می‌گردد و اگر چه می‌تواند به تمام بدن حمله کند اما ریه‌ها را به طور معمول تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم این بیماری در موارد حاد بیشتر دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و با نشانه‌هایی مانند درد قفسه سینه، لرز و سرفه خونی بروز پیدا می‌کند. این بیماری عفونی ممکن است مدت‌ها در بدن فرد بیمار بدون هیج علائمی وحود داشته باشد و پس از تضعیف سیستم ایمنی بدن به دلیل بیماری دیگر، خودنمایی کند. گفتنی است بیماران مبتلا به HIV در برابر سل آسیب‌پذیرتر از دیگر افراد هستند.

مقاومت باکتری سل در مقابل آنتی‌بیوتیک

در حال حاضر یکی از مهمترین معضلات مبارزه با بیماری سل، مقاومت آنتی بیوتیکی این باکتری است. بر اساس تحقیقات انجام یافته، بروز سل مقاوم به آنتی بیوتیک، در سال گذشته 3 درصد افزایش داشته است. این سه درصد افزایش شامل 450 هزار مورد مقاوم به آنتی بیوتیک ریفامپیسین، یکی از تنها دو داروی درمان سل است.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است که هزینه‌های جهانی برای خدمات ضروری سل از 6 میلیارد دلار در سال 2019، به 5.4 میلیارد دلار در سال 2021 کاهش یافته است. اما هنوز با هدف جهانی 13 میلیارد دلاری توصیه شده توسط WHO بسیار فاصله وحود دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در باره‌ی افزایش موارد ابتلا به سل چیست؟ لطفاً، نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر