;
coinex

همه چیز درباره تب طوطی ؛ آیا یک اپیدمی جدید در راه هست؟

تب طوطی یا سیتاکوز نوعی بیماری باکتریایی بوده که به تازگی قربانیانی نیز گرفته است. این بیماری خطرناک توسط نوعی باکتری موسوم به کلامیدیوفیلا پسی‌تاسی ایجاد شده و بین انسان و دام مشترک است.طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، این بیماری خطرناک تاکنون 5 کشته در اروپا به جا گذاشته و در برخی از کشورهای اروپایی نیز مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: چه ارتباطی بین تبخال و زوال عقل وجود دارد؟

اما تب طوطی چیست و چگونه منتقل می‌شود

شاید پرندگان بر خلاف ظاهر بامزه و بعضا زیبایی که دارند، آنقدر‌ها هم مهربان و دوست‌داشتنی نباشند. تشخیص اینکه پرنده‌ای بیمار است برای افراد عادی دشوار خواهد بود چراکه برخی از آنها شاید به نظر سالم برسند اما می‌توانند از طریق تنفس یا فضله‌هایشان باکتری‌هایی را در اطراف خود پخش کنند.

بسیاری از بیماری‌ها بین انسان و حیوان مشترک بوده و وجود باکتری‌هایی که پرندگان در اطراف خود منتشر می‌کنند، بسیار خطرناک است.

تب طوطی یکی از بیماری‌های مشترکی است که انسان را درگیر می‌کند. اولین بار تب طوطی در سال 2023 در اروپا مشاهده شد. بیماری عفونی تب طوطی یا سیتاکوز می‌تواند از طریق پرندگان وحشی یا خانگی مانند، طوطی، عروس هلندی، گنجشگ، مرغابی و مرغ منتقل شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها مستقر در ایالات متحده در این باره تحقیقاتی انجام داده؛ طبق گفته این مرکز، به طور معمول انسان‌ها از طریق تنفس گرد و غبار ترشحات یا تماس با فضله‌ی پرنده‌ی آلوده، دچار تب طوطی می‌شود. بعلاوه احتمال انتقال بیماری از طریق منقار پرنده با دهان افراد ( گاز گرفته شدن) نیز وجود دارد؛ اما شواهدی دال بر اینکه تب طوطی از طریق خوردن حیوان بیمار به انسان منتقل می‌شود وجود ندارد.

علائم بیماری سیتاکوز پس از چند روز بروز می‌کند؟

نشانه‌های بیماری باکتریایی سیتاکوز یا تب طوطی، معمولا  5 تا  14 روز پس از تماس با پرنده‌ی بیمار بروز می‌کند که بسیار شبیه به مسمویت غذایی است. این بیماری که به طور اختصاصی طحال را درگیر می‌کند باعث عفونت شدید در ناحیه شش ها می‌شود و نفس کشیدن را سخت می‌کند؛ همچنین در مواردی دیده شده که باعث کاهش اشتها، کاهش وزن، ترشحات چشم یا بینی و چشم های ملتهب نیز می‌شود.

علائم بیماری تب طوطی

علائم بیماری تب طوطی شامل ، سردرد شدید، درد عضلانی، اسهال، خون دماغ شدن، سرفه خشک و بعضا تب و لرز می‌شود که مصرف آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین یا کلرامفنیکل می‌توانند روند درمان را تسریع ببخشند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی بیماری عفونی تب طوطی چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: hwnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر