;
coinex

حمایت از پلتفرم‌های داخلی یا تقلید از پلتفرم‌های خارجی؟ [مصاحبه اختصاصی تکراتو با عادل طالبی]

با افزایش حمایت از پلتفرم‌های داخلی ، شاهد کاهش سطح خلاقیت جوانان استارتاپی در ساخت اپلیکیشن‌ها هستیم. آیا فیلترینگ قدم خوبی برای حمایت بود؟

ایجاد پلتفرم‌های داخلی و تلاش جوانان برای آفرینش فرصت‌های جدید در این عرصه قابل تقدیر است. اما مساله از جایی شروع می‎‌شود که تقریبا هیچ خلاقیتی در ساخت پلتفرم‌های داخلی و قابلیت‌های آن شاهد نیستیم. در واقع باید پذیرفت که بیش از نیمی از این تلاش‌ها صرفا با هدف جایگزینی نسخه‌ی ایرانی پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام و واتساپ و … شکل می‎‌گیرد. اگرچه این تلاش‌ها نیز اگر به منظور تسهیل امور کسب و کار اینترنتی باشد، بسیار هم پسندیده است.

به تازگی نیز مهدی انجیدنی؛ مدیرعامل پیشین پیام‌رسان گپ، از ایجاد پلتفرمی بومی با نام ویراستی خبر داد. ویراستی قرار است که نسخه ایرانی توییتر باشد. جالب که در همین ابتدا این پلتفرم سرویس توییتر بلو را نیز ارائه داده است. با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد حمایت و تلاش مسئولین برای تقویت پلتفرم‌های داخلی بیشتر در راستای جایگزینی آن‌ها به جای نمونه‌های خارجی باشد. عادل طالبی؛ استراتژیست کسب و کارهای آنلاین، در گفتگوی اختصاصی خود با تکراتو از مهم‌ترین اقداماتی که برای حمایت از پلتفرم‌های داخلی لازم است می‌گوید. مسائلی که چندان به آن توجه نمی‌شود!

بیشتر بخوانید: شبکه اجتماعی ویراستی به عنوان نسخه ایرانی توییتر در حال توسعه است

جزئبات حمایت از پلتفرم‌های داخلی

عادل طالبی؛ استراتژیست کسب و کارهای آنلاین در پاسخ به این سوال که با توجه به تلاش مسئولین بر تقویت و حمایت از پلتفرم‌های داخلی ، آیا می‌توان جایگزینی پلتفرم‌‌های مشابه ایرانی را موفق دانست، گفت:

«راه‌اندازی پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی کار ساده‌ای نیست. ولی ما هم جوانان بسیار توانمند و نخبه‌ای داریم. لااقل بخشی از جوانان نخبۀ ما هنوز مهاجرت نکرده‌اند و از نظر نرم‌افزار و سخت‌افزاری و منابع انسانی، منابع لازم را داریم. ولی پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای توسعه نیاز به دو منبع مهم دیگر هم دارند که ما آنها را نداریم. یکی منابع مالی سالم و غیر رانتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که با توجه به شرایطی که برای اینترنت و استارت‌آپ‌ها ایجاد شده عملاً نداریم. گواه این امر هم گزارش اخیری است که می‌توانیم با بررسی آن، متوجه تفاوت معنادار میزان سرمایه‌گذاری استارتاپی در ایران و کشورها دیگر شویم.»

 حمایت از پلتفرم‌های داخلی

وی در ادامه افزود: «گزارش اخیر انجمن VC در دسترس است. چیزی حدود 2 هزار میلیارد تومان یا کمی بیش از 60 میلیون دلار که نزدیک به نیمی از این مقدار هم حدود 1 میلیارد تومان یا حدود 27 هزار دلار به ازای هر استارت‌آپ است. اعداد، گویا هستند. این اعداد را با عدد 1.5 میلیارد دلار ترکیه، 42 میلیارد دلاری هند، 558 میلیون دلار عربستان و 111 میلیون دلاری بحرین مقایسه کنید. در بحرین، که حتی از استان‌های کوچک ما هم کوچک‌تر و از نظر جمعیت هم که می‌دانید چه شرایطی دارد و ادعایی هم در مدیریت جهانی ندارد دو برابر ایران سرمایه‌گذاری حوزه استارتاپی انجام شده. با توجه به نیاز به منابع مالی بسیار زیاد برای راه‌اندازی و توسعه پلت‌فرم‌ها، عملاً با منابع مالی موجود، راهی برای رشد طبیعی و ارگانیک شبکه‌های اجتماعی و پلت‌فرم‌ها وجود ندارد. ضمن اینکه این موارد، مهمترین موارد نیستند. در واقع، مهمترین منبعی که مورد نیاز است، حمایت قانونی از پلت‌فرم‌ها است.»

عادل طالبی با تاکید بر الزام حمایت قانونی از پلتفرم‌ها ادامه داد: «پلت‌فرم‌های فعلی ما در چه شرایطی هستند؟ آپارات هر روز درگیر چه موضوعی است؟ مشکلات قانونی پلت‌فرم‌های موجود فعلی چیست؟ تا زمانی سیستم قضایی مصونیت پلت‌فرم را از محتوا احراز نکند و پالایش پسینی محتوا را جایگزین احراز پیشینی نکند قطعاً پلت‌فرم‌ها در ایران موفق نخواهند شد. اینکه مهمترین پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی در کشور آمریکا توسعه داده می‌شوند علاوه بر اینکه به دلیل دارا بودن منابع مالی و انسانی و فنی و تکنولوژیک است، به دلیل بخش 230 قانون ارتباطات ایالات متحده آمریکا هم هست که از پلت‌فرم در برابر پرونده‌های قضایی شکایت از پلت‌فرم‌ها در دادگاه‌ها محافظت می‌کند. مهم است که کدو را حتما ببینیم. واقعیت این است که فقط با جوانان متعهد، با پول وبا تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پلت‌فرم‌ها و کلاً اقتصاد دیجیتال رشد نمی‌کنند.»

بیشتر بخوانید: زمستانی سرد با تعطیلی صرافی‌های رمزارزی در راه است [مصاحبه اختصاصی تکراتو با عباس آشتیانی]

سرمایه‌گذاری رانتی بزرگترین دشمن پلتفرم‌های بومی

طالبی در پاسخ به این سوال‌ها که بهترین اقدام برای تقویت و حمایت از پلتفرم‌های داخلی چیست و  آیا فیلترینگ در راستای تقویت پیام‌رسان‌های بومی تاثیر مثبتی خواهد داشت، تصریح کرد:

«مهم‍ترین اقدام برای تقویت و حمایت از پلتفرم‌های داخلی تصویب قوانینی در راستای حمایت از پلت‌فرم‌ها در برابر فرایندهای قضایی و شکایات است. همچنین فهم این موضوع که نظارت پیشینی در حوزه محتوا، مربوط به چهل، پنجاه، شصت سال قبل بوده است. دنیا عوض شده است و شیوه‌های نظارت بر محتوا هم تغییر کرده است و شیوه‌های نظارت پسینی باید توسط قانون‌گذار به رسمیت شناخته شده، مصونیت پلت‌فرم‌های داخلی تضمین شود. ضمن اینکه تا سرمایه‌گذاری سالم و غیر رانتی و توسط بخش خصوصی انجام نشود پلت‌فرم‌های داخلی هرگز موفق نخواهند شد.»

عادل طالبی در ادامه صحبت‌های خود افزود: «با تزریق بودجه اتفاقی نخواهد افتاد. بودجه‌های دولتی و رانتی نهایتاً مسکن‌های موقت هستند. باید شرایط اقتصادی کشور در سطح کلان به شرایطی برسد که سرمایۀ سالم بخش خصوصی در حوزه اقتصاد دیجیتال جاری شود. تا آن زمان، تقویت‌های پلت‌فرم‌های داخلی با شیوه‌هایی که تاکنون انجام شده، نهایتاً شبیه همان آمپول‌های دوپینگی و تقویتی است که برخی بدن‌سازان برای قلمبه کردن برخی عضلات استفاده می‌کنند و با قطع تزریق، باد آن‌ها هم می‌خوابد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تلاش‌های مسئولین در حمایت از پلتفرم‌های داخلی چیست؟ لطفا نظرات و سوالات خود را با تکراتو  و سایر کاربران در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر