;
coinex

رشد 12 برابری قیمت سانتافه در ایران ؛ همه‌چیز به کام دلالان رانت‌خوار!

ممنوعیت واردات خودرو در سالیان گذشته و عدم امکان عرضه خودرو مشابه خارجی در بازار منجر به رشد 12 برابری قیمت سانتافه در ایران شده است.

ممنوعیت واردات خودرو و تداوم آن برای مدت تقریبا 5 سال از یک سو و محدودیت‌های اعمال شده در آیین‌نامه واردات خودرو سبب شده تا قیمت بسیاری از خودروهای خارجی در کشور به طرز غیرقابل باوری افزایش یابد. در این بین، افزایش 12 برابری قیمت سانتافه بسیار جلب توجه می‌کند.

بیشتر بخوانید: چانگان CS95 رسما معرفی شد؛ مشخصات فنی، قیمت و احتمال واردات به ایران

رشد 12 برابری قیمت سانتافه در ایران

قانون ممنوعیت واردات خودرو که در سال 1397 و با امید جلوگیری از خروج ارز از کشور اعمال شد، ضررهای جبران‌ناپذیری به بازار خودرو کشور و صنعت بومی خودروسازی ایران وارد کرد. به دنبال اجرای این طرح، قیمت خودرو در کشور به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد.

حتی در شرایطی که در اردیبهشت ماه سال جاری این قانون لغو شد، آیین‌نامه وارداتی جدید خود به قوز بالا قوز جدید بدل شده و محدودیت‌های خاصی برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته است؛ چراکه تنها خودروهایی با سقف قیمت و حجم موتور خاص می‌توانند به کشور وارد شوند. این مسئله سبب شده که خودروهایی که در دوره‌های پیشین واردات به طور آزادانه به کشور وارد می‌شدند، حالا کمیاب شده و قیمت عجیبی پیدا کنند. یکی از این موارد، خودرو محبوب هیوندای در ایران یعنی سانتافه است.

رشد 12 برابری قیمت سانتافه در ایران ؛ همه‌چیز به کام دلالان رانت‌خوار!

در رسال 1397 که آخرین مدل سانتافه به کشور وارد شد، این محصول قیمت جهانی 30 هزار دلاری داشت و در بازار داخلی هم با قیمت 315 تا 320 میلیون تومان معامله می‌شد. اما حالا، قیمت سانتافه دست دوم و کارکرده به 3.5 الی 4 میلیارد تومان رسیده است!

بالطبع، این رشد چشمگیر قیمت فراتر از مسئله تورم و نرخ ارز، حاصل سیاست‌های غلطی است که از سال 1397 در حوزه واردات خودرو اعمال شده و حتی حالا با آزادسازی واردات خودرو، به خاطر محدودیت‌های اعمال شده در این خصوص هنوز پابرجا هستند.

ممنوعیت واردات خودرو یکی از بدترین تصمیمات دولت وقت برای مقابله با تحریم‌های خارجی و کنترل خروج ارز از کشور بود. در صورتی که این اقدام انجام نمی‌شد، خودروسازان با نصف تلاش‌های اخیر خود می‌توانستند به پیشرفت‌های قابل توجهی برای رقابت با خودروسازان خارجی دست یابند و کیفیت محصولات‌شان را ارتقا دهند. از سویی خودروهای بی‌کیفیت چینی هم تا این حد در بازار رایج نمی‌شدند و از همه مهمتر، خودرو یک کالای مصرفی باقی می‌ماند و به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسید نه اینکه بدل به یک کالای سرمایه‌ای منحصر به دلالان رانت‌خوار شود!

بیتشر بخوانید:

نظر شما درباره رشد 12 برابری قیمت سانتافه در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر