;
coinex

مهار و هدایت صاعقه توسط انسان برای اولین بار در تاریخ!

برای اولین‌بار در طول تاریخ هدایت صاعقه توسط انسان ممکن شد. محققان توانستند با نوعی لیزر شگفت‌انگیز، صاعقه را کنترل کنند.

هدایت صاعقه توسط انسان با یک تکنولوژی جدید ممکن شد. محققان برای اولین‌بار توانستند با ساخت یک لیزر قدرتمند و شگفت‌انگیز، تشعشعات صاعقه را به سمت میله‌های برق‌گیر تعبیه‌شده در بالای برج‌ها، هدایت کنند. یکی از عیب‌های میله‌های برق‌گیر محدودیت ارتفاع موقعیت ثابت آنها است و به نوعی این لیزر قدرتمند که گفته می‌شود توانی تراواتی دارد، برای پوشاندن این عیب وارد عمل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: تولید برق از برف در ژاپن؛ در سرزمین سامورایی‌ها محدودیتی برای خلاقیت وجود ندارد!

مهار و هدایت صاعقه توسط انسان ممکن شد

میله‌های برق‌گیر از زمان «بنجامین فرانکلین» برای هدایت صاعقه‌ها استفاده می‌شدند، اما این راهکار محدودیت‌های خاص خود را دارد. حالا محققان اروپایی با موفقیت توانسته‌اند سیستمی را آزمایش کنند که از لیزری با توان تراوات برای هدایت صاعقه به‌سمت برق‌گیرها استفاده می‌کند. این تکنیک محدودیت ارتفاع موقعیت ثابت برق‌گیرها را برطرف می‌کند.

دانشمندان اروپایی به‌تازگی دست به آزمایش یک سیستم لیزری پرقدرت زده‌اند که می‌تواند صاعقه‌ها را به میله‌های برق‌گیر هدایت کند. این سیستم نسبت به برق‌گیرهای ساده، یک منطقه بزرگ‌تر 180 متری را تحت پوشش قرار می‌دهد و حتی می‌تواند به ابر و مه نفوذ کند.

در این سیستم، مولکول‌های نیتروژن و اکسیژن یونیزه می‌شوند و با انتشار الکترون، پلاسمایی را به‌وجود می‌آورند که رسانای الکتریسیته است. با توجه به اینکه این لیزر با نرخ 1000 پالس بر ثانیه شلیک می‌شود، شانس بسیار بیشتری برای تداخل با صاعقه‌ها دارد.

مهار و هدایت صاعقه توسط انسان ممکن شد

در این آزمایش که در بازه زمانی ژوئن تا سپتامبر 2021 انجام شده است، صاعقه حدود 60 متر به‌دنبال پالس لیزر حرکت کرده و بعد به میله برق‌گیر برخورد می‌کند. در گذشته هم تلاش‌هایی برای استفاده از فناوری‌های مشابه انجام شده بود، اما دکتر «اورلین هوارد» که هدایت این پروژه جدید را بر عهده داشته است، می‌گوید لیزر آن‌ها در مقایسه با تلاش‌های قبلی در هر ثانیه 100‌بار بیشتر پالس شلیک می‌کند.

بااین‌حال، احتمالاً زمان زیادی طول خواهد کشید تا این لیزرها از حالت آزمایشی خارج شوند. «متیو کلریچی» از دانشگاه گلاسگو که در این پروژه مشارکت نداشته است، می‌گوید:

استفاده از لیزر موجود در این آزمایش حدود 2.17 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

علاوه‌براین، محققان سعی دارند دامنه پوششی این فناوری را به 500 متر برسانند.

اگر این پروژه با موفقیت پیش برود، مناطق بزرگی می‌توانند از گزند صاعقه‌ها در امان بمانند. این مسئله به‌خصوص می‌تواند به کمک سکوهای پرتاب راکت بیاید که گاهی اوقات خطر صاعقه انجام مأموریت‌های آن‌ها را به تعویق می‌اندازد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره هدایت صاعقه توسط انسان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر