coinex
راهنمای خرید تکراتو

دلفین‌ها با فرزندان‌شان با لحن بچگانه حرف می‌زنند

پزوهش‌های نشان می‌دهد که دلفین‌ها در مواجه با فرزندانشان به‌صورت بچه‌گانه حرف می‌زنند. درست همانند چیزی که که ما انسان‌ها انجام می‌دهیم.

پژوهشگران در تحقیقاتی جدیدی که در آکادمی ملی علوم ایالات متحده (PNAS) منتشر شده است، توانستند اثبات کنند که دلفین‌ها در مواجه با فرزندانشان به‌صورت کاملاً بچه‌گانه صحبت کرده و به‌نوعی شاید بتوان این عمل را به کار انسان‌ها شباهت داد. البته همه می‌دانیم که این موجودات شگفت‌انگیز از هوش بالایی برخوردارند و مشخص نیست که این کار را از روی غریزه انجام می‌دهند یا از انسان‌ها نقلید کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: انتقال بی‌سیم انرژی از فضا به زمین توسط یک دانشمند ایرانی محقق شد!

دلفین‌ها با فرزندان‌شان با لحن بچگانه حرف می‌زنند

وقتی انسان بزرگسال با بچه‌های خردسال صحبت می‌کند،‌ معمولاً لحن صحبت و تن صدای خود را تغییر می‌دهد و به عبارتی دیگر،‌ از زبان بچگانه استفاده می‌کند. اکنون به نظر می‌رسد که برخی از دلفین‌های مادر نیز در مواجهه با فرزندانشان از زبان بچگانه‌ی منحصربه‌فردی استفاده می‌کنند.

در تاریخ ۲۶ ژوئن (۵ تیر) تیمی از محققان در پی پژوهشی که در مجموعه‌ مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده (PNAS) منتشر شد، گزارش دادند که برخی از دلفین‌های بینی‌بطری مادر وقتی در نزدیکی بچه‌هایشان هستند، صدای سوت‌مانند متمایز خود را تغییر می‌دهند. این والدین ممکن است قصد داشته باشند که با این روش مهارت‌های دقت و توجه، برقراری ارتباط و مهارت‌های صوتی را در بچه دلفین‌ها تقویت کنند، دقیقاً شبیه به همان کاری که انسان‌ها برای تربیت فرزند خود انجام می‌دهند.

دلفین‌ها با فرزندان‌شان با لحن بچگانه حرف می‌زنند

در طول چند ماه اول زندگی، هر دلفین بینی‌بطری معمولی (Tursiops truncatus) لحن یا آهنگ منحصربه‌فرد یا سوتی اختصاصی شبیه به اسم خاص پیدا می‌کند. به‌ نقل‌ از لیلا سایا، زیست‌شناس دریایی از مؤسسه‌ اقیانوس‌شناسی وودزهول در ماساچوست، دلفین‌ها در آب «نام» همدیگر را صدا می‌زنند. او می‌گوید احتمالاً دلفین‌ها از این روش به‌عنوان «راهی برای پیگیری یکدیگر» استفاده می‌کنند.

اما به‌نظر می‌رسد که دلفین‌های مادر در حضور کودکانشان که برای سه تا شش سال در کنار مادر می‌مانند، آهنگ صدا را تغییر می‌دهند. سایا برای اولین‌بار در تحقیقی که سال ۲۰۰۹ از سوی یکی از دانشجویانش منتشر شد، به چنین موضوعی پی برد؛ اما به‌گفته‌ وی، آن پژوهش صرفاً بخش کوچکی از مطالعه‌ بسیار بزرگ‌تر کنونی بود.

در راستای پیگیری این مشاهدات، سایا و همکارانش آهنگ‌های اختصاصی ۱۹ دلفین ماده را بدون حضور کودکانشان و با حضور کودکان در کنار آن‌ها، تجزیه و تحلیل کردند. در طول ارزیابی سلامتی صید و رهاسازی دلفین‌ها که از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۸ انجام شد، صداهای ضبط‌شده از جمعیت دلفین‌های حیات‌وحش که در نزدیکی خلیج ساراسوتا در فلوریدا زندگی می‌کنند، جمع‌آوری شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص صحبت کردن با لحن بچه‌گانه دلفین‌ها با فرزندان‌شان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر