coinex
راهنمای خرید تکراتو

چرا رنگ ادرار زرد است ؛ کشف جدید دانشمندان

بر اساس گزارش جدید نشریه پزشکی Consumer Healthday و تحت نتایج تازه‌ای که در مجله میکروبیولوژی نیچر منتشر شده به سوال اینکه چرا رنگ ادرار زرد است پاسخ داده شد. نتایج این تحقیق احتمالا به درک بهتر ارتباط بین دستگاه گوارش و مسائل سلامتی مانند یرقان و بیماری‌های التهابی روده منجر خواهد شد.

تغییرات در رنگ ادرار ممکن است به عوامل متعددی از جمله هیدراتاسیون (کاهش توانایی بدن در جذب آب لازم یا جایگزینی مایعات از دست رفته)، رژیم غذایی، و مصرف داروها رخ دهد. با این حال، در بین افراد سالم و عادی، ادرار به طور معمول دارای رنگ زرد است.

بیشتر بخوانید: یک روند نگران کننده: شکاف جنسیتی در کاهش امید به زندگی عمیق‌تر می‌شود!

چرا رنگ ادرار زرد است

با انحلال گلبول‌های قرمز، رنگدانه معروف به بیلی روبین، یک ترکیب نارنجی روشن، به عنوان یک محصول فرعی تولید می‌شود. این بیلی روبین به صورت طبیعی در روده به حرکت درمی‌آید، اما امکان بازجذب آن نیز وجود دارد. در صورت انباشت بیش از حد بیلی روبین در خون، ممکن است به زردی آشکاری منجر شود که اثرات آن در پوست و چشمان ما به وضوح قابل تشخیص است.

بیش از 125 سال، محققان در علم پزشکی به اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهند ترکیبات موجود در روده، بیلی روبین را به شکل یک ترکیب با نام اوروبیلین (که باعث زرد شدن ادرار می‌شود) تبدیل می‌کنند. با این حال، چیزی که این پژوهشگران تا کنون نمی‌دانستند، این بود که کدام آنزیم در این فرآیند نقش دقیق را ایفا می‌کند.

چرا رنگ ادرار زرد است
چرا رنگ ادرار زرد است

دکتر برانتلی هال، استادیار در دپارتمان زیست‌شناسی سلولی و ژنتیک مولکولی دانشگاه مریلند و نویسنده اصلی تحقیق، اظهار می‌کند: «میکروب‌های حاضر در روده، آنزیم بیلی روبین رداکتاز – که توانایی تبدیل بیلی روبین به یک ترکیب بی‌رنگ به نام اوروبیلینوژن را دارد – را کدگذاری می‌کنند و در ادامه این اوروبیلینوژن به صورت خودکار به مولکولی به نام اوروبیلین تجزیه می‌شود. این مولکول نهایی مسئول ایجاد رنگ زرد در ادرار است.»

طبق گزارش محققان، مشاهده نواحی مختلفی از تجزیه بیلی روبین با وضوح به اختلالاتی مانند زردی در نوزادان یا بروز بیماری یرقان و همچنین ارتباط آن با بروز سنگ کیسه صفرا در بیماران بزرگسال مبتلا به بیماری‌های التهابی روده را نشان می‌دهد.

چرا اهمیت دادن به رنگ ادرار ضروری است؟

رنگ ادرار می‌تواند به انواع گوناگونی از مشکلات سلامتی در افراد اشاره کند. به عنوان مثال، ادرار زرد پررنگ یا تیره ممکن است نشانگر کمبود آب در بدن باشد. حضور خون در ادرار معمولاً با سنگ‌های کلیه، بزرگی پروستات، عفونت‌های ادراری یا حتی سرطان مثانه یا کلیه مرتبط باشد. برخی اختلالات کبدی نیز ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار به قرمز شود. ادرار قهوه‌ای هم می‌تواند نشان‌دهنده برخی از اختلالات کبدی باشد.

بیشتر بخوانید: 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر