coinex
راهنمای خرید تکراتو

سالگرد 25 سالگی ویندوز 3.0

ویندوز 3.0 که اولین نسخه از ویندوز بود که از پالت خیره کننده 256 رنگی پشتیبانی می کرد، دیروز 25 ساله شد. این ویندوز در تاریخ 22 ماه می سال 1990 عرضه شده بود. ویندوز 3.0 اولین نسخه ای از ویندوز بود که به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت، گستردگی آن نیز به این دلیل بود که این ویندوز اولین نسخه ای بود که به صورت پیش فرض بر روی کامپیوترهایی که توسط کارخانه ها تولید می شد، نصب بود و این کار هم توسط کامپیوترهای زنیث (Zenith) آغاز شده بود.

ویندوز 3.0 که اولین نسخه از ویندوز بود که از پالت خیره کننده 256 رنگی پشتیبانی می کرد، دیروز 25 ساله شد. این ویندوز در تاریخ 22 ماه می سال 1990 عرضه شده بود. ویندوز 3.0 اولین نسخه ای از ویندوز بود که به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت، گستردگی آن نیز به این دلیل بود که این ویندوز اولین نسخه ای بود که به صورت پیش فرض بر روی کامپیوترهایی که توسط کارخانه ها تولید می شد، نصب بود و این کار هم توسط کامپیوترهای زنیث (Zenith) آغاز شده بود. این ویندوز از مودهای مختلف مموری پشتیبانی می کرد، از 16 بیت Real Mode (برای ماشین هایی با پردازنده های ضعیف تر از 286 اینتل) تا حالت 32 بیتی Enhanced Mode (که پردازنده های قوی ترِ 386 را نیاز داشت). این نسخه از ویندوز اولین نمونه ای بود که واقعا می توانست سیستم عامل باشد و به طور خاص بر پایه سیستم عامل DOS توسعه یافته بود.

ویندوز 3.0 به چندین و چند دلیل برای مایکروسافت یک نسخه خاص به حساب می آمد، بیشتر می توان گفت به این دلیل که این نسخه، ویندوز را در همان مسیری که سیستم نرم افزاری مکینتاش اپل قرار داشت هدایت کرد، از قبیل معرفی یک کنترل پنل منسجم و دادن احساس بیشتر درباره سیستم پنجره ای بودن آن، و همان طور هم که اشاره شد اولین نسخه ای از ویندوز بود که به جای اینکه به صورت فلاپی در دسترس کاربران قرار گیرد، بر روی کامپیوترهای تولیدکنندگان بزرگی به صورت پیش فرض قرار داشت.

ویندوز 3.0 به چندین و چند دلیل برای مایکروسافت یک نسخه خاص به حساب می آمد، بیشتر می توان گفت به این دلیل که این نسخه، ویندوز را در همان مسیری که سیستم نرم افزاری مکینتاش اپل قرار داشت هدایت کرد، از قبیل معرفی یک کنترل پنل منسجم و دادن احساس بیشتر درباره سیستم پنجره ای بودن آن، و همان طور هم که اشاره شد اولین نسخه ای از ویندوز بود که به جای اینکه به صورت فلاپی در دسترس کاربران قرار گیرد، بر روی کامپیوترهای تولیدکنندگان بزرگی به صورت پیش فرض قرار داشت. می توان ادعا کرد که در حالی که اپل واسط گرافیکی کاربر (GUI) را به محبوبیت رساند، ویندوز 3.0 آن را تبدیل به استانداری برای تعامل ما با کامپیوترهایمان کرد.

برای اینکه کمی جوان ترها را گیج کنیم و برای قدیمی ترها نیز یادآور یک نوستالژی باشیم، در اینجا لیست نیازمندی هایی که برای ویندوز 3.0 لازم بود را آورده ایم. این نکته را نیز باید ذکر کنیم که موس سازگار با مایکروسافت هم توصیه می شود.

• یک پردازنده 8086/8088 یا بهتر

• 384 کیلوبایت خالی از فضای مموری معمولی (Real Mode)، یک مگابایت (Standard Mode) یا 2 مگابایت (Enhanced Mode)

• 6-7 مگابایت فضای خالی در هارد دیسک

• گرافیک های CGA/EGA/VGA/Hercules/8514/A/XGA و یک مانیتور مناسب و سازگار

• MS-DOS نسخه 3.1 یا بالاتر

ویندوز 3.0 نقطه عطفی برای مایکروسافت بود، مسیری برای صنعت کامپیوتر ترسیم کرد و بهتر است که یادمان باشد که قسمت اعظمی از تکنولوژی های شگفت انگیزی که امروزه در این مسیر استفاده می کنیم را مرهون این سیستم عامل می باشیم.

ویندوز 3.0 نقطه عطفی برای مایکروسافت بود، مسیری برای صنعت کامپیوتر ترسیم کرد و بهتر است که یادمان باشد که قسمت اعظمی از تکنولوژی های شگفت انگیزی که امروزه در این مسیر استفاده می کنیم را مرهون این سیستم عامل می باشیم.

اگر دوست دارید بیشتر با ویندوز 3.0 آشنا شوید، به گالری موجود در Guidebook مراجعه فرمایید.

.

منبع: neowin


عصر تکنولوژی، Techera

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    کاربردش زیاد بود .فقط این تاریخی که تولید شده به تاریخ ایران حدودا کی میباشد؟

    پاسخ

    می شه 1 خرداد 69

    پاسخ