coinex
راهنمای خرید تکراتو

ناسا نخستین تصاویر فضاپیمای جونو از درون حلقه‌های غول گازی مشتری را منتشر کرد

ناسا نخستین تصاویر فضاپیمای جونو از درون حلقه‌های غول گازی مشتری را منتشر کرد
آژانس فضایی ناسا در اوت سال 2011،  کاوشگری به ‌اندازه یک زمین بسکتبال را به‌ عنوان مأموریت مشاهده مشتری به فضا فرستاد. اکنون پنج سال پس از پرتاب این کاوشگر 1.1 میلیارد دلاری، نخستین تصاویر خود را از درون حلقه‌های سیاره غول گازی، مشتری به ثبت رسانده است.

فضاپیمای جونو ناسا از ژوئیه سال 2016 در مدار مشتری قرار دارد. اما تنها اکنون است که دانشمندان این مأموریت فرصتی برای آنالیز داده‌های خود دارند که نتایج آن بسیاری از فرضیه‌های آن‌ها را در مورد مشتری به چالش کشیده است.

داده‌های جدید فضاپیمای جونو برای اولین بار است که توفان‌های عظیم قطبی مشتری را با چنین وضوحی نشان می‌دهد. همچنین داده‌های دیگر جونو، قوی‌ترین از حد انتظار بودن میدان مغناطیسی غول گازی را نشان می‌دهد. در واقع شدت میدان مغناطیسی غول گازی در نزدیک‌ترین فاصله جونو به مشتری، دو برابر میزانی است که دانشمندان انتظار داشتند.

مأموریت جونو ماه اوت سال 2011 آغاز شد تا میدان مغناطیسی و گرانش، ترکیبات و ساختار داخلی غول گازی را مورد مطالعه قرار دهد. کاوشگر جونو بسیاری از داده‌های خود را در خلال گذر نزدیک‌های خود که کاوشگر را در فاصله 4200 کیلومتری ابرهای مشتری قرار می‌داد، جمع‌آوری کرده است.

طرح اصلی مأموریت جونو، مدار بیضوی با دوره 14 روزه و 30 مانور گذر نزدیک بود. اما کاوشگر با دوره مداری 53 روزه، حتی تا ژوئیه 2018، تنها قادر به تکمیل 12 مانور گذر نزدیک خواهد شد. ژوئیه سال 2018 زمانی است که احتمالا بودجه کنونی مأموریت به پایان برسد و ممکن است، تیم جونو تقاضای تمدید مأموریت و درنتیجه دریافت بودجه جدید را ارائه کند.

ناسا نخستین تصاویر فضاپیمای جونو از درون حلقه‌های غول گازی مشتری را منتشر کرد

فضاپیمای جونو پس از پایان مأموریت کاوشگر گالیله در سال ۲۰۰۳، به نخستین کاوشگر مدار مشتری تبدیل شد. در طول مأموریت ۲۰ ماهه جونو، این فضاپیما برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد فضای داخلی سیاره بر فراز ابرهای گازی آن تنها ۳۰۰۰ کیلومتر گردش خواهد کرد. جونو همچنین قرار است شفق شدید این سیاره را هم مورد کاوش قرار دهد. جونو همچنین قادر به کشف اقمار بیشتری در مشتری خواهد بود، این سیاره در حال حاضر میزبان ۶۰ قمر شناخته‌ شده است.

در نهایت پس از پایان مأموریت در اواسط اکتبر آینده فضاپیما در جو مشتری نابود خواهد شد. مهندسان ناسا قرار است به‌ منظور احتمال هرگونه برخورد جونو با قمر اروپا که تصور می‌شود دارای حیات میکروبی باشد، جونو را بر روی ابرهای مشتری نابود خواهند کرد، تا احتمال برخورد هرگونه آلودگی زمینی با اروپا را از بین ببرند. نام جونو از اساطیر رومی گرفته شده است. ژوپیتر خدای خدایان، برای پنهان کردن شرارت‌هایش ابرهایی را به دور خود می‌کشد؛ اما همسرش، جونو، ماهیت واقعی ژوپیتر را برملا می‌کند.

.

منبع: businessinsider

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر