;
coinex

ایلان ماسک: مارک زاکربرگ درک درستی از هوش مصنوعی ندارد

هوش مصنوعی یا AI، امروزه دیگر در همه‌جا هست و اغلب به صورت پنهان روی آن کار می‌شود. شرکت‌ها با موفقیت از هوش مصنوعی برای تشخیص کارت اعتباری تقلبی، تشخیص گفتار، رتبه‌بندی جستجو در وب، سرویس‌دهی خودکار به مشتریان، کشف حقوقی، جستجوی عکس، ترجمه و حتی کشاورزی استفاده کرده‌اند. و اکنون هم هوش مصنوعی به موضوع مناقشه غول‌های تکنولوژی تبدیل شده است.

ایلان ماسک تکنولوژیست مشهور و مدیرعامل اسپیس ایکس و مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیسبوک به‌تازگی درگیری لفظی در مورد هوش مصنوعی داشته‌اند. ماسک اخیرا در اظهارنظر دیگری، هشدار داده بود که ممکن است، هوش مصنوعی تمدن انسانی را نابود کند. این در حالی است که زاکربرگ با بیان اینکه واقعا در مورد هوش مصنوعی خوش‌بین است، گفته است که هوش مصنوعی می‌تواند، عصر طلایی تکنولوژی را رغم بزند.

داستان هشدارهای مکرر ماسک در رابطه با نابودی انسان به‌وسیله هوش مصنوعی، مدت‌هاست در جامعه علمی بحث‌های زیادی را در پی داشته. ایلان ماسک هفته گذشته در حاشیه کنفرانس انجمن ملی فرمانداران آمریکا به حاضران در نشست گفت، هوش مصنوعی خطر جدی برای تمدن بشری است. ایلان ماسک همچنین خواستار تصویب قوانینی مدون در این رابطه شد.

ماسک در جلسه پرسش و پاسخی که در خلال کنفرانس تابستانی انجمن ملی فرمانداران آمریکا انجام شد، به احضار کنفرانس گفت: “هوش مصنوعی خطر اساسی برای تمدن بشری است، فکر نمی‌کنم مردم کاملا این موضوع را درک کنند و هنگامی‌که در این مورد آگاهی به دست بیاورند، به‌شدت از هوش مصنوعی می‌ترسند.”

زاکربرگ هم در پاسخ به این اظهارت گفت، صحبت در مورد آخرالزمان ربات‌ها، کاملا غیرمسئولانه است. ایلان ماسک هم در پاسخ به او در توییتر خود نوشت که فکر می‌کند، رئیس فیسبوک درک درستی از هوش مصنوعی ندارد. اما اینکه در این مورد حق با کدام یک است، با توجه به اینکه توسعه این تکنولوژی هنوز در مراحل اولیه خود است، نامشخص است. ولی هردوی این تکنولوژیست ها، هم‌نظرند که هوش مصنوعی می‌تواند در آینده برخی از مشاغل را به‌کلی حذف کند و مفاهیم تازه‌ای در اقتصاد دیجیتال پدید بیاورد.

ایلان ماسک: "با مارک در این مورد صحبت کرده‌ام، درک او از این موضوع محدود است"
ایلان ماسک: “با مارک در این مورد صحبت کرده‌ام، درک او از این موضوع محدود است”

آندرو نگ یک محقق هوش مصنوعی که پیش از این از دانشمندان ارشد شرکت تکنولوژی چینی بایدو بوده، روز گذشته در خلال رویداد بررسی کسب‌وکار دانشگاه هاروارد گفت: “به‌عنوان کسی از درون صنعت هوش مصنوعی که محصولات هوش مصنوعی ساخته و به بازار فرستاده، فکر نمی‌کنم که مسیر روشنی برای پیشی گرفتن هوش مصنوعی از هوش انسانی وجود داشته باشد. فکر می‌کنم، جابجایی شغلی، یک مشکل بزرگ باشد و این چیزی است که آرزو می‌کنم، بتوانیم به‌جای منحرف کردن آن با این عناصر علمی تخیلی ضد آرمان‌شهری، واقعا به آن بپردازیم.”

او در ادامه گفت: “من گفتگوهای خصوصی زیادی با پیشگامان و مدیران کسب‌وکارهایی داشته‌ام که روی محصولات جدید هوش مصنوعی کار می‌کنند، محصولاتی که ده‌ها هزار شغل را در یک شرکت و شاید در چندین شرکت حذف می‌کنند. جالب این است که بدانید، بسیاری از افرادی که خود در مشاغلی فعالیت می‌کنند که به‌وسیله هوش مصنوعی به‌کلی منسوخ می‌شوند، هیچ درکی از هوش مصنوعی ندارند، آن‌ها آموزش‌هایی درزمینهٔ هوش مصنوعی ندیده‌اید.”

بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا از سوی مرکز تحقیقات کسب‌وکار دانشگاه ایالتی بال انجام گرفته، حدود 5/6 میلیون شغل تولیدی ایالات متحده امریکا، از سال 2000 تا 2010 به‌کلی محو شده‌اند و حدود 85 درصد از این مشاغل، در واقع مرتبط به تغییرات تکنولوژیکی-عمدتا اتوماسیون- بوده‌اند. البته در این مورد آمارهای مختلفی موجود است، اما عمده این آمارها توافق دارند که بخش بزرگی از مشاغل آمریکا- بین 38 تا 47 درصد از کل مشاغل- در معرض محو شدن قرار دارند.

این کاملا هم‌راستای هشدارهای نگ است که می‌گوید، تکنولوژی‌های اولیه شبیه هوش مصنوعی همچون یادگیری ماشینی، قادر به انجام کارهایی هستند که معمولا فرض می‌شود، تسلط انسان‌ها را به خطر می‌اندازند.  و محققان سال‌هاست که در این زمینه هشدار می‌دهند. مطالعه‌ای که در سال 2013 از سوی محققان دانشگاه آکسفورد منتشر شد، برخی از مشاغل پرخطر را در این زمینه شناسایی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان از  تکنسین‌های ترافیک و تکنسین پرونده‌های پزشکی، اپراتورهای راکتور هسته‌ای و نویسندگان فنی نام برد.

اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که سرعت اتوماسیون و کامپیوتر سازی مشاغل ایالات متحده اخیرا کاهش یافته است، بخش زیادی از آهسته شدن این روند به دلیل است که دستمزد کارگران به نسبت این ماشین‌های پیشرفته هنوز پایین است. اما در نقطه دیگر، حق با نگ است، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در مورد هوش مصنوعی خوش‌بین هستند و تصور می‌کنند این روند، شغل‌های آن‌ها را کاملا از بین نمی‌برد، البته به جز برخی مشاغل و صنعت تاکسی‌رانی که تصور می‌شود، در دهه‌های آینده به‌کلی دگرگون شود.

بله شاید تهدید ربات‌ها و ماشین‌هایی با هوش مصنوعی بالا هنوز برای خیلی از افراد قابل‌لمس نباشد؛ اما در کوتاه‌مدت هم، هوش مصنوعی قادر به جایگزینی بسیاری از مشاغلی است که هم‌اکنون در اختیار  انسان‌هاست. مشاغلی همچون، رانندگان، تحویل‌دهندگان کالا و حرفه‌هایی از این قبیل که از واقعیت دور نیستند. ایلان ماسک مدیرعامل شرکتی به نام تسلا موتورز است، شرکتی که در حال ساخت و توسعه خودروهای خودران است. کارشناسان بر این باور است که بین ۱۲ تا ۱۵ درصد از نیروی کار فعلی در خلال دو دهه آینده بیکار خواهند شد.

ماسک: “هوش مصنوعی خطر اساسی برای تمدن بشری است، فکر نمی‌کنم مردم کاملا این موضوع را درک کنند و هنگامی‌که در این مورد آگاهی به دست بیاورند، به‌شدت از هوش مصنوعی می‌ترسند"
ماسک: “هوش مصنوعی خطر اساسی برای تمدن بشری است، فکر نمی‌کنم مردم کاملا این موضوع را درک کنند و هنگامی‌که در این مورد آگاهی به دست بیاورند، به‌شدت از هوش مصنوعی می‌ترسند”

ماسک در این مورد می‌گوید: “نزدیک‌ترین تأثیر از نظر تکنولوژیکی، خودروهای خودران هستند. این مورد سریع‌تر از چیزی که انسان درک کند، رخ خواهد داد و می‌تواند تبدیل به مزیتی فوق‌العاده عالی شود. اما دراین‌بین افراد زیادی هستند که شغل آن‌ها رانندگی است، بنابراین ما نیاز داریم که نقش‌های جدیدی برای چنین افرادی که مشاغل خود را از دست می‌دهند داریم. اما چنین چیزی بسیار سریع و به طرز مختل‌کننده‌ای رخ خواهد داد.”

درواقع، به عقیده کارشناسان تا سال ۲۰۴۵، ماشین‌ها قادر به انجام بسیاری از کارهای قابل‌توجهی که انسان می‌تواند انجام دهد، خواهند بود. این احتمالا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بشری در طول تاریخ خواهد بود. همچنین به عقیده کارشناسان، رانندگی در ۲۵ سال آینده به‌صورت کاملا اتوماسیون انجام خواهد گرفت. در حال حاضر ۱۰ درصد مشاغل مرتبط به  وسایل نقلیه هستند که بسیاری از این مشاغل (در آن زمان) به‌کلی حذف می‌شوند. اما برای حالا و آینده‌ای که هنوز چند دهه‌ای فاصله داریم، مفاهیمی همچون قیام ربات‌ها علیه انسان‌ها، همچنان دور از دسترس و بیشتر مناسب سر تیتر نشریات علمی تخیلی است!

.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر