;
coinex

موفقیت کاربران در اعتراض به نرخ های جدید اینترنت

موفقیت کاربران در اعتراض به نرخ های جدید اینترنت

ارائه نرخ‌های جدید اینترنت و تبدیل آن از حالت حجمی به سرعت، افزایش اعتراض‌های کاربران را در پی داشت و همین امر باعث شد تا وزیر ارتباطات درنهایت اجرای این طرح را متوقف کند.

پیش از این هم اینترنت نامحدود البته با سرعت‌های پایین برای مشترکان ارائه می‌شد. اما این سرعت پایین، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات را مجبور کرد مصوبه‌ای برای جایگزینی اینترنت حجمی ارائه دهد. شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت نیز از سال ۱۳۹۲ با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، قیمت‌های مختلفی براساس حجم و سرعت ارائه‌شده در نظر گرفتند.

کاربران: در هیچ کجای دنیا اینترنت به صورت حجمی نیست!

در سایر کشورهای جهان اینترنت ثابت، بر مبنای سرعت ارائه می‌شود و حجمی نیست. به همین منظور درخواست‌ها مبنی بر حذف اینترنت حجمی افزایش یافت. زیرا در سال‌های اخیر با سرعت‌های بالای اینترنت و افزایش فایل‌های ویدیویی، انتظار مشترکان به سمت اینترنت نامحدود با سرعت‌های بالا رفت.

نصرالله جهانگرد پایان سال گذشته از واگذاری اینترنت نامحدود خبر داد. در نهایت اوایل تیرماه، وزیر ارتباطات و فناوری از تهیه مصوبه‌ای برای آغاز ارایه سرویس نامحدود در بازار اینترنت ثابت ADSL خبر داد. بالاخره اواخر تیرماه، محمدجواد آذری جهرمی از نهایی شدن مدل تعرفه‌گذاری نامحدود اتصال داده در بخش ثابت و تعیین کف و سقف سرعت در بسته‌ها خبر داد.

وی بر لزوم حرکت به سمت اینترنت نامحدود تاکید کرد اما به این نکته نیز اشاره نمود که تغییر این مکانیزم فعلی در بازار ایران کار ساده‌ای نیست و طبیعتا با مقاومت شرکت‌ها مواجه خواهیم شد.

محمدجواد آذری جهرمی در مورد جزئیات طرح نامحدود گفت:

پیش از این حجم فروشی در شرایطی که کیفیت و سرعت مهم نبود، اتفاق می‌افتاد. در حال حاضر مکانیزمی را طراحی و پیش‌بینی کرده‌ایم که مصرف معمولی کاربران، بنگاه‌ها و کسانی که کارهای تحقیقاتی می‌کنند، چقدر است. او همچنین اول مرداد، از تصمیم نهایی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و ارائه مصوبه‌ای مبنی بر حرکت از حجم فروشی به سمت اتصال و ارائه اینترنت برحسب سرعت خبر داد.

تا وقتی که صحبت از ارائه اینترنت نامحدود بود، کاربران که در انتظار اینترنت حجمی بدون سقف بودند، از چنین تصمیمی رضایت داشتند. اما با اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت، مشخص شد، آن‌طور که کاربران تصور می‌کردند نامحدود نیست.

تعیین حجم اینترنت نامحدود!

صادق عباسی شاهکوه بر عرضه اینترنت با سیاست مصرف منصفانه تاکید و بیان نمود که کاربران ماهانه ۱۰ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و دو برابر آن اینترنت داخلی خواهند داشت. اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت نیز می‌توانند برای رقابت، حجم مصرفی اینترنت داخلی را تا ۱۰ برابر و اینترنت بین‌الملل را تا دو برابر این حدود تعیین‌شده ارائه دهند.

به گفته وی سیاست مصرف منصفانه در دنیا متداول است و وقتی در بخش ثابت سرعت را می‌فروشند، یک محدودیت هم قرار می‌دهند و اینترنت واقعا نامحدود نیست؛ زیرا ممکن است یک مشترک دائما دانلود و شبکه را اشغال کند. به همین دلیل یک حد را قرار داده که اصطلاحا به آن مصرف منصفانه می‌گویند.

هدف کاربران اینترنتی دریافت اینترنتی نامحدود بود اما اگر قرار باشد تفکیک اینترنت داخل از بین‌الملل هزینه سرویس‌های خارجی را به نوعی افزایش دهد، قرار دادن یک سقف حجمی، نیاز کاربر به اینترنت نامحدود را اقناع نمی‌کند.

پس به دنبال اعلام تعرفه‌های جدید، کاربران از به‌صرفه نبودن این طرح ابراز نارضایتی کردند و از وزیر درخواست کردند مرحمت فرموده و تعرفه‌های قبلی را بازگرداند.

بالاخره شکایات کاربران اینترنت به گوش مسئولان رسید و محمد جواد آذری جهرمی اعلام کرد:

با توجه به اعتراضات و نیز اینکه اطلاع دارم که تمام تلاش صورت‌گرفته برای مصوبه جدید، برای رضایت مردم بوده است، با ارسال نامه‌ای از دکتر واعظی خواستم مصوبه جدید تعرفه تا بررسی بیشتر متوقف شود و امیدوارم موافقت کند.

تعرفه‌های جدید در راه است؟

پیش از این نیز واعظی از متوقف نمودن اجرای طرح جدید ارائه اینترنت خبر داد زیرا مورد استقبال کاربران قرار نگرفته بود و قبل از اجرایی شدن طرح، آن را متوقف نمود تا منافع و مصالح کاربران مد نظر قرار داده شود.

این ارائه نرخ‌های جدید اینترنت نامحدود توانسته بود باعث نگرانی کاربران در مورد افزایش قیمت شود و بدین منظور کاربران درخواست بازگشت تعرفه‌های قبلی را دادند. اما باید گفت با وجود گسترش محتوای ویدیویی، لزوم اینترنتی که به معنای واقعی نامحدود باشد بسیار مهم است.

باید منتظر تصمیم جدید کمیسیون تنظیم مقررات و نرخ‌های جدید اینترنت باشیم تا ببینیم چه اندازه نزدیک به خواسته‌های کاربران خواهد بود.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر