;
coinex

بررسی جزئیات رد لایحه افزایش مناطق آزاد در گام اول

بررسی جزئیات رد لایحه افزایش مناطق آزاد در گام اول

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به فلسفه وجود مناطق‌آزاد در کشور اعلام کرد که قرار بود این مناطق ظرفیتی در حوزه صادرات کشور ایجاد کنند، اما متاسفانه به جای این امر مبادی اصلی قاچاق کالاهای مصرفی و نهایی کشور شده‌اند. سخنان وی رد لایحه افزایش مناطق آزاد را به همراه داشت.

جزئیات رد لایحه افزایش مناطق آزاد

سید جواد حسینی کیا از رد لایحه افزایش مناطق آزاد در کمیسیون فرعی صنایع و معادن خبر داد و اعلام کرد که دولت باید توجیه خوبی برای افزایش مناطق آزاد ارائه نماید درغیراینصورت رای آوری این لایحه در صحن علنی بسیار سخت خواهد بود.

وی اعلام کرد هدفی که برای تاسیس مناطق‌آزاد در نظر گرفته شده بود محقق نشده است، زیرا به گفته وی قرار بود این مناطق در فضای محدود و حفاظت شده‌ای دایر شوند. به گفته سید جواد حسینی کیا، در هیچ کجای دنیا نمی‌توان متراژی را که ایران برای مناطق‌آزاد در نظر گرفته است را مشاهده کرد.

به دلیل تاخیری که در تصویب این لایحه توسط مجلس وجود داشت، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت، در این خصوص گلایه‌هایی مطرح کرده بود و حسینی‌کیا نیز با اشاره به این مورد اعلام کرد که رد لایحه افزایش مناطق آزاد در کمیسیون فرعی صنایع انجام شده است.

به گفته حسینی‌کیا ممکن است این موضوع به صحن علنی کشیده شود که لازم است دولت توجیه خوبی برای افزایش مناطق آزاد داشته باشد تا مشکلی برای رای آوری این لایحه در صحن علنی به وجود نیاید.

حسینی همچنین درباره ذی‌نفع بودنشان در استان کرمانشاه سخن گفت و اعلام کرد که قصد دارند تا از وجود مناطق آزاد با رویکرد جدید بهره ببرند، اما وی وجود این مناطق را در واقع برای نظام اقتصادی کشور مناسب ندانست.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین در مورد اینکه برخی دولتی‌ها برای ایجاد رقابت در شکل‌گیری مناطق‌آزاد در شهرهای خودشان، از نمایندگان سوء استفاده می‌کنند سخن گفت و این مساله را یک موضوع طبیعی و بخشی از مطالبه مردمی دانست.

وی تاکید کرد که موضوع مناطق آزاد در یک بخش به صورت محدود، اشتغال پایدار و در بخش دیگر هم اشتغال غیرپایدار را ایجاد می‌کند که البته به گفته وی مضرات وجود این مناطق بیشتر است.

دبیر کمیسیون صنایع در پایان بر اینکه دولت بتواند این لایحه را درست توجیه نماید و به صورت محدود آن را ایجاد کند، تاکید نمود و ادامه داد که اگر مناطق آزاد به محلی برای صادرات کالا تبدیل شود، باید از آن حمایت کرد و دلیلی برای رد لایحه افزایش مناطق آزاد در این شرایط وجود نخواهد داشت.

.

منبع: farsnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر