;
coinex

بررسی مایکروسافت سرفیس بوک : یک لپ تاپ قابل تبدیل منحصر بفرد با قابلیت‌های فراوان!

بررسی مایکروسافت سرفیس بوک : یک لپ تاپ قابل تبدیل منحصر بفرد با قابلیت‌های فراوان!

رقابت در دنیای وسایل الکترونیکی همیشه زیاد بوده و مایکروسافت هم یکی از برترین بازیکنان این رقابت است. در این نوشتار به بررسی مایکروسافت سرفیس بوک پرداخته‌ایم.

بررسی مایکروسافت سرفیس بوک

ماهیت ترکیبی، قدرت بالا و طراحی منحصر بفرد تنها تعدادی از عبارت‌هایی هستند که اغلب در توصیف سرفیس بوک مایکروسافت اولین لپ‌تاپ مایکروسافت که در منطقه ردموند ساخته شد، به کار می‌برند. این محصول از زمان ورودش به بازار در تاریخ اکتبر سال 2015 میلادی (9 مهر تا 9 آبان 94) علاوه بر این که نظر مثبت خریداران و منتقدان را به خود جلب کرد، توانست به یک ایده موفق طراحی برای سایر سازندگان نیز تبدیل شود.

از آن زمان 2 سال گذشته است و هنوز هم سرفیس بوک به عنوان یک لپ تاپ قدرتمند و کاربردی در بازار شناخته می‌شود. این محصول علی رغم این که مایکروسافت پس از مدتی مدل جدید آن را با نام سرفیس بوک 2 وارد بازار کرد، به دلیل داشتن قیمتی اقتصادی همچنان توانسته است توجه خریداران را به خود جلب کند. متاسفانه سرفیس بوک دیگر به صورت یک لپ تاپ نو عرضه نمی‌شود اما در صورتی که تمایلی به خریدن یک مدل دست دوم آن را داشته باشید، می‌توانید از قابلیت‌های کاربردی آن به خوبی استفاده کنید.

سرفیس بوک از یک نمایشگر با نسبت تصویر 3 به 2 بهره می‌برد. این تناسب شاید برای برخی از کاربران عجیب به نظر برسد اما اگر که از طرفداران اپل هستید، می‌توانید به خوبی کارهای خود را با استفاده از این محصول انجام دهید اگرچه که زمان زیادی نیز برای سایر طرفداران سیستم عامل ویندوز طول نمی‌کشد تا خود را با این نسبت تصویر هماهنگ کنند. سرفیس بوک پرو به لولاهای تکیه گاهی متحرک مجهز شده است. این اجزا از بدو ورود اولین لپ تاپ سازنده مشهور آمریکایی بارها مورد انتقاد قرار گرفتند اما می‌توان گفت که از ویژگی‌های زیبای سرفیس بوک به شمار می‌آیند.

سرفیس بوک یک دستگاه گران قیمت است اما ارزش بهای پرداختی خود را دارد. این دستگاه در واقع ترکیبی از دو محصول (یک لپ تاپ و یک تبلت) به شمار می‌آید و اخیرا نیز بروزرسانی کارآمد سیستم عامل ویندوز 10 را نیز دریافت کرده است. در این مطلب به بررسی سرفیس بوک مایکروسافت پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

کلیپ بورد سرفیس بوک

بررسی مایکروسافت سرفیس بوک از لحاظ طراحی

سرفیس بوک از دو قسمت منیزیمی ساخته شده است به همین دلیل حس مقاومت بسیار خوبی را به شما منتقل می‌کند. این لپ تاپ همچنین تا حد ممکن کوچک ساخته شده است تا کاربر بتواند راحت‌تر از آن استفاده کند. در این دستگاه از پایه صفحه کلید گرفته تا تکیه گاه‌های دست، همه چیز از یک صفحه تخت فلزی ساخته شده است تا سازنده بتواند یک پد لمسی شیشه‌ای با اندازه کافی را نیز در کنار این ترکیب در اختیار شما بگذارد. سازنده آمریکایی در ساخت روکش صفحه نمایش سرفیس بوک هم از یک صفحه منیزیمی یکپارچه استفاده کرده است تا بتواند نمای زیباتری را در این محصول ایجاد کند. این صفحه زیبا، از لوگوی مایکروسافت و یک دوربین باکیفیت نیز بهره می‌برد.

بررسی مایکروسافت سرفیس بوک : طراحی

اگر که از نمای جانبی به سرفیس بوک نگاه کنید دو حاشیه تخت را می‌بینید که از بالاترین قسمت نمایشگر شروع شده و به پایین‌ترین قسمت تکیه گاه دست رسیده‌اند. این پخ‌های زیبا نیز از جمله ویژگی‌های منحصر بفرد اولین لپ تاپ به شمار می‌آیند. سرفیس بوک بر خلاف بیشتر دستگاه‌های قابل تبدیل از یک نمایشگر و قسمت تکیه گاهی با وزن و ضخامت نسبتا یکسان بهره می‌برد. این ترکیب باعث شده است که در صورتی که نسبت به ماهیت تفکیک پذیر سرفیس بوک اطلاعی نداشته باشید، آن را به چشم یک دستگاه یکپارچه مشاهده کنید.

سرفیس بوک در قسمت میانی خود دارای یک بافت اتصالی است که مایکروسافت به آن لولای تکیه گاهی متحرک می‌گوید. این رابط همان جز اصلی است که نمایشگر سرفیس بوک را به صفحه کلید این دستگاه متصل می‌کند و باعث می‌شود که این دو قطعه در کنار یکدیگر به راحتی کار کنند. این لولا مانند اجزای اتصالی لپ تاپ‌های قدیمی ساخته نشده است از این رو زمانی که نمایشگر سرفیس بوک را می‌بندید، فاصله کوتاهی بین نمایشگر و صفحه کلید از قسمت نزدیک به لولا ایجاد می‌شود. اگر که نگران کثیف شدن سرفیس بوک و وارد شدن گرد و خاک از این طریق به داخل دستگاه هستید، می‌توان گفت که جایی برای نگرانی وجود ندارد زیرا سرفیس بوک با وجود داشتن این فاصله دقیقا به اندازه یک لپ تاپ معمولی کثیف می‌شود مگر در صورتی که کاربر آن رابطه خوبی با نظم نداشته باشد. در مجموع می‌توان گفت که این طراحی باعث شده است که زمانی که نمایشگر را باز می‌کنید، لولا به بخشی از تکیه گاه تبدیل شود و به عنوان یک پایه اضافی برای تحمل وزن قسمت تبلت مانند سرفیس بوک که با نام کلیپ بورد (Clipboard) شناخته می‌شود، ایفای نقش کند.

در یک نوت بوک معمولی نمایشگر دستگاه ممکن است که وزنی در حدود 227 گرم داشته باشد اما صفحه نمایش سرفیس بوک به تنهایی 726 گرم وزن دارد. دلیل وجود این اختلاف وزن زیاد این است که نمایشگر سرفیس بوک به گونه‌ای ساخته شده است تا بتواند به عنوان یک تبلت مستقل ایفای نقش کند به این معنا که همه قطعات اصلی یک تبلت عادی را نیز در خود دارد. وجود این قطعات باعث شده است که مایکروسافت مجبور شود که لولای سرفیس بوک را با استحکام بالایی بسازد تا این قطعه بتواند به راحتی وزن نمایشگر را تحمل کند. مزیت دیگر وجود فاصله در بین صفحه کلید و نمایشگر سرفیس بوک در هنگام بسته بودن این دستگاه این است که این سبک طراحی از انتقال یافتن اثر انگشتان کاربر از صفحه کلید به صفحه نمایش جلوگیری می‌کند.

از دیگر نکات شاخص در بررسی مایکروسافت سرفیس بوک ، مقاوت آن است. به این نحو که شما می‌توانید این دستگاه را از نمایشگر آن بردارید و تکان دهید بدون این که نگران جدا شدن قسمت‌های مختلف آن شوید. این مقاومت شما را قادر می‌سازد تا از نمایشگر سرفیس بوک در هر حالتی به راحتی استفاده کنید. در واقع می‌توان گفت که تنها زمانی نمایشگر حرکت می‌کند که کاربر می‌خواهد با قلم سرفیس بوک (Surface Pen) کار کند یا این که با انگشتش مکانی را بر روی نمایشگر لمس نماید.

نحوه جدا کردن و وصل کردن کلیپ بورد سرفیس بوک

صفحه کلید یکی دیگر از نقاط قوت این دستگاه در مقایسه با سایر لپ تاپ‌های قابل تبدیل موجود در بازار است که در بررسی مایکروسافت سرفیس بوک به آن برمی‌خوریم. یکی از دلایل این برتری فاصله 1.6 میلی متری حرکت کلیدهای کیبورد سرفیس بوک است که تایپ کردن را برای کاربر تا حد زیادی ساده می‌کند. پد لمسی کیبورد سرفیس بوک یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این لپ تاپ محسوب می‌شود. این پد لمسی با یک صفحه شیشه‌ای صیقلی پوشیده شده است و می‌تواند چند فرمان لمسی را به طور همزمان پشتیبانی کند. پد لمسی سرفیس بوک شاید در نگاه اول چندان منحصر بفرد دیده نشود اما باید به این نکته اشاره کرد که تعداد کمی از لپ تاپ‌های موجود در بازار این توانایی را دارند که چنین قطعه‌ای را با این قابلیت‌های متمایز در اختیار شما بگذارند.

ویژگی منحصر بفرد دیگری که در بررسی مایکروسافت سرفیس بوک با آن مواجه می‌شویم، این نکته است که شما می‌توانید تنها با فشار دادن یک شاسی صفحه نمایش این دستگاه را از صفحه کلید آن جدا کنید. مایکروسافت با کمی تاخیر به صنعت ساخت لپ تاپ‌های قابل تبدیل راه پیدا کرد به این نحو که قبل از ورود این سازنده شرکت‌هایی مثل ایسر، توشیبا و اچ پی محصولات خاصی را با این ماهیت عرضه کرده بودند اما می‌توان با اطمینان گفت که هیچ یک از محصولاتی که قبل از سرفیس بوک عرضه شدند، کارایی این دستگاه را نداشته‌اند.

از دیگر نکات قابل توجه در بررسی مایکروسافت سرفیس بوک ، نحوه جداکردن کیپ بورد است. به این نحو که بعد از فشار دادن شاسی خروج صفحه کلید یا لمس کردن یک کلید مجازی بر روی نوار وظیفه، نمایشگر دستگاه به مدت یک تا دو ثانیه خاموش می‌شود و سپس یک اعلان نمایش داده می‌شود تا کاربر اطمینان یابد که می‌تواند با اطمینان خاطر کامل نمایشگر را از صفحه کلید جدا کند. این فرآیند سرعت بالا و عملکرد ساده‌ای دارد با این حال کمی طول می‌کشد که کاربر به شیوه کار کردن آن عادت کند به این طریق که بعد از نمایش داده شدن اعلان کاربر باید در حدود 1 ثانیه صبر کند تا بتواند نمایشگر سرفیس بوک را از صفحه کلید این دستگاه جدا سازد.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر بفردی که در بررسی مایکروسافت سرفیس بوک به آن برمی‌خوریم، این است که این نوت بوک اولین لپ تاپ قابل تبدیلی محسوب می‌شود که به یک واحد پردازش گرافیکی جداگانه مجهز شده است. مایکروسافت در ساخت سرفیس بوک یک کارت گرافیک انویدیا جی فورس قابل تنظیم را در زیر صفحه کلید قرار داده است تا کاربر را قادر سازد که راحت‌تر کارهای رسانه‌ای خود را انجام دهد. قبل از عرضه سرفیس بوک استفاده از فناوری‌های مختلف برای ایجاد تکیه گاه به منظور نصب یک کارت گرافیک در محصولاتی مثل ام اس آی جی اس 30 شادوو هم دیده شده بود اما مایکروسافت این فناوری را ارتقاء داد به این نحو که در سرفیس بوک شما برای نصب یک کارت گرافیک تنها باید چند قطعه را جدا کنید اما در محصولاتی که قبل از این دستگاه با چنین قابلیتی وارد بازار شدند کاربر مجبور است که دستگاه را کاملا خاموش کند. استفاده از این فناوری در سرفیس بوک باعث شده است که کاربر بتواند به راحتی بدون نیاز به خاموش کردن لپ تاپ خود یک مطلب سنگین گرافیکی را بعد از نصب کارت گرافیک اجرا سازد.

نصب کارت گرافیک به سرفیس بوک

سرفیس بوک همچنین قابلیت توسعه پذیری را نیز در خود دارد به این نحو که شما می‌توانید نمایشگر این دستگاه را به صفحه کلید هر سرفیس بوک دیگری متصل سازید از این رو در صورتی که مایکروسافت صفحه کلید بهتری را در آینده برای سرفیس بوک‌های خود عرضه کند، شما می‌توانید از آن‌ها نیز در کنار نمایشگر سرفیس بوک خود استفاده نمایید.

سرفیس بوک با وزن پایه 1.51 کیلوگرم یکی از سنگین‌ترین لپ تاپ‌های 13 اینچی موجود در بازار است. این وزن بدون احتساب کارت گرافیک اعلام شده است به این نحو که در صورت وصل کردن این سخت افزار وزن سرفیس بوک به 1.58 کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند. این ارقام در نگاه اول شاید برای یک اولترا بوک کمی زیاد به نظر برسند اما زمانی که محصولاتی مانند مک بوک پرو 13 اینچی اپل را در نظر می‌گیریم که کارت گرافیک جانبی ندارد و به یک نمایشگر کوچک‌تر نیز مجهز شده است، متوجه می‌شویم که سرفیس بوک وزن چندان زیادی ندارد. در واقع اگر که می‌خواهید از محصولات اپل دستگاهی را انتخاب کنید که به کارت گرافیک جانبی هم مجهز شده باشد، سبک‌ترین دستگاه موجود مک بوک پرو 15 اینچی این سازنده به شمار می‌آید که نسبت به سرفیس بوک بسیار سنگین‌تر (2.04 کیلوگرم) و بزرگ‌تر (359 x 247 x 18 میلی متر) است.

ابعاد سرفیس بوک

سرفیس بوک مایکروسافت به یک نمایشگر 13.5 اینچی با نسبت تصویر 3 به 2 مجهز شده است از این رو در مقایسه با سایر لپ تاپ‌های 13 اینچی کمی بلندتر به نظر می‌رسد. این دستگاه با ابعادی معادل 312 x 232 x 13-22.8 میلی متر ساخته شده است اما در مقایسه با لپ تاپ‌های 13.3 اینچی قدیمی حمل پذیرتر است به این نحو که شما با خرید یک لپ تاپ دل ایکس پی اس 13 که 1.27 کیلوگرم وزن دارد و با ابعادی معادل 304 x 200 x 15 ساخته شده است با مشکلات بیشتری از نظر حمل و کاربرد مواجه می‌شوید.

ابعاد سرفیس بوک

مشخصات فنی مایکروسافت سرفیس بوک

در ادامه بررسی مایکروسافت سرفیس بوک لازم است که نگاهی به مشخصات این دستگاه داشته باشیم:

  • پردازنده: اینتل 4GHz کور i5 سری 6300 یو (دو هسته‌ای با حافظه پنهان 3 مگابایت و توانایی پشتیبانی فرکانس 3GHz)
  • کارت گرافیک: اینتل اچ دی گرافیک 520؛ انویدیا جی فورس گرافیک GDDR5 (یک گیگابایت)
  • رم: 8 گیگابایت
  • نمایشگر: 13.5 اینچی با رزولوشن 3000 در 2000 پیکسلی و تراکم پیکسل 267 ppi از نوع پیکسل سنس دیسپلی
  • حافظه داخلی: 256 گیگابایت 0 SSD
  • پورت‌های اتصالی: 1 پورت مینی دیسپلی پورت، 1 پورت کارت حافظه میکرو اس دی، 1 پورت مینی هدفون / جک میک کومبو و 2 پورت یو اس بی 3
  • قابلیت‌های اتصالی: وای فای 11ac 2×2 MIMO و بلوتوث 4 LE
  • دوربین: دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی 1080 پیکسلی اچ دی با فوکوس خودکار و دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی 1080 پیکسلی اچ دی با قابلیت تشخیص چهره
  • وزن: 58 کیلوگرم
  • ابعاد: 312 x 232 x 13-22.8 میلی متر
  • ویژگی‌های مثبت: طراحی آینده نگرانه، نمایشگر منحصر بفرد و قابلیت تفکیک پذیری عالی
  • ویژگی‌های منفی: عملکرد متوسط باتری و نیازمند بودن به بروزرسانی‌های بیشتر

بررسی مایکروسافت سرفیس بوک : مشخصات فنی

قیمت

یکی دیگر از مسائلی که در بررسی مایکروسافت سرفیس بوک مورد توجه قرار می‌گیرد، قیمت این دستگاه است. سرفیس بوک می‌تواند در ازای پرداخت 1,899 دلار سخت افزارهای فوق را در اختیار شما بگذارد. این قیمت چندان ارزان نیست به این نحو که شما می‌توانید با پرداخت آن یک لپ تاپ گیمینگ قدرتمند یا با پرداخت مبلغی معادل 1,499 دلار یک سرفیس بوک 4 با سخت افزارهای پایه را خریداری کنید. نکته تعجب آور دیگر این است که سرفیس بوک 4 نیز از همان پردازشگر، رم و حافظه داخلی به کار رفته در سرفیس بوک 2015 بهره می‌برد. با این حال تفاوت‌هایی هم در این میان وجود دارد به این نحو که با خرید سرفیس بوک 2015 به یک لپ تاپ مجهز به نمایشگر بزرگ‌تر با طراحی خاص دست پیدا می‌کنید به همین دلیل برخی از کاربران ترجیح می دهند که با پرداخت 1,699 دلار مدلی از سرفیس بوک 2015 را که تنها در ایالات متحده عرضه می‌شود و به یک حافظه داخلی 128 گیگابایتی مجهز است، خریداری کنند. سرفیس بوک 2015 در یک مدل 3,199 دلاری با حافظه داخلی 1 ترابایتی، پردازشگر Corei7 و رم 16 گیگابایتی هم ساخته شده است اما این مدل نیز تنها در ایالات متحده عرضه می‌شود.

اگر که تمایلی به پرداخت چنین بهایی ندارید می‌توانید لپ تاپ دل ایکس پی اس 13 را خریداری کنید. این دستگاه 1,649 دلاری فاقد کارت گرافیک جداگانه است اما یک نمایشگر 3200 در 1800 پیکسلی را در کنار یک پردازشگر 2.5Ghz اینتل کور i7 سری 6500 یو را در اختیار شما می‌گذارد. در دنیای لپ تاپ‌های قابل تبدیل مک بوک پرو 15 اینچی اپل با قیمت 2,499 دلار گران‌ترین محصول جدید به شمار می‌آید اما باید در نظر داشت که این دستگاه به دو برابر رم و حافظه داخلی SSD مجهز است و علاوه بر یک پردازشگر چهار هسته‌ای، یک کارت گرافیک AMD Radeon R9 M370X را نیز در اختیار شما می‌گذارد. این دستگاه به یک نمایشگر 15 اینچی با رزولوشن تصویر 2880 در 1800 پیکسلی مجهز شده است.

بررسی مایکروسافت سرفیس بوک : مشخصات فنی و قیمت

همان طور که گفته شد، سرفیس بوک مایکروسافت یک کارت گرافیک مستقل را نیز بر روی خود دارد. این امر باعث می‌شود که این دستگاه بتواند به راحتی بازی‌های مختلف را حتی در زمان استفاده از حداکثر رزولوشن نمایشگر اجرا کند. نکته جالب این است که کارایی این کارت گرافیک زمانی که نمایشگر و صفحه کلید سرفیس بوک را به یکدیگر متصل می‌کنید، افزایش می‌یابد تا این حد که شما می‌توانید یک بازی مثل راکت لیگ (Rocket League) را به صورت تمام صفحه با نرخ 30 فریم بر ثانیه و تنظیمات میانگین به راحتی اجرا کنید. حال اگر که می‌خواهید بازی‌های سنگین‌تری مثل Metal Gear the Phantom Pain را اجرا کنید باید دستگاه را بر روی حداقل تنظیمات قرار دهید تا بتوانید با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسلی و نرخ 24 تا 29 فریم بر ثانیه این بازی را به راحتی اجرا نمایید. در مجموع می‌توان گفت که اولین لپ تاپ مایکروسافت نمی‌تواند جایگزین مطمئنی برای رایانه شخصی گیمینگ شما باشد اما به واسطه کارت گرافیک 1 گیگابایتی خود کارایی خوبی را ارائه می‌کند.

سخت افزارهای سرفیس بوک این دستگاه را به یک محصول کارآمد تبدیل می‌کنند که می‌تواند تقریبا همه فرامین مورد نظر کاربرش را انجام دهد. این دستگاه برای مثال قادر است که نرم افزاری مثل لایت روم (Lightroom) را به راحتی اجرا کند. سرفیس بوک همچنین می‌تواند در هنگام پخش کردن یک فیلم بر روی یک نمایشگر دیگر و باز بودن 10 سربرگ در یک مرورگر، امکان ویرایش سازی تصاویر را نیز به راحتی برای شما فراهم سازد.

کلیپ بورد سرفیس بوک

بررسی مایکروسافت سرفیس بوک در نتایج تست‌های بنچمارک

نتایج تست‌های مختلف یکی دیگر از مباحث در بررسی مایکروسافت سرفیس بوک است. از نتایج کسب شده توسط لپ تاپ 2 در 1 مایکروسافت می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

  • 3D مارک کلود گیت: 7,285
  • اسکای درایو: 6,089
  • فایر استرایک: 1,868
  • ساین بنچ: 301 (تست پردازشگر در کنار گرافیک 32 فریم بر ثانیه)
  • گیک بنچ: 3,166 (تک هسته‌ای)، 6,635 (چند هسته‌ای)
  • پی سی مارک 8 (هوم تست): 2,336
  • پی سی مارک 8 (عملکرد باتری): 3 ساعت و 58 دقیقه

بررسی مایکروسافت سرفیس بوک : نتایج تست‌های بنچمارک

سرفیس بوک به کمک پردازشگر اینتل اسکای لیک و واحد پردازش گرافیکی انویدیا جی فورس خود رکورد سرعت همه بنچمارک‌ها را شکسته است. این دستگاه توانست در تست قدرت پردازشی ساین بنچ امتیازی معادل 301 را کسب کند. سرفیس بوک به کمک کارت گرافیک جانبی خود عملکرد گیمینگ بسیار خوبی را ارائه می‌کند. این محصول توانست در تست فایر استرایک در مقایسه با ایکس پی اس 13 دل که 739 امتیاز کسب کرد، امتیازی معادل 1,868 را ثبت کند. در واقع از نظر کارایی کارت گرافیک، می‌توان گفت که تنها دستگاهی که می‌تواند با سرفیس بوک رقابت کند، مک بوک پرو 15 اینچی اپل است. همان طور که گفته شد سرفیس بوک از یک پردازشگر دو هسته‌ای بهره می‌برد. این دستگاه توانست در تست چند هسته‌ای 6,635 امتیاز را کسب کند. جالب است بدانید که امتیاز کسب شده توسط مک بوک پرو 15 اینچی اپل که از یک پردازشگر چهار هسته‌ای بهره می برد، در این تست 14,258 بوده است.

رزولوشن تصویر

در ادامه مبحث بررسی مایکروسافت سرفیس بوک نگاهی خواهیم داشت به دقت صفحه نمایش این دستگاه. سرفیس بوک از یک نمایشگر با رزولوشن تصویر 3000 در 2000 پیکسلی بهره می‌برد از این رو می‌توان گفت که در مقایسه با سایر لپ تاپ‌های موجود در بازار، حتی مک بوک پرو، رزولوشن تصویر بیشتری دارد. در هنگام مشاهده تصاویر بر روی این دستگاه شما هرگز با اغتشاش پیکسلی روبرو نمی‌شوید زیرا سرفیس بوک از پیکسل‌های بسیار کوچکی بهره می‌برد و علاوه بر این سیستم عامل ویندوز 10 را به خوبی در مقیاس 200 درصد معیارسازی می‌کند.

سرفیس بوک نرم افزارها را نیز به خوبی نمایش می‌دهد. بیشتر برنامه‌ها مانند اوریجین (Origin)، استیم (Steam) و بتل نت (Battle.net) بر روی یک نمایشگر 4 کی با اندازه بسیار کوچکی نمایش داده می‌شوند اما سرفیس بوک می‌تواند آن‌ها را با اندازه بزرگ‌تری نمایش دهد. نمایشگر سرفیس بوک از نسبت تصویر 3 به 2 بهره می‌برد از این رو به راحتی خطوط یک متن را به شما نشان می‌دهد. ظاهرا مایکروسافت این نمایشگر را بر اساس اندازه یک برگه A4 طراحی کرده است تا کاربر بتواند به راحتی مطالب مورد نظر خود را بر روی آن بنویسد یا طراحی کند. تست‌های انجام شده بر روی این نمایشگر همچنین نشان داده‌اند که قلم ارائه شده به همراه سرفیس بوک هم می‌تواند با دقت بسیار بالایی مطالب را بر روی این پنل رسم کند.

بررسی مایکروسافت سرفیس بوک

سرفیس بوک متاسفانه اسپیکرهای قدرتمندی را بر روی خود ندارد به این معنی که تنها گاهی اوقات فایل‌های صوتی را با کیفیت خوبی پخش می‌کند. اسپیکرهای سرفیس بوک اندازه بزرگی دارند اما عمق صدا و صدای بم (Bass) کمی دارند. از این رو اگر که می‌خواهید هیجان یک بازی را بهتر تجربه کنید، توصیه می‌کنیم که از یک هدفون استفاده نمایید.

عملکرد باتری

عملکرد باتری سرفیس بوک هم خوب است هم بد! مایکروسافت گفته است که این باتری می‌تواند به مدت 12 ساعت استفاده مداوم سرفیس بوک را روشن نگه دارد. این رقم در برخی از تست‌ها بیشتر گزارش شده است اما در تستی که برای تهیه بررسی مایکروسافت سرفیس بوک انجام شد به 7 ساعت 39 دقیقه رسید. مایکروسافت همچنین گفته است که نمایشگر سرفیس بوک می‌تواند به تنهایی به مدت 4 ساعت فعال بماند. ارقام ارائه شده با توجه به سخت افزارهای به کار رفته در سرفیس بوک از عملکرد خوب باتری این دستگاه هیبریدی حکایت می‌کنند. اما برخی از منتقدان معتقد هستند که سرفیس بوک باید بتواند مدت زمان بیشتری روشن باقی بماند. ویژگی مثبت دیگری که در رابطه با باتری سرفیس بوک وجود دارد این است که این باتری در مدت زمانی کمتر از 2 ساعت به طور کامل شارژ می‌شود.

بررسی مایکروسافت سرفیس بوک : مشخصات فنی

برخی از مدل‌های سرفیس بوک مشکلات خاص دارند به این نحو که در بعضی از مدل‌ها زمانی که نمایشگر به صفحه کلید متصل می‌شود، سیستم عامل به درستی بارگزاری نمی‌شود و درایو نمایشگر با مشکل روبرو می‌شود. بروز چنین مشکلی باعث می‌شود که مدت زمان عملکرد باتری حداقل تا 3 ساعت کاهش یابد. مایکروسافت گفته است که از این مشکل اطلاعات دارد و سعی می‌کند که آن را با انتشار بروزرسانی‌های نرم افزاری برطرف سازد. ایکس پی اس 13 می‌تواند به مدت 7 ساعت و 40 دقیقه و مک بوک پرو می‌تواند در حدود 9 ساعت با یک بار شارژ روشن باقی بماند از این رو می‌توان گفت که باتری سرفیس بوک هم عملکرد خوبی دارد و با دریافت بروزرسانی های جدید عملکرد بهتری را ارائه می‌کند.

نقاط قوت

سبک طراحی سرفیس بوک شاید از دید برخی از کاربران زیبا نباشد اما اگر که یک شخص آینده نگر هستید، به سبک طراحی این لپ تاپ زیبا علاقمند می‌شوید. این که سرفیس بوک عجیب به نظر می‌رسد یا طراحی چشمگیری دارد به سلیقه شخصی شما بستگی دارد اما در هر حال نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که مایکروسافت به واسطه طراحی لولای تکیه گاهی متحرک سرفیس بوک فصل جدیدی را در ساخت لپ تاپ‌های هیبریدی باز کرده است. می‌توان گفت که سرفیس بوک از هر نظر هدفمند طراحی شده است. هماهنگی سرفیس پن و کلیپ بورد یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که سرفیس بوک را به یک محصول خاص و منحصر بفرد تبدیل می‌کند. سرفیس بوک در اجرای فرآیندهای مختلف نیز کارایی خوبی دارد به این نحو که می‌تواند در هر زمینه‌ای شما را همراهی سازد. در مجموع و در بررسی مایکروسافت سرفیس بوک می‌توان گفت که این لپ تاپ 2 در 1 مایکروسافت امکانات مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که این مساله به عنوان نقطه قوت این لپ تاپ هیبریدی مایکروسافت به حساب می‌آید.

نقاط ضعف

بزرگترین نقطه ضعفی که در بررسی مایکروسافت سرفیس بوک به آن برمی‌خوریم، کارت گرافیک این دستگاه است که اگرچه عملکرد خوبی دارد، اما نمی‌تواند به کمک کارت گرافیک 1 گیگابایتی خود همه بازی‌های ارائه شده در بازار را اجرا کند. مشکلات نرم افزاری این دستگاه هم قابل چشم پوشی نیستند اما مایکروسافت گفته است که آن‌ها را از طریق ارائه بروزرسانی‌های نرم افزاری برطرف می‌کند و علاوه بر این باید در نظر داشت که همیشه اولین محصولات یک سازنده مشکلات خاص خود را نیز به همراه دارند.

سخن آخر

در انتهای بررسی مایکروسافت سرفیس بوک شاید برای شما عملکرد کلیپ بورد، سرفیس پن، لولای تکیه گاهی و سایر ویژگی‌های خاص لپ تاپ 2 در 1 مایکروسافت جذاب نباشند اما باز هم می‌توانید از این دستگاه به عنوان یک لپ تاپ قابل تبدیل کارایی خوبی را دریافت کنید. سرفیس بوک مایکروسافت از نظر طراحی، عملکرد و حتی کارایی باتری یک لپ تاپ بسیار خوب است. اگر که همه ویژگی‌های این دستگاه نظیر مستقل بودن نمایشگر، دقت بسیار بالای سرفیس پن و ویژگی‌های خاص این محصول را در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم که این محصول عملکرد و تجربه استفاده بسیار خوبی را در اختیار کاربرش می‌گذارد. در مجموع و در انتهای بررسی مایکروسافت سرفیس بوک می‌توان گفت که اگر که به دنبال یک لپ تاپ کارآمد هستید، سرفیس بوک انتخاب بهتری برای شما محسوب می‌شود.

 

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    ممنون از این نقد خوب. بنده قبلا مکبوک داشتم حدودا 10 ساله که کاربر محصولات اپل هستم، ولی چون شغلم طراحی و انیمیشن دوبعدی هست بلاخره 2 هفته قبل سورفیس بوک رو خریدم، چون به یه لپ تاپ با قابلیت پشتیبانی از قلم اکتیو در حد Wacom نیاز داشتم. سورفیس بوک i5 رو از فروشگاه روژسا خریدم چون فکر کنم بهترین قیمت ایران رو داشتند. باید بگم که اصلا انتظار نداشتم یک محصول ویندوزی اینقدر زیبا و باکیفیت باشه. کیفیت صفحه نمایش و دقت رنگی خیلی از مکبوک بهتره ولی تاچپد مکبوک کلا 10 سال جلوتره. قابلیت پشتیبانی از قلم هم برای کسانی مثل من کلا ستودنیه و نون آوره!!! امیدوارم اپل هم قابلیت پشتیبانی از قلم اکتیو رو در محصولی زیبا مثل رقیب سورفیس بوک ارائه کنه. چون سورفیس بوک یکی یه دونست.

    پاسخ