coinex
راهنمای خرید تکراتو

پوشش زنده تکراتو ؛ بررسی بازار تجارت الکترونیک ایران در رویداد نیم دایره

رویداد نیم دایره امروز چهارشنبه ۲۰ آذر ۹۸ با هدف بررسی بازار تجارت الکترونیک ایران در «مرکز همایش‌های رایزن» و با همکاری دیجی‌کالا برگزار می‌شود.

اولین نشست از سری‌ رویدادهای تخصصی نیم‌دایره، امروز چهارشنبه ۲۰ام آذرماه ۹۸ با هدف بررسی بازار تجارت الکترونیک ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی «رایزن» برگزار می‌شود. در این نشست که با همکاری گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد برگزار می‌شود، قرار است در نخستین برش چالش‌های توسعه تجارت الکترونیک کسب و کارهای ایران مورد بررسی قرار گیرد. با پوشش زنده رویداد نیم دایره با تکراتو همراه باشید.

دنیای اقتصاد در خصوص این رویداد می‌نویسد: «نخستین برش از نیم دایره به «تجارت الکترونیکی» ایران اختصاص دارد.افزون بر این، ارائه‌ی گزارش شش ماهه ی اول امسال «دیجی کالا» فرصتی برای گفت و گویی راهگشا در این زمینه است.»

بررسی بازار تجارت الکترونیک ایران در رویداد نیم دایره

آنچه قرار است در رویداد نیم دایره اتفاق بیافتد:

  • ارائه آمارها و چشم‌اندازها در مسیر توسعه بازارهای آنلاین توسط نیما نامداری معاون توسعه و نوآوری شرکت تجارت الکترونیکی «ارتباط فردا»
  • ارائه گزارش شش‌ماهه نخست سال ۹۸ دیجی‌کالا؛ گزارش شامل جزئیاتی از تحلیل آمارها و رفتارهای کاربران در خرید آنلاین
  • میزگرد بررسی چالش‌های توسعه تجارت الکترونیکی در اکوسیستم کسب و کار ایران با حضور حضور امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات، سعید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا، حامد رضایی مدیرعامل مدیسه، پشوتن پورپزشک بنیان‌گذار پادرو و شهرام شریف دبیر گروه تکنولوژی روزنامه دنیای اقتصاد

در ابتدای این رویداد فولادچی، مدیر مرکز همایش‌های نیم‌دایره در گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد، با ایراد سخنانی رویدادهای نیم دایره را پیش درآمدی برای برگزاری رویداد بزرگتری تحت عنوان «رویداد بزرگ اقتصاد دیجیتال» معرفی کرد و خبر از برگزاری این همایش داد.

در ادامه رویداد نیما نامداری، معاون توسعه و نوآوری شرکت تجارت الکترونیکی با ارائه آمارها و چشم‌اندازها به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های حوزه کسب و کار آنلاین پرداخت. نامداری در ابتدا با بررسی کسب و کارهای خارجی و تغییر ساختار پلتفرم‌های زنجیره تامین به مقایسه بازار  e-Commerce در کشورهای پرداخت.

وی به طور مثال، ارزش بازار ای-کامرس در آمریکا را حدود ۵۰۴ میلیارد دلار برآورد کرد و سهم بازار آنلاین در این حوزه را حدود ۱۴ درصد تخمین زد. در چین نیز اوضاع تقریبا مشابه است و در بازار تجارت الکترونیکی حدود ۵۸۴ میلیارد دلاری، ۳۵ درصد حوزه را خرده‌فروشی‌های آنلاین تشکیل می‌دهد. معاون توسعه و نوآوری شرکت تجارت الکترونیکی در ادامه به بررسی پلتفرمی آمازون و شیوه شکل گیری آن پرداخت.

نامداری در ادامه به مقایسه مصرف خانوارها در ایران و آمریکا پرداخت و آمارهای زیر را ارائه کرد. مصرف کل خانوارهای آمریکایی در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۹ تریلیون دلار برآورد می‌شود که از این میزان ۳۰ درصد به خرید خانه، هزینه مسکن، ۲۳ درصد صرف تغذیه و ۱۱ درصد صرف حمل نقل شده است.

نکته جالب سخنان آقای نامداری این است که در ایران نیز مصرف خانوارها شباهت قابل توجه‌ای با آمریکا دارد. در ایران ۴۰ درصد هزینه‌های مصرفی خانوار صرف مسکن، ۲۷ درصد صرف تغذیه و حدود ۱۰ درصد صرف حمل و نقل می شود. این موضوع نشان می‌دهد که ایده‌های استارتاپی و کسب وکارهای آنلاین که در آمریکا و کشورهای صنعتی جواب داده‌اند در ایران نیز می‌توانند پاسخگوی نیازها باشند.

در حوزه کسب و کارهای آنلاین بیشترین سهم به حوزه حمل و نقل تعلق دارد. مسکن و غذا به دلیل آنکه میزان سفارشات کمتر و قیمت کالاهای بسیار بیشتر از حوزه حمل و نقل دارند، سهم چندانی در کسب و کارهای آنلاین ندارند. پیشرفت‌های استارتاپ‌هایی نظیر اوبر و لیفت نیز شاهدی بر این مدعاست. نامداری معتقد است دو معیار در رشد کسب و کارهای آنلاین مهم است؛ ارزش هر سفارش یا Order و فرکانس و میزان سفارش دادن کالا.  ترکیب این دو معیار مشخص می‌کند که کدام کسب و کار آنلاین سریع‌ترین رشد را خواهد داشت.

آقای نامداری در پایان صحبت‌های خود به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های تولیدکننده‌ها، مصرف‌کننده‌ها و ارزش کالاها در بازار تجارت الکترونیکی در ایران پرداخت.

گزارش شش‌ماهه نخست سال ۹۸ دیجی‌کالا ؛ ارائه حمید محمدی، بنیانگذار

در ادامه همایش نیم‌دایره در سالن رایزن، حمید محمدی،‌ هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا در ارائه‌ای به شرح گزارش شش ماهه نخست سال ۹۸ مجموعه دیجی‌کالا پرداخت. محمدی در ابتدا فرای «بازارگاه» (Marketplace) شش بخش مختلف را برای دیجی‌کالا برشمرد:

  • خدمات محتوا شامل فیدیبو، کانتنت فکتوری و مجله دیجی‌کالا
  • خدمات لجستیک شامل Fulfillment Services و Logistics Services
  • بخش بازرگانی شامل خرده فروشی (Digikala Retail)، دیجی‌استایل، فرش و International Sources
  • خدمات تبلیغات شامل Adro ادتک و FinalTarget AdAgency
  • خدمات پرداخت شامل دیجی‌پی
  • مرکز نوآوری DigikalaNext (Inovation center)

حمید محمدی در بخشی از سخنانش به رقیبان دیجیکالا یعنی ۳۱ هزار و ۴۸۴ فروشگاه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیکی (ای‌نماد) ثبت شده تا سال ۹۷ در سراسر کشور گفت. بنابر گفته‌های آقای محمدی یک‌چهارم مردم ایران ماهانه از دیجی‌کالا استفاده می‌کنند. وی در ادامه به بررسی سهم خرده فروشی آنلاین (e-tail) از کل بازار خرده فروشی (Retail) در جهان پرداخت و سهم ایران در خرده فروشی آنلاین ایران نسبت به کل بازار خرده فروشی کشور را بین ۱ تا ۲ درصد تخمین زد.

بر اساس این ارائه میانگین رشد سالانه دیجی‌کالا از سال ۱۳۹۰ تاکنون ۱۱۱ درصد بوده است. این شرکت در نیمه اول سال ۱۳۹۸ حدود ۵۴۰ هزار کالای جدید به انبارهای خود افزوده است؛ موضوعی که کل تنوع کالا‌های این استارتاپ را به بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار قلم می‌رساند.

در بخشی از این ارائه که بررسی رفتار کاربران دیجی‌کالا پرداخته شد ذکر چند نکته حائز اهمیت است. این استارتاپ، به عنوان پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه، ماهانه به طور متوسط ۲۰ میلیون بازدیدکننده‌ دارد. دیجی‌کالا به طور مستقیم ۳۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده و بیش از ۳۰ هزار کسب و کار ایرانی با استفاده از پلتفرم این شرکت به فروش محصولات خود مشغول هستند.

کالای تقلبی موضوع دیگر ارائه بنیانگذار دیجی‌کالا بود. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط وی، از ابتدای سال ۹۷ تا پایان شهریورماه این سال، ۰.۰۴ درصد از کالاهای عرضه شده به مشتریان تقلبی بوده است؛ یعنی ۴ کالا از ۱۰ هزار کالا. البته تشخیص فیک بودن کالا موضوعی بود که آقای محمدی در پرسش و پاسخ پذیرفت که امری دشوار است و قطعا این رقم بیش از این حرف هاست.

موضوع دیگری که در این بخش از رویداد نیم دایره توجه بود، پرجستجوترین برندهای ایرانی و خارجی بودند. در نیمه اول ۹۸ به ترتیب سامسونگ، اپل، هواوی، پلی استیشن و ال‌جی، پرجستجوترین برندهای خارجی در سایت دیجی‌کالا به شمار می‌روند. در خصوص برندهای ایرانی نیز به ترتیب پارس‌ خزر، ایکس‌ویژن، بهار، بارز و ایرانسل جایگاه‌های اول تا پنجم را در اختیار دارند.

پنل چالش‌های توسعه تجارت الکترونیکی در اکوسیستم کسب و کار آنلاین ایران

بخش انتهایی رویداد نیم دایره پنلی برای بررسی چالش‌ها و فرصت‌های حوزه «ای‌‌کامرس» ایران حضور حضور امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات، سعید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا، حامد رضایی مدیرعامل مدیسه، پشوتن پورپزشک بنیان‌گذار پادرو و شهرام شریف دبیر گروه تکنولوژی روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان مجری پنل بود. همچنین رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره کسب و کارهای اینترنتی نیز در این پنل حضور داشت.

در ابتدا امیر ناظمی با اشاره به آمار شاپرک گفت: «نمی‌توان به آمار شاپرک به عنوان امار تجارت الکترونیکی استناد کرد چرا که ابزارهای دخیل در تجارت الکترونیکی تغییر کرده است.» آقای ناظری همچنین معتقد بود تغییرات حوزه فناوری منجر شده تا مفاهیم حوزه تجارت الکترونیک با دگرگونی‌هایی همراه شود.

در بخشی از این پنل وضعیت تجارت الکترونیک ایران به بحث گذاشته شد. شریف، مجری پنل، با مقایسه کشورهای همسایه ایران در این حوزه مانند ترکیه و قطر، به آمارهایی اشاره کرد که نشان می‌دهد سهم خرده فروشی آنلاین (ای‌تیل) ایران نسبت به کل خرده فروشی‌اش، از میانگین جهانی پایین‌تر است.

سعید محمدی، بنیانگذار دیجی‌کالا، عدم وجود سرمایه‌گذاری را عامل تعیین کننده می‌دانست. آقای محمدی گفت: «در ایران طی سال گذشته فقط ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است در حالیکه پتانسیل جذب سرمایه یک تا دو میلیارد را داشته است.» ‌

پشوتن پورپزشک، بنیانگذار پادرو و مدیرعامل سابق بامیلو، در این خصوص معتقد بود که زیرساخت‌ها، شرایط اقتصادی و کاهش ضریب ورود سرمایه‌گذار، از جمله عوامل تاثیرگذار در سهم اندک خرده‌فروشی آنلاین در بازار ایران است. پورپزشک بیان داشت: «شک‌هایی که در ایران به بازار وارد می‌شود مانند قطعی اینترنت که چند وقت اخیر صورت گرفت باعث می‌شود سرمایه‌گذاری را کاهش دهد.»

سعید محمدی در ادامه عدم شفافیت اقتصادی ایران و مشخص نبودن وضعیت قاچاق را از جمله عوامل تعیین‌کننده دیگر برشمرد. همچنین حامد رضایی، مدیرعامل مدیسه، نیز در این بحث شرکت کرد. رضایی معتقد بود ساختار متکی بر تورم خرده‌فروشی در ایران در خصوص Etail تاثیر معکوس دارد. وی در این خصوص گفت:

بازار سنتی ایران بر تورم سوار است اما تورم ما بر بازارهای الکترونیکی تاثیر مستقیم می‌گذارد.کالا گران شود مغازه نیز گران می‌شود و در نهایت سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد در یک فروشگاه سرمایه‌گذاری کند تا در بازار الکترونیکی.

نظر خود را در خصوص آنچه در این رویداد رخ می‌دهد در قسمت نظرات با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر