;
coinex

نقد کلاب هاوس و استراتژی بازاریابی Invite-Only

در وضعیتی که همگان مشتاق حضور زودتر در کلاب هاوس هستند، بدون شک یک بررسی انتقادی و جدی از کلاب هاوس می تواند جالب باشد. در نقد کلاب هاوس با ما باشید.

بعد از یاهو مسنجر، لاین، وایبر، تلگرام و اینستاگرام گویی حال نوبت به کلاب هاوس رسیده است تا به محبوبیت بالایی برسد. شبکه ای که افراد را به روش سنتی دور هم جمع می کند تا به صحبت درباره مسائل گوناگون بپردازند.

کلاب هاوس مترادف نسخه مجازی گردهم آیی در کلوب های ویژه نخبگان است. در این سرویس کاربران می توانند به گفتگوی زنده افراد شناخته شده و سرشناس در موضوعات گوناگون گوش بدهند. در واقع کلاب هاوس مانند گوش دادن به یک پادکست است با این تفاوت که اینجا با یک پادکست زنده مواجهیم که شنونده و اداره کننده آن همزمان امکان گفتگو دارند.

در کلاب هاوس می توانید سوژه مورد علاقه خود را انتخاب کنید و هرچه اطلاعات بیشتری از علایق خود به کلاب هاوس ارائه کنید، این شبکه اتاق های بهتر و بیشتری برای استفاده به شما معرفی می کند. اما نکته عجیب این سرویس برخلاف سایر شبکه های اجتماعی محدودیت های اعمال شده برای عضویت در آن است که رقابت مهمی بر سر عضویت در کلاب هاوس پدید آورده است.

فارغ از اینکه این سرویس تنها برای iOS ارائه شده است، عضویت در آن نیز تنها منوط به دریافت یک دعوتنامه رسمی از اعضای حاضر در سرویس است. این مسئله یعنی محدودیت های کلاب هاوس، نقطه ثقل بحث امروز ما در نقد کلاب هاوس و استراتژی Invite-Only است. با ما باشید.

نقد کلاب هاوس و استراتژی بازاریابی Invite-Only

قدرت محدودیت

می گویند ایده کلاب هاوس، بدیع و انحصاری است. اما هرچقدر هم که از ایده جذاب و نوآوری های خاص کلاب هاوس بگوییم، همواره یک نکته سوال برانگیز به قوت خود باقی می ماند و آن اینکه چرا کلاب هاوس در مدتی چنین کوتاه به محبوبیتی چنین گسترده رسیده است؟ چرا افراد برای عضویت سریع تر در این سرویس سر و دست می شکنند؟ اصلا به واقع آیا کلاب هاوس اینقدر جذاب هست که ما می شنویم؟ و آیا ارزشش را دارد که برای دریافت دعوت نامه کلاب هاوس هزینه های عجیب و غریبی پرداخت کنیم؟

همانطور که پیش از این نیز گفته بودیم این روزها تلاش برای خرید دعوتنامه کلاب هاوس و کد دعوت رایگان کلاب هاوس از مهمترین انگیزه های افراد است، بحثی که در کلاب هاوس در ایران نیز به آن پرداخته بودیم. در وضعیتی که امکان دانلود کلاب هاوس اندروید و دانلود کلاب هاوس برای کامپیوتر وجود ندارد و تازه دانلود کلاب هاوس آیفون نیز الزاما عضویت را برای شما به ارمغان نمی آورد، محدودیت های این سرویس به جای اینکه تاثیر منفی داشته باشد، به حالتی معکوس عاملی در جذابیت بیشتر آن شده است. اما چرا؟

این مسئله شاید به طور غیر مستقیم ناشی از نوعی میل درونی به در اختیار داشتن چیزهای محدود است. طلا ارزشمند است چون کمیاب است، طلا یک ثروت واقعی و پشتوانه مالی مهم است اما آیا عضویت در کلاب هاوس نیز به همان میزان اهمیت دارد؟ خیر اما آن الگوی روانی که در ذهن افراد تاثیر می کند و آن ها را به عضویت در کلاب هاوس بر می انگیزد بدون شک شباهاتی به میل خودخواهانه بشری برای تسلط بر منابع محدود دارد. نوعی حس برتری در قبال مالکیت محدودیت ها.

به نظر می رسد و البته اگر نظر شخصی من را بخواهید بعید است که مالکان کلاب هاوس نیز چندان از این وضعیت ناراضی باشند. مالکان این سرویس به صراحت گفته اند که عجله ای برای عرضه نسخه اندروید ندارد. البته آن ها دلایل فنی را برای این موضوع ارائه کرده اند. ولی گمان ما به علل دیگری میرسد که مطابق با اظهارات آنها نیست.

نقد کلاب هاوس : ایلان ماسک و انفجار کلاب هاوس

نقد کلاب هاوس و استراتژی بازاریابی Invite-Only
نقد کلاب هاوس

پل دیویدسون و روهان سث به عنوان ایده پردازان و طراحان اصلی این سرویس را تصور کنید زمانی که در مارس 2020 کلاب هاوس را راه اندازی کردند و بعد از دو ماه کلاب هاوس تنها 1500 نفر عضو داشت و ارزش بازار آن چیزی در حدود 100 میلیون دلار بود. وضعیت حالا برای کلاب هاوس متفاوت است.

همانطور که گفتیم عضویت در کلاب هاوس مشمول محدودیت می شود. این یعنی شما برای عضویت ناگزیر به دریافت دعوتنامه از اعضای پیشین هستید. و این برای کلاب هاوس در نگاه اول یک محدودیت جدی به نظر می رسید. موضوعی که در رشد پایین تعداد اعضای کلاب هاوس موثر است. اگر این سرویس نگاهی به آینده داشته باشد و قصد جذب افراد پرشمار، نباید اینچنین برای عضویت محدودیت قائل شود. اما چرا دفعتا کلاب هاوس به نامی پرآوازه بدل گشت؟

همه چیز از آنجا شروع شد که ناگهان نام پرآوازه دنیای فناوری یعنی جناب ایلان ماسک هوس می کند سری به کلاب هاوس بزند. درواقع آقای ماسک مدتی پس از راه اندازی کلاب هاوس در این سرویس میزبان یک گفتگوی صوتی با یکی از هم صنفان خود بود که ناگهان متوجه شد ظرفیت 5 هزار نفری اتاق گفتگو پر شده است!

از اینجا بود که خبرگزاری ها شروع به مخابره اخباری مبنی بر حضور مرد اول تسلا در کلاب هاوس و توجه او به این برنامه کردند، موضوعی که هرکس با ایلان ماسک آشنا باشد اهمیت آن را می داند. مرد اول تسلا و شاید آنطور که تسلا نام نهاده «پادشاه فناوری» این روزها خیلی خوب یادگرفته که از اعتبار نام خودش استفاده کند. او در هر نظر خودش به یک حوزه سرمایه گذاری یا یک سرویس جدید پیامرسان، باعث افزایش چشمگیر ارزش آن می شود.

در سال 2020 و در قدم اول ایلان ماسک قدر و ارزش نام خودش را روی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال امتحان کرد. همانطور که پیش از این نیز برایتان گفته بودیم، ثروتمندترین مرد جهان با توییت های خود درباره بیت کوین و دوج کوین عاملی شد در صعود قیمتی چشمگیر این دو ارز دیجیتال در اواخر سال 2020 و ادامه آن روند در سال 2021.

نظر ویژه ماسک به کلاب هاوس و مشخص شدن حضور افرادی چون مارک زاکربرگ، بیل گیتس، کوین هارت، تیفانی هادیش، جرد لتو و شمار زیادی از چهره های شناخته شده در کلاب هاوس، یک بمب خبری ویژه بود. در این شرایط هرکسی دوست داشت در چنین سرویسی حضور داشته باشد. فارغ از اینکه هریک از این اشخاص خیل پرشماری طرفدار دارند که این خود در جذب افراد به هرچیزی موثر است، تصور این امکان که بتوان با بزرگترین افراد دنیای فناوری، سیاست، هنر و غیره به گفتگوی زنده و برخط نشست، هر کسی را جلب کلاب هاوس کرده بود.

این چندان دور از ذهن نیز نیست. ما همه شیفته تقلید از نام های شناخته شده هستیم، پوشاک، مد، مدل مو، عطر و هر بخش دیگری از زندگی خود را از الگوهای بزرگ تقلید می کنیم، به اعتبار سخن افراد مورداعتماد و برجسته خرید می کنیم، به پزشک مراجعه می کنیم، به سفر می رویم و یا تصمیم میگیریم که در انتخابات به چه کسی رای دهیم!

در این باره در ادامه بیشتر سخن خواهیم گفت. اما در اینجا همین دو عاملی که تا اینجا ذکر کردیم را کنار هم بگذارید، یعنی محدودیت های عضویت و حضور چهره های شناخته شده که به گمان من از هر تبلیغی قدرتمندتر است! البته که این را منکر نیستیم که قابلیت های کلاب هاوس جالب توجه و خاص هستند اما در ادامه به برخی عوامل دیگر که در محبوبیت کلاب هاوس موثر بوده است نیز خواهیم پرداخت.

دعوای بزرگ عضویت : نقد کلاب هاوس

نقد کلاب هاوس و استراتژی بازاریابی Invite-Only
نقد کلاب هاوس

در بخش قبل گفتیم که مالکان کلاب هاوس از وضعیت فعلی چندان ناراضی نیستند. اصلا چرا باید ناراضی باشند؟ ارزش بازار کلاب هاوس حالا به بیش از 1 میلیارد دلار رسیده است، افراد به طرزی جنون آمیز دوستدار کلاب هاوس شده و برای حضور در آن حتی حاضر به پرداخت هزینه هستند، آن هم نه یک هزینه عضویت عادی و معمولی، که هزینه های گزاف و در بازارهای غیررسمی!

درحقیقت احتمالا الان دیویدسون یا سث با خیال راحت از آیندهِ سرویسی که ارائه کرده اند در یک اتاق گفتگوی خصوصی با ایلان ماسک و بقیه از تاثیرات و جذابیت های استراتژی بازاریابی ارجاعی میگویند. اما استراتژی تبلیغات ارجاعی یا دهان به دهان چیست؟

بازاریابی ارجاعی یا دهان به دهان شیوه ای نوین و مقبولیت یافته از فروش است که در تجارت مدرن به شدت رواج یافته و به یکی از شیوه های موثر فروش و بازاریابی بدل شده است. مبنای این شیوه از بازاریابی بر اعتماد مستقیم به چهره های شناخته شده استوار است.

در شیوه های شناخته شده و معمول تبلیغات در تلویزیون یا در سطح شهر همواره دیده اید که از چهره های مطرح و شناخته شده در تبلیغات استفاده می شود. علت اینکه مردم این افراد را دوست دارند و بهتر بگوییم به این افراد اعتماد دارند و در نتیجه پذیرش انتخاب این افراد برایشان ساده تر است. همین حالا کافیست فوتبالیست یا هنرپیشه محبوب تان یک نوشیدنی را در تلویزیون تبلیغ کند تا انتخاب اول و آخر شما برای نوشیدن همان برند باشد. حالا همین شیوه یعنی استفاده از سرمایه اجتماعی چهره های مطرح به فضای مجازی نیز آمده است.

سلبریتی ها و چهره ها در یک شیوه غیرمستقیم از بازاریابی ارجاعی، سرمایه اجتماعی که نزد عموم مردم به واسطه چهره بودن خود را دارند در شبکه های اجتماعی خرج می کنند (شاید بهتر است بگوییم به فروش می گذارند!) و حالا در مورد کلاب هاوس هم با چنین وضعیتی مواجهیم. اعتماد مردم به نام ایلان ماسک، اعتماد به بیت کوین و افزایش ارزش آن را درپی دارد و به همان ترتیب این اعتماد برای کلاب هاوس نیز افزایش کاربران و رشد ارزش را به ارمغان می آورد.

این مسئله در مورد فضای مجازی و ارتباطات امروزی برجستگی دوچندانی پیدا می کند. در گذشته اگر باید با هزینه ای گزاف تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردهای سطح شهر را اجاره می کردید تا محصول خود را در معرض دید افراد قرار دهید، حالا کسب و کار خود را به افرادی متصل کنید که همه نگاهشان میکنند. این افراد طیف وسیعی هم دارند از ایلان ماسک گرفته تا اینفلوئنسرهای ساده اینستاگرام و یوتیوبرهای آماتور که همگی بازدهی موثری برای تبلیغات دارند!

نقد کلاب هاوس و استراتژی بازاریابی Invite-Only
نقد کلاب هاوس

خب همه این ها را باهم در نظر بگیرید، ما با یک شبکه اجتماعی نوظهور (و شاید تا حدی نوین) مواجهیم که ایلان ماسک و بیل گیتس آنرا تبلیغ می کنند، ولی برای عضویت در آن باید دعوتنامه ای از اعضای حاضر در سرویس داشته باشیم! واکنش شما چیست؟ من هم باشم میکوشم یک دعوتنامه بخرم و پای صحبت های بیل گیتس بنشینم یا در یک اتاق گفتگو از جواد ظریف و آذری جهرمی خواهش کنم که لطفا این یکی را دیگر به سرنوشت دیگران دچار نکنید!

حالا و در وضعیتی که کاربران iOS علاوه بر داشتن بهترین موبایل دنیا به انحصاری بودن کلاب هاوس برای خودشان مفتخرند، کاربران اندرویدی نیز در آن سوی دعوا نسخه های غیررسمی کلاب هاوس نظیر کلاب هاوز را نشان داده تا به عقب نماندن خود از قافله استناد کنند! دعوا دعوای زیبایی است، دعوای عضویت، دعوای انحصار، دعوای مالکیت!

جمع بندی نقد کلاب هاوس

نقد کلاب هاوس و استراتژی بازاریابی Invite-Only
نقد کلاب هاوس

کمی پیش تر گفتیم که مالکان کلاب هاوس بعید است از وضعیت ناراضی باشند، آنها به خوبی در جلب توجه و اقبال عمومی موفق بوده اند و تقریبا آینده این سرویس با وجود رقبایی چون ویس چت تلگرام و یا قابلیت اسپیسز توییتر که همین حالا در دسترس همه کاربران اندروید و iOS هست، تضمین شده به نظر می رسد. این را هم گفتیم که مالکان برنامه عجله ای برای عرضه نسخه اندروید ندارند! اما این وضعیت یک چرای بزرگ پدید می آورد، چون با وجود این اقبال عمومی گسترده و جهانی، دست دست کردن به نظر عجیب می آید.

البته مالکان کلاب هاوس در اتاقی که به صورت هفتگی به صحبت درباره اپلیکیشن و بروزرسانی های آن اختصاص داده اند، دلایلی برای این امر ذکر کرده اند که البته در نظر ما تقریبا به هیچ وجه مقبول نیست. علت را نیز برای شما شرح می دهیم. ولی قضاوت نهایی با شما خواهد بود. مالکان کلاب هاوس گفته اند علت عدم ارائه نسخه اندروید، ناتوانی سرورهای کلاب هاوس برای تحمل حجم عظیم کاربران اندرویدی است که می تواند سرورها را زیر فشار خرد کند! البته که جیب خالی نیز از علل دیگر عدم استخدام توسعه دهنده اندرویدی و ارائه نسخه اندروید عنوان شده است که از ادعای قبلی عجیب تر است!

این ها در شرایطی عنوان می شود که هرکس کمی با دنیای فناوری سر و کار داشته باشد می داند که توسعه و ارائه نسخه های مختلف یک سرویس برای پلتفرم های چندگانه نه به آن صورت هزینه ای در بر دارد و نه حداقل اینقدر وقت می خواهد که مسئولان کلاب هاوس میگویند. در حال حاضر سه چهار ماهی هست که درگیر تب کلاب هاوس شده ایم، شمار کاربران این سرویس در بازه کوتاهی از زمان با رشدی شگفت انگیز به حدود 10 میلیون نفر رسیده است. البته این عدد بزرگی نیست اما اگر بدانیم نزدیک به 70 درصد از این تعداد در یکی دوماه اخیر به برنامه اضافه شده اند شاید بیشتر جلب توجه کند.

یعنی اگر واقعا کلاب هاوس توسعه دهنده اندروید را آنطور که خبر آن ماه پیش آمد استخدام کرده باشد، نباید ارائه نسخه اندروید بیش از یکی دوماه طول بکشد، حال آنکه وعده های فعلی برای اواخر تابستان یا اوایل پاییز ارائه شده است.

درواقع به نظر می رسد مالکان کلاب هاوس از همین تب و تاب و دعوای عضویت راضی هستند. اجازه دهید تا در پایان نقد کلاب هاوس یک حساب و کتاب سرانگشتی برایتان داشته باشم تا ببینید کلاب هاوس با همین وضعیت و محدودیت چقدر راحت می تواند عضو جذب کند، بدون نگرانی از بابت آینده و یا توسعه نسخه اندرویدی! به عبارت بهتر، درواقع چه مدت زمانی طول می کشد تا میلیون ها کاربر به کلاب هاوس با سرورهای ضعیف و ناتوانش دسترسی پیدا کنند.

نقد کلاب هاوس و استراتژی بازاریابی Invite-Only
نقد کلاب هاوس

پیشفرض این است که دعوتنامه ای بودن کلاب هاوس سبب کنترل نرخ اعضای آن متناسب با وضعیت سرورهای ناتوان می شود. اما اگر ما تنها هزار نفر کاربر اولیه داشتیم و هریک تنها دو دعوتنامه اولیه را برای دیگران ارسال می کردند، چنین هرمی پس از 60 مرحله گسترش به 3 میلیون 760 هزارنفر کاربر می رسید. کافیست تنها 30 مرحله دیگر چنین هرمی ادامه پیدا کند، یعنی از هزار نفر اولیه با تنها دو دعوتنامه، 90 مرحله جلو برویم، به عدد شگفت انگیز 236 میلیون و 411 هزارنفر کاربر می رسیم. یعنی کلاب هاوس به سادگی می تواند با همین سیستم به تعداد اعضای بالایی برسد.

اگر کلاب هاوس اینقدر محبوب باشد، هریک از مراحل 90 گانه توسعه این معادله می تواند در یک روز طی شود، یعنی با تنها سه ماه می توان به چنین جمعیتی از اعضا رسید. علاوه بر این در نظر بگیرید که این با وضعیت پیشفرض تعداد دعوتنامه هاست، در شرایطی که اپلیکیشن برای برخی کاربران به تناسب فعالیت شان تعداد دعوتنامه های بیشتری نیز در نظر میگیرد.

درواقع قصد من از این مباحث در نقد کلاب هاوس این است که بگویم هیچ مشکل جدی برای محدودیت ورود کاربر به این سرویس وجود ندارد، درواقع تنها یک بازی ذهنی با کمک چند چهره محبوب به رونق یک استارتاپ نوپا به طرز انفجاری کمک کرده است! در یک کلام بگویم، همه چیز بازارگرمی به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد کلاب هاوس و استراتژی invite-only چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر