;
coinex

خط فقر در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و اطلاعات

خط فقر یا آستانه فقر، حداقل درآمدی است که برای داشتن یک زندگی معمولی در هر کشور لحاظ می شود. در جستار پیش رو خط فقر در سال 1400 را بررسی خواهیم کرد.

خط فقر یا آستانه فقر حداقل درآمدی است که برای یک زندگی معمولی برای هر کشوری لحاظ می شود. تا چندی پیش از این خط بین لمللی فقر یک دلار آمریکا بود، اما در سال 2008 بانگ جهانی این رقم را 1.25 دلار قرار داد.

مطالعه فقر نیازمند تعریف شاخص یا معیاری برای سنجش وضعیت فقر در جامعه است. شاخص فقر می تواند صورت های مختلفی داشته باشد که به روش هایی چون مصرف یک سبد خاص از کالا، هزینه کل و درآمد کل بستگی دارد. امروز قصد داریم به خط فقر در سال 1400 بپردازیم.

خط فقر در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و اطلاعات

مصرف یک سبد خاص از کالا روشی است که جیمز توبین آنرا مطرح کرده است. توبین به نیازهای بیولوژیکی و ضروریاتی اشاره می کند که اگر به طور نابرابر بین افراد توزیع شود، می تواند برخی افراد را زیر خط فقر قرار دهد.

تعیین و سنجش خط فقر بر اساس هزینه حداقل یا درآمد حداقل دوبرداشت نسبتا متفاوت است که از دیرزمان بحث بر سر انتخاب یکی از این دو بوده است. بعد از جنگ دوم جهانی، در انگلستان مطالعات مهمی درباره فقر صورت گرفت و عمدتا متکی بر آمار بودجه خانوار بوده و از روش هزینه حداقل استفاده شد.

آبل اسمیت و تاونزند در سال 1965 به عنوان پیشگامان مطالعات بودجه خانوار از روش فوق برای تعیین خط فقر استفاده کردند. به لایلی استفاده از درآمد به جای هزینه نتایج متفاوتی به بار می آورد. مثلا امکان دارد که افرادی از نظر سطح درآمد، زیر خط فقر قرار داشته باشند، ولی با قرض یا فروش برخی دارایی ها، سطح رفاه خود را بالاتر از خط فقر ببرند. همچنان که ممکن است گروهی سطح درآمد داشته باشند، به دلایلی چون عادت اجتماعی، دانش کم یا ناقص بودن بازار قادر به تامین نیازهای خود در سطح مناسب و بالای فقر نباشند. در ادامه قصد داریم بحث خط فقر در سال 1400 را بررسی کنیم.

خط فقر در سال 1400

خط فقر در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و اطلاعات
خط فقر سال 1400

هر ساله در اواخر سال، شورای عالی کار حلساتی برای تعیین خط فقر برگزار می کند. در سال 99 این جلسه به آخرین هفته سال کشیده شد و تعیین حداقل حقوق و خط فقر در سال 1400 با مباحث زیادی به سرانجام رسید.

دولت، کارفرماها و کارگران سه ضلع تعیین دستمزد هستند و هریک نرخی متناسب با منافع خود برای افزایش حقوق و دستمزد پیشنهاد می دهند و سه سناریو پیش روی مبحث افزایش حقوق در سال 1400 است که در بهترین حالت افزایش 45 درصدی سطح درامد را پوشش می داد و فاصله ای پنجاه درصدی با خط فقر دارد. البته بحث حداقل حقوق در سال 1400 و عیدی و افزایش حقوق در سال 1400 را پیش از ین مفصلا به بحث گذاشته بودیم، اما در ادامه به خط فقر در سال 1400 خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400

خط فقر در سال 1400 و حداقل هزینه ها

بنابر گزارش و بررسی سازمان تامین اجتماعی، متوسط خط فقر در سال 1400 حدود 7 میلیون تومان در ماه است. با این حال به نظر می رسد این رقم برای شهرهای بزرگ حتی بیش از این و در حدود 9 میلیون تومان باشد.

در این بین آخرین داده های مرکز آمار ایران از میزان هزینه های زندگی نیز نشانگر آن است که در تهران کف هزینه زندگی برای هر خانوار حدود 10 میلیون تومان در ماه است. این امار همچنین نشان می داد که کف هزینه ها در ارزان ترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان، حدود 6.5 میلیون تومان و به طور متوسط در سطح کشور بیش از 8 میلیون تومان است.

آیا افزایش دستمزدها در حد خط فقر در سال 1400 هست؟

هزینه ها در حالی به چنین سطحی رسیده که سطح حقوق به هیچ وجه پاسخگوی این نیاز نیست و همچنان در سطوح پایینی قرار دارد. در سال 99 حداقل دستمزد ماهانه یک میلیون و 910 هزارتومان تعیین شده بود که با دیگر حقوق و مزایا به حدود 2 میلیون و 733 هزارتومان می رسید.

در سال 99 خط فقر 5 میلیون و 700 هزارتومان تعیین شده بود که بیش از دو برابر حداقل حقوق و مزایا بوده است. بر این اساس همچنان فاصله حدودی 100 درصدی بین حقوق و مزایا با خط فقر 1400 پابرجاست! همچنین در اینجا توصیه می شود نگاهی به اضافه کاری در سال 1400، دستمزد روزانه در سال 1400 و میزان یارانه در سال 1400 داشته باشید.

بررسی و انجام مسائل مرتبط با افزایش حقوق کارگران اما همواره برعهده شورای عالی کار است. این شورا از وزیر کار و امور اجتماعی، دو نفر از افراد بصیر و مطلع در مسائل اجتماعی و اقتصادی به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب هیات وزیران که یک نفر از آنان از اعضای شورایعالی صنایع است، سه نفر از نمایندگان کارفرمایان ( یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کارفرمایان و سه نفر از نمایندگان کارگران ( یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کانون عالی شوراهای اسلامی کار تشکیل شده است. شورای عالی کار تاکنون 296 نشست برگزار کرده که دو مورد برای تعیین حقوق و دستمزدها در سال 1400 بوده است.

بیشتر بخوانید: نرخ دیه سال 1400

برابری هزینه و دستمزد در سال 1400

خط فقر در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و اطلاعات
خط فقر سال 1400

اخیرا علیرضا عسگریان معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار داشته که مرکز رصد ماهانه در 1800 نقطه نمونه برداری می کند و خط فقر غذایی را تعریف می کند و تاکید داشته که اکنون خط فقر غذایی به ازای هر نفر 670 هزارتومان است.

فرامرز توفیقی نماینده کارگردان و رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها در این باره گفته که اگر حتی همین عدد را مبنا قرار دهیم به یک خط فقر حداقلی می رسیم و این عدد، خط فقر غذایی برای یک نفر در ماه است که چون اندازه خانوار متوسط کارگری 3.3 نفر است برای خانواده خط فقر می شود

670000*3.3= 2211000

پس 2 میلیون و 211 هزار تومان، نیاز خط فقر غذایی برای یک خانوار است؛ یعنی یک خانواده باید این رقم را برای تهیه مایحتاج غذایی ماهانه خود صرف کنند؛ حالا با اتکا به همان فرمول‌های سبد معیشت، از روی سبد خوراکی‌ها، نیازهای کلی خانوار یا خط فقر کلی را به دست می‌آوریم:

7143870=100/30.95*2211000

این یعنی خط فقر خداقلی برای خانوار سه نفره 7 میلیون 143 هزارتومان است که بر اساس آمارهای رسمی و حداقلی کمیته امداد تهیه شده است. حالا سوال اینجاست که آیا می توان سبد معیشت خانوار را کمتر از این خط فقر رسمی اعلامی توسط کمیته امداد محاسبه و اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:  عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400

خط فقر در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و اطلاعات
خط فقر سال 1400

با این شرایط به رسمیت شناختن حق کارگران برای دستمزد 9 میلیون، یک سمت قضیه است و البته کم اهمیت نیست اما وجه مهمتر، توافق بر سر پرداخت دستمزد است. آیا امسال هم به روال همیشه، محاسبات کمیته دستمزد و نرخ سبد معیشت قرار است در کشوهای وزارت کار خاک بخورد و بدون کاربرد عملی و عینی فقط چند عدد و رقم روی میز مذاکره باقی بماند؟ در اینجا همچنین توصیه می شود نگاهی به همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400، ساعت کاری ماه رمضان 1400 و سهام عدالت در سال 1400 داشته باشید.

پیش بینی خط فقر 1400

داوود سوری کارشناس اقتصادی اخیرا در گفتگویی به بحث از وضعیت خط فقر در سال 1400 پرداخته است. او با تاکید بر اینکه در سال جدید بدون شک وضعیت تورم بهتر نخواهد شد گفته که فقر همچنان افزایش پیدا می کند و تعداد کسانی که زیر خط فقر هستند بیشتر خواهد شد.

نرخ تورم نقطه ای اسفندماه سال 99، آنطور که در آمارهای مرکز آمار ایران منتشر شده است حدود 48.7 درصد بوده است. به عبراتی یعنی خانوارها همانطور که در گزارش مرکز آمار هم آمده که 48.7 درصد بیشتر از اسفند 98 برای کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده اند.

خط فقر در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و اطلاعات
خط فقر سال 1400

این در شرایطی است که برخی خانوارها درآمدشان جواب گوی این تورم نبوده و فشار اقتصادی زیادی متحمل شده اند. وضعیتی که نشان از فقر در جامعه میداد. اما وضعیت خط فقر 1400 چگونه است؟ داوود سوری، کارشناس اقتصادی در این مورد به یکی از رسانه ها گفته:

آنچه می‌توان پیش‌بینی کرد این است که احتمالا سال ۱۴۰۰ تورمی کمتر از سال ۹۹ نخوهیم داشت.

بیشتر بخوانید: ساعت کار متروی تهران 1400

او همچنین درباره خط فقر 1400 افزود:

نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ هم ممکن است مثبت شود اما نرخ بسیار کمی است. بنابراین به نظر نمی ‌رسد سال ۱۴۰۰ خلق ثروت زیادی در اقتصادمان صورت بگیرد. به نظرم فقر همچنان افزایش پیدا کند و تعداد کسانی که زیر خط فقر هستند، زیادتر شود.

او همچنین تاکید کرده که رشد تورم از علل مهم افزایش فقر در سال 99 است و جامعه ای که در آن ثروتی تولید نشود، توزیع ثروتی نیز در آن صورت نخواهد گرفت و بنابراین مردم همواره فقیرتر می شوند. به علاوه برای کسب اطلاعات بیشتر در سال 1400 می توانید نگاهی به وام ازدواج 1400، وام فوری در سال 1400، وام بازنشستگان 1400 و وام دانشجویی 1400 داشته باشید.

رقم دستمزدها، خط فقر 1400 را پوشش نمیدهد!

خط فقر در سال 1400 ؛ آخرین اخبار و اطلاعات
خط فقر سال 1400

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با تاکید بر اینکه انتظار داشتیم دستمزد سال 1400 در حد خط فقر باشد تاکید کرده که طی دو هفته اخیر کارگران در افزایش دستمزد سالیانه به حق خود نرسیده اند و در هر حال این انتظار وجود دارد. با تعیین رقم دستمزد کارگران در سال 1400، مشخص شد که حداقل حقوق کارگران در سال آینده حدود 39 درصد افزایش داشته و به 4 میلیون و 200 هزارتومان رسیده است.

بیشتر بخوانید: بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400

عباس عطیمی در این باره با ابراز این عقیده که گویا دولت به عنوان کارفرمای بزرگ حتی با برخی کارفرمایان در رقابت است که رقم دستمزدها را افزایش ندهد، اظهار داشت:

افزایش 39 درصدی دستمزد کارگران در شرایط تورم کنونی قابل قبول نیست، چرا که دولت با وجودی که عدد سبد معیشت را 6 میلیون و 900 تومان اعلام کرده، شب گذشته حداقل دستمزد را برای کارگران ۲ میلیون و ۶۵۵ میلیون تومان اعلام می‌کند

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با تاکید بر اینکه دولت در افزایش 39 درصدی دستمزد نقش داشته گفت:

اعلام این رقم نشان می‌دهد با ترکیبی فعلی شورای عالی کار، حتی کارفرما نیز در این شورا تعیین کننده نیست. ترکیب شورای عالی کار به گونه‌ای است که هیچ زمانی، کارگری نخواهد شد و سود و مزیتی برای این قشر نخواهد داشت.

وی تاکید کرد:

دولت براساس اهداف خود نرخ مزد را مشخص می‌کند این درحالیست که در طول سال و طی چند نوبت تولیدات داخلی افزایش قیمت داشته اند، درحالی که تنها یک بار در سال دستمزد کارگران اعلام و اندکی افزایش می‌یابد.

عظیمی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اقتصاد، مبالغ اعلام شده برای مزد سال ۱۴۰۰ اصلا نمی‌تواند کفاف زندگی کارگران را بدهد، ادامه داد:

از سوی دیگر هزینه‌های بن، مسکن برای مزد سال آینده تحت الشعاع رقم حداقل دستمزدی است که شب گذشته دولت اعلام کرد و باید دید بن ۶۰۰ هزار تومانی کجای زندگی یک کارگر را می‌گیرد؟

در سال جدید بالطبع با شرایط اقتصادی حاکم بهترین مشاغل سال 1400 از اهمیت زیادی برخوردار است، اما از بهترین سرمایه گذاری 1400 غافل نشوید و برای شناخت دقیق تر در این باره می توانید نگاهی به پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400، سود بانکی در سال 1400 و پیش بینی قیمت سکه در سال 1400 داشته باشید.

همچنین پیش بینی قیمت یورو در سال 1400، بهترین سهام برای خرید در سال 1400 و عرضه اولیه های 1400 را در نظر داشته باشید. البته پیش بینی قیمت گوشی 1400 و پیش بینی قیمت لپ تاپ در سال 1400  نیز برای برخی می تواند جالب توجه باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص خط فقر در سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر