coinex
راهنمای خرید تکراتو

شاپرک: کاهش 50 درصدی درگاه های پرداخت در بهمن ماه

به گزارش شاپرک در بهمن ماه امسال شاهد کاهش 50 درصدی درگاه های پرداخت بوده‌ایم .الزام دریافت اینماد توسط کسبوکارها در این روند تاثیرگذار است.

طبق گزارش شاپرک،تعداد ابزارهای پرداخت، در بهمن ماه کاهش چشمگیری یافته این است. بر اساس گزارش ها ابزار پذیرش اینترنتی نسبت به ماه گذشته ۵۰ درصد و تعداد پذیرش ابزار موبایلی حدود ۶۰ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش داشته‌اند. یکی از دلایل کاهش چشمگیر میزان رشد درگاه‌های پرداخت، الزام کسب‌وکار ها برای دریافت اینماد است.

کاهش 50 درصدی درگاه های پرداخت بنابر به گزارش شاپرک

بر اساس گزارش شاپرک در بهمن‌ماه گذشته، مجموع تعداد هر سه ابزار پذیرش یعنی کارتخوان فروشگاه، درگاه پرداخت اینترنتی و درگاه پرداخت موبایلی با کاهشی 17.77 درصدی مواجه بوده‌اند.

کاهش‌های چشمگیر در این گزارش به ترتیب متعلق به تعداد ابزار پذیرش موبایلی و ابزار پذیرش اینترنتی هستند که به ترتیب 59.97 و 50.11 درصد کاهش یافته‌اند. ابزار کارتخوان هم مانند دو ابزار دیگر از قافله عقب‌ نمانده و ۵.۹۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

هرچند در گزارش‌ها تعداد درگاه‌های پرداخت کاهش یافته اما در این ماه متوسط تعداد تراکنش‌های اینترنتی با افزایشی 97.12 درصدی نسبت به دی‌ماه از 99 تراکنش به 196 تراکنش رسیده است. متوسط تعداد تراکنش‌‌های ابزار پذیرش موبایلی نیز 107.3 واحد افزایش پیدا کرده است.

بررسی گزارش پنج ساله شاپرک

شرکت‌شاپرک در طی گزارشی که از عملکرد پنج ساله خود ارائه کرده، به بررسی ارزش‌ تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی پرداخته است.

این شاخص به نقش صنعت پرداخت الکترونیکی در اقتصاد ملی و تسهیل مبادلات اقتصادی کشور می‌پردازد و برای بررسی نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی درصدی از نقدینگی که به صورت الکترونیکی پرداخت شده، محاسبه می‌شود. اطلاعات موجود در این گزارش بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده تا آذر 1400 است و طبق آن در آذرماه1400 ارزش تراکنش‌های شاپرک 15.09 درصد از کل نقدینگی بوده که این شاخص نسبت به آبان‌ماه 1400 کاهشی 0.38 درصدی پیدا کرده است.

البته ارقام ارزش‌ تراکنش‌های شاپرکی افزایشی 0.03 درصدی در آذر 1400 را نشان می‌دهند. دلیل این امر رشد 2.57 درصدی نقدینگی نسبت به ماه گذشته بوده که باعث افزایش شاخص نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرکی به نقدینگی نسبت به آبان 1400 شده است.

این گزارش در ادامه عنوان می‌کند که از آنجا که آمار میزان نقدینگی تا آذر 1400 منتشر شده است، در آذر سال جاری ۱.۶۷ درصد از کل نقدینگی، متعلق به اسکناس و مسکوک در دست اشخاص بوده که نسبت به آبان 1400 با کاهشی 0.04 درصدی مواجه شده است. اگرچه در آذر 1400 میزان نقدینگی با افزایشی 2.57 درصدی همراه بوده و میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص 0.03 درصد افزایش پیدا کرده است.

مطالب بیشتر: 

قطعی اینترنت از مسیر اوکراین ؛ زارع‌پور: «احتمال داده بودیم»

گزارش بهمن‌ماه در ادامه به مقایسه نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرکی و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص نسبت به نقدینگی پرداخته است. بر این اساس نسبت ارزش تراکنش‌های این شرکت به نقدینگی در طول مدت مورد بررسی یعنی از ابتدای سال 1395 تا آذر 1400 صعودی بوده و از 7.70 درصد در فروردین 1395 به 15.05درصد در آذر1400 رسیده است.

اینها در حالی است که درصد اسکناس و مسکوک به نقدینگی در طول این مدت روندی کاهشی داشته و از 3.18درصد به 10.67 درصد رسیده است؛ این یعنی گسترش نفوذ ابزارهای پذیرش، یکی از دلایل کاهش 1.50 درصدی نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در این مدت بوده است و به نظر می‌رسد این کاهش ادامه خواهد داشت. با این ‌حال به نظر می‌رسد با توجه به شروع روند کاهشی میزان نقدینگی، سرعت کاهش سهم اسکناس و مسکوکات از نقدینگی نسبت به گذشته کاهش پیدا کند.

گزارش مزبور این کاهش را یکی از دلایل اصلی افزایش ضریب فزاینده و سالم‌سازی ترکیب نقدینگی در بازه زمانی اخیر معرفی کرده و تاکید می‌کند که این امر باعث شده برای تامین نقدینگی، پول پرقدرت کمتری به اقتصاد تزریق شود و بخشی از نیاز به پول فیزیکی برای پرداخت کالاها و خدمات مورد تقاضا، با گسترش زیرساخت‌های لازم به وسیله شبکه پرداخت الکترونیکی کارت جبران شود.

گزارش بهمن‌ماه این شرکت در ادامه آمارهای عملکردی شاپرک به لحاظ تعدادی، ارزشی و رشد اسمی و حقیقی آن‌ در بهمن‌ماه 1400 را مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس در بهمن‌ماه 1400 سه هزار و 224 میلیون تراکنش به ارزش 6 میلیارد و 361 میلیون ریال در شبکه الکترونیکی پرداخت کارت پردازش شده است که نسبت به ماه قبل به ترتیب 4.16 و 1.50 درصد در تعداد و ارزش ریالی رشد کرده است.

همچنین آمار و تعداد تراکنش‌های شاپرکی در بهمن 1400 نسبت به بهمن سال گذشته 9.72 درصد از لحاظ تعدادی  و 24.94 درصد از نظر ریالی رشد کرده است.

در بهمن‌ماهی که گذشت ارزش اسمی تراکنش‌های شاپرک 1.50 درصد افزایش پیدا کرده و این در حالی است که ارزش حقیقی این تراکنش‌ها 0.6 درصد کاهش یافته است.

در مقایسه این ارقام با بهمن‌ماه سال گذشته مشخص می‌شود ارزش اسمی تراکنش‌ها در این یک سال ۲۴.۹۴ افزایش پیدا کرده اما ارزش حقیقی با افتی 7.77 درصدی همراه بوده است.

بر اساس این گزارش در بهمن‌ماه 1400 سه شرکت به‌پرداخت الکترونیک سامان، به‌پرداخت ملت و تجارت الکترونیک پارسیان به ترتیب با سهام 21.35، 20.13 و 17.84 درصدی خود از بازار از نظر تعداد تراکنش‌ها مانند ماه‌های گذشته در صدر مانده‌اند و شرکت فراپردازان آروند امید و الکترونیک کارت دماوند با سهم از بازار 0.92 درصدی و 0.54 درصدی در قعر این جدول قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

در بخش سهم از بازار شرکت‌های PSP از نظر تعداد تراکنش نیز این نسبت‌ها حفظ شده و سه شرکت به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان با سهام 19.91، 17.20 و 12.47 درصدی خود از نظر مبلغ تراکنش‌ها در صدر بازار قرار دارند.

در بخش سهم هر شرکت PSP از تعداد تراکنش‌های هریک از ابزارهای پذیرش، پرداخت الکترونیک سامان با در دست داشتن 21.01 درصد از سهم تعدادی تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی در صدر این ابزار پرداخت بوده است.

شرکت آسان پرداخت پرشین نیز در بهمن 1400 با 42.30 درصد بیشترین سهم را نسبت به سایر شرکت‌های PSP از  این ابزار پذیرش داشته است. در آخرین ابزار پذیرش نیز یعنی ابزار موبایلی، شرکت پرداخت الکترونیک سامان در صدر سهم از تعداد این ابزار پذیرش بوده و در بهمن‌ماه 1400 سهمی 35.78 درصدی را از آن خود کرده است.

ماجرای کاهش 50 درصدی درگاه های پرداخت را در این نوشته خواندید، در کامنت‌ها نظرتان را بگویید!

اما در بخش سهم از مبلغ تراکنش‌ها با وجود اینکه این سه مجموعه همچنان در صدر قرار دارند، نسبت‌ها کمی متفاوت است. به این ترتیب که بیشترین سهم از مبلغ ابزار اینترنتی و موبایلی هر دو در اختیار پرداخت الکترونیک سامان بوده و این PSP 33.86 درصد از ابزار اینترنتی و 40.94 درصد از ابزار موبایلی بیشترین سهم را در این بخش در اختیار دارد. به‌پرداخت ملت با 18.73 درصد از سهم مبلغی تراکنش‌های کارتخوانی، بخش اعظم این بازار را در دست دارد.

مطالب بیشتر در تکراتو:

.

نظراتتان در خصوص گزارش شاپرک را در کامنت‌ها بنویسید!

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر