;
coinex

نگهداری خودرو در تابستان ؛ راهکارهای محافظت از خودرو در فصل‌های گرم سال

نگهداری خودرو در تابستان به مهارت خیلی زیادی احتیاج ندارد و هر فرد با در نظر گرفتن یک‌سری نکات ساده و مهم، می‌تواند از آسیب‌ دیدگی خودروی خود جلوگیری نماید. دقت داشته باشید گرم شدن بیش‌ از حد قطعات ماشین در برخی مواقع موجب از بین رفتن آن‌ها یا به وجود آمدن خسارت‌هایی می‌شود. بنابراین بهتر است قبل‌ از وقوع حوادث، راه‌ حلی برای این مشکل پیدا کنید و اجازه ندهید در روزهایی که هوا خیلی گرم است، خودروی‌تان صدمه ببیند.

در صورتی که ماشین‌تان برای مدت طولانی در معرض گرمای شدید یا نور آفتاب به‌ صورت مستقیم قرار بگیرد خیلی سریع دچار استهلاک خواهد شد. افرادی هم که نسبت‌ به این‌ موضوع بی‌توجه باشند، سیستم موتور ماشین‌شان به‌ هم می‌ریزد. بنابراین در ادامه مقاله سعی داریم چند نکته مهم را در اختیارتان قرار دهیم تا با رعایت آن‌ها شرایط عادی برای خودروی خود فراهم کنید و اجازه ندهید قطعات مختلف آن دچار خرابی شوند.

تابستان بهترین فرصت برای گردشگری و سفر به شهرهای دور و نزدیک است. سفر زمینی همیشه یکی از محبوب‌ترین روش‌های مسافرت بوده و خاطره‌ای خوش را می‌سازد؛ اما اگر راننده باشید،‌ احتمالا کمتر از سایر اعضای خانواده و دوستان‌تان لذت می‌برید. از طرف دیگر، سفر زمینی با اتوبوس برای همه مسافران لذت‌بخش خواهد بود، مخصوصا در هوای گرم تابستان. چراکه شرکت‌های مسافربری معتبر با ارائه سرویس اتوبوس‌رانی باکیفیت، تمام امکانات ضروری سفر، از جمله هوای خنک و مطبوع را در اختیار شما قرار می‌دهند. بازارگاه به‌عنوان یکی از درگاه‌های معتبر، راه ارتباطی بین شما و شرکت‌های مسافربری را فراهم می‌کند. از طریق این وب‌سایت به‌راحتی می‌توانید برای خرید اینترنتی بلیط اتوبوس اقدام کنید.

مهم ترین نکات برای نگهداری خودرو در تابستان

نگهداری خودرو در تابستان موضوع مهمی است که نباید نسبت‌ به آن بی‌تفاوت باشید زیرا گرمای شدید این هوا می‌تواند به بدنه و تمام اجزای مختلف ماشین آسیب وارد کند و مشکلاتی را به وجود آورد. به همین علت سعی کنید نسبت به موارد مهمی که در ادامه مقاله ذکر می‌شود بی‌تفاوت نباشید و آن‌ها را به خوبی انجام دهید.

نگهداری خودرو در تابستان ؛ راهکارهای محافظت از خودرو در فصل‌های گرم سال

 

بازدید از سیستم کولر

هر چند وقت یک‌ بار سیستم کولر خودرو خود را مورد بررسی قرار دهید و سرویس‌هایی مانند تعویض تسمه کولر، شارژ گاز و تعویض فیلتر خشک کن هوای کولر که به آن مربوط می‌شوند را هم انجام دهید. تا حد امکان از کولر خودرو به‌ طور بهینه استفاده نمایید تا علاوه‌بر داغ نکردن خودرو، مصرف سوخت‌تان هم کاهش یابد.

همان طور که در ابتدای مقاله هم گفته شد، نگهداری خودرو در فصل تابستان اصلا کار دشواری نیست و تنها باید نکات اصولی مهم را در نظر بگیرید. از این رو بهتر است بدانید روشن کردن کولر بلافاصله بعد از سوار شدن به خودرو، کار مناسب نیست و شما باید ابتدا چند دقیقه پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای داخل عوض شود و سپس اقدام به روشن کردن کولر نمایید.

همچنین سعی کنید کولر ماشین را در دور موتور و سرعت پایین روشن کنید و بعد از روشن کردن، به‌ آرامی سرعت را بالا ببرید تا هوای گرمی که در لوله‌های تهویه وجود دارد سریع‌تر خارج شود. فراموش نکنید که استفاده طولانی‌ مدت از کولر ماشین، فشار زیادی به موتور وارد می‌کند به‌ همین خاطر بهتر است در یک دوره منظم کولر را برای چند دقیقه خاموش کنید و سپس اگر خواستید دوباره آن را روشن نمایید.

تنظیم دمای سیستم خنک کاری موتور

در ابتدای فصل تابستان بهتر است دمای سیستم خنک کاری موتور را به‌ صورت استاندارد تنظیم کنید و همچنین مدار سیستم جرقه‌زنی آن را هم بررسی کنید. درواقع با آزمایش قرار دادن کل موتور خودرو و برطرف کردن عیوب می‌توانید به خوبی از قطعات، محافظت کنید و اجازه ندهید گرمای شدید موجب آسیب رساندن به آن‌ها شود.

نگهداری خودرو در تابستان ؛ راهکارهای محافظت از خودرو در فصل‌های گرم سال

پر کردن مخزن شیشه‌ شور

یکی دیگر از نکات مهم برای نگهداری خودرو در فصل تابستان که نباید نسبت‌ به آن بی‌توجه باشید، پر کردن مخزن شیشه‌ شور است. بنابراین در فصل‌های گرم حتما منبع شیشه‌ شورتان را از مایع پر کنید و به‌ هیچ‌ عنوان از محلول‌های ضد یخ در آن استفاده نکنید زیرا از آن جایی‌ که مخزن به موتور نزدیک است، بیشتر از سایر قطعات گرما به آن وارد خواهد شد و خالی بودن منبع موجب شکنندگی، خشکی و خرابی زودرس پلاستیک می‌شود.

باز نکردن ترموستات موتور

وجود داشتن ترموستات بر روی موتور در فصل‌های گرم سال الزامی است زیرا باعث می‌شود موتور بعد از روشن‌ شدن، خیلی سریع به دمای نرمال برسد. پس به‌ هیچ‌ عنوان آن را در فصل‌های تابستان باز نکنید و اطمینان حاصل نمایید که به‌ طور نرمال کار خود را انجام می‌دهد. در کنار سالم بودن ترموستات موتور، حتما باقی سیستم خنک کاری نظیر پمپ خنک کاری، رادیاتور و تسمه را هم بررسی نمایید و اگر عیبی در آن‌ها وجود داشت، سریعاً آن‌ را برطرف کنید.

پارک نکردن خودرو در زیر نور مستقیم خورشید

برای مراقبت و نگهداری خودرو در تابستان حتما آن را در زیر یک سایه مناسب قرار دهید. داشته باشید اگر اتومبیل‌تان برای مدت طولانی در زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، بنزین در باک دچار تبخیر می‌شود و بدنه یا دیگر اجزای آن هم دچار صدمه جدی خواهند شد. در صورتی‌ که نتوانستید سایه‌ای مناسب پیدا کنید، بهتر است از چادر کمک بگیرید.

هنگامی هم که خودروی‌تان را می‌شویید، آن را به خوبی خشک کنید و حتما از واکس مخصوص برای داشبورد و بدنه استفاده نمایید تا رنگ خودرو آسیب نبیند. اگر خودروی خود را در فضاهای روباز مانند حیاط منزل پارک می‌کنید، بهتر است یک سایه‌بان برای آن درست کنید تا دمای داخل خودرو کاهش یابد و اشعه مضر خورشید نیز موجب آسیب‌ دیدگی اجزای مختلف نشود.

نگهداری خودرو در تابستان ؛ راهکارهای محافظت از خودرو در فصل‌های گرم سال

بازدید سطح سیال خنک‌ کننده

یکی دیگر از راهکارهای نگهداری از خودرو در تابستان بازدید سطح سیال خنک‌ کننده است‌. از این جهت سطح سیال خنک‌ کننده را هفته‌ای 1 بار مورد بررسی و بازدید قرار دهید. در شرایط عادی باید سالانه و یا بعد از طی کردن مسافتی حدود 30 هزار کیلومتر، سیال خنک‌ کننده را تعویض نمایید.

سیال خنک‌ کننده در اثر گذر زمان خواص مفید خود را از دست می‌دهد و انجماد آن اسیدی می‌شود. در چنین شرایطی می‌توانید از محلول آب و ضد یخ نیز بهره بگیرید. توجه داشته باشید آب مصرفی در خودروی‌تان باید حتما سختی مناسبی داشته باشد تا دچار رسوب نشود.

بررسی تایرها

همان‌ طور که می‌دانید با افزایش دمای هوا در فصل‌های گرم سال، فشار باد تایرها به شکل قابل‌ توجهی افزایش می‌یابد. به‌ همین‌ علت نیز باید در فاصله زمانی کوتاه‌تر حتما باد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. افرادی که به نگهداری خودرو در تابستان اهمیت می‌دهند، کمتر دچار ضرر و خسارت خواهند شد زیرا امکان رخ دادن مشکلات مختلف را به شکل قابل توجهی کاهش‌ می‌دهند.

خیلی از افراد تصور دارند که فشار باد مناسب بر روی دیواره تایر نشان داده شده‌ اما این فکر کاملا اشتباه بوده و چیزی که در آن‌ جا درج‌ شده، نشان دهنده حداکثر فشار باد لاستیک است. آج‌ها نیز اهمیت زیادی دارند و همیشه باید برای تعویض لاستیک‌های قدیمی و آسیب‌ دیده، آماده باشید.

بررسی فشار باد و عاج‌ها را هم باید برای زاپاس انجام دهید زیرا اگر در آن‌ها مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است خطرات جدی به وجود بیاید. همچنین بهتر است همیشه اطمینان حاصل نمایید که لاستیک‌های‌تان به‌ درستی باد شده‌اند زیرا لاستیک‌هایی که فشار هوای کمتری دارند، خیلی سریع‌تر از سایر لاستیک‌ها دچار فرسودگی می‌شوند.

نگهداری خودرو در تابستان ؛ راهکارهای محافظت از خودرو در فصل‌های گرم سال

استفاده از ضد یخ مناسب

بعد از در نظر گرفتن شرایط حجم خنک‌ کنندگی و شرایط آب‌ و هوایی، از یک ضدیخ مناسب استفاده نمایید و آن را با احتیاط داخل رادیاتور بریزید. دقت داشته باشید کارایی نداشتن مطلوب رادیاتور موجب افت نقطه جوش سیار خنک‌ کننده می‌شود. از این‌ رو ماشین خیلی سریع‌تر جوش می‌آید.

برای نگهداری خودرو در فصل تابستان هر چند وقت یک‌ بار نیز تمام مسیر گردش ضدیخ را با دقت باز کنید و بست اتصال خروجی از ترموستات را با محلول‌های مخصوص شستشو دهید تا عبور هوا از بین پرده‌های رادیاتور خیلی راحت‌تر صورت بگیرد.

تعویض روغن‌ موتور

اگر روغن موتور، دیفرانسیل و جعبه‌ دنده‌ خودروی‌تان از نوع زمستانه است، در ابتدای فصل تابستان حتما آن را با روغن‌های مناسب تعویض کنید. اگر برای تعویض روغن‌ موتور خودرو مهارت کافی ندارید، بهتر است این کار را به دست افراد متخصص بسپارید تا مشکلی رخ ندهد.

بررسی تسمه پروانه

فراموش نکنید که هر 8000 تا 10000 کیلومتر باید تسمه‌ پروانه را به‌ خوبی بررسی کنید و از سالم بودن آن اطمینان حال نمایید. تسمه‌ها نیز مانند سایر تجهیزات و قطعات خودرو، طول عمر مشخصی دارند و در صورت خراب شدن، مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند. به‌ همین‌ خاطر اگر زمانی متوجه هر گونه ساییدگی، پارگی، خشک شدگی و شنیدن صداهای نامناسب از آن شدید بهتر است سریع اقدام به تعویض کنید.

نگهداری خودرو در تابستان ؛ راهکارهای محافظت از خودرو در فصل‌های گرم سال

توجه به دمای خودرو

یکی دیگر از اقدامات مهم برای نگهداری خودرو در تابستان توجه به دمای خودرو است. از این رو بهتر است در فصل‌های گرم سال بیشتر حواس‌تان به آمپر باشد و اگر زمانی دمای خودرو به میزان قابل‌ توجهی افزایش پیدا کرد، حتماً خودرو را متوقف کنید‌ و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

باز کردن شیشه‌ها

برای خنک کردن دمای داخل خودرو می‌توانید شیشه‌ها را کمی باز کنید تا هوا بهتر جریان داشته باشد و گرما چند درجه کاهش یابد.‌ این روش خیلی به خنک کردن خودرو کمک نمی‌کند اما با بهره گیری از آن می‌توانید مقداری حرارت موجود را کمتر کنید.

شستشوی خودرو

یکی دیگر از نکات مهم برای نگهداری خودرو در فصل تابستان ، شستشوی به موقع و مناسب است. تمیز نگه‌ داشتن خودرو و شستن آن در تمام فصل‌های سال اهمیت زیادی دارد اما در فصل تابستان با توجه به تابش مستقیم نور خورشید و افزایش دما، باید اهمیت بیشتری به این‌ موضوع داده شود زیرا باقی ماندن آلودگی‌ها بر روی خودرو و تابش نور خورشید به آن‌ها موجب ایجاد یک‌سری تغییرات شیمیایی می‌شود و در نتیجه خودرو خیلی سریع‌تر دچار فرسودگی خواهد شد.

درواقع با شستن خودروی خود در تابستان می‌توانید از داغ شدن آن تا حدود زیادی جلوگیری نمایید و همچنین اجازه ندهید بدنه آن دچار تغییر رنگ شود. به همین علت سعی کنید در فصل‌های گرم سال به شکل اصولی‌تری خودروی خود را شستشو دهید.

نگهداری خودرو در تابستان ؛ راهکارهای محافظت از خودرو در فصل‌های گرم سال

تعویض فیلتر هوا

یکی دیگر از مهم‌ ترین راهکارهای نگهداری از خودرو در تابستان تعویض فیلتر هوا است. معمولاً بعد از فصل زمستان، فیلتر هوا پر از ذرات ریز گرد و غبار می‌شود و همین امر موجب می‌شود دمای هوای داخل خودرو و مصرف سوخت افزایش یابد. بنابراین سعی کنید هر چند سال یک‌بار حتما اقدام به تعویض فیلتر هوا نمایید.

تمیز کردن موتور

برای جلوگیری از افزایش دمای اتومبیل و خرابی آن باید در زمان‌های لازم به طور اصولی اقدام به تمیز کردن موتور کنید و تمام آشغال‌هایی که در آن وجود دارد را به خوبی پاک کنید. با نگهداری خودرو در فصل تابستان به صورت صحیح، می‌توانید از کاهش قدرت آن جلوگیری نمایید. به همین علت بهتر است برای تمیز کردن موتور خودروتان از دستگاه‌های مناسبی همچون بخار بهره بگیرید.

بخار می‌تواند به‌ صورت عمیق در بین درزها و گوشه‌ها قرار بگیرد و تمام آلاینده‌ها را از بین ببرد. استفاده از بخار بسیار ایمن‌تر از سایر روش‌ها همچون مواد شیمیایی و اسپری کردن آب با فشار بالا است. درواقع افرادی که از بخار برای تمیز کردن موتور خودرو بهره بگیرند، می‌توانند از سیم کشتی‌های الکتریکی و حسگرها نیز بهتر محافظت کنند.

نگهداری خودرو در تابستان ؛ راهکارهای محافظت از خودرو در فصل‌های گرم سال

بررسی باتری

بهتر است بدانید گرمای شدید نیز بر کارایی باتری خودرو اثرات منفی به‌ جای می‌گذارد و باید آن را در زمان‌های لازم حتما مورد بررسی قرار دهید. باتری حاوی برخی مواد شیمیایی است که وقتی با هم وارد واکنش شوند، برق تولید می‌نمایند. گرمای شدید نیز سرعت واکنش‌های شیمیایی که درون آن وجود دارد را بیش از حد زیاد می‌کند و همین امر موجب می‌شود پس‌ از مدتی بسیار کوتاه، از کار بیفتد. از این رو شما باید از نگهداری خودرو در تابستان غافل نشوید.

دقت داشته باشید دمای بهینه و مناسب برای باتری خودرو، 26٫6 درجه سانتی‌گراد است، پس تا حد ممکن سعی کنید دما را در همین حد نگه دارید و از خالی شدن یا آسیب‌ دیدگی آن هم جلوگیری نمایید. گاهی اوقات نیز ممکن است اطراف پایانه‌های باتری خودرو یک‌سری خوردگی‌ها و رسوبات تشکیل شود که اگر زمانی مقدار آن‌ها افزایش یابد، عملکرد باتری مختل خواهد شد. بنابراین هر زمانی که باتری و پایانه‌های آن کثیف بودند، سریعا آن‌ها را با دقت تمیز کنید.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

سخن پایانی

تمام نکاتی که برای نگهداری خودرو در تابستان ذکر شد، نکات ساده‌ای هستند که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید کارکرد خودروی خود را به‌ صورت چشمگیری بهبود دهید و موجب افزایش طول عمر مفید آن شوید. بنابراین توصیه می‌کنیم این موارد مهم را جدی بگیرید و همچنین هر زمانی که نیاز به تعویض قطعات مربوط به خنک‌ کننده خودرو را داشتید، سریعاً اقدام نمایید تا از این طریق جلوی خسارت‌های احتمالی را بگیرید و خودروی سالمی داشته باشید.

نظر شما درباره راهکارهای نگهداری خودرو در تابستان چیست؟ نظر خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر