;
coinex

پیگیری وضعیت بازداشتی‌های حوزه فناوری توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور

سازمان نظام صنفی و رایانه‌ای تهران و کشور با تشکیل کارگروهی خبر از پیگیری وضعیت بازداشتی‌های حوزه فناوری داده است.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و کشور با تشکیل کارگروهی مشترک خبر از پیگیری وضعیت بازداشتی‌های حوزه آی تی کشور داده است.

بیشتر بخوانید: انتقاد استاد تاریخ دانشگاه تهران از فیلترینگ ؛ «فشار زیاد به جامعه، انفجار می‌آورد!»

پیگیری وضعیت بازداشتی‌های حوزه فناوری

از ابتدای مهر و همزمان با آغاز اعتراضات در سراسر کشور، اخباری مربوط به بازداشت برخی فعالان حوزه فناوری اطلاعات کشور نیز منتشر شد. اخیرا جادی میر میرانی بازداشت شده و از دیگر بازداشت‌شدگان سرشناس نیز باید به عادل طالبی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی و میثم رجبی، مدیر عامل رادین اشاره کرد.

پیگیری وضعیت بازداشتی‌های حوزه فناوری توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور

در این زمینه برخی از فعالان و کارشناسان اینترنتی که بیشتر فعالیت‌هایشان برای دسترسی آزاد کاربران به اینترنت متمرکز بوده و در مدت اخیر انتقادات خاصی به طرح صیانت و محدودیت‌های اینترنتی داشته‌اند، مانند حامد بیدی مدیرعامل کارزار، محسن طهماسبی، حسین درواری و آرین اقبال نیز بازداشت شده‌اند.

تاکنون البته جزئیات خاصی از نهادهای بازداشت‌کننده و دلیل بازداشت‌ها منتشر نشده اما اواخر هفته گذشته بود که حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار حل مشکل ایجاد شده برای برخی از اعضای خانواده نصر شده بود.

خبری درباره واکنش قوه قضاییه به این نامه منتشر نشده اما یک بخش این نامه روی وب‌سایت سازمان نصر کشور دیده می‌شود که در آن آمده:

«همکاران مد نظر، جزو جوانان نخبه این مرز و بوم هستند که کارنامه درخشانی در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان دارند و این مهم می‌طلبد نگاه دستگاه قضایی به آنها، همراه با عطوفت و رافت بیشتری باشد و با درک شرایط، حمایت حداکثری از آنها صورت بگیرد.»

در همین زمینه حسن هاشمی در توییتی هم نوشت: «از رئیس قوه قضائیه درخواست کردم حامی اعضای خانواده نصر کشور باشند و امکان حمایت قانونی و حقوقی، برای حل مشکل اعضای بازداشت شده صنف را فراهم کنند.»

با همه این‌ها در حال حاضر مشخص نیست که آیا درخواست رئیس نصر کشور از قوه قضاییه برای آزادی بازداشتی‌های حوزه فناوری تنها معطوف به اعضای رسمی این سازمان است یا سازمان برای همه دستگیرشدگان این صنعت که عضو نصر نیستند هم تلاش می‌کند.

در این خصوص البته دبیر سازمان نصر، صادق فرامرزی در گفتگویی از تشکیل کارگروه ویژه دربرگیرنده نصر تهران و استان‌ها برای پیگیری وضعیت همه بازداشت‌شدگان صنعت فاوا خبر داده است. فرامرزی عضو این کارگروه در این مورد گفت:

«کارگروهی در نصر تشکیل شده تا حدی که امکان داریم و پاسخ داده شده هر اسمی که با اطلاعات کامل به ما رسیده را در حوزه فناوری و نه فقط نصر پیگیری کردیم. تعداد البته افزایش جدی نیافته هر چند یکنفر هم برای ما مهم است.»

او در پاسخ به این سوال که در این زمینه آیا رایزنی و مذاکراتی برای دریافت کمک از وزارت ارتباطات صورت گرفته اعلام کرد: «در این کارگروه وزارت ارتباطات عضو نیست ولی همکاری و تلاش زیادی را مدیران ارشد وزارتخانه به کار برده‌اند تا مراحل آزادی فعالان حوزه فاوا به سرعت اتفاق بیفتد.»

فرامرزی با ابراز تاسف از شرایط پیش آمده توضیح داد:

«متاسفیم که در چنین وضعیتی هستیم و بخصوص متاسفیم که برخی اسامی مطرح در این بین دیده می‌شوند که در حوزه فناوری نقش جدی داشته‌اند. امیدواریم ظرف چند روز آینده اتفاقی نیفتد و حداکثر این افراد آزاد و به خانه بازگردند. پیگیریهای مختلفی صورت گرفته و اکنون در این شرایط هستیم البته معتقدیم تلاش‌ها تا حدی جواب داد وگرنه شاید لیست به شکل دیگری می‌بود.»

فرامرزی تاکید کرده که این سازمان با همه ابزارهایی که در دسترس دارد در حال پیگیری وضعیت بازداشتی‌های حوزه فناوری است.  فرامرزی یادآور شد که در حال‌حاضر فعالان این حوزه باید بیش از گذشته با یکدیگر متعهد باشند. او در این مورد گفت: «من از همه ارکان این درخت تنومند فناوری اطلاعات درخواست می‌کنم که در عین احترام، آرامش و مطالبه‌گری اتحاد خود را قدر بدانند و به آن متعهد باشند. ما برای امروزمان در اقتصاد حاکمیتی تلاش‌های بسیار کرده‌ایم، تقاضا دارم به حرمت هدف بزرگ همگی که چیزی نیست جز سربلندی ایران عزیزمان از هر چیزی که به سمت اختلافات داخلی، اقدامات هیجانی و نهایتا ایجاد انشقاق می‌رود دوری کنیم و هوشیار باشیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پیگیری وضعیت بازداشتی‌های حوزه فناوری توسط سازمان نصر چیست؟ نظراتتان را با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر