;
coinex

اینترنت ماهواره ای در ایران ؛ هزینه نصب و راه‌اندازی استارلینک چقدر است؟

در نتیجه ناآرامی‌های اخیر و فیلترینگ شدید، بحث اینترنت ماهواره ای در ایران شدیدا داغ شده و ایلان ماسک مجوز استفاده از استارلینک را برای ایرانیان صادر کرده است.

با توجه به محدودیت‌های شدید اینترنتی و نیاز مبرم برخی افراد و کسب‌وکارها به دسترسی آزاد به اینترنت بین‌المللی، در این مطلب به مسئله اینترنت ماهواره ای در ایران و هزینه‌های نصب آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: آزمایش سلاح هسته ای چین برای نابودی ماهواره ها ؛ آیا هدف، استارلینک ایلان ماسک است؟

اینترنت ماهواره ای در ایران

اینترنت ماهواره‌ای موضوع جدیدی نیست و در حال حاضر جز اسپیس ایکس، چند شرکت دیگر نیز خدمات مربوط به آن را ارائه می‌کنند. در حال حاضر بزرگترین سرویس‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای در دنیا دو شرکت ویاست و هیوزنت هستند.

این دو اولین بار در سال 2012 سرویس اینترنت ماهواره‌ای را به خدمات خود اضافه کردند. با این حال تفاوت استارلینک از دیگر پروژه‌ها در جهانی بودن آن و ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای برای همه است. علاوه بر این استارلینک تاخیر بسیار کمتری نیز نسبت به دیگر سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای دارد.

اینترنت ماهواره ای در ایران ؛ هزینه نصب و راه‌اندازی استارلینک چقدر است؟
اینترنت استارلینک در ایران

بنابر اطلاعات موجود، ماهواره‌های مربوط به اینترنت ماهواره‌ای شبکه بزرگی را در اطراف زمین ایجاد می‌کنند که علاوه بر افزایش سرعت و کیفیت اینترنت، نحوه نظارت بر محتوا توسط کشورها و فیلترینگ را نیز به طور جامعی تغییر می‌دهد.

نکته مهم اینکه در سالیان اخیر چندین پروژه اینترنت ماهواره‌ای شکست خورده‌اند، اما استارلینک با پشتیبانی ثروتمندترین فرد جهان یعنی ایلان ماسک در صورتی که به موفقیت برسد بسیاری از مشکلات مربوط به ارتباطات زمینی را برطرف می‌کند. اینترنت ماهواره ای در ایران و در شرایط فعلی می‌تواند کمک مهمی برای کسب و کارهایی باشد که نیاز مبرمی به دسترسی آزاد به اینترنت دارند.

تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

بنابر تصاویر منتشر شده از وسایل و تجهیزات مورد نیاز اینترنت استارلینک، کاربران برای نصب و راه‌اندازی اینترنت استارلینک نیاز به یک گیرنده دیش ماهواره و پایه مخصوص آن دارند. قیمت این تجهیزات نیز 499 دلار اعلام شده است. گیرنده استارلینک همچنین دارای موتورهایی است که می‌توانند خودشان زاویه دیش را در بهترین جهت برای دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای تنظیم کنند. نصب این تجهیزات نیز بسیار ساده است، به طوری که افراد بدون نیاز به کمک شخص خاصی می‌توانند آن‌ را راه‌اندازی کنند. افراد همچنین می‌توانند تجهیزات اینترنت استارلینک را در هر قسمتی از خانه که دیش ماهواره به سمت آسمان باشد قرار دهند.

اینترنت ماهواره ای در ایران ؛ هزینه نصب و راه‌اندازی استارلینک چقدر است؟
تجهیزات اینترنت استارلینک

بیشتر بخوانید: نصب و راه‌ اندازی استارلینک : چگونه کیت اینترنت ماهواره‌ای را در خانه نصب و راه اندازی کنیم؟

سرعت اینترنت استارلینک

بنابر اعلام شرکت اسپیس ایکس، استارلینک قادر است سرعت 150 مگابیت بر ثانیه را حداقل از نظر تئوری به همه نقاط جهان برساند. تلفن‌های همراه در مناطق دور افتاده تا سال آینده می‌توانند به اینترنت استارلینک متصل شوند. بنابر گفته‌های ایلان ماسک، قطب جنوب، آسیا و آفریقا به سرویس پهنای باند ماهواره‌ای اسپیس ایکس متصل می‌شوند. با اضافه شدن یک ایستگاه در قطب جنوب به مجموعه استارلینک، حالا اینترنت ماهواره‌ای در همه قاره‌های جهان در دسترس است.

هزینه اینترنت استارلینک

اینترنت استارلینک در ایران به خصوص در مدت اخیر به علل مختلفی مورد توجه قرار گرفته است، اما با توجه به اینکه تجهیزات استارلینک به طور رسمی وارد کشور نمی‌شود و در هر حال یک قیمت دلاری مشخص دارد، قیمت اینترنت استارلینک و تجهیزات آن چقدر است؟

اینترنت ماهواره ای در ایران ؛ هزینه نصب و راه‌اندازی استارلینک چقدر است؟
غیررسمی: نقشه مناطقی از ایران که استارلینک در آن‌ها فعال است!

اینترنت استارلینک گرچه قدمت بالایی ندارد اما در همین مدت کوتاه به خوبی توانسته کاربران پرشماری را به خود جذب کند و حالا کاربران در ایران نیز منتظر دسترسی به آن هستند. در حقیقت با رفع تحریم‌های تکنولوژی علیه ایران از سوی ایالات متحده، ایلان ماسک خدمات اینترنت ماهواره‌ای را برای ایران فعال کرده است.

از همین ابتدا باید گفت که اینترنت ماهواره‌ای اصلا ارزان نیست و حتی در مدت اخیر قیمت خرید دیش و کیت آن و همچنین سرویس اشتراک ماهیانه آن افزایش پیدا کرده است. در حالی که در گذشته قیمت خرید دیش این سرویس 499 دلار بود و اشتراک ماهانه استارلینک نیز قیمت 99 دلاری داشت، در مدت اخیر شاهد افزایش این قیمت‌ها به ترتیب به 599 و 110 دلار بوده‌ایم.

بنابر این حتی اگر روزی پای اینترنت استارلینک به ایران روزی باز هم بشود،‌ با توجه به قیمت‌های نجومی برای تجهیزات و سرویس ماهانه آن، ممکن است همه نتوانند از آن بهره‌مند شوند. با یک حساب سرانگشتی و در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی، قیمت دیش استارلنیک در ایران نزدیک به 20 میلیون تومان است و هزینه سرویس ماهیانه نیز از 3 میلیون بیشتر است. البته که در حال حاضر و در نتیجه قاچاق تجهیزات استارلینک به ایران، قیمت این محصولات بسیار بالا و نزدیک به 60 میلیون تومان مطرح شده است.

امکان ردیابی اینترنت استارلینک

در حال حاضر شرایط ارائه استارلینک در ایران مشخص نشده است، اما از لحاظ تئوریک می‌توان اینترنت ماهواره‌ای را در تمام قسمت‌های جهان با تنها یک دیش دیافت کرد. شرکت اسپیس ایکس البته بارها اعلام کرده که تصمیم ندارد اینترنت ماهواره‌ای را بدون اجازه دولت‌ها در هیچ کشوری عرضه کند.

با این اوصاف استارلینک تنها در صورتی امکان فعالیت درایران را دارد که مجوز بگیرد. بنابر گفته‌های وزیر ارتباطات، ایلان ماسک باید برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای در ایران اقدام به دریافت مجوز کند. در غیر اینصورت، این شرکت مجاز به فعالیت در ایران نیست. بنابر گزارش‌های دریافتی، ارائه تجهیزات استارلینک در بانه آغاز شده است و در همین راستا نیز ایلان ماسک از آغاز به کار برخی از پایانه‌های استارلینک در ایران خبر داده بود. با این وجود رئیس آزمایشگاه دانشگاه تهران در ارتباط با این شرایط از امکان ردیابی و قطع اینترنت ماهواره‌ای گفته است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اینترنت ماهواره ای در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    وزیر که خورده گفته باید مجوز بگیرم حق منه داشته باشم

    پاسخ