;
coinex

برنامه دولت برای توسعه خودروهای هوشمند و خودران در ایران

استارت هوشمندسازی حمل و نقل زده شد. ظاهراً دولت برای توسعه خودروهای هوشمند و خودران در ایران برنامه‌هایی دارد که بخشی از آن نیز اعلام شده است.

محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه و فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطی در معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به تازگی برنامه‌های دولت برای توسعه خودروهای هوشمند و خودران در ایران را شرح داده است. با این خبر ایران نیز به سمت هوشمندسازی سیستم حمل و نقل پیش می‌رود تا مانند کشورهای پیشرفته بتواند از مزایای آن استفاده کند.

طبق اعلام کرباسی، این مهم بوسیله معاونت علمی ریاست‌حمهوری و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفته و برای تحقق آن می‌بایست نخست مطالعاتی در زمینه بکارگیری ایده‌های فناورانه و بازار آن و همچنین بهره‌گیری از تجربیات موفق کشورهای پیشرفته در این زمینه انجام گیرد. جزئیات صحبت‌های وی را می‌توانید در ادامه مطلب بخوانید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


توسعه خودروهای هوشمند و خودران در ایران به زودی آغاز می‌شود

محمد کرباسی با اعلام بخشی از برنامه‌های معاونت علمی ریاست‌جمهوری، این نوید را به مردم داد که در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم شاهد حمل و نقلی هوشمند و توسعه خودروهای خودران در کشور خواهیم بود که براساس مطالعات علمی در این خصوص و استفاده از تجربیات کشورهای دیگر پای‌ریزی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قطعاً خودروهای متصل می‌تواند کاهش تلفات جاده‌ای، مدیریت مصرف و قاچاق سوخت را در بر داشته باشد، افزود:

یکی از موانعی که در همه زمینه‌های هوشمندسازی با آن مواجه هستیم، واقعی نبودن قیمت حامل انرژی است. باید سیاست درستی برای این مساله وجود داشته باشد تا وقتی که صرفه‌جویی ارزش نداشته باشد هوشمندسازی نمی‌تواند خیلی گسترش یابد.

توسعه خودروهای هوشمند و خودران در ایران به زودی آغاز می‌شود
توسعه خودروهای هوشمند و خودران در ایران

قطعاً پهنای باند درنظر گرفته شده برای اجرای این طرح مهم، منطبق بر فناوری‌های ارتباطی خواهد بود. کرباسی در این خصوص گفت: «از خودروهای متصل می‌توان در ناوبری و موقعیت خودرو و نحوه حرکت، کامپیوتر خودرو و برای نگهداری خودرو استفاده کرد.»

وی همچنین افزود:

کاربرد ناوگان‌های عمومی زیاد است و اگر خودروهای متصل عمومیت پیدا کنند می‌تواند در صنایع بیمه و کنترل آلودگی هوا و مصرف سوخت هم مؤثر باشند. همچنین از فناوری خودرو متصل می‌توان برای ارائه خدمات چند رسانه‌ای در خودروها مثل بحث‌های ارسال همگانی یا ارسال پخش ویدئو به طور کلی و همچنین خدماتی که در قالب اینترنت است، استفاده کرد.

این مقام مسئول در معاونت علمی اضافه کرد: «از فناوری خودرهای متصل می‌توان در ارتباطات بین خودرو با خودرو و خودرو با عابر پیاده و غیره نیز استفاده کرد. با این سیستم می‌توانیم در آینده خودرو خودران داشته باشیم. در آینده اگر کنترل ترافیک خودرو به صورت هوشمند اتفاق بیافتد، می‌تواند نقش بسیار زیادی در کاهش حجم ترافیک و استفاده بهینه از جاده‌ها و افزایش سرعت ترافیک از آن داشته باشد»

کرباسی در ادامه در خصوص تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه حمل‌ونقل هوشمند و استفاده از خودروهای متصل تصریح کرد:

تاکنون به صورت جدی در حوزه حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در خودروهای متصل ورود نکرده‌ایم و دلیل آن این است که هنوز مطالعه این حوزه تکمیل نشده و مانع اصلی آن هم بازار است یعنی اگر از شرکتی که توسعه فناوری انجام می‌دهد حمایت کنیم و در واقع خریداری نداشته باشد فایده‌ای ندارد.

توسعه خودروهای هوشمند و خودران در ایران به زودی آغاز می‌شود
توسعه خودروهای هوشمند و خودران در ایران

محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه و فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطی افرود: «در این زمینه با چالش‌های متفاوتی روبرو هستیم. ازجمله این چالش‌ها، چالش سیاست‌گذاری و حاکمیتی است که مستقیم به بحث حمکرانی داده ارتباط دارد. همه اینها تا رفع نشود از هر شرکتی حمایت کنیم و آنها فناوری‌شان را توسعه دهند، نمی‌تواند دوام بیاورند چراکه باید این توسعه فناوری به بازار متصل شود. بنابراین هدف ما این است که بتوانیم موانع سیاست‌گذاری را رصد و رفع کنیم که خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه یک ماده‌ای برای رفع این مشکل قرار داده شده است و همچنین خوشبختانه در اکوسیستم بازارهایی وجود دارند که اگر موانع آن را رفع کنیم شاید از هر حمایتی بهتر است.»

کرباسی با اشاره به اینکه شاید بیش از ۱۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه خودروهای متصل هستند افزود:

خوشبختانه اپراتورهای همراه، شرکت‌های فعال در حوزه هوشمندسازی و برخی شرکت کوچک نیز در حوزه خودروهای متصل ورود کردند که باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

کرباسی در خصوص همکاری با خارج از کشور در زمینه اینترنت اشیا گفت: «به دلیل اینکه ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات تازه تأسیس است هنوز درصدد شناسایی فرصت‌ها و ایجاد ارتباط با برخی پژوهش‌ها و نهادهای دولتی در کشورهای دیگر هستیم که امیدوارم تلاش‌های دیپلماتیک از سمت دولت سیزدهم هم اتفاق می‌افتد. قطعاً در زمینه فناوری‌های اینترنت اشیا و اتصال پذیر که یکی از آنها خودروهای متصل است، با خارج از کشور تمایل همکاری وجود دارد.»

با وجود اینکه تاکنون حرفی از هوشمندسازی سیستم حمل و نقل در ایران به میان نیامده است، اما می‌توان امید داشت که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و بکارگیری افراد متخصص و استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته جهان، گامی مهم برای ارتقا سیستم حمل و نقل و خودروهای خودران برداریم.

مزایای هوشمندسازی حمل و نقل

از مزایای هوشمندسازی حمل‌ونقل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش ایمنی کاربران، وسایل نقلیه و جاده‌ها
  2. مدیریت و کاهش ترافیک
  3. صرفه‌جویی در مصرف سوخت و منابع طبیعی
  4. کاهش آلودگی هوا
  5. تسریع در روند حل مشکلات جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی

چالش‌های پیش‌روی هوشمندسازی حمل‌ونقل

گذر از سیستم سنتی حمل و نقل و حرکت به سمت شیوه‌های حمل و نقل هوشمند در ایران چالش‌های فراوانی را در پیش‌رو دارد و اگر به آنها توجه نشود، می‌تواند به کل ایده ساخت یک شهر هوشمند را از بین ببرد. در ایران و در حالت کلی، 5 چالش اساسی در این خصوص وجود دارد:

  • چالش‌های زیرساختی
  • چالش‌های اقتصادی
  • چالش‌های قانونی و سازمانی
  • چالش‌های امنیتی
  • چالش‌های اجتماعی و فرهنگی

برای داشتن یک شهر هوشمند و یک سیستم حمل و نقل هوشمند و همچنین خودروهای خودران، باید از این 5 چالش به طور کامل عبور کرد.

با گذر از این موضوع باید منتظر ماند و دید که دولت و معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری چطور می‌توانند از این چالش‌ها عبور کرده و شهری هوشمند و عاری از هرگونه آلودگی را بسازند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ برنامه دولت برای توسعه خودروهای هوشمند و خودران در ایران چیست؟ آیا در آینده می‌توانیم شاهد بکارگبری یک سیستم هوشمند حمل و نقل در ایران باشیم؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر