coinex
راهنمای خرید تکراتو

هوش مصنوعی بهتر از پزشکان می‌تواند روند تغییرات سرطان پستان را پیش‌بینی کند

طبق نتایج مطالعات جدیدی که در دانشگاه نورث وسترن مدسن صورت گرفته، ممکن است هوش مصنوعی بتواند بهتر از پزشکان روند تغییرات سرطان پستان را پیش‌بینی کند. با کمک AI می‌توان از درمان‌هایی مانند شیمی درمانی غیرضروری جلوگیری کرد.

تحقیقات صورت گرفته توسط این دانشگاه نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در ارزیابی بافت‌های سرطانی در پیش‌بینی سیر آینده بیماری می‌تواند دقیق‌تر از ارزیابی پزشکان ماهر باشد.

در واقع، هوش مصنوعی می‌تواند بیمارانی که به سرطان پستان با ریسک بالا و متوسط مبتلا هستند و مدت زمان بیشتری زنده هستند را شناسایی کند و بدین ترتیب، مدت یا شدت شیمی درمانی آنها می‌تواند کاهش یابد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


هوش مصنوعی بهتر از پزشکان می‌تواند روند تغییرات سرطان پستان را پیش‌بینی کند

از آنجایی‌که شیمی درمانی معمولا با عوارض جانبی ناخوشایند و مضری همراه است، این موضوع را می‌توان اتفاقی مهم دانست. تا به حال، پاتولوژیست‌ها به منظور تعیین نوع درمان، سلول‌های سرطانی را در بافت بیمار ارزیابی می‌کردند اما این تحقیقات ثابت کرد که الگوهای سلول‌های غیرسرطانی می‌توانند نقش مهمی در پیش‌بینی نتایج داشته باشند.

مطالعه انجام شده اولین تحقیقی بوده که از هوش مصنوعی برای ارزیابی جامع عناصر سرطانی و غیرسرطانی سرطان پستان تهاجمی استفاده شده است.

نویسنده این مقاله لی کوپر نام دارد و دانشیار پاتولوژی در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه «نورث وسترن مدسن» است. وی گفته است:

«مطالعه ما اهمیت اجزای غیرسرطانی را در نتیجه بیماری نشان می‌دهد.»

آمار زیاد مبتلایان سرطان سینه در آمریکا و جهان موجب شده دانشمندان و محققان بر روی روش‌های درمانی و تشخیصی این بیماری تمرکز بیشتری داشته باشند. برای مثال در سال ۲۰۲۳، حدود ۳۰۰ هزار زن آمریکایی دچار سرطان پستان تهاجمی شدند و از هر هشت زن آمریکایی، یک زن در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می‌شود.

هوش مصنوعی بهتر از پزشکان می‌تواند روند تغییرات سرطان پستان را پیش‌بینی کند

برای تشخیص سرطان، پاتولوژیست‌ها بافت سرطانی را مورد بررسی قرار می‌دهند تا بفهمند چگونه به نظر می‌رسد. این فرایند که «درجه بندی» نام دارد، تمرکز خود را بر روی ظاهر سلول‌های سرطانی می‌گذارد و برای سال‌ها و به طور قابل توجهی بدون تغییر اعمال می‌شده است. در نهایت، با تشخیص درجه سرطان، نوع درمان بیمار نیز مشخص می‌شود.

در تحقیقات زیست شناسی سرطان پستان، مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که سلول‌های غیرسرطانی، از جمله سلول‌های سیستم ایمنی و سلول‌های بافتی، می‌توانند نقش مهمی در حفظ یا مهار رشد سرطان داشته باشند.

کوپر و تیمش یک مدل هوش مصنوعی برای ارزیابی بافت سرطان پستان از طریق تصاویر دیجیتالی توسعه دادند. این مدل قادر است ظاهر سلول‌های سرطانی و غیرسرطانی را اندازه‌گیری کند و همچنین تعامل بین آنها را بسنجد.

طبق گفته کوپر، ارزیابی این الگوها برای پاتولوژیست‌ها چالش‌برانگیز است، زیرا درجه‌بندی قابل اعتماد برای چشم انسان دشوار است. مدل هوش مصنوعی این الگوها را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات را به آسیب‌شناس ارائه می‌دهد.

هوش مصنوعی بهتر از پزشکان می‌تواند روند تغییرات سرطان پستان را پیش‌بینی کند

هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل بافت پستان بیمار را با بررسی 26 ویژگی مختلف انجام می‌دهد تا یک نمره کلی برای پیش‌بینی روند بیماری ارائه کند. به علاوه، این سیستم امتیازهایی برای سلول‌های سرطانی، ایمنی و استرومایی در نظر می‌گیرد تا وضعیت کلی را برای پاتولوژیست مشخص کند.

طبق گفته کوپر، پذیرش این مدل جدید به مبتلایان به سرطان پستان تخمین دقیق‌تری از خطر مرتبط با بیماری ارائه دهد و آنها را قادر سازد تا در مورد مراقبت‌های بالینی خود تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

همچنین، مدل حاضر می‌تواند به ارزیابی پاسخ درمانی نیز کمک کند. بر اساس مشاهده روند تغییرات سرطان پستان در ظاهر میکروسکوپی بافت در طول زمان، مدل قادر است به تعیین افزایش یا کاهش شدت درمان کمک کند. برای مثال، این ابزار می‌تواند به تشخیص اثربخشی سیستم ایمنی بیمار در هدف قرار دادن سرطان در طول شیمی درمانی و برای تعیین میزان کاهش یا افزایش شدت شیمی درمانی استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره تشخیص بهتر هوش مصنوعی در روند تغییرات سرطان پستان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر