coinex
راهنمای خرید تکراتو

ابداع یک لنز هوشمند که مانع کوری ناشی از بیماری آب سیاه می‌شود

دانشمندان موفق به ابداع یک لنز هوشمند شده‌اند که می‌تواند فشار داخل چشم را به کمک حسگرهایی که داخل آن تعبیه شده اندازه‌گیری کرده و اطلاعات را با هدف ارزیابی برای چشم‌پزشک ارسال کند.متخصصان امیدوار هستند که این لنز بتواند به شناسایی زودهنگام گلوکوم منجر شود. در صورتی که این بیماری درمان نشود، ممکن است به نابینایی افراد منجر شود.

بیشتر بخوانید: انتقال دارو به بدن از راه دور ؛ تولید وصله پوشیدنی که با گوشی قابل کنترل است

گلوکوم، یا آب‌سیاه، یک اصطلاح برای توصیف گروهی از اختلالات چشمی با اسباب و علل مختلف است که تأثیر مشابهی بر روی چشم و عصب بینایی دارند و به فشار داخل چشمی وابسته‌اند.

گلوکوم در زمانی ایجاد می‌شود که افزایش فشار داخل چشم (IOP) باعث آسیب به عصب بینایی می‌شود، که چشم را به مغز متصل می‌کند. این اتفاق ناشی از تجمع مایع در جلوی چشم است. در صورت عدم درمان، گلوکوم می‌تواند به نابینایی منجر شود. روند گسترش این بیماری کند است اما قبل از ایجاد نابینایی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند.

اما اکنون با همکاری پژوهشگران دانشگاه Northumbria انگلیس و دانشگاه بوغازیچی ترکیه، احتمالاً این روند تغییر خواهد کرد. این پژوهشگران لنزهایی اختراع کرده‌اند که با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده، تغییرات فشار داخل چشم را برای تشخیص گلوکوم ردیابی می‌کند و در حال حاضر در انسان‌ها نیز آزمایش شده است.

یک حسگر غیرفعال الکتریکی درون لنز چشمی نرم نصب می‌شود. این لنز از جنس PDMS ساخته شده و داده‌های جمع‌آوری شده به‌طور بی‌سیم توسط یک سیستم خوانش الکترونیکی پوشیدنی جمع‌آوری و پردازش می‌شوند. یک سیستم خوانش الکترونیکی پوشیدنی داده‌ها را بی‌سیم جمع‌آوری، ذخیره و پردازش می‌کند. داده‌های پردازش شده سپس برای ارزیابی به پزشک چشم فرستاده می‌شوند.

محققان معتقدند که این لنز، علاوه بر تشخیص گلوکوم، قابلیت ردیابی علائم دیگری نظیر سطح گلوکز، اسید لاکتیک و سایر مولکول‌های موجود در چشم را نیز دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی ابداع یک لنز هوشمند که مانع از کوری خواهد شد چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر