coinex
otetmarket
propification.com

اصطلاحات کلاب هاوس ؛ از ریزهند و استیج تا مادریتور و پینگ و اینوایت در Clubhouse

مطمئنا تاکنون با کمی گذشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، نام کلاب هاوس به گوش شما خورده است؛ ما در ادامه‌ قصد داریم به بررسی اصطلاحات کلاب هاوس بپردازیم.

حال که از یک‌سالگی کلاب هاوس می‌گذرد، جمعیت زیادی به دنبال ثبت نام در این اپلیکیشن هستند و می‌توان این پیشرفت و معروفیت را مدیون تبلیغات بزرگوارانی همچون ایلان ماسک و دیگر کارآفرینان و البته برخی خوانندگان و کمدین‌ها دانست‌.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تمام اصطلاحات کلاب هاوس را گردآوری کرده تا کاربران هنگام استفاده از آن، به مشکلی برنخورند. بنابراین تا انتهای مطلب اصطلاحات کلاب هاوس با تکراتو همراه باشید!

اصطلاحات کلاب هاوس

اخیرا اپ مبتنی بر گفتگوی صوتی Clubhouse از خبرسازترین اپلیکیشن‌های سال 2021 شده است و با اینکه تاکنون تنها نسخه بتای این اپ در گوشی‌های آیفون موجود است، بیش از ۱۰ میلیون نفر کاربر دارد. البته همانطور که عرض کردیم، نسخه‌ی Clubhouse کنونی تنها یک نسخه بتا از اپلیکیشن است. بنابراین محدودیت‌هایی به دنبال دارد.

از جمله این محدودیت‌ها این است که در حال حاضر سرورهای Clubhouse توانایی خوش‌آمد گویی و پذیرایی از سیل عظیمی از کاربران را ندارد. در نتیجه خبری از نسخه‌های  اندروید و  کامپیوتر و لینوکس آپ نیست.

البته مطمئنا مالکان کلاب هاوس  قصد ندارند این طرفداران را نا امید کنند به همین خاطر به احتمال زیاد تا آخر امسال شاهد رونمایی از نسخه رسمی اندروید کلاب هاوس خواهیم بود و تا آن زمان، اگر کسی علاقه داشته باشد، می‌تواند از نسخه‌های غیر رسمی همچون کلاب هاوز (Clubhouze) برای اندروید استفاده کند.

گذشته از این‌ها، این اپلیکیشن صوتی شامل اصطلاحاتی است که ما در مقاله اصطلاحات کلاب هاوس به گردآوری آنها پرداخته‌ایم. دانستن این‌ها به شما کمک می‌کند آموزش کار با کلاب هاوس را بهتر درک کنید و استفاده بهینه‌تری از Clubhouse داشته باشید. بنابراین تا انتهای مطلب را دنبال کنید.

روم در کلاب هاوس چیست ؟

اصطلاحات کلاب هاوس
قابلیت های کلاب هاوس ؛ روم در کلاب هاوس

اولین اصطلاحات کلاب هاوس که با آن آشنا خواهیم شد، روم یا اتاق است. همانطور که قبل‌تر نیز ذکر کردیم، اپلیکیشن کلاب هاوس تنها مبتنی بر صوت است و این یعنی، امکان برقراری ارتباط تصویری و حتی پیامکی در این اپ امکان پذیر نیست. برای درک بهتر، می‌توانید پلت‌فرم زوم را در نظر بگیرید که در آن، دوربین شما قطع باشد.

اما این لایوهای صوتی در کجا برگزار می‌شوند؟ این گفتگو‌ها در فضایی به‌نام روم (room) برگزار می‌شوند و یا به بیانی دیگر، همه چیز در روم‌ها اتفاق می‌افتد. روم در کلاب هاوس ، محیطی است که افراد در آن گرد هم می‌آیند و راجع به یک موضوع با یکدیگر صحبت می‌کنند و یا اینکه به صحبت‌های یک نفر گوش می‌دهند.

این روم‌ها توسط کاربران ایجاد می‌شوند و حتی شما هم می‌توانید با توجه به آموزش ساخت روم در کلاب هاوس ، روم خود را ایجاد کنید و اگر دوست نداشتید، تنها در روم‌های دیگران شرکت کنید.

البته مطمئنا در هر دوحالت، نقش‌ها و دسترسی‌های متفاوتی خواهید داشت. اگر بخواهید روم خود را ایجاد کنید، انتخاب‌های متفاوتی خواهید داشت که چه کسانی در روم شما شرکت کنند:

اصطلاحات کلاب هاوس
قابلیت های کلاب هاوس ؛ روم در کلاب هاوس
  • می‌توانید یک room ایجاد کنید که تمام افراد در سراسر جهان بتوانند در آن شرکت کنند (open).
  • یک روم ایجاد کنید که تنها دوستانی که فالو دارید اجازه شرکت داشته باشند (social)
  • و یا اینکه تنها دوستانی و افرادی را دعوت کنید تا در روم شما حضور پیدا کنند (closed).

جدا از این‌ها، امکان این نیز وجود دارد که روم خود را برنامه ریزی (schedule) کنید. در این حالت، روم شما در ساعتی که مدنظر دارید ایجاد می‌شود و به افرادی که شما را فالو دارند اطلاع داده می‌شود که یک روم جدید راه‌اندازی کرده‌اید.

کلاب در کلاب هاوس چیست ؟

اصطلاحات کلاب هاوس
قابلیت های کلاب هاوس ؛ کلاب در کلاب هاوس

از دیگر اصطلاحات کلاب هاوس که ممکن است با آن مواجه شوید، کلاب (club) است. یک کلاب را می‌توان جامعه‌ای تعریف کرد که در آن افراد می‌توانند با دیگران که دارای علایق، فعالیت‌ها یا هویت‌های مشابه هستند، به گفتگو بپردازند و یا نظرات آنها را بشنوند.

این کلاب‌ها بسیار شبیه به گرو‌های فیسبوک است و اگر قبلا در گروه‌های فیسبوک حضور داشته‌اید، کلاب‌ها محیط جدیدی برای شما نخواهند بود. در اصل، کلاب‌ها مکانی برای برگزاری روم‌ها هستند.

در گذشته افراد با محدودیت‌هایی در  ساخت کلاب در اپلیکیشن کلاب هاوس مواجه بودند، و برای ایجاد کلاب در کلاب هاوس می‌بایست یک فرم درخواست پر می‌کردند و منتظر تائید شدن می‌ماندند.

اما بعد از آپدیت ماه مارس 2021، این مشکل برطرف شد و افراد می‌توانند کلاب‌های خود را بدون هیچ محدودیتی ایجاد کنند. درنتیجه، شما می‌توانید کلاب خود را ایجاد کنید و یا در کلاب دیگران شرکت کنید.

ریز هند (Raise hand) در کلاب هاوس چیست ؟

اصطلاحات کلاب هاوس
قابلیت های کلاب هاوس ؛ ریز هند در کلاب هاوس

ریز هند در کلاب هاوس قابلیتی است که برای شرکت‌کنندگان در یک روم وجود دارد. با این قابلیت، شما می‌توانید از صاحب روم یا مدیران درخواست کنید تا میکروفن شما را وصل کنند و صحبت کنید. بعد زدن گزینه ریز هند ناظر می‌تواند این درخواست شما را تایید کرده و شما تبدیل به سخنران چت روم شوید.

فعال کردن ریز هند در کلاب هاوس بسیار آسان است؛ کافیست بر روی نماد دست در پایین صفحه زده و منتظر بمانید تا مدیر یا ناظر درخواست شما را تائید کند. اگر شما نماد دست را در پایین صفحه مشاهده نمی‌کنید، بدین معناست که در حال حاضر امکان وصل شدن میکروفن شما وجود دارد.

اصطلاحات کلاب هاوس
قابلیت های کلاب هاوس ؛ ریز هند در کلاب هاوس

یک ویژگی جالبی که برای ریز هند وجود دارد این است که می‌توانید با مراجعه به تنظیمات کلاب هاوس، رنگ پوست دست را تغییر دهید. همینطور برای غیرفعال کردن آن، کافیست دوباره روی نماد دست ضربه بزنید.

سخنور در کلاب هاوس

در روم، افراد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که یکی از این دسته‌ها، سخنور در کلاب هاوس است. سخنوران (Speaker) در واقع همان افراد عادی یا شنوندگان روم هستند که با ریز هند و یا خواست مدیر و ناظران، ارتقا یافته‌اند.

سخنوران در روم نظر خود را درباره بحث گفتگو بیان می‌کنند و پس از آن می‌توانند میکروفن خود را قطع کنند. البته تعداد محدودی از افراد در یک روم می‌توانند سخنور باشند. بنابراین ممکن است مدیر این ذسته از افراد را پس از گفتن نظرشان، به شنونده تبدیل کند تا فرصت بحث و نظر به دیگران نیز برسد.

بیشتر بخوانید: شبکه اجتماعی کلاب هاوس

لیسنر در کلاب هاوس

اصطلاحات کلاب هاوس
ویژگی های Clubhouse ؛ لیسنر در کلاب هاوس

یکی از اصطلاحات کلاب هاوس، لیسنر در کلاب هاوس یا شنوندگان است و به افرادی گفته می‌شود که در یک روم شرکت می‌کنند و از نظرات سخنوران، مدیران و ناظران بهره‌مند می‌شوند.

شنوندگان (Listener) به امکانات زیادی در کلاب دسترسی ندارند و اگر بخواهند در گفتگو شرکت کنند، می‌بایست اول روی نماد ریز هند زده و با اجازه مدیر، سخن خود را شروع کنند و پس از پایان صحبت‌هایشان، مدیر می‌تواند میکروفن آنها را قطع کند.

همچنین لیسنر در کلاب هاوس می‌تواند حین گوش دادن به صحبت‌های دیگران، روم‌های دیگر را نیز بررسی کند و به آنها سرک بکشد. تنها کافیست بر روی گزینه all rooms در بالای صفحه بزند.

اصطلاحات کلاب هاوس
ویژگی های Clubhouse ؛ لیسنر در کلاب هاوس

همینطور اگر موضوع بحث برای شما جالب نباشد می‌توانید بدون هیچ دردسری برای خود و یا مزاحمت برای دیگران، روم را ترک کنید و کسی متوجه خروج شما نشود.

استیج در کلاب هاوس چیست ؟

از دیگر اصطلاحات کلاب هاوس که زیاد شنیده می‌شود، استیج در کلاب هاوس است. در واقع، استیج مکانی است که اسپیکرها در آن قرار دارند. در استیج در کلاب هاوس ، تعداد افراد می‌تواند از یک نفر تا چندین نفر متفاوت باشد و این مهم که از قابلیت های کلاب هاوس است، تنها به‌نظر مدیر روم وابسته است. اما تعداد زیاد افراد در استیج ممکن است باعث شلوغی و بهم ریختگی روم شود‌.

مادریتور در کلاب هاوس چیست ؟

اصطلاحات کلاب هاوس
قابلیت های کلاب هاوس ؛ مادریتور در کلاب هاوس

ناظر یا مادریتور در کلاب هاوس یکی دیگر از اصطلاحات کلاب هاوس است و این افراد کسانی هستند که در یک روم، به صاحب آن کمک می‌کنند تا بتواند روم خود را به درستی مدیریت کند. این افراد به امکانات زیادی دسترسی دارند و باید بدانند که از این‌ها باید در راستای کمک به صاحب روم استفاده کنند و نه اینکه خودسرانه آنها را بکار گیرند.

مادریتور در کلاب هاوس وظایف گوناگونی دارد. من جمله این وظایف، عمل کردن به دستورات صاحب روم، صحبت کردن با شنوندگان، برقراری عدالت بین افراد داخل روم و همینطور بلاک کردن  و یا ریپورت کردن  افراد در موقعیت‌های حساس است‌. همینطور آنها وظیفه دارند دیگر افراد را از تاریخ برگزاری روم بعدی آگاه کنند.

پینگ (Ping) در کلاب هاوس چیست ؟

اصطلاحات کلاب هاوس
ویژگی های Clubhouse ؛ پینگ در کلاب هاوس

پینگ در کلاب هاوس از دیگر اصطلاحات کاربردی موجود در این اپ و از ویژگی های Clubhouse است. این اصطلاح زمانی کاربرد دارد که شما می‌خواهید کسی را برای شنیدن صحبت‌ها در یک روم دعوت کنید و یا اصطلاحا آنها را در روم پینگ کنید.

برای پینگ کردن افراد محدودیتی وجود ندارد و شما هر تعداد افرادی را بخواهید، می‌توانید در روم مورد نظر پینگ کنید. اما اگر افرادی نوتیفیکیشن کلاب هاوس را غیرفعال کرده باشند، متوجه این دعوت شما نمی‌شوند.

از این رو کلاب هاوس به شما اطلاع می‌دهد که شخص مورد نظر نوتیفیکیشن خود را میوت کرده است. همینطور کلاب هاوس به منظور جلوگیری از اسپم، تنها به شما اجازه می‌دهد افرادی را که شما را فالو کرده‌اند، به روم موردنظر دعوت کنید.

اینوایت (invite) در کلاب هاوس چیست ؟

اصطلاحات کلاب هاوس
ویژگی های Clubhouse ؛ اینوایت در کلاب هاوس

اینوایت در کلاب هاوس از اصلی‌ترین اصطلاحات کلاب هاوس است. در واقع در حال حاضر، تنها راه ورود به اپلیکیشن، از طریق اینوایت یا دعوت است. بدین منظور، فردی که قبلا در اپ ثبت نام کرده است، می‌بایست یک دعوتنامه کلاب هاوس  برای شما ارسال کند. این راه‌حل، سریع‌ترین روشی است که می‌توانید وارد Clubhouse شوید.

اما کاربران کلاب هاوس تعداد محدودی از دعوتنامه را در دسترس دارند. بنابراین ممکن است شما برای بدست آوردن اینوایت در کلاب هاوس ، ممکن است نیازمند خرید دعوتنامه کلاب هاوس و یا کد دعوت رایگان  شوید. البته می‌توانید از ترفندهای کلاب هاوس نیز برای بدست آوردن دعوتنامه استفاده کنید.

لیست انتظار کلاب هاوس چیست ؟

به غیر از دعوتنامه، لیست انتظار کلاب هاوس از دیگر روش‌هایی است که می‌توانید در آپ ثبت نام کنید. در این روش، کافیست اپلیکیشن‌ را نصب کرده و نام کاربری خود را انتخاب کنید. سپس وارد لیست انتظار کلاب هاوس می‌شوید تا نوبت به ورود شما شود.

البته مدت زمانی که طول بکشد تا نوبت شما شود مشخص نیست و نمی‌توان حد انتظار را متوجه شد. بنابراین اگر قصد دارید که هرچه سریع‌تر وارد اپ شوید، بهتر است از روش دعوتنامه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: حل مشکل دعوتنامه کلاب هاوس

ترولینگ (trolling) در کلاب هاوس

اصطلاحات کلاب هاوس
ترولینگ در کلاب هاوس

به‌طور کلی، ترول‌ها همان اوباش های مجازی هستند. بعضی اوقات ممکن است شما شاهد ترولینگ در کلاب هاوس شوید چرا که برخی هنگام اختلاف نظر ممکن است قوانین را بشکنند و موجب به هم ریختن نظم روم شوند.

بنابراین اگر این افراد را مشاهده کردید، بهتر است گزارش آنان را به‌عنوان یک ترول به کلاب هاوس بدهید تا از روم اخراج شوند. البته اگر گزارش اشتباه بدهید، با قوانین سرسختانه کلاب هاوس مواجه خواهید شد. در نتیجه، از این قابلیت برای انتقام شخصی استفاده نکنید.

روم پرایوت (private room) در کلاب هاوس

روم پرایوت در کلاب هاوس از دیگر اصطلاحات کلاب هاوس است که ممکن است با آن مواجه شوید. این قابلیت به شما امکان این را می‌دهد که بتوانید با دیگران به‌صورت خصوصی گفتگو کنید و نیازی نیست نگران جوین شدن دیگران به روم خود شوید.

در این حالت، هنگام راه‌اندازی روم کافیست گزینه closed را انتخاب کنید و افرادی که می‌خواهید خصوصی با آنها صحبت کنید را انتخاب کنید. سپس روم شما راه‌اندازی می‌شود و می‌توانید بدون مزاحمت دیگران به گفتگو بپردازید.

PTR در کلاب هاوس چیست ؟

PTR در کلاب هاوس
ویژگی های Clubhouse ؛ PTR در کلاب هاوس

PTR مخفف Pull to Refresh است. این کلمه اختصاری رایج در روم‌های کلاب هاوس است و شما اغلب آن را از زبان مجریان اتاق و سخنرانان می‌شنوید. PTR یا Pull to Refresh همان رفرش کردن روم است که وضعیت فعلی را نشان می دهد.

این کلمه از اصطلاحات کلاب هاوس رایج است و شما آن را در روم‌های مختلف توسط ناظران و سخنوران زیاد خواهید شنید. در نتیجه PTR در کلاب هاوس یک اصطلاح مهم است. برای  PTR در کلاب هاوس یا رفرش کردن صفحه کافیست صفحه را به سمت پایین بکشید تا علامت زیر را مشاهده کنید.

اصطلاحات کلاب هاوس
ویژگی های Clubhouse ؛ PTR در کلاب هاوس

زمانی که صفحه را رفرش کردید، تمامی تغییراتی که رخ دادع نشان داده می‌شود. مثلا ممکن است تعداد افرادی که روم را ترک کرده‌اند، از تعداد افراد نشان داده شده کم شود و یا مواردی از این چنینی تازه سازی شود.

حال که مقاله اصطلاحات کلاب هاوس به پایان رسید، می‌توانید برای آشنایی بیشتر با کلاب هاوس مطالب آموزش ضبط صدا در کلاب هاوس، رفع مشکل کلاب هاوس و امنیت و هک کلاب هاوس را نیز مطالعه کنید.

همینطور تیم تکراتو مقالاتی در راستای عکس پروفایل کلاب هاوس، افزایش فالوور کلاب هاوس و بیشترین فالوور کلاب هاوس نیز تهیه کرده است که ممکن است برای شما جالب باشد.

فراتر از آن مقالات فالوور فیک رایگان کلاب هاوس، کسب درآمد از کلاب هاوس و دیلیت اکانت کلاب هاوس نیز در راستای اپ کلاب هاوس در تکراتو تهیه شده است.

بیشتر بخوانید:

منبع: allthings

نظر شما در خصوص اصطلاحات کلاب هاوس چیست؟ چه اصطلاحات دیگری وجود دارد که در لیست ذکر نشده اند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر