coinex
راهنمای خرید تکراتو

عکس های جدیداز کاوشگر کریاسیتی ، صخره های بنفش را در مریخ نشان می دهد


عکس های جدیداز کاوشگر کریاسیتی ، صخره های بنفش را در مریخ نشان می دهدمریخ ممکن است از زمین سرخ رنگ به نظر برسد، اما عکس هایی که مریخ نورد کریاسیتی ثبت کرده، چیز دیگری را نشان می دهد. تصاویر ارسالی از کاوشگر کریاسیتی چشم انداز کوهستانی به رنگ بنفش را به نمایش می گذارد.

این عکس جدید روز 10 نوامبر 2016 در نزدیکی کوه شارپ به وسیله سه فریم دوربین تله لنز ماستکم (Mastcam) کریاسیتی ثبت شده است.

مقامات ناسا در بیانیه ای اعلام کردند: “تنوع رنگ های این ناحیه به تنوع ترکیبی پایه کوه شارپ اشاره دارد. رنگ بنفش پیش از این در نواحی صخره ای که کریاسیتی از ابزار شیمی و کانی‌ شناسی (CheMin) خود برای شناسایی هماتیت (نوعی اکسید آهن) بهره برده بود هم، مشاهده شده بود. باد و شن و ماسه و همچنین شرایط فصلی، سنگ ها و صخره ها را نسبتا عاری از گرد و غبار نگه داشته که باعث آشکار شدن رنگ صخره ها شده است.”

کوه شارپ به ارتفاع پنج کیلومتر، در مرکز دهانه برخوردی گیل به عرض ۱۵۴ کیلومتر واقع شده است. کاوشگر کریاسیتی که از زمان فرود در سال ۲۰۱۲ تاکنون، ۸ کیلومتر روی سطح سیاره سرخ حرکت کرده است، پس از رسیدن به این دهانه شواهدی کشف کرده که نشان می دهد این ناحیه می توانسته در گذشته ای باستانی از حیات میکروبی برخوردار بوده باشد.

علاوه بر صخره های بنفشی که در پس زمینه عکس های جدید کریاسیتی قابل مشاهده است، این کاوشگر عکس هایی از لایه های بالاتر کوه شارپ هم به ثبت رسانده است. به این ترتیب، قرار است کاوشگر کریاسیتی در ادامه ماموریت خود باقی نواحی دامنه کوه شارپ را هم کاوش کند.

این راهپیمایی بسیار دشوار در سنگ و صخره های نارنجی رنگی منطقه موری در دامنه ‌های کم ‌ارتفاع کوه شارپ در ماه اکتبر سال گذشته آغاز شد. پس از آن مریخ نورد به بخش هایی حاوی هماتیت، سولفات صعود کرد و ترکیب لایه های سنگی منطقه را مورد بررسی قرار داد.

.

منبع: space

 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر