;
coinex

ری کورزویل: هوش مصنوعی تا سال 2029 از انسان‌ها پیشی خواهد گرفت!

ری کورزویل: هوش مصنوعی تا سال 2029 از انسان‌ها پیشی خواهد گرفت!
ری کورزویل، مدیر مهندسی گوگل، آینده‌نگری است که به پیش‌بینی‌های دقیقش شهرت دارد. وی از دهه 1990 تاکنون 147 پیش‌بینی انجام داده که به ادعای خودش، 86 درصد پیش‌بینی‌هایش تاکنون دقیق بوده است.

کورزویل، اوایل هفته، در کنفرانس ساوت بای ساوتست در آستین، تگزاس، در اظهارنظری تازه، پیش‌بینی کرد، تکینگی تا دوازده سال آینده رخ خواهد داد. کورزویل در این مصاحبه، گفت:”تا سال2029، کامپیوترها به سطح هوش انسان خواهند رسید.”

تکینگی تکنولوژی دوره‌ای است که در آن‌همه پیشرفت‌های تکنولوژیکی، به‌ویژه پیشرفت‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی رخ می‌دهند، منجر به پیشی گرفتن، ماشین‌های هوشمند از هوش انسانی می‌شوند. جدول زمانی ری کورزویل برای تکینگی، حدود دو دهه نسبت به ‌پیش‌بینی‌های دیگر تکنولوژیست ها و آینده‌پژوهان، خصوصا مدیرعامل شرکت سافت بانک، ماسایوکی سان که پیش‌بینی کرده بود، سپیده‌دم ماشین‌های فوق هوشمند در سال 2047 اتفاق می‌افتد؛ زودتر رخ خواهد داد.

ری کورزویل: "تا سال ۲۰۴۵ هوش ما از طریق ارتباط بی‌سیم نئوکورتکس‌ با نئوکورتکس مصنوعی چند برابر خواهد شد."
ری کورزویل: “تا سال ۲۰۴۵ هوش ما از طریق ارتباط بی‌سیم نئوکورتکس‌ با نئوکورتکس مصنوعی چند برابر خواهد شد.”

اما برای ری کورزویل، پروسه این تکینگی آغازشده است، کورزویل می‌گوید:”این تکینگی منجر به این خواهد شد که کامپیوترها دارای هوش انسانی باشند و در مغز قرار گیرند و بااتصال به شبکه داده‌های ابری، هویت ما را گسترش دهند. امروز، این رویدادی متعلق به آینده نیست. تکینگی اینجاست و شتاب گرفته است.”

آیا باید از آن بترسیم؟

همه ما می‌دانیم دیر یا زود، باید با آن روبه‌رو شویم؛ اما سؤالی که تقریبا در ذهن همه ماست، این است که آیا انسان‌ها باید از تکینگی بترسند؟ همه ما به‌خوبی می‌دانیم، زمانی که ماشین‌ها از انسان‌ها هوشمندتر شوند، سلطه جهان را در دست خواهند گرفت و سناریوی پادآرمانشهری؛ قیام تاریخی ربات‌ها بر ضد انسان‌ها به وقوع خواهد پیوست. بسیاری از تکنولوژیست ها و دانشمندان دنیای علم و تکنولوژی، ازجمله افرادی همچون، استیون هاوکینگ، ایلان ماسک و حتی بیل گیتس، در مورد چنین آینده‌ای هشدار داده‌اند.

گردهارد لئونارد:" "بشریت در بیست سال آینده خیلی بیش از سیصد سال گذشته تغییر خواهد کرد."
گردهارد لئونارد:” “بشریت در بیست سال آینده خیلی بیش از سیصد سال گذشته تغییر خواهد کرد.”

به نظر می‌رسد، ری کورزویل چندان به این موضوع فکر نمی‌کند. او در این مورد خوش‌بین است. او به‌هیچ‌وجه نگران، آینده تکینگی که در آن، انسان‌ها برده ماشین‌ها (سناریویی که داستان‌های علمی تخیلی توصیف کرده‌اند) باشند، نیست.

ری کورزویل در مصاحبه‌اش، می‌گوید:”این واقع‌بینانه نیست، ما امروز، یک یا دو هوش مصنوعی در جهان نداریم، بلکه میلیاردها هوش مصنوعی داریم.”

برای کورزویل، تکینگی فرصتی برای ارتقای انسان‌ها است. او پیش‌بینی می‌کند، همان تکنولوژی که هوش مصنوعی را هوشمندتر می‌کند، موجب پیشرفت انسان هم می‌شود.

کورزویل می‌گوید:”چیزی که اتفاق می‌افتد، این است که ماشین‌ها ما را دقیق‌تر و قدرتمندتر خواهند کرد. ماشین‌ها هنوز در بدن ما قرار نگرفته‌اند، اما تا دهه 2030، ما نئوکورتکس خود را نصب خواهیم کرد، بخشی از مغز ما که با آن فکر می‌کنیم، به شبکه ابری متصل می‌شود.”

این ایده، شباهت زیادی به ایده‌های بحث‌برانگیز دیگری ازجمله، ایده “شبکه‌های عصبی توری” ایلان ماسک و ایده “متا هوش” پیتر دایمندیس، بنیان‌گذار جایزه ایکس است.

ایلان ماسک: "فکر می‌کنم ما باید خیلی در مورد هوش مصنوعی محتاط باشیم. اگر درست حدس زده باشم، این ‌یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات موجود است، شاید ما باهوش مصنوعی در حال احضار شیاطین باشیم."
ایلان ماسک: “فکر می‌کنم ما باید خیلی در مورد هوش مصنوعی محتاط باشیم. اگر درست حدس زده باشم، این ‌یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات موجود است، شاید ما باهوش مصنوعی در حال احضار شیاطین باشیم.”

کورزویل در ادامه مصاحبه خود، در مورد اینکه تکنولوژی چگونه موجب بهبود زندگی انسان‌ها می‌شود، توضیح می‌دهد:”ما نئوکورتکس های بیشتری خواهیم داشت. ما بامزه‌تر می‌شویم، ما در موسیقی بهتر خواهیم شد و جذاب‌تر می‌شویم. ما واقعا همه‌چیزهایی که برای انسان ارزشمند هستند را به درجه بهتری خواهیم رساند.”

کورزویل به کسانی که تصور می‌کنند، جامعه سایبرنتیکی مورداشاره او، بیش از خود آینده، تخیلی است، می‌گوید، امروز هم افرادی هستند که در مغزشان کامپیوتر تعبیه‌شده است، اشاره او به بیماران مبتلا به پارکینسون است. ازآنجایی‌که ماهیت تکنولوژی بهبود است، کورزویل پیش‌بینی می‌کند، در دهه 2030، تکنولوژی‌هایی اختراع خواهند شد که درون مغز تعبیه می‌شوند و به حافظه کمک می‌کنند. بنابراین، به‌جای چشم‌اندازی که در آن ماشین‌ها برجهان تسلط دارند، کورزویل فکر می‌کند، آینده، ترکیب بی‌نظیری از ماشین‌ها و انسان‌ها خواهد بود.

او می‌گوید:”درنهایت، تکینگی همه‌چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قادر به پاسخ به همه نیازهای فیزیکی انسان خواهیم بود.”

پیش‌بینی‌های ری کورزویل او را در کنار تکنولوژیست های خوش‌بینی همچون، سباستین ترون قرار می‌دهد. متخصص روباتیک، مدرس موسسه استنفورد و خالق شرکت یوداسیتی (موسسه‌ای برای آموزش رایگان)، باور دارد که:”پیشرفت هوش مصنوعی تلاشی جهانی با پتانسیل جهانی است.” و “هوش مصنوعی امکان انجام بهترین خدمات را (برای انسان) دارد.

سباستین ترون:"باور دارم هوش مصنوعی نه‌تنها پتانسیل رها کردن ما از جنبه‌های منفی را دارد بلکه می‌تواند موجب افزایش جنبه‌های مثبت زندگی انسانی ما شود."
سباستین ترون:”باور دارم هوش مصنوعی نه‌تنها پتانسیل رها کردن ما از جنبه‌های منفی را دارد بلکه می‌تواند موجب افزایش جنبه‌های مثبت زندگی انسانی ما شود.”

سباستین ترون می‌گوید:”برای ما نهایتا هیجان نسبت به امکانات بی‌پایان این تکنولوژی به نگرانی‌ های فرضی غلبه کرده. حتی هوش مصنوعی امروز هم کاربردهای عملی بسیار خوبی داشته است. ما بی‌صبرانه منتظر زمانی هستیم که هوش مصنوعی، ما را از قید کارهای تکراری و بی‌فکر و سخت رها کند و همچنین به ما قدرت خلاق واقعی‌مان را بدهد!”

و ایلان ماسک که هوش مصنوعی را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات دانسته و آن را با احضار شیاطین مقایسه کرده بود، تنها راه نجات انسان را، تحول به سایبورگ ها، موجوداتی با اجزای ارگانیک و بیومکاترونیکی می‌داند!

اما گردهارد لئونارد، آینده‌نگر آلمانی که در کتابش:”تکنولوژی در برابر بشریت” این بحث را موردبررسی قرار داده، پرشورانه از خوانندگان، درخواست می‌کند، پیش از اینکه گرداب جادویی تکنولوژی همه را با خودش ببرد، کمی تفکر کنید!

اما ما چگونه می‌توانیم آینده‌ای که می‌خواهیم را کنترل کنیم؟

.

منبع: sciencealert

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر