;
coinex

نمای دیدنی از فوران آتش‌فشان اتنا در ایتالیا از ایستگاه فضایی بین‌المللی

نمای دیدنی از فوران آتش‌فشان اتنا در ایتالیا
کوه آتش‌فشانی اتنا فعال‌ترین آتش‌فشان اروپا است. این آتش‌فشان از فوریه سال جاری شروع به فوران کرده است. در پی فوران‌های هفته گذشته این کوه آتش‌فشانی که با خروج گدازه‌های مذاب و گاز و توده غلیظی از دود همراه بود؛ بیش از 10 نفر مجروح شدند. در این حال، خدمه مأموریت اکسپدیشن 50 ایستگاه فضایی بین‌المللی قادر به ثبت فعالیت‌های این آتش‌فشان از مدار زمین بودند.

توماس پسک فضانورد فرانسوی ایستگاه فضایی بین‌المللی روز 19 مارس (یکشنبه هفته جاری) تصاویری از فعالیت‌های این آتش‌فشان ثبت کرد و در توییتر به اشتراک گذاشت. وی در توییت خود نوشت:”کوه اتنا در سیسیل. این آتش‌فشان در حال فوران است و گدازه مذاب آن در شب از فضا قابل‌مشاهده است(خطوط قرمز سمت چپ).”

نمای شب آتش‌فشان اتنا از مدار زمین. این تصویر روز 19 مارس سال 2017 توسط فضانورد آژانس فضایی اروپا، توماس پسک به ثبت رسیده است. خطوط قرمز سمت چپ مواد مذاب هستند
نمای شب آتش‌فشان از مدار زمین. این تصویر روز 19 مارس سال 2017 توسط فضانورد آژانس فضایی اروپا، توماس پسک به ثبت رسیده است. خطوط قرمز سمت چپ مواد مذاب هستند

کوه آتش‌فشانی اتنا در شهر کاتانیا در جزیره سیسیل واقع است. دانشمندان تخمین می‌زنند، این کوه آتش‌فشانی حدود 500 هزار است که فعال است. دانشمندان به‌تازگی اعلام کرده‌اند، فعالیت‌های این آتش‌فشان دوباره در حال اوج‌گیری است.

در این تصور کات شده، جزئیات درخشش گدازه‌های آتش‌فشانی در شب به خوبی قابل‌مشاهده‌اند.
در این تصور کات شده، جزئیات درخشش گدازه‌های آتش‌فشانی در شب به خوبی قابل‌مشاهده‌اند.

ماهواره Suomi NPP ناسا هم تصاویری از فعالیت این آتش‌فشان در شب به ثبت رسانده است. این ماهواره تصاویر خود را با استفاده از باند شب-روز ابزار تصویربرداری مادون‌قرمز مرئی تشعشع‌ سنج سوئیت (VIIRS) به ثبت رسانده است. باند شب- روز طیف وسیعی از طول‌موج‌های نور را تشخیص می‌دهد و با استفاده از تکنیک‌های فیلترینگ خود امکان مشاهده علائمی همچون چراغ‌ها و نورهای شهر و انعکاس نور ماه را دارد. این ابزار در تصاویر خود، موفق به تشخیص درخشش شبانه‌ گدازه های مذاب شده است.

اتنا با ارتفاع (332 متر بالاتر از سطح دریا، بلندترین آتش‌فشان فعال اروپا محسوب می‌شود. این کوه آتش‌فشانی در نزدیکی مرز فرورانشی بین آفریقا و صفحات تکتونیکی اوراسیا قرار گرفته است. ثبت فوران‌های مکرر اتنا به 425 قبل از میلاد بازمی‌گردد، اتنا از آن زمان تاکنون، بیش از 200 بار فوران کرده است.

.

منبع: universetoday

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر