;
coinex

اولین ماشین پرنده ساخت ایران!

اولین ماشین پرنده ساخت ایران!

برخی از نخبگان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف توانستند با طراحی و ساخت یک ربات تبدیل شونده دو منظوره، خود را به عنوان اولین سازندگان ماشین پرنده در تاریخ ایران معرفی کنند.

این دانشجویان با راه اندازی استارتاپ FlyUPAV که متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان دانشکده مهندسی برق و هوافضای دانشگاه صنعتی شریف و متخصصین داخلی و خارجی است، با هدف ساخت ماشین یک ماشین پرنده برای استفاده در شهرها، کار خود را آغاز کردند. این استارتاپ تا به امروز توانسته بیش از 4 اختراع بین المللی در آمریکا و 3 اختراع ملی به ثبت رسانده و در حال حاضر نیز در حال ساخت و تکمیل نمونه اولیه این ربات ماشین پرنده است.

اولین ماشین پرنده ساخت ایران یک ربات ماژولار بوده و قابلیت حرکت روی خشکی و هم قابلیت پرواز با تغییر آرایش ساختاری دارد. اعضای استارتاپ FlyUPAV به عنوان تیم سازنده این ربات در مسابقات بین‌المللی نوآوری‌های آینده صنعت خودرو در فرانسه موفق به راهیابی بین ۲۴ تیم نهایی از بین ۱۷۰۰ تیم از نزدیک به ۸۰۰ دانشگاه جهان شده است.

مهندس علی سالم، دانش‌آموخته مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشکده مهندسی هوافضا و سرپرست این تیم می‌گوید:

ما توانستیم پس از تلاش یک ساله بر روی ابعاد مختلف استارتاپ خودروی پرنده، 5 ثبت اختراع در کشور آمریکا داشته باشیم و در جشنواره‌های مختلف کارآفرینی در سطح بین المللی‌شرکت کنیم.

علی سالم در ادامه می‌افزاید:

تیم ما نه تنها برای مختصات فنی طرح زمان گذاشت، بلکه بر روی مدل درآمدزایی و کسب‌وکار این طرح نیز به صورت حرفه‌ای زمان گذاشته و در ترسیم مدل کسب وکار و درآمدزایی این استارتاپ، به سطحی رسیدیم که قابلیت ارائه به سرمایه‌گذاران بزرگی از دره سیلیکون (Silicon Valley) نیز پیدا کرده‌ایم. همچنین، شتاب‌دهنده Plug&Play از دره سیلیکون هم به طرح ما علاقه‌مند شدند، اما هنوز دنبال یافتن سرمایه‌گذاران بهتری هستیم.

سالم خاطر نشان کرد که این طرح توانسته در همین مدت زمان کوتاه بازخورد بین‌المللی مناسبی در جشنواره‌های کارآفرینی داشته باشد. البته شایان ذکر است که استارتاپ های سازنده ماشین پرنده در دنیا به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. بنابراین استارتاپ FlyUPAV با حضور موفق توانست در این حوزه خود را به عنوان مدعی معرفی کرده اما باید بدانیم که هنوز راه بسیاری پیش روی این نخبگان جوان خواهد بود.

علی سالم در خصوص عناوینی که تیم FlyUPAV توانسته در عرصه بین‌المللی کسب کند، گفت:

تیم ما توانست در مسابقات نوآوری‌های صنعت خودرو در فرانسه (Valeo Innovation Challenge) از میان 800 دانشگاه از سراسر دنیا به مرحله نهایی راه یابد. همچنین حضور در مسابقات شرکتهای نوپا از طرف SeedStarWorld، مسابقات MassChallenge در بوستون آمریکا، دریافت دعوتنامه از شتابدهنده KickStart در زوریخ سوییس و راهیابی به مرحله نهایی از بین 3000 استارتاپ از سراسر دنیا از جمله موفقیت‌ها و افتخاراتی است که توسط تیم ما کسب شده است.

اولین ماشین پرنده ایرانی. علی سالمی و استارتاپ FlyUPAV

مهندس سالم در خصوص کاربردهای این ربات ماشین پرنده می‌گوید:

امروزه وجود ربات‌های دومنظوره برای انجام طیف خاصی از ماموریت‌ها ضروری به نظر می‌رسد. به صورت متداول ربات‌ها در دو فرم ربات ماشین یا ربات پرنده شناخته می‌شوند. در اینجا ربات زمینی به رباتی اطلاق می‌شود که روی سطوح زمین مانور حرکتی انجام دهد و ربات پرنده توانایی انجام مانورهای هوایی دارد. اختراع حاضر، ربات دومنظوره‌ای است که می‌تواند مانند یک خودرو روی زمین حرکت کند و در عین حال با تغییر وضعیت ساختاری به شکل یک وسیله پرنده جهت طی مسافت‌های هوایی درآید. این تغییر آرایش به ربات این امکان را می‌دهد که از عهده ماموریت‌های زمینی و هوایی همزمان برآید. از قابلیت‌های این ربات دومنظوره می‌توان به عکسبرداری و فیلم‌برداری، داده‌برداری و حمل کالا اشاره کرد. از کاربری دیگر این ربات می‌توان به یک پلترفم رباتیک پایه آزمایشگاهی برای تست و ساخت نسل آینده خودروی پرنده سرنشین‌دار اشاره کرد. ما برای اختراع این ربات مجبور شدیم تا چرخ دومنظوره‌ای را از نو اختراع کنیم. این چرخ دومنظوره، در اداره کل مالکیت معنوی ایالات متحده به ثبت رسیده است و در حال ثبت در ایران است.

این محقق ایرانی در خصوص رقبا و جایگاه استارتاپ FlyUPAV افزود:

در حال حاضر رقبای ما از آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و اسلوواکی در حال توسعه نسخه آزمایشی خودروی پرنده هستند. ما نسخه بدون سرنشین را تست کردیم و در مرحله بعد سراغ موتورسیکلت پرنده یا نسخه سرنشین‌دار ربات خواهیم رفت. موتور سیکلت پرنده ما فعلا یک‌سری تستهای شبیه‌سازی در نرم‌افزارهای مهندسی طی کرده و پس از سرمایه‌گذاری، ساخت نسخه سرنشین‌دار را آغاز خواهیم کرد. این طرح هم مانند نسخه رباتیک خود نمونه عینا خارجی ندارد و از این حیث می‌توان آن را اولین موتور سیکلت پرنده تبدیل‌شونده برای مصارف شهری در دنیا نامید.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف در پایان در خصوص حمایت مسئولین گفت:

مسئولین دانشگاه طبیعتا با محدودیت‌هایی مواجه هستند اما امیدواریم که بتوانیم با دریافت کمک‌های مادی و معنویشان به نتایج مطلوبتری دست یابیم.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر