;
coinex

افزایش واردات خودرو تا 40 درصد ؛ وجود 7000 خودرو بدون ثبت سفارش در گمرک

افزایش واردات خودرو تا 40 درصد ؛ وجود 7000 خودرو بدون ثبت سفارش در گمرکرئیس سازمان توسعه تجارت از افزایش واردات خودرو تا  ۴۰ درصد خبر داد. وی همچنین در ادامه در مورد میزان واردات خودرو در نیمه اول سال جاری و وجود ۷۰۰۰ خودروی بدون ثبت سفارش در گمرک که اجازه ترخیص هم ندارند سخن گفت.

وی علت توقف ثبت سفارش واردات خودرو را جلوگیری از خروج ارز از کشور معرفی کرد و ادامه داد که این امر هیچ ربطی به حمایت از خودروسازان داخلی نداشته است. وی اطلاعات موجود در این زمینه را شایعه دانست.

مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، امروز در آستانه روز ملی صادرات در یک نشست خبری درباره وضعیت واردات و صادرات کشور و همچنین افزایش واردات خودرو سخن گفت.

وی در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت ثبت سفارش واردات خودرو چگونه است و اینکه چرا این تصمیم گرفته شد، اعلام نمود که قبلا نیز سوالاتی مختلف در این زمینه از آنها پرسیده شده است.

وی ادامه داد که در اواخر سال گذشته به دلیل هدفمند کردن واردات و بر اساس سیاست‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفته شد تا در مورد خودرو نیز تصمیماتی اتخاذ شود و در این زمینه هم تغییراتی حاصل گردد.

تجدید نظر در واردات خودرو به کشور

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، در هنگام برخورد با کالاهایی مانند خودروهای خارجی که کالای لوکس محسوب می‌شوند لازم است تا دولت برای هدفمندسازی واردات راهی مناسب پیدا نماید.

وی از اینکه رسانه‌ها قبلا از افزایش واردات خودرو انتقاد می‌کردند ولی اکنون از دولت انتقاد می‌کنند اظهار تعجب نمود و ادامه داد، منطقی نیست که یک شرکت صاحب برند، هر چه را که لازم داشته باشد را با هر شرایطی که بخواهد به بازار ایران وارد کند و به تامین قطعات و … کاری نداشته باشد!

به گفته خسروتاج قرار بوده است تا در سال گذشته آیین‌نامه جدید دوره وزارت آقای نعمت‌زاده بازنگری شود و این بخش نیز در آیین نامه مدنظر قرار گیرد. وی ادامه داد که گاها نمایندگان خودروسازان دنیا، چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار خودرو را وارد کشور می‌کنند و این رقم هم زیاد است و هم مهم و لازم است تا ما برای ایجاد خط تولید این میزان خودرو و یا حداقل قطعه‌سازی آنها در ایران مذاکراتی انجام دهیم.

خسرو تاج ادامه داد که بر این اساس، برای شرکت‌های صاحب برند چارچوب‌هایی برای عرصه در نظر گرفته شده است که اگر ایران امکان ساخت خودرو را نداشته باشد، حداقل بتواند در حوزه قطعه‌سازی این خودروها در ایران با شرکت‌های مورد نظر وارد مذاکره شود.

وی تاکید نمود که این روش نتیجه بخش بوده؛چرا که بعضی شرکت‌های کره‌ای و اروپایی در این حوزه قراردادهایی را امضا کرده‌اند.

فرصت واردات خودرو برای واردکنندگان تا دی ماه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد دستورالعمل‌های جدیدی که برای واردات خودرو به کشور وجود دارد اعلام نمود که تصمیماتی در این حوزه گرفته شده است.

وی ادامه داد که واردکنندگان خودرو باید به نکته‌ی مهمی توجه کنند و آن هم مربوط به اعتبار ثبت سفارش‌هاست که شش ماه است. وی تاکید نمود که چون آخرین ثبت سفارش‌ها مربوط به تیرماه سال جاری بوده، واردکنندگان تا دی ماه فرصت واردات خودرو دارند.

افزایش واردات خودرو تا 40 درصد

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تعداد زیادی ثبت سفارش صورت گرفته و ادامه داد که مشکلی نیز در این زمینه وجود ندارد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام نمود که بر اساس آمارهایی که از شش ماهه اول سال جاری وجود دارد، حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خودرو از گمرک ترخیص شده است.

وی ادامه داد که این رقم اعلام شده، در صورتی که با رقم سال قبل مقایسه گردد، مشخص می‌شود که امسال شاهد افزایش واردات خودرو تا 40 درصد بوده‌ایم. وی اعلام نمود که این میزان در آمارهای گمرکی پنج ماهه، ۵۰ درصد بوده است.

خسروتاج نیز تاکید نمود که در حجم خودروهای سواری وارداتی به کشور در شش ماهه اول سال جاری، از نظر تعداد، ۳۸ درصد رشد وجود داشته است.

هدفمند کردن واردات با توقف ثبت سفارش

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بر هدفمند کردن واردات تاکید نمود و اعلام کرد که گاهی توقف ثبت سفارش ورادات خودرو را دلیلی بر حمایت از خودروسازان داخلی اعلام می‌کنند اما این گونه نیست؛ زیرا حمایت‌های خوبی در بخش خودرو از خودروسازان داخلی صورت می‌گیرد و لازم نیست تا در این زمینه هم حمایت صورت گیرد.

وی خروج ارز از کشور را به این روش صحیح ندانست و ادامه داد که صلاح نیست چند شرکت خودروساز بتوانند از بازار ما سهم ببرند و هر گونه که خواستند نیز رفتار کنند.

وجود ۷۰۰۰ خودروی بدون ثبت سفارش در گمرک

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر افزایش واردات خودرو و  اینکه برخی افراد واردات خود را بدون ثبت سفارش انجام داده‌اند تاکید نمود و اعلام کرد، پس از آنکه خودروی آنها وارد کشور شد، لازم است تا روند ثبت سفارش را دنبال کنند.

وی در ادامه اعلام کرد که حدود شش تا هفت هزار خودروی بدون ثبت سفارش در گمرکات کشور وجود دارند که چون ثبت سفارش نداشته‌اند، اجازه ترخیص نیز به آنها داده نشده است.

وی در پاسخ به دلیل توقف ثبت سفارش اعلام نمود که هر ساله در حوزه تعرفه‌ها کاهش یا افزایش وجود دارد؛ عده‌ای این مسئله را زمینه‌ای برای رانت خواری می‌دانند، اما با این وجود باز هم نمی‌توان جلوی این کارها را گرفت.

وی تاکید نمود که مسائلی چون تغییر تعرفه و تصمیم‌گیری‌های مختلف در تمام دنیا رایج است و در این میان اولویت‌های کلان کشور است که باید مورد توجه قرار گیرند.

خسروتاج درباره تصمیم ناگهانی توقف ثبت سفارش واردات خودرو نیز اعلام نمود که اگر قبلا انجام این کار به همه اطلاع داده می‌شد، مطمئنا عده‌ای حتی برای 10 سال دیگر نیز خودرو به کشور وارد می‌کردند.

کاهش صادرات خودرو تا ۲۵ درصد

رییس سازمان توسعه تجارت در مورد کاهش صادرات خودرو خبر داد و اعلام نمود که صادرات قطعات خودرو و همچنین موتور سیکلت و لوازم آن در پنج ماهه اول سال جاری، از نظر وزنی ۲۵ درصد و از نظر ارزشی ۲۶ درصد نسبت به این مدت در سال گذشته کاهش داشته است.

به گفته وی این رقم در مورد صادرات قطعات و لوازم یدکی ۱۹ درصد بوده  و در مورد موتورسیکلت و قطعات آن نیز از نظر وزنی ۲۵ درصد و از نظر ارزشی ۳۳ درصد کاهش صادرات وجود داشته است.

خسروتاج ادامه داد که در سایر حوزه ها مانند نیرو محرکه‌ها نیز ۷۱ درصد کاهش ارزشی و ۵۰ درصد ارزش وزنی صادرات وجود داشته است. وی اعلام نمود که به طور کلی صادرات خودرو و قطعات مربوط به آن در پنج ماهه اول سال جاری از نظر ارزش، ۳۲ درصد و از نظر وزنی ۲۰ درصد کاهش داشته است.

دلایلی که می‌تواند برای این کاهش صادرات وجود داشته باشد شامل، کاهش قدرت خرید مردم در منطقه خاورمیانه، عدم وجود ثبات سیاسی و اقتصادی در بازار برخی از کشورها مانند سوریه و عراق، مشکلات نقل و انتقال ارز و عدم ارتباط بین بانک‌های ایرانی و خارجی است.

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام نمود که در شش ماهه اول سال جاری، ۴۳ هزار خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده‌اند و اظهار نمود که این میزان در مقایسه با سال گذشته  ۱۲ هزار خودرو افزایش داشته که این میزان از نظر تعداد ۳۸ درصد و از نظر ارزش ۴۰ درصد است.

کاهش صادرات خودروهای ایرانی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد کاهش صادرات خودروهای ایرانی اعلام نمود که صادرات خودرو و بازار آن قواعدی مخصوص به خود را دارد و متفاوت با بازارهای دیگر است.

به عنوان مثال اعلام نمود که این امکان وجود دارد برخی کشورها اعلام کنند که استانداردهای خودرو باید با بنزین یورو ۵ همخوانی داشته باشد و یا به مباحث دیگری در خصوص قطعات یدکی بپردازند؛ این بازار نیز قواعد خاص خود را دارد.

وی ادامه داد که براین اساس تصمیم گرفته شده تا شرایطی فراهم شود که ایران با خودروسازان مطرح بین‌المللی تولیدات مشترک داشته باشد.

آیا خام فروشی در پتروشیمی واقعیت دارد؟

خسروتاج در صحبت‌هایش علاوه بر پرداختن به افزایش واردات خودرو به بحث خام‌فروشی محصولات پتروشیمی نیز پرداخت و اعلام نمود در آن زمان که گاز به مواد اولیه پتروشیمی تبدیل می‌گردد، ارزش افزوده ۹۰ درصدی نیز ایجاد می‌شود.

وی این موضوع را که در حوزه محصولات پتروشیمی خام‌فروشی اتفاق می‌افتد را قبول نکرد و صحبت‌هایش را با یک مثال ادامه داد و اعلام کرد که اگر قصد خرید دو متر نایلون را داشته باشیم، باید قیمتی معادل ۴۰۰۰ تومان پرداخت کنیم و در این میان نیم کیلوی آن نیز به مواد اولیه اختصاص دارد؛ پس تولید خود مواد اولیه دارای ارزش اولیه است.

وی تاکید نمود که خریداران به این مسائل توجه دارند و ترجیح می‌دهند که مواد اولیه را خریداری کرده و خود در کشور به تولید کالای مورد نظر بپردازند.

وی اعلام نمود که در حوزه‌هایی مانند صنایع معدنی یا صنایع دائمی، خام‌فروشی می‌تواند صورت گیرد اما در پتروشیمی که سهم بالایی از صادرات کشور به آن تعلق دارد، این گونه نیست.

علت عدم موفقیت در صادرات چیست؟

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تلاش‌هایی  که در زمینه صادرات انجام می‌گیرد، باز هم صادرات موفق نیست اعلام نمود که صادرات با همین رشد و سقف ۴۴ میلیاردی در سال گذشته توانسته‌ است بسیاری از نیازهای داخلی را بدون متکی بودن به نفت تامین کند.

وی ادامه داد که این موضوع بسیار دارای اهمیت است و تاکید نمود که کمتر کشوری وجود دارد که با ظرفیت‌سازی داخلی بتواند نیازهای خود را تامین کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام نمود که کشور ایران با وجود اینکه در شرایط جنگ و تحریم‌ بود مجبور شد تا به این عرصه وارد شود. وی ادامه داد که هدف از تولید، صادرات نبوده بلکه تامین نیازهای داخلی از اهمیت و اولویت برخوردار بوده است.

وی در ادامه اعلام نمود که ایران پیش از این سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار لاستیک برای رفع نیاز داخلی خریداری می‌کرده است اما اکنون لاستیک‌سازی داخلی کشور، توانسته است بخش قابل توجهی از این نیاز را تامین کند.

بحث صادرات به قطر

خسروتاج علاوه بر پرداختن به مباحثی چون افزایش واردات خودرو به موضوع صادرات به قطر نیز پرداخت و ادامه داد که در بعضی موارد ممکن است نیازی به اطلاع رسانی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد که در همان ابتدای ارتباط با کشور قطر، فعالیت‌ها آغاز شد و در مدت شش ماه حدود ۱۰۰ میلیون دلار صادرات از کشور ایران به این کشور اتفاق افتاد. وی تاکید نمود که این آمار اعلام شده، با آمار مربوط ۱۰ ماه سال گذشته برابر است.

وی تاکید نمود که قرار است محصولات مختلفی چون مواد لبنی و میوه نیز صادر گردد که مسئولان این کشور مرتبا در حال رفت و آمد برای تصمیم گیری در مورد صادرات این محصولات هستند.

وی اعلام نمود که برای این مورد ویزا نیز برای کشور ایران صادر شده و برای مقررات تعرفه‌ای و گمرکی که در ارتباط با ایران باشد نیز تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده است. وی در ادامه به همکاری بانک مرکزی ایران با این کشور نیز اشاره نمود.

خسروتاج به ظرفیت قطر نیز اشاره کرد و ادامه داد این کشور فقط دو میلیون و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد. به گفته وی تامین نیازهای چنین کشور کم جمعیتی، تنها از طریق یکی از استان‌های ایران نیز امکان پذیر است.

مشکل بانکی ایران و عراق

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به بحث عراق و مشکلات بانکی این کشور در ارتباط با ایران نیز سخن گفت و اعلام نمود که در صادرات کالا به این کشور گاها مشکلاتی به وجود می‌آید.

وی مشکلات اصلی که در ارتباط با کشور عراق وجود دارد را به بی‌ثباتی این کشور مربوط نمود و ادامه داد اکنون ایران در سر مرز با عراق نمایندگانی دارد که به رصد اوضاع می‌پردازند.

وی تاکید نمود که با این وجود باز هم مشکلاتی ممکن است پیش آید؛ به عنوان مثال امکان دارد در یکی از ایستگاه‌های گمرکی عراق تعرفه‌ها تغییر کند اما در سایر ایستگاه‌ها تغییری اتفاق نیافتاده باشد.

خسروتاج ادامه داد که این موضوع با مسئولان این کشور نیز مطرح شده است اما مسئولان اعلام کرده‌اند که اطلاعی ندارند و گاهی برخی تصمیمات خودسرانه گرفته می‌شود که دولت این کشور در آنها نقشی ندارد.

خسروتاج در مورد مشکلات بانکی ایران و عراق اعلام نمود که بانک‌های این کشور تحت تاثیر آمریکا قرار دارند اما با این وجود بانک‌های ایران در این کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

تنظیم مقررات ۱۰ ساله

رئیس سازمان توسعه تجارت علاوه پرداختن به موضوع افزایش واردات خودرو ، به نزدیک شدن روز ملی صادرات نیز اشاره نمود و تاکید کرد که توسعه صادرات از اولویت‌های کاری دستگاه‌های مختلف نیست و بخش‌هایی مانند مجلس همت کافی در این زمینه از خود نشان نداده‌اند.

به گفته وی در حوزه بودجه‌ریزی و تخصیص منابع اعتبار مناسبی برای این صادرات در نظر گرفته نشده است. وی ادامه داد که امسال هم شعار این روز تکرار عزم ملی خواهد بود، چون که برای رسیدن به جهش صادراتی مدنظر، بهره‌مندی از تمام قوا ضروری است.

وی در پایان اعلام کرد که مذاکراتی با ستاد اقتصاد مقاومتی در حوزه تخصیص مقررات به شکل ۱۰ ساله، صورت گرفته تا در صورت امکان، مقررات به صورت ۱۰ ساله تصویب شوند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر