coinex
راهنمای خرید تکراتو

حذف آخرین نسخه تلگرام از اپ استورهای ایرانی؛ تحلیل چرایی حذف تلگرام 4.8.5 از کافه بازار

به نظر می‌رسد آخرین نسخه تلگرام، تلگرام 4.8.5، به تازگی از اپ استورهای ایرانی نظیر کافه بازار حذف شده است. در شرایط حاکم بر این روزها که فیلترینگ تلگرام به یکی از اساسی‌ترین مشکلات و چالش‌های کشور تبدیل شده، بهتر است کمی بیشتر به این موضوع بپردازیم.

به گزارش تکراتو و به نقل از ماهنامه پیوست، کافه بازار به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، آخرین نسخه تلگرام را از پلتفرم خود حذف نموده است. در ادامه این خبر آمده است، بر اساس شنیده‌ها، این اقدام احتمالا در راستای تمهیدات جدیدی است که از سوی تلگرام برای دور زدن فیتلرینگ در این اپلیکیشن لحاظ شده بوده است.

از این رو، در تکراتو اقدام به بررسی دلیل حذف آخرین نسخه اپلیکیشن تلگرام نمودیم. در کافه بازار، آخرین ورژن قابل دریافت اپلیکیشن تلگرام، کماکان 4.8.4 است. هرچند بر اساس اطلاعات نمایش داده شده در وب سایت این اپلیکیشن، تلگرام با ورژن 4.8.5 دیروز منتشر شده است. به هر حال، در صفحه تغییرات اعمال شده در این اپلیکیشن نیز، مطلبی در مورد اضافه شدن ویژگی‌های خاص عبور از فیلترینگ ذکر نشده بود.


بیشتر بخوانید: آغاز فیلترینگ تلگرام در روسیه ؛ تلگرام در ایران هم فیلتر خواهد شد؟


احتمالا، این مساله به دلیل همزمانی صورت گرفته با فیلترینگ تلگرام در روسیه است. دادگاهی در روسیه، رای به فیلترینگ تلگرام را صادر کرده، چرا که این اپلیکیشن حاضر به تبعیت از قوانین مورد نظر، در این کشور نبوده است. بر اساس روایت‌های مختلفی، دلیل اصلی فیلترینگ تلگرام در روسیه، امکان عدم دسترسی دولت این کشور به پیام‎های رمزگذاری شده در این اپلیکیشن است. در کنار این مساله، پاول دورف نیز، حاضر به ارائه کدهای دسترسی به پیامهای رمزگذاری شده به سرویس امنیتی روسیه نشده است.

علاوه بر این، دولت روسیه از اپ استور گوگل و اپل خواسته است، این اپلیکیشن را از فروشگاه‌های خود برای کاربران روسیه حذف نمایند. احتمالا ایران نیز، در اقدامی مشابه پا جای پای روسیه گذاشته است.

با توجه به بالا گرفتن اخبار مربوط به فیلترینگ تلگرام، به گفته میلاد نوری، توسعه دهنده اپلیکیشن در ایران، نسخه بدلی تلگرام ضد فیلتر، به همراه بد افزار، شروع به آلوده کردن دستگاه‌های کاربران کرده است. وی در ادامه خاطر نشان می‌کند که یک نسخه مخصوص عبور از فیلترینگ تلگرام در روسیه، با عنوان 4.8.6 منتشر شده که تنها برای کاربران این کشور در دسترس است. بنابراین، نسخه‎های مشابه این اپلیکیشن کاملا جعلی بوده و فاقد هرگونه اعتباری هستند.


بیشتر بخوانید: فیلترینگ تلگرام در روسیه جواب نمی‌دهد ؛ جنبش مقاومت دیجیتالی پاول دورف


با توجه به بررسی‌ وب سایت تلگرام و اپ استور گوگل، هیچ خبری مبنی بر انتشار چنین نسخه‎‌ای مشاهده نشد. هرچند، یک وب سایت ایتالیایی بی نام و نشان، در رابطه با این نسخه از تلگرام توضیحاتی داده بود! به هر حال، در صورتیکه، کاربران به صورت جدی قصد دانلود کردن تلگرام روسی را دارند، می‌توانند با تغییر آی پی خود به کشور روسیه، از طریق اپ استور به این اپلیکیشن در صورت وجود دسترسی پیدا نمایند (برای مشاهده تصاویر در اندازه واقعی، روی آن‌ها کلیک کنید).

در نهایت، چند سوال جدی باقی می‎ماند. آیا در واقع تلگرام، به همان اندازه که در مورد آن تبلیغ می‎‌شود، امنیت بالایی به کاربران ارائه می‎‌کند؟ آیا دولت روسیه، قادر به رمزگشایی پیام‌های رمزگذاری شده تلگرام نیست؟ چطور ممکن است، با امکانات دولتی… هک تلگرام امکان پذیر نباشد؟ آیا باگ‌های امنیتی تلگرام، فقط در ایران و از سوی هکرهای آماتور، قادر به مشاهده است؟ به فرض استفاده تلگرام از بلاک چین و با وجود دسترسی گسترده کاربران ایرانی به فیلترشکن، آیا امکان دانلود و در اختیار گذاشتن این اپلیکیشن در دسترس سایرین وجود ندارد؟ به هر حال، پاسخ به سوالات بالا را بر عهده خوانندگان عزیز می‎گذاریم.

 

بیشتر بخوانید:

 

منابع: telegram، theverge، google، Techrato

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر