;
coinex

روز جهانی نجوم در گنبد مینا همراه با رصد خورشید

برنامه‌های ترویجی و علمی، همزمان با آغاز روز جهانی نجوم از سوی انجمن نجوم ایران، با همکاری آسمان‌نمای گنبد مینا برگزار می گردد.

به گزارش تکراتو، سید مصطفی امام، به برنامه‌های روز جهانی نجوم اشاره کرد و اعلام نمود که روز جهانی نجوم در روز جمعه 31 فروردین ماه جاری برگزار خواهد شد. به گفته وی این برنامه‌ها از سوی انجمن نجوم و با همکاری آسمان نمای گنبد مینا و در محل آسمان نمای گند مینا واقع در پارک آب و آتش برگزار می‌شود.

برنامه‌های در نظر گرفته شده با مشارکت انجمن‌های نجومی مراکز دولتی و خصوصی و همچنین دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند و بر این اساس غرفه‌هایی در اختیار هر یک از گروه‌های نجومی گذاشته خواهد شد و هر کدام از آنها در زمینه خاصی برنامه‌هایی را اجرا خواهند کرد. قرار است 15 تا 20 گروه نجومی در برگزاری این برنامه‌ها مشارکت نمایند.

برنامه های مختلف روز جهانی نجوم

دبیر برگزاری هفته نجوم همچنین در مورد برنامه های برگزار شده در این روز نیز سخن گفت. از جمله این برنامه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نجوم کودک
  • نجوم رصدی
  • کار با ابزارهای نجومی و تلسکوپ
  • عکاسی نجومی پرسش و پاسخ
  • مبارزه با خرافات
  • گردشگری نجومی

دبیر برگزاری هفته نجوم، مبارزه با آلودگی نوری و انرژی پاک و اختر زیست شناسی ‌را از دیگر موضوعات برنامه‌های این روز ذکر کرد و یادآور شد که در این برنامه‌ها دانشگاه‌هایی چون صنعتی امیرکبیر و خواجه نصیرالدین طوسی حضور خواهند داشت.

وی اجرای برنامه‌های رصدی را از دیگر اقدامات این روز عنوان کرد و ادامه داد که با استفاده از تلسکوپ‌های پیشرفته و آماتوری اقدام به رصد خورشید خواهد شد. همچنین در شامگاه نیز رصد اجرام آسمانی برای عموم مردم از جمله برنامه‌های رصدی روز جهانی نجوم است.

بازدید از آسمان نمای گنبد مینا

امام، بازدید از آسمان‌نمای گنبد مینا را از دیگر برنامه‌های این روز دانست و خاطر نشان کرد که اکثر مردم تصور می‌کنند آسمان‌نما همان رصدخانه است در صورتی که آسمان‌نما ساختمانی مخصوص و دارای سقف گنبدی است که در آنجا به ‌وسیله دستگاه‌های خاص حرکات اجرام سماوی را نمایش می‌دهند و جنبه آموزشی دارد.

.

منبع: isna

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر