coinex
راهنمای خرید تکراتو

نفت در برابر کالا ؛ به عصر مبادله پایاپای خوش آمدید

نفت در برابر کالا ؛ وزیر انرژی کشور روسیه به مبادله نفت ایران با کالاهای روسی اشاره کرد و پیشنهاد داد که ایران در مقابل نفت، از روسیه کالا وارد کند.

به گزارش تکراتو، الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، روز جمعه ۲۲ تیر از مبادله کالا به کالای ایران و روسیه خبر داد. وی اعلام کرد که با اجرایی شدن دور جدید تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، امکان توافق بین جمهوری اسلامی و روسیه وجود خواهد داشت.

نوواک گفت که روسیه نفت در برابر کالا را قبول دارد و این کشور در حال حاضر، مشغول بررسی مسایل حقوقی مرتبط با قرارداد احتمالی بین دو طرف در این زمینه است.

توافق ایران و روسیه، نفت در برابر کالا

تحریم‌ نفتی ایران نزدیک است و این موضوع باعث شده تا روسیه به فکر مبادله نفت در برابر کالا با ایران باشد. آمریکا از روسیه که یکی از صادرکنندگان عمده نفت در جهان است، خواسته است تا با افزایش تولید خود، بتواند کاهش عرضه نفت در جهان را جبران کند و مانع افزایش قیمت نفت در بازار جهانی شود. البته آمریکا هشدار داده که در صدد قطع صادرات نفت ایران است و هنوز در مورد مبادلات نفت در برابر کالا ، واکنشی نشان نداده است.

تجارت پایاپای نفت ایران با کالاهای روسیه

سابقه تجارت پایاپای نفت ایران با کالاهای روسیه به سال ۲۰۱۴ و قبل از اجرایی شدن برجام باز می‌گردد. البته در آن زمان هم تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران همچنان پابرجا بود. آن زمان اعلام شد که مذاکراتی در جریان است و روسیه قصد دارد تا در برابر دریافت پانصد هزار بشکه نفت خام از ایران، کالاهای تولیدی خود را به ایران صادر کند.

بیشتر بخوانید: جنگ اقتصادی چیست ؛ نقش تحریم‌های جدید آمریکا در افزایش قیمت دلار در ایران

حتی قبل از آن زمان نیز، یعنی زمان تشدید تحریم نفتی و بانکی علیه ایران (سال ۲۰۱۱ به بعد) انجام معاملات تهاتری (کالا در برابر کالا) بین ایران و کشورهای دیگر مطرح بود. در این نوع مبادلات نقل و انتقال پول صورت نمی‌گیرد و بنابراین محدودیت‌های بانکی ناشی از تحریم آمریکا نمی تواند مانع انجام این کار شود.

دلیل انتقاد نسبت به معاملات پایاپای

نفت در برابر کالا ؛ به عصر مبادله پایاپای خوش آمدید

تجارت پایاپای با انتقاداتی روبرو است. در این شرایط دو طرف نمی‌توانند که با جستجو در بازار، کالای مورد نظر خود را از مناسب‌ترین منبع، با بالاترین کیفیت و بهترین بها خریداری کنند و بنابراین فقط به یک عرضه کننده خاص محدود خواهند بود.

در این بین موضوع نفت در برابر کالا با انتقاد بیشتری همراه است. زیرا نفت ایران کالایی باکیفیت بوده و بهای آن هم در بازار جهانی مشخص است. در صورتی که نفت ایران ممنوعیت صادرات نداشته باشد، به سادگی قابل فروش در برابر دریافت پول است. بنابراین در این حالت مشخص نیست که کالاهای روسی چه کیفیتی دارند و به صرفه هستند یا نه!

علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین المللی رهبر انقلاب گفته است که ولادیمیر پوتین به او اعلام کرده که شرکت‌های روسی آماده‌اند تا سقف پنجاه میلیارد دلار در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند.

با اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، انتظار می‌رود اکثر شرکت‌های عمده جهانی از بیم واکنش منفی ایالات متحده از سرمایه‌گذاری در ایران از جمله در صنایع نفت و گاز صرفنظر کنند. چند هفته پیش گزارش شد که شرکت روسی لوک اویل به دلیل بازگشت تحریم‌های هسته‌ای آمریکا، فعالیت خود در ایران را متوقف کرده است.

بیشتر بخوانید: بررسی صنعت هسته‌ای کشور ؛ کاربردهای غنی سازی اورانیوم

روسیه هم به سرمایه‎‌گذاری گسترده خارجی در بخش انرژی نیازمند است. این کشور پهناور نیز دارای منابع نفت و گاز بسیاری است، اما برای استخراج آنها به کسب سرمایه و فناوری خارجی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:

.

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر