coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر (2021 Zack Snyder’s Justice League ) ؛ جنگ خدایان

در این نوشتار با نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر به عنوان یکی از موردانتظار ترین فیلم های 2021 مبتنی بر تیزر روبرو خواهید شد. در ادامه با بررسی این فیلم با تکراتو همراه ما باشید.

به اعتقاد من تیزر باید نمایانگر و آشکار کننده‌ی مسائل مهم و هسته‌ی مرکزی انگیزه‌ی کارگردان برای ساخت یک فیلم باشد. لذا تصمیمی که برای نوشتن این سری از نقدها گرفته‌ام هم جاه‌طلبانه است و هم جذابیت بالایی برای منِ منتقد و احتمالا برای شما خواهد داشت.

چرا که باید بیش از اندازه‌ی همیشه در نقد فیلم به نکات ریز و درشت تصاویر و نماهای مختلف دقت کنم. و با موشکافانه‌ترین شکل ممکن به چکش زنی لایه‌های زیرین تصاویر بپردازم تا نقد سالمتر و درست‌تر و یا برداشت منطقی‌تری را در رابطه با کلیت فیلمی که قرار است اکران شود داشته باشیم.

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر خواهید خواند:

  • جنگ خدایان
  • نسخه قبل
  • ویرانی آمازون
  • کابوسی از جنس واقعیت
  • اتحاد
  • اهداف سوپرمن و سایبورگ
  • جلوه‌های ویژه
  • تکنیک
  • اطلاعات تکمیلی
  • عوامل فیلم

ما دو نوع تحلیل داریم: اولی سینماتیک که منتقد ظاهر یا نکات فنی فیلم و داستان را در نظر می‌گیرد. و تحلیل دیگر تحلیلی است ادراکی که اصطلاحا به آن می‌گویند تحلیل هرمونوتیک. یک تحلیل‌گر واقعی باید اشراف کامل به مسائل سیاسی و اعتقادی داشته باشد. در تحلیل نوع دوم ظاهر فیلم و نکات فنی مهم نیست بل زیرلایه‌های فیلم مهم می‌شوند.

نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

جنگ خدایان

یکی از فیلم‌هایی که در سال 2021 باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم همین فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر می‌باشد. فیلم در رابطه با جنگ خدایانی است که هر کدام توانایی خاص خودشان را دارند. دو گروه در تقابل با هم هستند. که یکی از این گروه‌ها استپن وولف (یا گرگ بیابان. بوسیله اختراع جدید دیساد رستاخیز شد، و تبدیل به رهبر نیروی نظامی، تحت فرمان دارک‌ساید در سیاره آپوکالیپس گردید.) است.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر : یک دفاعیه غافلگیر کننده

نقد فیلم بتمن 2022 (The Batman) ؛ دروغ کافیه

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های مارول 

دیساد: فردی سادیسمی، شکنجه‌گر، خائن و مشاور ارشد دارک‌ساید است.

نیو جنسیس: این سیاره مستقیماً در مقابل سیاره جهنمی آپوکالیپس، محل سکونت ایزدان شر است.

آنچه که هالیوود مدنظرش هست و به آن اعتقاد دارد در عصر آخرالزمان دنیا شاهد ظهور یک ابرشرور از دنیای شرارت است. آنچه که از تصاویر پیداست، نه تنها باید برای براندازی این رهبر شرارت برای جلوگیری از چنین پدیده‌ای در آخرالزمان باید به جایی رفت که این بستر برای ظاهر شدن این رهبر شرور مهیا است.

نقد فیلم Zack Snyder's Justice League 2021
اتحاد ؛ نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League 2021

نسخه‌ی قبل ؛ نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

داستان فیلم پس از مرگ سوپرمن (هنری کاویل) در فیلم بتمن علیه سوپرمن آغاز می گردد یعنی جایی که دنیا با یک تهدید جدید مواجه شده که از سوی فردی به نام استپن ولف (کیران هایندز) صورت گرفته است. جاستیس لیگ ویدون به جز اینکه یک سری از کاراکترهای کامیک‌بوکی پرطرفدار را گرد هم آورده هیچ نکته‌ی ویژه‌ای از خود ندارد. در نتیجه این فیلم به جز تلاش استودیو برای زنده نگه داشتن فرانچایزی که در آینده پولساز خواهد شد هیچ دلیل دیگری برای ساخته شدن ندارد.

بیشتر بخوانید: فیلم بلید مارول (Blade) ؛ بازگشت یک خون‌آشام در فاز پنجم MCU

با بودجه‌ی ۷۰ میلیون دلاری که برای این فیلم اختصاص داده شد و فیلم‌برداری‌های اضافی، زک اسنایدر فیلم خود را توانست تکمیل کند و به برخی از قول‌های خودش از جمله تغییر طراحی شخصیت استپن‌ولف (Steppenwolf) نیز عمل کرد. او هم‌چنین مدت زمان فیلم را طولانی‌تر کرده و شخصیت جوکر با بازی جرد لتو را نیز به فیلم اضافه کرد.

نقد فیلم Zack Snyder's Justice League 2021
بن افلک ؛ نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League 2021

انگیزه ؛ نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

لکس لوتر (یکی از بزرگ‌ترین دشمنان سوپرمن به‌ شمار می‌رود. لکس لوتر تاجر ثروتمند و با نفوذ آمریکایی می‌باشد.):

زنگوله‌ی استپن وولف به صدا دراومده.

در صحنه‌ی مرگ سوپرمن می‌بینم که امواجی که از فریاد او حاصل می‌شود، در کل دنیا پخش می‌گردد و جعبه‌های مادر (Mother Boxes، بتمن بعد از فهمیدن خصوصیات آن، از Mother Box به راحتی استفاده می‌کند و سوپرمن را به زندگی بر می‌گرداند. آگاهی از آینده از دیگر ویژگی‌های آن است.) خاموش را فعال می‌کند. در نتیجه استپن‌ولف برای حمله‌ به کره‌ی زمین تحریک می‌گردد.

سوپرمن : نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر
سوپرمن : نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

لکس لوتر:

از بیرون تو سیاهی. در کنار ستاره‌ها.

لکس لوتر با استپن وولف ارتباط برقرار می‌کند. او و دارک‌ساید (فرمانروای مطلق و عالی رتبه سیاره شیطانی آپوکالیپس محسوب می‌شود. با نقش آفرینی ری پورتر، حالا در فیلم حضور خواهد داشت. همیشه قرار بود که این شخصیت، شرورِ پشت پرده باشد و حمله استپن‌ولف (Steppenwolf) به زمین را کنترل کند. حالا چندین بار او را در فیلم می‌بینیم.) را از آمادگی زمین برای تصاحب آگاه می‌کند. استپن‌ولف شهر را به تاریکی می‌کشاند و همه چیز را تخریب می‌کند. زشتی و کثافت از نظر او زیباترین تصویر موجود روی کره‌ی زمین می‌باشد. جز ستاره‌ها بر فراز آسمان این کره‌ی خاکی‌ هیچ نقطه‌ی روشنی نمانده.

نقد فیلم Zack Snyder's Justice League 2021
دارک ساید ؛ نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League 2021

ویرانی آمازون ؛ نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

لکس لوتر:

اون خدا دیگه مرده است.

آمازونی‌ها نقش بسیار مهمی در جنگ علیه دارک ساید و دار و دسته‌اش ایفا می‌کنند. البته می‌دانیم که آمازونی‌ها یک جنگ مهم دیگری نیز در جزیره‌ی تمیسکیرا با حمله‌ی استفن‌ولف در پیش دارند.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم موریتانیایی ؛ حقایق تکان دهنده ی یک زندانی

 نقد فیلم Cherry 2021 (چری) ؛ یک جنایت عاشقانه

استپن‌ولف با آن تبر نورانی‌‌اش را دنیا را بر سر آمازونی‌ها و تیم لیگ عدالت ویران می‌کند. استپن‌ولف به عنوان یک شرور بزرگ در این فیلم، بسیار خشن‌ و دارای قدرت بسیار زیادی است. به همین دلیل اعضای تیم لیگ عدالت برای شکست دادن او، باید با‌ هم متحد شوند و برای برگرداندن سوپرمن از سرزمین مردگان، تلاش کنند.

هیپولیتا لبه پرتگاه : نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر
هیپولیتا لبه پرتگاه : نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

هیپولیتا (هیپولیتا یا هیپولیته، در اساطیر یونانی، زنی زیبا و قدرتمند با نام‌های بسیار که یکی از ملکه‌های آمازون بود.) با بازی کانی نیلسن (Connie Nielson) لبه‌ی پرتگاهی عمیق یا صخره‌ای بزرگ ایستاده است و به فروپاشی سازه‌ای که جعبه‌ی مادر آمازون در آن بود، به داخل اقیانوس می‌نگرد.

نقد فیلم Zack Snyder's Justice League 2021
نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League 2021

تنها راه مبارزه با این افسردگی ایجاد شده ارتباط با صخره‌های بزرگیست که محکم پابرجا مانده‌اند تا هرچیزی را که به آن‌ها ضربه می‌زند از پا دربیاورند. این بلا را استپن وولف سر او و سرزمینش، آمازون (در اسطوره‌های یونانی، نام قبیله‌ای از زنان جنگجو است که هیچ مردی را به جمع خود راه نمی‌دادند.) می‌آورد. بعد از جنگ آمازون با استپن‌ولف، وی جعبه را می‌دزد و فرار می‌کند. اون خدا دیگه مرده است.

بیشتر بخوانید:

نقد مستند معضل اجتماعی ؛ مدل سازی انسانی

نقد مستند شکارچیان ترافل ؛ دنیای در حال مرگ

هیپولیتا و آمازونی‌ها به سوگ خواهران خود ایستادگی را در وجود خودشان می‌پرورند و از آنجایی که نیازی به گور و قبرستان ندارند خانه‌ی جعبه‌ی مادر را به درون اقیانوس می‌اندازند. زنان جاودان آمازونی در جزیره‌ی تیمیسکیرا (پایتخت قبیله آمازون‌ها در اساطیر یونانی است. این جزیره خاستگاه زن شگفت‌انگیز و خواهرانش آمازون‌ها است.) جور دیگر باید خود را تسکین دهند و با این پلیدی مبارزه کنند.

کابوسی از جنس واقعیت ؛ نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

بتمن:

من یه رویا داشتم. یه چیزی مثل هشدار. یه نبرد در راهه!

بتمن هنوز نمی‌خواهد قبول کند اتفاقاتی را که در حال رخ دادن است. آنچه که باعث شده همه چیز سمت و سوی بی عدالتی را بگیرد. همه چیز را از جنس تاریکی کند. دعوا و جدل اساسی بین لکس لوتر دشمن دیرینه‌ی سوپرمن یا مرد پولادین و بتمن است. رویای کابوس‌واری که بتمن می‌بیند از واقعیت نزدیک‌تر می‌باشد. همان چیزی است که اتفاق افتاده و باید با آن مبارزه کند. عامل اصلی تشکیل دادن گروهی برای برپایی دوباره عدالت.

کابوسی از جنس واقعیت ؛ نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر
کابوسی از جنس واقعیت ؛ نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

نبودن سوپرمن در این کابوس وحشتناک که از رگ گردن به بتمن نزدیکتر شده و همانند تیری زهرآلود بر قلب او فرو رفته امید و زندگی را در وجود همه‌ی زمینیان کم رنگ کرده است.

صحنه‌هایی که بتمن رویاپردازی‌اش را به شکل کابوس حس می‌کند پر از رنگ‌های گرم و خشونت‌آمیز است. او پتانسیلی عظیم را در ذهن خود برای از بین بردن تاریکی و گسترانیدن روشنایی می‌پروراند. او دلش و جانش پر از خشونت علیه بی‌عدالتی است. او می‌خوهد در رویا هم این هیجان و نیروی گریز از بی‌عدالتی ناشی از تخریب‌های آخرالزمانی را حفظ کند.

اتحاد ؛ نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

استپن وولف:

ارباب من، این دنیا سقوط خواهد کرد.

زن شگفت انگیز (یا پرنسس دایانا، از بین جنگجوترین زنان این قبیله انتخاب می‌شود. زن شگفت‌انگیز به عنوان یک تصویر جنسیتی مترقی برای دختران، مورد تقدیر فمینیست‌ها قرار گرفت.) در یکی از معابد آمازونی‌ها با کشف یک نقاشی از حمله‌ی دوباره‌ی دارک‌ساید باخبر می‌شود. حالا این دارک‌ساید است که پارادیمون‌ها را در نبرد باستانی فیلم هدایت می‌کند.

بتمن:

من به جنگو نیاز دارم. من دارم یه گروه می‌سازم. تا از دنیا محافظت کنیم.

بروس وین برای تشکیل یک گروه اتحادی و تیمی از مبارزان نیرومند و کارساز، به دنبال افرادی با پتانسیل مبارزه‌طلبی بالا می‌گردد تا به کمک این تیم بتواند با حملات احتمالی که از وقوعشان ترس و دلهره دارد، مقابله کرده و از جهان محافظت کند. یکی از اولین افرادی که بروس وین به دنبالش می‌رود، آرتور کری (Arthur Curry) معروف به آکوامن (فرمانروای دورآگاه آتلانتیس و اقیانوس‌های واقع در کره زمین است، و به عنوان یک آتلانتین دارای قدرت و سرعت باورنکردنی و همچنین توانایی فرمان به تمامی موجودات دریایی می‌باشد.) است.

آلفرد:

از کجا می‌دونی تیمت به اندازه کافی قدرتمنده؟ اگه نمی‌تونی استپن وولف رو شکست بدی، برو سراغ سوپرمن!

اهداف سوپرمن و سایبورگ ؛ نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

در ادامه صحبت‌های جاناتان کنت مهم می‌شوند:

تو با یه هدفی اینجا فرستاده شدی. حتی اگر نیمی از عمرت رو بگیره. باید دنبال دلیلش بگردی.

در بخش کابوس فیلم بتمن در برابر سوپرمن، لوئیس لین (معشوقه اصلی شخصیت ابرقهرمان سوپرمن به‌شمار می‌رود.) دنیای سوپرمن است و سوپرمن به بتمن می‌گوید:

لوئیس دنیای من بود و تو دنیای منو از من گرفتی.

وقتی سوپرمن هدف و انگیزه‌ی در جریان قرار گرفتنش را از دست می‌دهد، نابودی جهان باید نزدیکتر از هر وقتی حس شود. حرف از هدف شد باید به یکی از لحظه‌‌های بسیار مهم فیلم، اشاره کنیم. صحنه‌ای که پلانی از سوپرمن که با لباس سیاه به یکباره بعد از لمس خاک و زمین، صعود می‌کند به سمت آسمان، به نمای بسته‌ای از سایبورگ در حال صعود تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید: 

نقد فیلم ماهی کوچک (The Little Fish 2021) ؛ شیوع ویروسی جدید 

 چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟

وی نیز همانند سوپرمن، باید هدف زندگی‌اش را پیدا کند. اما تفاوتی که می‌شود بین او و سوپرمن قائل شد این است که هدف سایبورگ این بود که تبدیل به یک ستاره‌ی فوتبال شود اما سوپرمن موجودی است که می‌خواهد جایگاه خود را در دنیا درک کند. اما سایبورگ جایگاهش را در دنیا گم کرده و در فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر، قرار است این جایگاه را دوباره به دست بیاورد.

نقد فیلم Zack Snyder's Justice League 2021
سوپرمن ؛ نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League 2021

نقش سایبورگ در فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر، بسیار جدی است. درواقع قلب فیلم می‌باشد. سایبروگ همان چیزی است که در نهایت تیم را از جهات مختلف کنار هم نگه می‌دارد. می‌توان گفت او از یکی از مادرباکس‌ها متولد شده است. تنها راه پیروزی تیم، توانایی سایبورگ در متصل شدن به جعبه‌های مادر می‌باشد و به این واسطه جلوی نابودی جهان توسط جعبه‌ها را بگیرد. در ادامه او توسط تجسماتی از خانواده‌اش و وعده‌ی دوباره کامل شدن، وسوسه می‌گردد. که در راستای هدفش که قبل‌تر در مورد آن صحبت کردیم، است.

جلوه‌های ویژه ؛ نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

اولین مسئله و هیجان جدی‌ای که می‌شود نسبت به بتمن یعنی شخصیت محوری فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر داشت، اتومبیل تانک مانند بتمن به اسم ماشین جنگی که مستقیما از طرح کامیک گرفته‌ شده‌ است، می‌باشد. این اتوموبیل حقیقتا یکی از تصاویر بیادماندنی را در فیلم دارد و خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

یکی از صحنه‌های جذاب و هیجان‌انگیز در نسخه‌ی زک اسنایدر، نبرد نهایی فلش (تمام تجسم‌های این شخصیت دارای توانایی‌هایی نظیر انجام حرکات با سرعت بسیار بالا، تفکر فوق‌العاده سریع، عکس‌العمل‌های ابرانسانی و نقض قوانین فیزیک می‌باشند.) است که وی از نیروی اسپید فورس (Speed Force) برای برگرداندن زمان در حین یک انفجار بزرگ و سهمگین است. همان‌طور که فلش به سمت انفجار می‌دود، می‌بینیم که در مقابل او، با معکوس شدن انفجار، زمین دوباره بازسازی می‌گردد. این صحنه با جلوه‌های اسلوموشن بسیاری همراه است.

واندروومن:

تو گفتی دیگه دوره‌ی ابرقهرمانان نمیاد.

بتمن:

اون میاد، باید بیاد.

جوکر با بازی جرد لتو ؛ نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

جوکر:

ما توی جامعه‌ای زندگی می‌کنیم. که افتخارها از بین می‌ره. اینطور نیست… بتمن؟!

بتمن در رویای کابوس‌وار خود از سوی جوکر مسخره می‌شود. و این تیکه از سوی جوکر به شدت حال من را خوب کرد.

نقد فیلم Zack Snyder's Justice League 2021
جوکر ؛ نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League 2021

تکنیک ؛ نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

انتخاب رنگ گرمی که به سرخی می‌زند برای آسمان در طول نبرد نهایی، و تصویر بازی که برای کادر انتخاب شده نشانه‌ی راهیست به سمت پیروزی برای تیمی که بتمن راه انداخته. کادری با وسعت بسیار بالا که نشانه و حس فشردگی و درماندگی را از روی شخصیت‌هایی که به دنبال عدالت هستند برمی‌دارد. و انگیزه‌ی ما به شکل ناخودآگاه برای دیدن روشنایی در این شهر تاریک و پر از خشونت بیشتر می‌شود.

اطلاعات تکمیلی ؛ نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

این فیلم که حتی از یک فریم فیلم‌برداری‌شده توسط جاس ویدون برای نسخه‌ی اکران‌شده از فیلم Justice League استفاده نمی‌کند، قرار است عملا جایگاه آن فیلم را از بین ببرد و مال خود کند. نسخه جاس ویدون بعد از اکران با واکنش منفی هواداران و منتقدان همراه شد و پس از سه سال از اکران و درخواست مکرر هواداران از برادران وارنر برای پخش نسخه دست کاری نشده و اولیه که توسط زک اسنایدر کارگردانی شده بود، وارنر تصمیم گرفت آن را در اوایل سال ۲۰۲۱ اکران کند.

نقد فیلم Zack Snyder's Justice League 2021
نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League 2021

شاید بتوان معروف‌ترین هشتگ خلق‌شده طی دو سال اخیر توسط سینماروهای علاقه‌مند به جهان کتاب‌های کمیک را نسخه‌ی زک اسنایدر را پخش کنید! دانست. گفته می‌شود که هزینه‌ی تکمیل ساخت Zack Snyder’s Justice League بیشتر از ۷۰ میلیون دلار بوده است.

نکته‌ی مهمی که می‌شود درباره‌ی یکی از شخصیت‌های مهم فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر اشاره کرد، شخصیت سایبورگ (سایبورگ، یک موجود با هر دو اجزای ارگانیک و مکانیکی است.) است. در این رابطه زک اسنایدر می‌گوید:

جوهره‌ این فیلم، شخصیت سایبورگ یا ویکتور استون (Victor Stone) با هنرنمایی ری فیشر است.

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

  • کارگردان: زک اسنایدر
  • تهیه‌کننده: چارلز روون و دبورا اسنایدر
  • فیلمنامه‌نویس: کریس تریو
  • داستان: کریس تریو و زک اسنایدر
  • بازیگران: بن افلک، هنری کویل، گل گدوت، ازرا میلر، جیسون موموآ، جرد لتو، جو منگنیلو، هری لنیکس و ری فیشر
  • موسیقی: جانکی ایکس ال
  • فیلم‌بردار: فابیان واگنر
  • توزیع‌کننده: اچ‌بی‌او مکس
  • کشور: ایالات متحده
  • زبان: انگلیسی
  • هزینه فیلم: ۷۰ میلیون دلار

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League 2021 چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    فیلم بسیار خوبی بود،این فیلم از نسخه(جاس ویدون)خیلی بهتر بود،کاش از همون اول این فیلم پخش میشد ‌و صحنه های فیلم توسط(جاس ویدون)لو نمیرفت،با این حال فیلم خیلی عالی بود،امیدوارم قسمت بعدی این فیلم هم ساخته بشه،خیلی خوب میشه.

    پاسخ

    فیلم محشری بود از دیدنش لذت بردم روزای اینده میخام دوباره نگاش کنم.
    توی نسخه اسنایدر علاوه بر نمایش کامل داستان زندگی هر ابر قهرمان به معرفی شخصیت استپن ولف و اینکه از کجا میاد، به کجا تعلق داره و توسط چه ٱور هیرو هایی رهبری میشه به خوبی پرداخته شد
    در حالی که تو نسخه جاس ویدون فیلم بی روح بود و بیننده ها به خوبی با شخصیت های اصلی فیلم اشنا نشدن.
    زک اسنایدر با ساختن این فیلم هنر خودشو به دنیای سینما ثابت کرد

    پاسخ

    بله، کاملا شخصیت پردازی ها کامل شده بود.
    توی نقد فیلم به نوع پرداخت شخصیتها اشاره کردم.

    پاسخ