coinex
راهنمای خرید تکراتو

دولت رئیسی ساعتی 100 خانه می سازد ؟

طرح جهش تولید مسکن سرانجام تایید شد و اکنون دولت رئیسی متعهد شده که سالانه چیزی معادل 1 میلیون خانه بسازد. این یعنی دولت رئیسی ساعتی 100 خانه می سازد !

دولت و مجلس معتقدند که می‌توانند چنین کاری انجام دهند اما با حسابی ساده می‌توان فهمید که این کار با چالش های زیادی مواجه خواهد شد. برای انجام این طرح نیاز به روزی هزار میلیارد نقدینگی وجود دارد که مجموع آن، ۳۵۰ برابر کل درآمد نفتی سال ۹۹ می‌باشد.

دولت رئیسی ساعتی 100 خانه می سازد ؟

در آمار سال ۱۳۹۵، تعداد خانوارهای کشور ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار خانوار و تعداد واحدهای مسکونی دارای سکنه کشور ۲۲ میلیون و ۸۲۵ هزار واحد گزارش شده است. که حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار اساسا مسکن نداشته‌اند که احتمالا در ۱۴۰۰ این آمار بیشتر شده است.

از طرفی متوسط ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در مرکز استان‌ها حدود ۵ میلیون تومان است که اگر هر خانه ۷۰ متر باشد سالانه ۷۰ میلیون متر مربع باید ساخته شود که معادل ۳۵۰ هزار میلیارد هزینه برخواهد داشت که طی ۴ سال حدود ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که می‌توان آن را بزرگترین طرح اجرایی ایران دانست.

از طرفی برنامه ریزی منابع این طرح بسیار ساده در نظر گرفته شده که عاملی خطرناک برای این طرح به حساب می آید. به طور کلی، هزینه ساخت مسکن را می‌توان متشکل از ۳ بخش در نظر گرفت: هزینه تامین زمین، هزینه‌های ساخت و نیز بهره مالکانه (سودی که سازنده بابت ساخت و فروش مسکن می‌گیرد.)

دولت رئیسی ساعتی 100 خانه می سازد ؟

در این طرح قرار است موارد اول و سوم حذف شوند، آن هم به این ترتیب که زمین را دولت تامین کند (از طریق عرضه زمین‌های دولتی، زمین‌های بایر و نیز زمین‌هایی که جزو بافت فرسوده حساب می‌شوند) و بهره مالکانه هم حذف شود (به این ترتیب که متقاضی مسکن، خودش آورده مالی داشته باشد و خانه را در واقع برای خودش بسازد).

باز هم با این شرایط حداقل هزینه لازم سالانه ۳۵۰ هزار میلیارد است. (حتی با فرض اینکه قیمت زمین «صفر» باشد و این فرضِ محال که در طول مدت زمان ساختِ واحد مسکونی، قیمت نهاده‌های ساخت‌وساز ثابت باشند).

از طرفی حجم اکنون کل نقدینگی در اقتصاد ایران حدود ۳ هزار و ۷۰۰  هزار میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب، فقط و فقط هزینه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی معادل ۱۰ درصد از کل نقدینگی کشور است اما هزینه این طرح قرار نیست توسط دولت پرداخت شود چرا که شرایطش را ندارد.

چندی قبل مدیرعامل بانک مسکن نیز گفته بود که «بانک مسکن توانایی پرداخت ۶۷۰ هزار فقره تسهیلات ساخت مسکن در سال جاری را دارد.» این مبلغ حدود ۶۷ درصد منابع مالی این طرح است اما شرایط وام بانک مسکن چگونه است؟ متقاضی یا باید سپرده قبلی در بانک داشته باشد یا باید «اوراق تسهیلات مسکن» خریداری کند.

با توجه به اینکه افراد دهک‌های پایین کشور توانایی تامین این ده درصد از کل نقدینگی کشور و همچنین توانایی تهیه وثیقه برای وام‌ها را ندارند، این طرح بسیار دور از واقعیت است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص دولت رئیسی ساعتی 100 خانه می سازد چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر