coinex
راهنمای خرید تکراتو

هاوینگ شبکه بیت کوین چیست؟

اگر با مفهوم هاوینگ شبکه بیت کوین آشنایی ندارید، در این مطلب همراه ما باشید تا علاوه بر درک مفهوم این اصطلاح، از تاثیر هاوینگ بر روی این شبکه آگاه شوید.

هاوینگ بیت کوین زمانی اتفاق می‌افتد که سرعت ورود کوین‌های بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان (Bitcoin) نصف می‌شود. این فرآیند روی درآمد ماینرهای شبکه Bitcoin و سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد.

هاوینگ چه تأثیری روی شبکه بیت کوین دارد؟

از آنجایی که هاوینگ یکی از مهم‌ترین رویدادهای شبکه بیت کوین است، روی تمام گروه‌هایی که با آن مرتبط هستند تأثیر می‌گذارد. در ادامه تأثیراتی که هاوینگ روی گروه‌های اصلی این شبکه می‌گذارد را شرح داده‌ایم.

سرمایه گذاران: به طور کلی هاوینگ باعث بالا بردن قیمت رمزارز BTC می‌شود، چرا که پس از این رویداد تعداد کمتری از کوین‌های آن وارد بازار می‌شود و تقاضا افزایش می‌یابد، به همین دلیل رخ دادن یک رویداد هاوینگ برای سرمایه گذاران خبر خوبی است. معمولاً قبل از این که هاوینگ اتفاق بیفتد، سرمایه گذاران بیشتری با فرض بر این که قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کند وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند. اما زمان افزایش قیمت با توجه به شرایط بازار متغیر است و ممکن است گاهی رودتر و گاهی دیرتر اتفاق بیفتد.

ماینرها: تأثیرات هاوینگ روی ماینرها اندکی پیچیده‌تر است. چرا که از یک سو کم شدن تعداد ارزهای پاداشی باعث افزایش تقاضا و قیمت ارز BTC می‌شود. اما کمتر شدن پاداش استخراج ممکن است باعث بشود تا ماینرهای کوچکتر نتوانند با استخرهای بزرگ ماینینگ رقابت بکنند و کم کم به دلیل کاهش بازده استخراج از شبکه Bitcoin خارج شوند. کم شدن تعداد ماینرهای شبکه می‌تواند امنیت شبکه بیت کوین را کاهش دهد و احتمال رخ دادن حمله 51% را افزایش دهد، چرا که با خروج ماینرهای کوچکتر از شبکه بیشتر هش ریت Bitcoin به دست poolهای بزرگ استخراج این ارز می‌افتد.

هاوینگ بیت کوین چطور کار می‌کند؟

برای این که درک درستی از هاوینگ بیت کوین داشته باشید ابتدا باید با چگونگی به وجود آمدن رمزارزها آشنا شوید.

بیت کوین با استفاده از یک سیستم غیر متمرکز به وجود آمد، که در آن افرادی که به آنها ماینر می‌گویند، با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری قدرتمند و حل معماهای ریاضی سخت که با الگوریتم‌های رمزنگاری ساخته شده‌اند، تراکنش‌های بلاک چین Bitcoin را تأیید و اعتبارسنجی می‌کنند. این ماینرها در ازای ایمن نگاه داشتن شبکه و انجام تراکنش‌ها، پاداشی را از شبکه دریافت می‌کنند.

استخراج BTC نوعی مسابقه میان ماینرهاست. در این مسابقه هر ماینری که زودتر بتوانند یک بلاک جدید به شبکه اضافه کند برنده است و کوین‌های جدید پاداش می‌گیرد. مخترع این ارز دیجیتال سیستم پاداش را به طوری طراحی کرده است که در بازه‌های مشخص پاداش شبکه نصف شود.

بعد از استخراج هر 120000 بلاک یا گذشت 4 سال، پاداش استخراج شبکه Bitcin نصف می‌شود. به این اتفاق هاوینگ (نصف شدن می‌گویند) چرا که در طی این فرآیند تعداد کوین‌های جدیدی که به وجو می‌آیند نصف می‌شود. شبکه بیت کوین با این فرایند تا زمانی که تمام 21 میلیون BTC استخراج نشده است، تورم را کنترل می‌کند.

از نظر تئوری زمانی که 21 میلیون BTC ماین شود، دیگر کوین جدیدی به شبکه بلاک چین بیت کوین اضافه نخواهد شد.

شبکه بیت کوین

مانند طلا تعداد محدودی از بیت کوین در جهان وجود دارد و تنها می‌توان 21 میلیون BTC ماین کرد. می‌توان گفت که Bitcoin در اصل یک منبع طبیعی است که در اینترنت وجود دارد. به همین دلیل است که به بیت کوین طلای دیجیتال هم می‌گویند.

ارزهای دیگری نظیر اتریوم نیز عملکردی مشابه هاوینگ بیت کوین دارند که در آن سختی شبکه به تدریج افزایش می‌یابد.

دلیل به وجود آمدن هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین برای محدود نگاه داشتن تعداد کوین‌های قابل استخراج به وجود آمده است. چرا که اگر به ارزهای فیات که نامحدود هستند نگاه کنیم، می‌بینیم که این ارزها ارزش خود را به دلیل چاپ بی رویه دولت‌ها از دست می‌دهند، اما ارز دیجیتال BTC با محدود نگاه داشتن ارزهای قابل استخراج این مشکل را حل کرده است.

با این که خالق بیت کوین هنوز مشخص نیست اما گمان می‌رود که این ارز به شکلی بنیاد گذاشته شده است که یک ارز با قابلیت ضد تورمی باشد که با گذشت زمان ارزش بیشتری پیدا کند.

هاوینگ بیت کوین باعث می‌شود تا پاداش‌های استخراج کاهش پیدا کند و هزینه به وجود آوردن کوین‌های جدید به شدت افزایش پیدا کند. به همین دلیل پس از گذشت زمان کوین BTC ارزشمندتر می‌شود. این ویژگی Bitcoin با ارزهای فیات مثل دلار که به طور پیوسته در حال از دست دادن ارزش خود هستند، متفاوت است.

ولی آیا بیت کوین واقعاً یک دارایی ضد تورمی است؟ این سؤالی است که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد.

در جواب این سؤال دانیل واترلو پروفسور دانشگاه ایلانویز می‌گوید: اگر بیت کوین برای خرید کالا یا دریافت خدمات مورد استفاده قرار بگیرد، خاصیت ضد تورمی خواهد داشت. اما در حال حاضر بیشتر کسب و کارها هنوز BTC را به عنوان یک روش پرداخت قبول نکرده‌اند، به همین دلیل این روش خوبی برای پی بردن به خاصیت ضد تورمی این ارز نیست.

در عوض ارزش ضد تورمی BTC را در جایی می‌توان مشاهده کرد که بیشترین ارتباط را با دنیای واقعی دارد، مثل هزینه برق مورد نیاز برای استخراج بلاک‌ها و یا تمایل مردم برای خرید بیت کوین هایی که پاداش استخراج ماینرهاست. همه این‌ها نشان دهنده خاصیت ضد تورمی Bitcoin است، چرا که با گذشت زمان ماینرها تعداد کمتری کوین برای پرداخت هزینه‌های ثابت برق دریافت می‌کنند، پس هر کوین باید ارزش بیشتری نسبت به کوین قبل از خود داشته باشد تا ماینرها بتوانند به فعالیت روی شبکه ادامه دهند، و این باعث می‌شود که ارزش این ارز کاهش پیدا نکند.

هاوینگ بیت کوین چه ارتباطی با استخراج این ارز دارد؟

پاداش استخراج Bitcoin بعد از اضافه شدن 210000 بلاک به شبکه نصف می‌شود. در حال حاضر اضافه شدن این تعداد بلاک به شبکه 4 سال طول می‌کشد. تا به امروز شبکه Bitcoin سه هاوینگ داشته که در بازه‌های زمانی 4 ساله اتفاق افتاده‌اند. آخرین هاوینگ این ارز در ماه می سال 2020 اتفاق افتاد و پیش بینی می‌شود که هاوینگ بعدی در سال 2024 اتفاق بیفتد.

هاوینگ بیت کوین چه تأثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟(همراه با نمودار)

داده‌های قیمت ارز BTC در گذشته حاکی از آن است که بین هاوینگ بیت کوین و افزایش قیمت آن یک رابطه مستقیم برقرار است.(یعنی زمانی که هاوینگ رخ می‌دهد، قیمت BTC نیز افزایش می‌یابد.) البته هاوینگ تنها عامل مؤثر بر قیمت این ارز نیست و عوامل زیادی بر قیمت آن تأثیر می‌گذارند. در ادامه به طور خلاصه به تأثیر هاوینگ بر قیمت BTC در گذشته می‌پردازیم.

شبکه بیت کوین

اولین هاوینگ: زمانی که اولین هاوینگ در سال 2012 اتفاق افتاد، قیمت بیت کوین که حدود 11$ تثبیت شده بود در طول یک سال بیش از صد برابر شد.

هاوینگ دوم: در جولای 2016 شبکه BTC به مرز 420000 بلاک رسید و ماشه هاوینگ دوم کشیده شد. پس از آن قیمت این ارز برای چند ماه بین 500 تا 1000 دلار ماند اما در نهایت و در دسامبر 2017 به 20000 دلار رسید.

هاوینگ سوم: هاوینگ سوم در ماه می سال 2020 اتفاق افتاد و باعث به وجود آمدن یک بازار صعودی برای BTC شد. قبل از این که هاوینگ اتفاق بیفتد بیت کوین حدود 9000 دلار معامله می‌شد، اما در پایان سال به مرز 30000 دلار رسید.

اگر بخواهید قبل از این که هاوینگ بعدی بیت کوین اتفاق بیفتد، روی این ارز سرمایه گذاری کنید؛ می‌توانید آن را از یک صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید و آن را در کیف پول خود ذخیره کنید.

ارتباط هاوینگ با خاصیت ضد تورمی بیت کوین چیست؟

به گفته تام فریزر در اوایل شروع به کار شبکه Bitcoin، بین قیمت و نرخ استخراج ارتباط عمیقی برقرار بود. اما با گذشت زمان و رشد بیت کوین به احتمال زیاد هر هاوینگ تأثیر کمتری روی قیمت BTC خواهد داشت. البته پذیرش این ارز توسط کشورهای بیشتر و فراهم شدن زیرساخت‌های تکنولوژی و قانونی با ثبات‌تر نیز به این فرایند سرعت خواهند بخشید.

تریسی لیواین رئیس بخش آنالیز و تصمیم گیری علمی در اتاق بازرگانی بلاک چین می‌گوید: برای بررسی ویژگی‌های ضد تورمی بیت کوین، می‌توانیم به گذشته نگاهی بیندازیم.

تا به حال تنها 3 تا از 64 هاوینگ شبکه Bitcoin(که تا سال 2140 طول می‌کشد) اتفاق افتاده است. اگر این روند سقف‌ها و کف‌ها بالاتر بعد از هر هاوینگ ادامه پیدا کند، بیت کوین در آینده نیز به نقش خود به عنوان یک سد در برابر تورم ادامه خواهد داد، این برخلاف دیگر ابزارهای نگهداری ارزش است که می‌توانند دچار تورم شوند.

هاوینگ هر چند وقت کی بار اتفاق می‌افتد؟

هاوینگ بیت کوین پس از استخراج 210000 بلاک جدید اتفاق می‌افتد که به طور متوسط 4 سال طول می‌کشد و پس از آن معمولاً قیمت BTC در بازارهای مالی افزایش می‌یابد.

بیت کوین تا چه زمانی قابل استخراج خواهد بود؟

پیش بینی می‌شود که آخرین هاوینگ در سال 2140 رخ دهد، و پس از آن پاداش ماینرها با بیت کوین‌های جدید پرداخت نمی‌شود، بلکه این افراد پاداش خود را از کارمزد تراکنش‌های شبکه Bitcoin می‌گیرند. این کارمز از افرادی که در این شبکه BTC خرید و فروش انجام می‌دهند، گرفته می‌شود و باعث می‌شود تا ماینرها به کار کردن روی شبکه Bitcoin ادامه دهند.

.

پایان رپورتاژ آگهی

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر