;
coinex

شرایط عجیب واردات خودرو ؛ آیا واردات واقعا آزاد شده است؟

در شرایطی که به نظر بایستی به زودی آیین‌نامه واردات خودرو تصویب شود، شایعات حاکی از شرایط عجیب واردات خودرو است که به نظر کار واردات را پیچیده و حتی شاید نشدنی می‌کند!

شماری از مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت مدت‌ها بود که از آغاز فرایند واردات خودرو از اوایل شهریور ماه خبر می‌دادند. در شرایطی که حالا به نظر می‌ رسد ابلاغ آیین‌نامه واردات به تعویق افتاده، گفته می‌شود که اولین محموله واردات خودرو در آذرماه به کشور می‌رسد.

در این بین اما شایعاتی از شرایط عجیب واردات خودرو حکایت دارند که ممکن است صرفا تلاشی برای جلوگیری و سنگ‌اندازی بر سر راه واردات خودرو باشد.

بیشتر بخوانید: علت توقف شماره گذاری خودروهای بی‌کیفیت دستور رئیس جمهور بود!

شرایط عجیب واردات خودرو

در شرایطی که حالا چند ماه از سال 1401 نیز گذشته، دولت همچنان درگیر موضوع واردات خودرو است و بعید به نظر می‌رسد که با شرایط فعلی، این موضوع به این زودی‌ها به نتیجه خاصی برسد. نکته جالب ماجرا این است که دولت وعده داده بود در نیمه اول سال‌ جاری خودروهای خارجی وارد بازار شوند، اما حال و در اواخر نیمه اول سال جاری، آیین‌نامه واردات خودرو همچنان تصویب نشده است.

جدیدترین اخباری که نمایندگان حاضر در جلسات وزارت صمت داده‌اند اینکه برنامه دولت واردات یک میلیارد دلار خودرو در بازه قیمتی خودروهای 10 تا 20 هزار دلار است.

شرایط عجیب واردات خودرو ؛ آیا واردات واقعا آزاد شده است؟

جلال رشیدی کوچی پیش از این گفته بود که در تنظیم آیین‌نامه واردات خودرو با تمرکز بر کلمه خودرو اقتصادی دو شرط اساسی در نظر گرفته شده یک اینکه سقف قیمت هفت هزار دلار و حجم موتور 1000 سی‌سی باشد.

در این شرایط اما برخی کارشناسان بازار خودرو معتقدند که دولت در اوایل سال جاری واردات خودرو را آزاد کرده،‌ اما صرفا روی کاغذ! به عقیده این افراد،‌واردات خودرو قرار نیست حتی به این زودی‌ها آزاد شود چراکه دولت انگیزه‌ای برای این کار ندارد. همچنین رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس که گویا به جزئیات بیشتری دسترسی دارد گفته:

پیش کشیدن مسئله واردات خودرو تنها تلنگری به خودروسازان بود تا کیفیت خودروهای خود را بالا ببرند.

نکته دیگری که در این بین باید به آن توجه کرد اینکه، وضع شرط و شروط جدید برای واردات خودرو است. درواقع از همان ابتدای امر که مسئله واردات مطرح شد،‌ هر روز اخبار جدید و بعضا حتی عجیبی مطرح شد. از کف و سقف واردات خودرو، موضوع ارز واردات خودرو و همچنین مواردی چون واردات خودرو در ازای اسقاط خودرو فرسوده یا واردات خودرو در ازای صادرات فرش و بسیاری شروط خاص و عجیب دیگر.

شرایط عجیب واردات خودرو ؛ آیا واردات واقعا آزاد شده است؟

موضوع دیگری که دولت به آن تاکید خاصی دارد، واردات خودروهای 10 هزار دلاری و اقتصادی است، درواقع دولت احتمالا در آیین‌نامه، واردکنندگان را ملزم به خرید و واردات محصولات اقتصادی خواهد کرد. مشکل اساسی این است که در حال حاضر خودروسازان داخلی هم قادر به تولید محصولات باکیفیت اقتصادی نیستند. در این شرایط و با خروج 4 خودرو اقتصادی از خط تولید، امید به خودرو خارجی اقتصادی و باکیفیت آن هم با دلار نزدیک به 30 هزار تومان کمی عجیب به نظر می‌رسد.

مهمترین نتیجه‌ای که در حال حاضر این آشفتگی و ابهام واردات خودرو داشته، رکورد بزرگ بازار خودرو بوده است. حالا خریداران نیز منتظر فرصتی مناسب هستند که خودرویی معقول خریداری کنند. در چنین شرایطی شاید حتی واردات نیز کمکی به وضعیت پیچیده بازار نکند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره شرایط عجیب واردات خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر