;
coinex

عاقبت طرح تغییر تعطیلی آخر هفته به جمعه و شنبه چه شد؟

احتمال تغییر تعطیلی آخر هفته به جمعه و شنبه مطرح شده و به نظر می‌رسد برخی از نمایندگان مجلس به دنبال تصویب آن هستند. اما هدف از این طرح چیست؟

«محسن پیرهادی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز طی گفت‌وگویی درباره تغییر تعطیلی آخر هفته به جمعه و شنبه در ایران به جای پنج شنبه و جمعه اظهاراتی را مطرح کرد. به باور وی جهت کاهش هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور باید تعطیلات را حتی‌المقدور مطابق با مبادلات بین‌المللی یکسان‌سازی کرد. بنابراین به‌طور مختصر باید نتیجه گرفت که تعطیل شدن کشورهای مسلمان مبنی‌ بر تعطیلی جمعه و شنبه امر صحیح‌تری باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این رابطه بیان داشت: «برای کاستن از هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور باید تعطیلات را حتی‌المقدور برحسب مبادلات بین‌المللی یکسان‌سازی کنیم. اجمالا به‌نظر می‌رسد تعطیلات کشورهای مسلمان مبنی‌بر تعطیلی جمعه و شنبه درست‌تر باشد.»

بیشتر بخوانید: ارتباط آلودگی هوای کلان‌شهرها با مقاومت آنتی‌بیوتیکی چیست؟

ظرح تغییر تعطیلی آخر هفته به جمعه و شنبه

وی ضمن اشاره به لزوم ساماندهی تعطیلات رسمی و همگانی کشور، به انجام چنین امر مهمی بدون اقدامات کلی و دارای ابهام که ناخودآگاه باعث ایجاد ناعدالتی و عدم برخورداری یکسان میان نیروهای کار خواهد شد، تأکید کرد: «رویکرد جهانی دو روز تعطیلی آخر هفته، الگوی موفقی بوده است و حتما پیوستن به این الگوی جهانی اقدامی مؤثر در بهره‌روی نیروی کار و رونق گرفتن گردشگری داخلی است اما در این رویکرد باید بر اساس فرمت جهانی آن و حساب شده اقدام کرد.»

محسن پیرهادی، ضمن اشاره به لایحه دولت درباره تعطیلات پنجشنبه‌ها، عنوان داشت:

«در لایحه دولت دو نکته حائز اهمیت است؛ نکته اول برنامه تعطیلی سراسری پنج‌شنبه و نکته دوم کاهش 90 دقیقه‌ای ساعت کار هفتگی است. متأسفانه دولت در تدوین و تصویب این لایحه استاندارد دوگانه‌ای برای کارکنان دولت و بخش خصوصی قائل شده است، مقصود دولت در این لایحه باید کاهش ساعات کاری هفتگی کارکنان بخش دولتی و خصوصی به‌صورت توأمان باشد اما در مورد تعطیلی پنج‌شنبه‌ها فقط بر روی کارمندان دولت متمرکز شده است و گویا برنامه‌ای برای بخش خصوصی ندارد.»

وی در ادامه افزود: «تعجیل در سیاستگذاری‌ها بیشتر از اینکه منجر به توسعه عدالت و رفع نواقص شود، به ابهام و سردرگمی و آسیب به جامعه می‌انجامد. ساماندهی تعطیلات همگانی و رسمی کشور نیازمند توجه به وضعیت همه نیروهای کار اعم از دولتی و غیردولتی و یکسان‌سازی و تطابق با عرصه بین‌المللی است. دولت نمی‌تواند خود را فقط مسئول بخش دولتی بداند و از شرایط بخش خصوصی چشم پوشی کند.»

‏‏‎نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: «در مسائل بین‌المللی نمی‌توانیم خلاف موج شنا کنیم و باید در نظر بگیریم تبعات تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه بر اقتصاد چیست؟ در حالی که اغلب کشورهای دنیا روزهای شنبه و یکشنبه را تعطیلات پایان هفته خود اعلام کرده‌اند و قاطبه کشورهای مسلمان در پیروی از این الگو به صورت مشترک روزهای جمعه و شنبه را تعطیلات پایان هفته اعلام کرده‌اند، در این الگوی مشخص ما نمی‌توانیم با تعطیلی روزهای پنج‌شنبه عملا چهار روز، خود را از مراودات بین‌المللی محروم کنیم.»

تغییر تعطیلی آخر هفته به جمعه و شنبه

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس همچنین عنوان داشت: «رفع تبعیض از همه نیروهای شاغل در تعطیلات همگانی، گامی مهم و ضروری است که باید شامل حال همه کارکنان اعم از دولتی و بخش خصوصی شود. توجه به طیف کمتر از 20 درصدی کارمندان دولت نه تنها منجر به توسعه گردشگری مد نظر دولت نمی‌شود بلکه هدف بهره‌روی مستتر در دل لایحه را نیز طبقاتی خواهد کرد. اگر فقط برای بدست آوردن یک هدف فرعی کلیت اقتصاد آسیب ببیند گویی انگار خواستیم ابرو را درست کنیم اما چشم را هم کور کردیم.»

‏‎پیرهادی در پایان ضمن تاکید بر عدم اتخاذ رویکردی که آورده اقتصادی آن منجر به تضعیف چرخه اقتصادی کشور و ضرررسانی به مردم از مبادلات و مراودات بین‌المللی می‌شود، خاطرنشان کرد: «برای ساماندهی تعطیلات باید با دیدی وسیع‌تر گام برداشت. بنابراین برای کاستن از هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور باید تعطیلات را حتی‌المقدور برحسب مبادلات بین‌المللی یکسان‌سازی کنیم. اجمالا به‌نظر می‌رسد تعطیلات کشورهای مسلمان مبنی‌بر تعطیلی جمعه و شنبه درست‌تر باشد.»

در راستای همین گزارش باید اشاره کرد، محسن منصوری معاون گردشگری کشور مدتی پیش اعلام کرده بود که دولت سیزدهم لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها را در قالب اصلاح‌ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس تقدیم کرده که برای اجرای آن ابراز امیدواری کرد.

تغییر تعطیلات آخر هفته در ایران در چارچوب طرح ساماندهی تعطیلات

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی، در خصوص لایحه ارائه‌شده دولت به مجلس در خصوص تعطیلی ادارات در روز‌های پنج شنبه گفت: تعطیلات زیاد برای کشور مهلک است، اما مهم‌تر از آن این است که پدیده‌ای به نام بین التعطیلین داریم که برنامه‌ریزی تعطیلات را از نظر داخلی و خارجی بهم می‌ریزد.

وی افزود: در این ارتباط می‌توان به تعطیلات عید نوروز اشاره کرد که قبل و بعد از این تعطیلات نیز به نوعی کار و فعالیت تعطیل می‌شود؛ به این ترتیب دچار مشکلات عدیده‌ای حتی در زمینه درمان و تولید و اقتصاد کشور می‌شویم.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس تاکید کرد: به همین دلیل و همان‌طور که رهبر انقلاب نیز بار‌ها تاکید کرده‌اند، باید تعطیلات را ساماندهی کنیم؛ یعنی تعطیلات به طور تدریجی باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید تعطیلات کل کشور را یکسان کنیم تصریح کرد: این در حالی است که امروز حدود ۵۰درصد مردم کشور بیشترین تعطیلات دنیا و ۵۰درصد دیگر کمترین تعطیلات را در دنیا دارند؛ در تهران ادارات روز‌های پنج‌شنبه تعطیل است، اما در شهر‌های دیگر این‌گونه نیست.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها خاطر نشان کرد: باید تعطیلات در تمام کشور برابر باشد و اگر نگاهمان به صادرات و افزایش تولید باشد، باید تعطیلات را با سایر نقاط جهان برابر کنیم؛ چراکه تعامل با دنیا اهمیت بسیاری دارد.

وی در ادامه توضیح داد: ما باید روز‌های جمعه و شنبه را تعطیل اعلام کنیم؛ همان‌طور که در سال ۱۹۹۸ در همایش کشور‌های اسلامی توافق شد تا کشور‌های اسلامی به جای پنجشنبه، شنبه‌ها را تعطیل کنند.

ابوترابی بیان کرد: روز‌های پنج شنبه و جمعه فقط در ایران و سوریه تعطیل است. حتی کشور شیعی عراق که با هم مراودات اقتصادی داریم، جمعه و شنبه تعطیل است؛ بنابراین اگر در ایران، پنج‌شنبه و جمعه تعطیل باشد، با احتساب تعطیلی کشور‌های دیگر در جمعه و شنبه، چهار روز در هفته مراودات ما با کشور‌های دنیا کم می‌شود؛ پس بهتر است مانند سایر کشور‌های اسلامی عمل کنیم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها گفت: باید در وهله اول یک زبان واحد برای تعطیلات آخر هفته در سطح کشور تعریف شود و سپس در مسیر رفع اختلاف بین روز‌های تعطیل با سایر کشور‌های دنیا گام برداشت. تعطیلات آشفته ضربه بدی به کشور می‌زند؛ بنابراین باید آن را ساماندهی کنیم.

ابوترابی در پایان اذعان داشت: با توجه به تجربه‌ای که در طول این سال‌ها با کار کردن بر روی موضوع ساماندهی تعطیلات به دست آورده‌ام، به این نتیجه رسیدم که باید به صورت تدریجی تعطیلات را ساماندهی کنیم. در وهله اول، یک زبان واحد در حوزه تعطیلات داشته باشیم و در سطح کل کشور عدالت را در این حوزه برقرار کنیم. در گام بعدی برای این‌که به تعطیلات سایر کشور‌های دنیا نزدیک شویم، پنجشنبه را روز کاری اعلام کرده و جمعه و شنبه را تعطیل کنیم.

سکوت عجیب مجلس درباره طرح تغییر تعطیلی [بروزرسانی 1 شهریور 1402]

به گزارش تکراتو و به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، سکوت چند هفته‌ای نمایندگان درباره «فرجام طرح افزایش تعطیلی آخرهفته به دو روز» موجب شده است شائبه «از دستورکار خارج شدن این مطالبه عمومی» مطرح شود. اما امضاهای جمع‌شده برای این طرح بیش از دو برابر حداقل مورد نیاز است.

این روزنامه در ادامه به نقل از حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نوشت: این لایحه در نوبت طرح در صحن مجلس است و تعداد زیادی از نمایندگان آن را امضا کرده‌‌‌اند تا به روال کار سرعت دهند. تاکنون ۱۱۰ نماینده مجلس برای سرعت‌‌‌بخشی به طرح این لایحه در صحن علنی آن را امضا کرده‌‌‌اند.

به گفته این نماینده مجلس بیشتر نمایندگان نظرشان برای روز دوم تعطیلات شنبه است. این موضوع به ارتباط ما با سایر کشورها و بازارهای جهانی برمی‌‌‌گردد که شنبه و یکشنبه تعطیل هستند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تصمیم تغییر تعطیلی آخر هفته به جمعه و شنبه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (8 نظر)

    خیلیم خوشحال نشید. این طرح فقط مختص کارکنان دولته. نیس خیلی کار میکنن… بیچاره ها خسته میشن خب. ولی ماها که تو بخش خصوصی هستیم وظفیم همون ساعات رو کار کنیم و اگه بخوایم شنبه رو تعطیل کنیم باید بقیه اون پنج روز تا ساعت 7 تا 4 عصر سرکار باشیم که ساعات کاری شنبه رو جبران کنیم

    پاسخ

    یعنی فقط مسخره بازی هست یک مشت قانون گذاری چرت

    پاسخ

    تا بخوان این مجلس و دولت فکر کنن تصمیم بگیرن تصویب کنند
    ما باز نشست شدیم

    کشورهای دیگه چند ساله در هفته دو روز تعطیل شدند؟؟؟؟؟

    چرا ما همیشه از بقیه کشور ها عقبیم
    ما در سال ۷۹ روز تعطیلی داریم
    کشورهای دیگه میانگین ۱۲۰ روز

    پاسخ

    خوب چرا نصفه نیمه
    مثل غرب شنبه و یکشنبه رو تعطیل کنین

    ما هم به جای جمعه ، یکشنبه می ریم نماز جمعه

    پاسخ

    باز جای شکرش باقیه که از دنیا نخواستن با ما هماهنگ بشه!

    پاسخ

    عمرا اگر اجرا شه ملت رو گذاشتن سر کار الان هفت ماهه طرحش رفته به مجلس هفت ماه دیگه باید تو نوبت بمونه آخرش هم تصویب نمیشه

    پاسخ

    مگر دنیا به آخر برسه که شنبه تعطیل باشه ما عادت کردیم اصلا نمیشه شنبه اول هفته هس بوده و خواهد بود تقویمم عوض شه برا من پنجشنبه جمعه تعطیله

    پاسخ

    کسی از شما نظر نخواست

    پاسخ