;
coinex

دست ویندوز 10 رو شد

ویندوز 10 بیشتر از نسخه های قبلی، اطلاعات کاربران را به مایکروسافت منتقل می کند. این موضوع با keylogger آغاز شد که در پیش نمایش نسخه فنی ادغام شده بود و همچنان با Cortana ادامه خواهد یافت. در اینجا به شما نشان می دهیم که ویندوز 10 کجا تجسس می کند و شما چگونه می توانید از آن جلوگیری کنید.

تجسس ویندوز 10 و روش های جلوگیری از آن

ویندوز 10 بیشتر از نسخه های قبلی، اطلاعات کاربران را به مایکروسافت منتقل می کند. این موضوع با keylogger آغاز شد که در پیش نمایش نسخه فنی ادغام شده بود و همچنان با Cortana ادامه خواهد یافت. در اینجا به شما نشان می دهیم که ویندوز 10 کجا تجسس می کند و شما چگونه می توانید از آن جلوگیری کنید.

آیا ویندوز 10 یک جاسوس مخفی در کامپیوتر شما است؟

از زمانی که مایکروسافت XP برای اولین بار آپدیت های خودکار را با خود به همراه آورد، نارضایتی کاربران هم شروع شد. مجله CHIP همان زمان موضوع ارسال اطلاعات توسط ویندوز را با تیتر “ویندوز با خانه تماس می گیرد” افشا کرده بود. البته هنرهای تجسسی ویندوز XP درمقایسه با قابلیت هایی که ویندوز 10 در این زمینه با خود به ارمغان می آورد، قابل مقایسه نیست. نکته مثبت در این رابطه این است که تعداد بسیاری از این قابلیت های تجسسی فقط در حالت تنظیمات استاندارد فعال هستند و امکان غیر فعال کردن آنها در حین انجام عملیات نصب وجود دارد.

برای استفاده از ویندوز 10 نیازی به داشتن یک حساب کاربری مایکروسافت نیست. نصب ویندوز 10 را می توان از طریق یک حساب کاربری در شبکه خانگی نیز اجرا کرد. برای محدود کردن ارسال اطلاعات به مایکروسافت، بهتر است از طریق حساب کاربری شخصی وارد عمل شوید. امکان تبدیل حساب کاربری مایکروسافت به یک حساب کاربری شخصی نیز وجود دارد. برای این کار فقط باید ارتباط با حساب کاربری مایکروسافت را قطع کنید.

نکته مهم: در حین نصب ویندوز 10 باید مراقب باشید که تنظیمات استاندارد را به طور خودکار نپذیرید و تمام دکمه ها را روی off بگذارید. به این ترتیب بخش بزرگی از قابلیت های تجسسی ویندوز 10 در نطفه خفه می شوند.

Cortana علاقه مندی ها را ذخیره و استراق سمع می کند

منشی دیجیتال ویندوز 10 با نام Cortana بدون شک یک تفکر درخشان است. او می تواند خواسته های طبیعی کاربران را از طریق صوت یا صفحه کلید دریافت کرده و مطابق با آن عکس العمل نشان دهد.

منشی دیجیتال ویندوز 10 با نام Cortana بدون شک یک تفکر درخشان است. او می تواند خواسته های طبیعی کاربران را از طریق صوت یا صفحه کلید دریافت کرده و مطابق با آن عکس العمل نشان دهد. البته برای اینکه بتواند بدون نقص کار کند، به حداکثر اطلاعات ممکن در مورد کاربر نیاز دارد، از جمله فهرست کانتکت ها، جریان استفاده از مرورگر اینترنتی، زبان کاربردی، محل سکونت و تقویم.

اگر می خواهید که کورتانا با یک نام کد فعال شود، باید به او اجازه دهید تا در تمام مدت استراق سمع کند و از تمام صحبت های شما با خبر باشد. البته نکته مثبت کورتانا این است که به طور استاندارد فعال نیست و فقط هنگامی که کاربر برای اولین بار در Search box در کنار علامت استارت، واژه ای را جستجو کند، از او سوال می شود که آیا تمایل به فعال کردن کورتانا دارد. در ضمن کاربر این امکان را دارد که در دفترچه یادداشت، تمام اطلاعات ذخیره شده توسط کورتانا را دنبال کند.

روش غیر فعال سازی Cortana

برای خاموش کردن کورتانا، در سرچ باکس و سپس در منوی کورتانا روی علامت چرخ دنده کلیک کنید. در آنجا می تواند دکمه تنظیم را روی off قرار دهید. البته این عمل به صورت خودکار در تمام دستگاه های شما انجام نمی شود و باید کورتانا را در هر یک از دستگاه های خود به صورت جداگانه غیر فعال کنید. پس از این کار باید به صفحه اینترنتی Bing بروید و در آنجا تمام اطلاعات شخصی خود را حذف کنید. در آنجا وارد همان حساب کاربری می شوید که از طریق آن ویندوز 10 را در سایت مایکروسافت ثبت کرده اید.

مایکروسافت Edge علاقه مندی های کاربران در مرورگر را ذخیره می کند

 مایکروسافت Edge علاقه مندی های کاربران در مرورگر را ذخیره می کند    جانشین مایکروسافت اکسپلورر یعنی مایکروسافت اِج شدیدا به Bing ماشین جستجوگر مایکروسافت و MSN پلت فرم اخبار مایکروسافت متکی است

جانشین مایکروسافت اکسپلورر یعنی مایکروسافت اِج شدیدا به Bing ماشین جستجوگر مایکروسافت و MSN پلت فرم اخبار مایکروسافت متکی است. این خدمات تمام فعالیت های اینترنتی کاربران را ضبط می کنند، از جمله موقعیت مکانی، فهرست واژه های جستجو شده و تاریچه سایت های بازدید شده. URL ها فورا به مایکروسافت ارسال می شوند تا به شکل کاملا فعال سایت هایی که ممکن است برای کاربر جالب باشند، به او پیشنهاد شود.

سیستم SmartScreen-Phishing-Filter که از ویندوز 8 برای همگان آشنا است، سایت های اینترنتی بازدید شده و فایل های دانلود شده را جهت وجود نرم افزار های مخرب بررسی می کند- اطلاعات کسب شده مستقیما به مایکروسافت انتقال داده می شود. کورتانا هم با جمع آوری و ذخیره اطلاعات شخصی کاربران، این قابلیت را کسب می کند که پیش از طرح سوال، پاسخ آن را ارائه دهد.

روش جلوگیری از تجسس از طریق MSN و مایکروسافت Edge

پس از باز کردن منو تنظیمات، در بخش open new tab with باید صفحه خالی را انتخاب کنید تا محتویات پیشنهاد شده MSN را حذف کنید. اگر کورتانا فعال باشد، باید آن را به صورت مجزا در مایکروسافت اِج غیر فعال کنید. در بخش تنظیمات پیشرفته، گزینه های “نشان دادن پیشنهادات”، “استفاده از سایت های پیشنهادی” و ” کامپیوتر من را با SmartScreen در برابر سایت ها و دانلودهای مضر محافظت کن” را خواهید یافت. تمام این گزینه ها را می توان با قرار دادن دکمه تنظیمات روی off غیر فعال کرد.

ویندوز مطابق با رفتار کاربران به آنها پیشنهاداتی ارائه می دهد

اگر شخصی وارد حساب کاربری مایکروسافت خود شود، ویندوز به او اپلیکیشن هایی را پیشنهاد می کند که امکان دارد برایش جذاب باشد. به این منظور، سیستم اطلاعات کاربر را در مورد اپلیکیشن هایی که روی دستگاه نصب شده اند یا از اپ استور دانلود شده اند را جمع آوری می کند. مطابق با این اطلاعات، پیشنهاداتی در منوی استارت یا روی صفحه قفل شده نمایش داده می شود.

روش غیر فعال سازی:

در قسمت خصوصی سازی تنظیمات می توان برای Lock screen و start menu گزینه پیشنهادات برای این دو بخش را غیر فعال کرد.

داده های استاندارد، عادت های نوشتاری، Smartscreen-Filter و نام کاربری برای دریافت تبلیغات

ویندوز 10 داده های استاندارد را ثبت می کند، از طریق SmartScreen-Filter محتویات وب را که اپلیکیشن ها به آن دسترسی دارند را اسکن می کند، از طریق یک Advertising ID اپلیکیشن های مطابق با تمایلات کاربر را تبلیغ می کند و این اطلاعات را از طریق قابلیت شناسایی واژه هایی که مکررا تایپ شده اند، به مایکروسافت ارسال می کند.

غیر فعال سازی:

آنهایی که نمی خواهند که اپلیکیشن ها و ویندوز به داده های مذکور، دسترسی داشته باشند، باید در قسمت تنظیمات و در بخش Privacy Policy دسترسی های آنها را غیر فعال کنند. در این بخش می توان دسترسی هر یک از اپلیکیشن ها را برای تمام سخت افزار ها مانند دوربین و میکروفون تنظیم کرد.

OneDrive تصاویر کاربر را تحت نظر قرار می دهد

هر کس که با حساب کاربری مایکروسافت وارد سیستم ویندوز 10 شود، به صورت خودکار از فضای ذخیره سازی OneDrive بر روی هارد دیسک آنلاین مایکروسافت برخوردار می شود. این موضوع شاید به نظر یک سرویس رفاهی باشد، ولی فقط تحت شرایط قوانین مایکروسافت قابل دسترسی و استفاده است. این بدین معنا است که مایکروسافت این حق را به خود می دهد که عکس های کاربران را در خصوص محتویات غیر مجاز بررسی کند.

روش غیر فعال سازی:    

اگر شما نمی خواهید که مایکروسافت عکس های شما را ببیند، می توانید آنها را در یک فایل قفل شده، همراه با رمز عبور آپلود کنید. شما همچنین می توانید از خدمات ارائه دهندگان دیگر مانند GMX (درآلمان) و Yahoo که از یک مرکز اطلاعات برخوردارند، استفاده کنید. در کشور هایی مانند آلمان، قانون دفاع از حریم خصوصی، تجسس در هارد دیسک های آنلاین را منع می کند.

اکسپلورر فایل هایی را که زیاد استفاده می شود و آخرین داده ها را ذخیره می کند

در ویندوز 10، اکسپلورر پوشه هایی که اخیرا باز شده اند و فایل هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند را به خاطر می سپارد و آن ها در تمام صفحات اکسپلورر به صورت کاملا واضح و درخشان به نمایش می گذارد. طبق اطلاعات فعلی، این فایل ها به مایکروسافت ارسال نمی شود، ولی این موضوع که ویندوز آنها را ثبت می کند و برجسته نشان می دهد، برای کاربران زیادی، موضوع ناخوشایندی خواهد بود.

 روش غیر فعال سازی:

برای غیر فعال کردن این قابلیت، باید در یک پنجره اکسپلورر دلخواه روی view کلیک کنید. سپس در بخش تنظیمات این قابلیت را برای هر یک از پوشه ها و فایل ها غیر فعال کنید.

.

 منبع: chip


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اخه اگه اطلاعات برنداره چطور میتونه باگ ها رو رفع کنه مثل اینکه شما سیستم های مک رو ندید حد اقل از مک کم تر تجسس داره شما بخواید برنامه بریزید یا اهنگ بریزید باید وصل بشید به سرور

    پاسخ