;
coinex

چهار عنصر جدید شیمی کشف شد

چهار عنصر جدید فوق سنگین شیمیایی، توسط دانشمندان روسی، امریکایی و ژاپنی تایید شده و به جدول مندلیف اضافه شد.

چهار عنصر جدید به جدول تناوبی اضافه شد

چهار عنصر جدید فوق سنگین شیمیایی، توسط دانشمندان روسی، امریکایی و ژاپنی تایید شده و به جدول مندلیف اضافه شد.

این چهار عنصر جدید اضافه شده به جدول تناوبی، ردیف هفتم این جدول را کامل کرده و در کتاب های درسی علوم جهان تدریس خواهند شد.

این عناصر که توسط دانشمندان ژاپنی، روسی و آمریکایی کشف شده، برای اولین بار از سال 2011 که عناصر 114 و 116 به آن اضافه شد، به این جدول پیوند خورد.

این چهار عنصر در 30 دسامبر توسط انجمن بین المللی شیمی محض و کاربردی (سازمان جهانی که بر نامگذاری مواد شیمیایی، اصطلاحات و اندازه گیری آنها نظارت دارد و با نام مستعار IUPAC شناخته می شود) مستقر در ایالات متحده، تایید شد.

انجمن IUPAC اعلام کرد تیم دانشمندان آمریکایی – روسی موسسه مشترک تحقیقات اتمی دوبنا در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا، عناصر 115، 117 و 118 را کشف کرده و شواهد کافی برای این ادعا نشان دادند. اعتبار کشف عنصر 113، که روس ها و آمریکایی ها نیز ادعای آن را داشتند به به یک تیم از دانشمندان موسسه ریکن در ژاپن تعلق گرفت.

کاسوکه موریتا، رهبر تیم تحقیقاتی ریکن گفت که تیم او در حال برنامه ریزی برای نگاه به قلمرو ننوشته عنصر 119 و فراتر از آن است.

ریوجی نویوری رئیس سابق ریکن و برنده جایزه نوبل شیمی گفت: “برای دانشمندان، این کار با ارزش تر از کسب مدال طلای المپیک است.”

این چهار عنصر جدید که در حال حاضر نامی برای آنها در نظر گرفته نشده، در ماه های آینده توسط این تیم ها نامگذاری خواهند شد. عنصر 113 اولین عنصری است که به نام آسیا نامگذاری شد.

عنصر 113، آنانتریوم با نام اختصاری Uut، عنصر 115، یونون پنتیوم با نام اختصاری Uup، عنصر 117، انونس پتیوم با نام اختصاری Uus عنصر 118، آنان اوکتیوم با نام اختصاری Uuo

رئیس بخش شیمی معدنی انجمن IUPAC، پروفسور جان ریدایک گفت: “جامعه شیمی مشتاق به دیدن جدولی است که سطر هفتم آن تکمیل شده است.”

انجمن IUPAC در حال حاضر برای این جهار عنصر جدید بطور موقت نام ها و نشانه های اختصاری تعیین کرده است.

عنصر 113، آنانتریوم با نام اختصاری Uut،

عنصر 115، یونون پنتیوم با نام اختصاری Uup،

عنصر 117، انونس پتیوم با نام اختصاری Uus

عنصر 118، آنان اوکتیوم با نام اختصاری Uuo

این عناصر می توانند با مفاهیم اساطیری، یک ماده معدنی، یک مکان یا کشور و یا با اسم یک دانشمند نامگذاری شوند.

این چهار عنصر جدید، همگی مصنوعی هستند و با کوبیدن هسته های سبک تر به یکدیگر و و ردیابی فروپاشی آن ها در تحت عناصر فوق سنگین رادیو اکتیو کشف شده اند.

به مانند سایر عناصر فوق سنگین انتهای جدول تناوبی، این چهار عنصر جدید نیز، آزمایشگاهی بوده و فقط می توانند برای کسری از ثانیه قبل از فروپاشی به عناصر دیگر وجود داشته باشند.

این چهار عنصر جدید، همگی مصنوعی هستند و با کوبیدن هسته های سبک تر به یکدیگر و و ردیابی فروپاشی آن ها در تحت عناصر فوق سنگین رادیو اکتیو کشف شده اند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: theguardian


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر