;
coinex

ازسرگیری مذاکرات آمریکا و روسیه برای پیوستن به ماموریت ونوس

ازسرگیری مذاکرات آمریکا و روسیه برای پیوستن به ماموریت ونوس
ایالات‌متحده و روسیه ممکن است، برای کاوش دومین سیاره منظومه شمسی در ماموریت ونوس باهم همکاری کنند. به گزارش رسانه‌های روسیه، آژانس فضایی آمریکا، ناسا و آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس؛ در حال مذاکره برای ماموریت مشترکی به سیاره زهره هستند.

به گفته لو زلنی مدیر موسسه تحقیقات فضایی در آکادمی علوم روسیه، ناسا تاکنون چندین طرح پیشنهادی را برای ماموریت مشترک به زهره به همتایان روسی ارائه داده است.

هدف این مأموریت که ونوس دی نام دارد، طراحی یک کپسول فضایی است که امکان  بقا در شرایط دشوار نزدیک‌ترین همسایه زمین را داشته باشد.

زلنی در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا، گفت: “تیمی مشترک چندین طرح پیشنهادی را برای این پروژه در ماه اکتبر ارائه داده بودند. پس‌ازاین، با معاون مدیر ناسا، داوا نیومن صحبت‌های انجام شد که وی علاقه ناسا به ماموریت ونوس دی را تائید کرد.”

بحث امکان همکاری ناسا در ماموریت ونوس دی نزدیک به دو سال است که در جریان است. ماه نوامبر سال گذشته، مذاکرات دو طرف پس از توقف تحریم‌ها علیه روسیه، از سر گرفته شد. به نظر می‌رسد، دو طرف هنوز به توافق کامل نرسیده‌اند.

در طول سفر نیومن به مسکو، مذاکراتی در خصوص ماموریت ونوس دی انجام شد، اما سرویس خبری ناسا، اعلام کرده، هنوز هیچ توافق رسمی صورت نگرفته است. ناسا تنها سازمانی نیست که قصد همکاری با روسکاسموس را دارد، سازمان‌های اروپایی و چینی هم برای پیوستن به مأموریت ابراز تمایل کرده‌اند.

روسکاسموس درصد طرح‌ریزی یک ماموریت همه‌جانبه برای اکتشاف ونوس است. ماموریت ونوس دی شامل یک مدارگرد، کاوشگر و چندین ماهواره و انعکاس سنج‌های جوی خواهد بود. به همین دلیل، همکاری و به اشتراک‌گذاری توانایی‌های دو طرف، می‌تواند به ارتقای سطح مهندسی و خروجی علمی این مأموریت بیانجامد.

سیاره زهره، مدت‌هاست از دسترس سازمان‌های فضایی خارج است، آخرین فرود یک کاوشگر بر روی این سیاره به سال 1985 بازمی‌گردد که کپسول فضایی ویگا-2 اتحاد جماهیر شوروی به این سیاره رسیده بود.

گفته می‌شود، در صورت به توافق رسیدن دو طرف، روسیه وظیفه ساخت مدارگرد و کاوشگر سطحی را بر عهده داشته باشد و ناسا هم وظیفه مونتاژ یک موشک و پلتفرم قابل مانور جوی ونوس (VAMP) را انجام دهد. مأموریت ونوس دی برای 2026-2027 برنامه‌ریزی‌شده است. هنوز تاریخ دقیق این مأموریت از سوی آژانس فضایی روسیه تائید نشده است.

.

منبع: rt

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر