;
coinex

کشف یک هرم 3.700 ساله در مصر

کشف یک هرم 3.700 ساله در مصر
بقایای هرمی که حدود 3.700 سال قبل ساخته شده در نزدیکی هرم معروف خمیده متعلق به شاه سنفرو کشف شد. این هرم که متعلق به دودمان سیزدهم است، در گورستان سلطنتی دشهور در حدود 30 کیلومتری قاهره قرار دارد.

وزارت باستان‌شناسی مصر در اعلامیه‌ای گفت:”یک ألبستر (مرمر)  و یک بلوک کنده‌کاری شده با 10 خط هیروگلیف عمودی، در میان یافته‌های باستان شناسان قرار دارد.”

همچنین گفته می‌شود، سردر گرانیتی و بلوک‌های سنگی کشف شده، می‌توانند، اطلاعاتی از ساختار داخلی هرم در اختیار باستان شناسان قرار دهند. حفاری هنوز در مراحل اولیه خود است، بنابراین هنوز اندازه هرم تخمین زده نشده است.

زاهی حواس رئیس سابق شورای عالی آثار باستانی مصر، به خبرگزاری فرانسه، گفت:”تمام آثار کشف شده هرم شرایط بسیار مطلوبی دارند و حفاری برای یافتن آثار باستانی بیشتر انجام خواهد یافت.”

حواس که در سال 2008، در آخرین کشف یک هرم جدید (در سقاره جنوب قاهره) حضور داشته،  می‌گوید، به نظر می‌رسد، بقایای دشهور اثر تاریخی متعلق به یک ملکه است که در کنار شوهر و یا پسرش به خاک سپرده شده است.

این هرم که متعلق به دودمان سیزدهم است، در گورستان سلطنتی دشهور در حدود 30 کیلومتری قاهره قرار دارد.
این هرم که متعلق به دودمان سیزدهم است، در گورستان سلطنتی دشهور در حدود 30 کیلومتری قاهره قرار دارد.

وی می‌گوید:”امید است هر کتیبه‌ای که می‌تواند هویت صاحب این هرم را آشکار کند، پیدا شود تا نام یک ملکه ناشناخته به تاریخ افزوده شود.”

کشور مصر که میزبان یکی از اولین تمدن‌های جهان محسوب می‌شود، دارای 123 هرم باستانی است. گنجینه‌های باستانی مصر از جمله  اهرام مشهور جیزه، حدود 4500 سال پیش ساخته شده اند.

هرم خوفو یا هرم بزرگ، بزرگ‌ترین هرم از بین سه هرم مشهور در جیزه است، این هرم 146 متر بلندی دارد و تنها بازمانده عجایب هفت‌گانه جهان باستان است. هرم خوفو و خفرع در جیزه به همراه هرم خمیده و اهرام سرخ در دشهور بخشی از پروژه ScanPyramids هستند.

این راهرو به داخل هرم می‌رسد که در امتداد آن سطحی شیب‌دار و ورودی یک اتاق قرار دارد
این راهرو به داخل هرم می‌رسد که در امتداد آن سطحی شیب‌دار و ورودی یک اتاق قرار دارد

محققان این پروژه قصد کشف آثار باستانی مدفون شده در اطراف اهرام را با استفاده از ابزارهای ترموگرافی مادون قرمز، تصویربرداری رادیوگرافی و شبیه‌سازی سه‌بعدی دارند، این محققان می‌گویند، روش‌های مورداستفاده هیچ آسیبی به آثار تاریخی نمی‌رساند.

در اکتبر سال گذشته، محققان این پروژه اعلام کردند، موفق به کشف دو دخمه در هرم بزرگ ‌شده‌اند، سال قبل از این کشف هم، چند ساختار مشابه در این ناحیه کشف شده بود.

.

منبع: thejournal

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر