;
coinex

همکاری انویدیا با هواوی و علی‌بابا در ساخت شهر هوشمند متروپلیس

پلتفرم شهر هوشمند متروپولیس

شرکت آمریکایی انویدیا (nVidia) دو شریک تازه برای طراحی پلتفرم شهر هوشمند متروپلیس (Metropolis) پیدا کرده است. قرار است که دو شرکت چینی علی بابا (Alibaba) غول تجاری این کشور و هواوی (Huawie) سازنده گوشی‌های هوشمند همراه و شبکه‌های کامپیوتری، دو شریک تازه انویدیا در پیاده کردن طرح مفهومی شهر هوشمند متروپلیس باشند.

شهر هوشمند متروپلیس

شهر هوشمند متروپلیس پروژه‌ای است جاه طلبانه و آینده نگرانه که شرکت انویدیا در حال پیگیری و بررسی آن است. بر اساس اعلام این شرکت و در جریان کنفرانس تکنولوژی GTC سال جاری در شهر پکن چین، پروژه و طرح مفهومی شهر هوشمند متروپلیس صاحب دو همکار جدید شده که قرار است با توجه به توانایی‌ها و قابلیت‌های خود، همکاران انویدیا در ساخت و طراحی آن باشند.

این دو شرکت قرار است که علاوه بر تقبل بخش اندکی از هزینه‌های نحومی این طرح، با تکیه بر تجربه و قابلیت‌های خود، همراه این شرکت باشند. شرکت هواوی با تجربه در سیستم‌های شبکه در شهرهای هوشمند جدید و علی بابا با استفاده از شبکه گسترده خود در فراهم کردن ابزار و ادوات مورد نیاز این طرح عظیم، یاری‌گر انویدیا در شهر هوشمند متروپلیس خواهند بود.

پلتفرم شهر هوشمند متروپلیس

بر اساس اعلام شرکت انویدیا، پروژه شهر هوشمند متروپلیس مراحل تکمیلی تحقیقاتی خود را طی کرده و قرار است که با توجه به ساختارهای موجود، در چند شهر بزرگ دنیا و در انتهای سال 2020 به بهره برداری برسد. پلتفرم شهر هوشمند متروپلیس بر اساس نزدیک به یک میلیارد دوربین کنترلی متصل به هم بوده و انویدیا با استفاده از پردازنده‌های گرافیکی این شرکت (GPU) و نرم افزارهای اختصاصی هوش مصنوعی، در نظر دارد که کنترل و روند اداره شهر را که پیش از این توسط انسان‌ها صورت می‌گرفت و یا با استفاده از سنسورها و تایمرها صورت می‌گرفت، به صورت هوشمند به دست گرفته و در اختیار هوش مصنوعی (Artificial Intelligence یا AI) قرار دهد. از فرایند‌هایی که در منوی پلتفرم شهر هوشمند متروپلیس در نظر گرفته شده اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل ترافیک شهر
  • نظارت بر اعمال خلاف قانون و جرائم مشخص شده در قوانین شهری و اجتماعی
  • مدیریت سیستم اشیا مفقوده
  • مدیریت شهری

این پردازنده‌ها علاوه بر مدیریت بسیار سریع و تصمیمات لحظه‌ای در مباحث مدیریت شهری، قابلیت اتصال به یکدیگر را نیز داشته و با این اتصال تشکیل یک نوع سیستم عصبی مجازی را داده که قدرت کافی برای نرم افزارهای یادگیری هوش مصنوعی را فراهم کرده و قابلیت تبدیل شدن به یک ماشین یادگیری قدرتمند را خواهد داشت.

رویه انویدیا در اجرای پروژه شهر هوشمند متروپلیس

پروژه شهر هوشمند متروپلیس در حال حاضر مهمترین طرح انویدیا بوده و از بالاترین اولویت ممکن برخوردار است. با این وجود این شرکت تلاش دارد که با گسنرش آن به محیطی گسترده تر و فراتر از مرزهای این شرکت، کار بر روی سایر سیستم‌های مدیریتی این طرح را شروع نماید. یکی از این برنامه‌ها، محصول انستیتو تحقیقاتی هیک ویژن (Hikvision Research Institute) چین است و از سیستم هوش مصنوعی پروژه شهر هوشمند متروپلیس با استفاده از سخت افزارهای ساخت شرکت‌هایی مانند تسلا (Tesla) برای تشخیص چهره‌ها استفاده خواهد کرد.

همانطور که اشاره شد این سیستم در حال حاضر در مراحل انتهایی بخش تحقیقاتی بوده ولی توانسته به موفقیتی 90 درصدی در شرایط کنترل شده و آزمایشگاهی دست یابد. اما این سیستم آزمایشی در مقایسه با ابعاد و اندازه و حجم اطلاعات رد و بدل شده در شهرهای بزرگ امروزی، بسیار ناچیز بوده و امکان اختلال و از کار افتادن آن در شرایط واقعی وجود دارد. امکان بروز اشکالاتی از این دست از لحاظ تئوری در سیستم و پلتفرم شهر هوشمند متروپلیس بسیار بالا بوده و همکاری انویدیا با هواوی و علی بابا می‌توان به رفع آن کمک شایانی نماید.

 

منبع : Androidheadlines

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر