;
coinex

لزوم بازسازی صنعت قطعه سازی کشور ضروری است!

بازسازی صنعت قطعه سازی ، یکی از نیازهای ضروری در کشور است که لازم است بسیار مورد توجه قرار گیرد زیرا این صنعت با مشکلاتی رو به رو شده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرخودرو، علاوه بر صنعت خودروسازی، صنعت قطعه سازی کشور نیز با مشکلاتی رو به رو است. رئیس انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودروی تبریز، بر لزوم بازسازی صنعت قطعه سازی در کشور تاکید نمود و به مشکلات مختلف قطعه سازان در تامین مواد اولیه اشاره کرد.

بررسی مهم‌ترین مشکلات صنعت قطعه سازی کشور

رئیس انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودروی تبریز در ادامه‌ی توضیحات خود در مورد بازسازی صنعت قطعه سازی ، اعلام نمود که مواردی چون کاهش نقدینگی، متغییر بودن قیمت فولاد آلیاژی، تغییر قیمت جهانی فولاد، پایین آمدن قدرت خرید از جمله مهم‌ترین مشکلاتی هستند که قطعه سازان کشور با آن مواجهند.

یونس اکبرپور پایدار همچنین به مسئله‌ی کاهش قدرت خرید قطعه سازان نیز اشاره کرد و اعلام نمود که مطالبات معوقه مالی قطعه سازان از خودروسازان و همچنین بالا بودن بهره‌های بانکی، مواردی هستند که باعث آزار بسیار قطعه سازان شده‌اند.


بیشتر بخوانید : توسعه‌ی فعالیت قطعه سازان ایرانی با اتصال به شبکه جهانی قطعه سازی


وی در ادامه در مورد سود قطعه سازان سخن گفت و ادامه داد که در حال حاضر سود قطعه سازان کشور چیزی بین 3 تا 5 درصد است در حالی که بهره تسهیلات بانکی بسیار بالاتر این مقدار است و چیزی حدود 20 درصد است. وی همچنین بر نوسانات نرخ ارز در این چند وقت نیز تاکید نمود و اعلام کرد که این مورد نیز باعث شده قیمت قطعات دچار تغییر شود و قطعه سازان قدرت لازم برای خرید آنها را نداشته باشند.

کشور هیچ تسهیلاتی برای کمک به واردات قطعات ندارد!

اکبر پور در ادامه صحبت‌های خود در مورد بازسازی صنعت قطعه سازی کشور و مشکلات این صنعت در کشور اعلام نمود که دولت نیز تاکنون هیچ گونه تسهیلات ویژه‌ای برای کمک به واردات مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان در نظر نگرفته است. وی تاکید نمود که اگر قرار باشد شرایط به همین صورت پیش برود، قطعه سازان مجبور خواهند شد نیروهای انسانی خود را کاهش دهند زیرا تنها از این طریق خواهند توانست بخشی از مشکلات خود را مرتفع نمایند.

ارائه طرحی برای کمک به بازسازی صنعت قطعه سازی کشور

اکبر پور در ادامه همچنین در مورد طرحی برای کمک به بازسازی صنعت قطعه سازی داخلی کشور سخن گفت و اعلام نمود که بر اساس این طرح، اگر درصد ساخت داخلی یک خودرو بیشتر از 20 درصد شود، هزینه‌های گمرکی آن کاهش خواهد یافت و بنابراین این طرح باعث می‌شود تا خودروسازان بیشتر از قطعات تولید داخل کشور استفاده کنند و در این حالت حتی اگر قطعات چینی خودروها هم ارزان‌تر از داخلی باشد، باز هم به دلیل اینکه شامل طرح شوند و بتوانند از این مزیت استفاده کنند، از قطعات تولید داخل استفاده خواهند کرد.


بیشتر بخوانید : تقویت تولیدات داخلی قطعه سازان با تسهیل واردات مواد اولیه قطعات


نوسازی ماشین آلات کشور با کمک قطعه سازان

اکبر پور همچنین در ادامه علاوه بر پرداختن به موضوع بازسازی صنعت قطعه سازی ، اعلام نمود که دولت نیز باید برای نوسازی ماشین آلات به کمک قطعه سازان برود. به گفته وی بسیاری از ماشین آلات قطعه سازی هم اکنون بالای 30 سال عمر دارند و همین فرسودگی باعث شده تا قیمت‌ها و ضایعات افزایش یابد و همچنین کیفیت قطعات تولیدی نیز کاهش یابد. بنابراین براساس صحبت‌های وی دولت باید تسهیلات ویژه‌ای آن هم با سود 4 درصد و یا حتی کمتر به قطعه سازان اعطا کند تا از این طریق بتواند تعداد زیادی از مشکلات بازسازی صنعت قطعه سازی کشور را رفع نماید.

رئیس انجمن سازندگان قطعه سازان خودرو تبریز در ادامه اضافه کرد که سرمایه گذاری دولت در این زمینه فقط هزینه نیست، زیرا پس از گذشت سه سال دولت می‌تواند از این سرمایه گذاری سود به دست آورد. به گفته وی با نوسازی ماشین آلات قطعه سازی در کشور، قطعه سازان نیز خواهند توانست محصولات با کیفیت تولید کنند و همچنین در نمایشگاه‌ها و بازارهای جهانی شرکت کنند و در رقابت‌ها پیروز شوند.

اکبرپور در پایان در مورد مزیت سرمایه گذاری دولت در این زمینه سخن گفت و اعلام نمود که این امر علاوه بر افزایش اشتغال و صادرات، واردات را نیز کاهش می‌دهد. به گفته وی روزآمد کردن دانش متخصصان داخلی در مورد صنعت خودروسازی، می تواند تکنولوژی در این صنعت را توسعه دهد.


بیشتر بخوانید : سرکوب قیمتی قطعه سازان اثرات منفی خواهد داشت!


.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر