;
coinex

Bristlecone قوی ترین پردازنده کوانتومی جهان است!

گوگل قوی ترین پردازنده کوانتومی جهان را رونمایی کرد. این پردازنده کوانتومی که  Bristlecone نام دارد، از توان پردازش ۷۲ کیوبیتی برخوردار است.

به گزارش تکراتو، برای ذخیره داده و انجام محاسبات در کامپیوترهای معمولی، از بیت های صفر و یک استفاده می شود اما در کامپیوترهای کوانتومی برای محاسبات کیوبیت هایی به کار برده می شوند که می توان در آن واحد صفر، یک و یا ترکیبی از هر دو مورد باشند. تیم تحقیقات کمپانی ساکن مانتن ویو توانست تا با تقویت پردازنده کوانتومی 9 بیتی خود 50 کیوبیتی IBM را که پیش از این قوی ترین نمونه بود را شکست دهد.

بررسی چالش های اصلی توسعه پردازنده کوانتومی

یکی از چالش های اصلی در توسعه پردازنده کوانتومی، کاهش اختلالاتی به نام نویز است که باعث می شود خواندن مقادیر صحیح از کیوبیت ها، دچار مشکل شود. نرخ خطای پردازنده‌های کوانتومی تاکنون زیر نیم درصد به ازای هر دو کیوبیت بود، اما گوگل ادعا کرده که نرخ خطای پردازنده Bristlecone یعنی قوی ترین پردازنده کوانتومی جهان ، کمتر از این رقم است.

ویژگی های قوی ترین پردازنده کوانتومی جهان

مسئولان این کمپانی در مورد هدف از توسعه این پردازنده اعلام کردند که اگر خطای پردازنده کوانتومی به مقدار قابل قبولی برسد، عملکرد آن به مراتب قدرتمند از ابرکامپیوترهای فعلی خواهد بود. برخی از متخصصان نیز بر این باور هستند که برای دستیابی به این هدف باید پردازنده کوانتومی 100 کیوبیتی توسعه داده شود، اما گوگل در جواب اعلام کرده که در برتری کوانتومی سایز معنا ندارد.

تیم سازنده قوی ترین پردازنده کوانتومی جهان اعلام کردند که پردازنده کوانتومی 49 کیوبیتی که بتواند از عمق مدار بالای 40 و خطای زیر 5 درصد بهره بگیرد حتما خواهد توانست تا از ابرکامپیوترهای فعلی قوی تر باشد و بهتر عمل کند.

کیبوبیت ها باعث افزایش کارایی سیستم های محاسباتی شده اند و بنابراین انتظار می رود که در زمینه هایی از قبیل تحقیقات دارویی و هواشناسی پیشرفت های چشمگیری داشته باشند. امروزه شرکت های بزرگ از قبیل گوگل، مایکروسافت، اینتل و غیره در طراحی پردازنده های کوانتومی با هم در حال رقابت هستند.

.

منبع: thenextweb

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر